پیام خراسان

آخرين مطالب

نگرانی بابت تامین کالاهای اساسی استان در ماه رمضان وجود ندارد اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در خصوص میزان موجودی کالاهای اساسی در کشور اوضاع مناسب است و این وضعیت در استان نسبت به کشور بهتر است و ما نگرانی خاصی در خصوص تامین کالاهای اساسی نخواهیم داشت. 
به گزارش خبرگزاری ایسنا- منطقه خراسان، علی باخرد در نشست خبری تشریح برنامه‌های نظارت و بازرسی بازار در ماه رمضان که در محل معاونت بازرسی خانه صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، با اشاره به وضعیت بازار بیان کرد: اتفاقاتی که در چند ماه گذشته رخ داده و همچنان ادامه دارد، سبب ایجاد تکانه‌هایی در نرخ برابری ارز شده و در این فضاست که حوزه‌های نظارتی وظیفه بیشتری پیدا می‌کنند و بایستی آنچه خواسته‌های بیشتر مردم است را با شدت بیشتری مطالبه کنند. 
وی ادامه داد: اتفاقات اخیر در حوزه ارز هم نقاط مثبتی داشته و هم نقاط منفی. هم یک نظمی در مبادلات تجاری شده و البته نمی‌توان از سوءاستفاده در فضای پیش‌رو صرفه نظر کرد. دولت تمام تلاش خود را بر تهیه کالاهای اساسی و تامین مایحتاج مردم قرار داده است. 
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: در این شرایط دو وظیفه کلی وجود دارد که بایستی به آن پرداخته شود. اولین وظیفه تامین کالاست که به عنوان بخشی از سیاست تنظیم بازار موظف به اجرای آن هستیم. موضوع دوم نظارت بر توزیع کالا در بازار است و اگر مساله نظارت را در کنار مسائل رخ داده در بازار ارز قرار دهیم، برای جلوگیری از سوء استفاده‌ها بایستی این نظارت‌ها تخصصی‌تر و با شدت بیشتری در جهت ایجاد بستری مناسب برای تامین کالاهای ضروری شود. 
وی اضافه کرد: در حوزه تامین کالا خوشبختانه با تدابیری که دولت اندشیده و اتفاقی که در عدم تغییر قیمت نهاده‌ها رخ داد، شاهد عدم تغییر قیمت کالاها، این بستر توسط دولت مهیا شده که سعی ما در بازار بر این است که از افزایش قیمت در این زمان جلوگیری کنیم. 
باخرد با اشاره به تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان کالاهای اساسی در ماه رمضان اظهار کرد: تصمیم دولت در ستاد تنظیم بازار کشور و کمیسیون تنظیم بازار استان نسبت به تامین کالاها و عدم تغییر قیمت‌هاست. دولت برای تامین کالاها تصمیم بر این دارد که با تخصیص ارز به واردکنندگان کالاهایی که امکان تامین صددرصدی نداریم، با قیمت سال گذشته و به قیمت 3800 تومان دارد که این تخصیص ارز با دلار کنونی 4200 تومان و مابه‌تفاوت 400 تومانی رخ می‌دهد. با این تصمیم قیمت کالاها به میزانی که پیش از تحولات ارزی رخ داده تمام خواهند شد. 
وی افزود: از سوی سازمان‌های ذی‌ربط ابلاغیه‌ای صورت گرفته که نباید قیمت کالاها با قیمت اواخر سال گذشته در زمینه واردات تفاوتی داشته باشد. ارز به هر میزانی که واردکنندگان نیاز داشته باشند، تامین خواهند شد. در مورد برنج پاکستانی هم هماهنگی‌هایی صورت گرفته که طی دو هفته گذشته با همین ارزی که دولت وعده داده بود، تامین آن صورت و در شبکه توزیع قرار گرفته است. 
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: در بخش تامین کالا اقلامی که دولت مسئول تامین و قیمت‌گذاری آن است اعم از برنج، شکر، گوشت منجمد و مرغ منجمد است و بخشی از کالاها به صورت کالاهای مدیریت‌شده بایستی نسبت به سقف قیمت بازار با درصدی کمتر در بازار عرضه شود که شامل تخم مرغ و روغن نباتی است. 
وی افزود: کالاهایی از سوی سازمان تنظیم بازار به استان‌ها تخصیص داده شده که در مرحله اول 2400 تن برنج، 1600 تن شکر، 100 تن گوشت گوساله منجمد، گوشت مرغ منجمد 120 تن و روغن نباتی است که به صورت کالاهای مدیریتی به میزان 1600 تن است که البته هنوز تخصیص پیدا نکرده و در سیستم توزیع قرار نگرفته است. 
علی باخرد خاطرنشان کرد: اما شبکه برنج، شکر، گوشت و مرغ منجمد تعریف شده و از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های تعاونی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. هر سازمان تامین‌کننده‌ای موظف به در اختیار گذاشتن کالا در شبکه شده است. 
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تشریح کرد: 10 روزی است که کالاها جذب بازار شده است و از نمایندگانی از مشهد و سایر شهرستان‌های استان حضور پیدا می‌کنند و کالاها را تحویل می‌گیرند. بخش تامین کالا خوشبختانه به هر میزانی که شبکه کشش داشته باشد از طرف دستگاه‌های مرکزی تامین خواهد شد. 
باخرد درمورد انواع برنج خارجی توزیع شده در طرح ضیافت بیان کرد: برنج هندی 1121، برنج هندی پی آر 11 و برنج تایلندی، سه قلم برنجی خارجی است که در این طرح گنجانده شده است و قیمت مصرف کننده این کالاها به ترتیب 5600 تومان، 2600 تومان و 3900 تومان است. در خصوص گوشت منجمد هم قیمت مصرف کننده 23 هزار تومان و مرغ منجمد 6200 تومان است که نسبت به قیمت در شهرستان‌ها به علت کرایه حمل 100 تومان تفاوت وجود دارد. 
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: روغن نباتی هم 15 درصد زیر قیمت درج شده روی کالا روخته خواهد شد و قیمت شکر سفید هم 3100 تومان است. این کالاها توسط دولت اختصاص یافته است و در خصوص مابقی کالاها که در این ایام مصرف بیشتری دارند که به صورت مصوب ابلاغ نشده اند و به صورت همکاری حوزه‌های صنفی تهیه خواهند شد که با درصدی کمتر از قیمت مصوب این کالاها را در طرح ضیافت عرضه خواهند کرد. 
وی افزود: خواهش ما از مردم این است که اگر با اختلاف قیمت معنی داری مواجه شدند، حتما آن را با ما در جریان بگذارند. 
باخرد در خصوص برنامه‌های نظارت بازار در ماه رمضان تصریح کرد: از 10 روز پیش از ماه رمضان برنامه های خود را معرفی کردیم و یک طرح نظارتی تهیه شده و به شهرستان‌ها و اتاق اصناف مشهد ابلاغ شده است و چهار روز پیش از شروع ماه رمضان آغاز شده است. پایگاه‌هایی در سطح شهر تعبیه شده است که ماموران نظارتی سریع‌تر حضور پیدا کنند و امسال در اقلام پرمصرف اتحادیه‌ها مانند قنادی‌ها، نانوایی‌ها و غذاهای رستورانی هم هماهنگی‌هایی با اتحادیه‌های مذکور صورت گرفته است. 
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به قیمت مصوب زولبیا گفت: قیمت زولبیا توسط اتحادیه‌ها با انجام یک کار کارشناسی به تمام قنادی‌ها ابلاغ شده و این قیمت مورد تایید ما قرار گرفته است. هر کیلو زولبیا ممتاز 14 هزار و 500 تومان، زولبیا درجه یک هر کیلو 12 هزار و 500 تومان و زولبیا درجه دو هم هر کیلو 9 هزار 500 تومان است. برای اولین بار وارد حوزه توزیع شیرینی شدیم و امسال بایستی کالاها به صورت وزن خالص و بدون احتساب وزن کارتن فروخته شود و در نتیجه با قیمت سال پیش تفاوتی نخواهد داشت. 
وی اظهار کرد: گشت‌های مشترکی با اداره بهداشت، تعزیرات استان، معاونت غذا و دارو در حال اجراست. دانشگاه علوم پزشکی به علت مهم بودن مسائل بهداشتی در این ماه در گشت‌های مذکور حضور خواهند داشت و به طور کلی 250 نفر بازرس و 100 نفر ناظر افتخاری کمک‌حال ما در معاونت بازرسی هستند. 
باخرد تاکید کرد: در مجموع علی‌رغم اینکه اتفاقات خاصی در فضای ارزی کشور رخ داده، سعی ما بر این است که آرامش بر بازار حاکم شود. در بخشی از اقلامی که در اختیار مردم قرار خواهد گرفت، برگرفته از فضای موجود سوءاستفاده رخ داده و ما محوریت را آخرین قیمت سال گذاشته قرار داده‌ایم. 
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: در ماه رمضان نزدیک به 11 هزار تن مصرف برنج خارجی در استان صورت می گیرد و نزدیک به سه ماه ذخیره برنج در استان وجود دارد. این انبارها فقط شامل انبارهای رصد شده است و با انبارهایی که موجودی خود را اعلام نکرده‌اند، برخورد خواهد شد. 
وی ادامه داد: در زمینه گندم هم ذخیره مناسبی وجود دارد و از میزان مصرف چندین ماه استان بیشتر است و هیچ نگرانی بابت کمبود گندم که از قضا کالایی استراتژیک است، نخواهیم داشت. 
باخرد در خصوص تغییر نحوه دریافت اجرت طلا تصریح کرد: در خصوص قیمت طلا برای اولین بار در استان، اجرت بابت ساخت طلا به صورت درصدی از قیمت طلا دریافت می‌شد که این امری اشتباه بوده است. اجرت ساخت طلا نبایستی تابعی از قیمت طلا در هر زمانی باشد چرا که بابت ساخت طلا یک میزان ثابتی پرداخت شده و ارتباطی با نوسانات قیمت طلا نخواهد داشت و نباید با تغییر قیمت طلا اجرت ساخت نیز تغییر کند. 
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر کارا بودن مجازات‌ها و نحوه بازرسی بیان کرد: در زمینه بازرسی و نظارت سه قانون نظام صنفی، حمایت از مصرف‌کنندگان و تعزیرات حکومتی وجود دارد که معاونت بازرسی و تعزیرات حکومتی به عنوان دادستان و قاضی اقتصادی عمل می‌کنند و بایستی در بین این سه قانون حرکت کنیم. در این قوانین تکرر تخلف مشاهده و چگونگی برخورد گنجانده شده است. 
باخرد ادامه داد: ما نمی‌توانیم فرای این قوانین تشدید مجازات داشته باشیم و اگر این قوانین بازدارنده نیستند، هر چند وقت متناسب با گزارش‌ها و اقدامات کارشناسی ما تغییر خواهند کرد. ما خارج این قوانین نمی‌توانیم برخورد کنیم. گاهی ممکن است که ما فراموش کنیم یک واحد صنفی را به سبب تکرار تخلف مجازات کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/61384/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازداشت 4 کنکوری متخلف؛ کنکور برای داوطلبان سیل‌زده تکرار می‌شود

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

پاپیروس دو هزار ساله‌ای که احتمالا راز «آرامگاه افلاطون» را فاش می‌کند (+عکس)

«برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!

پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود

آبشار دائمی «باران کوه»؛ طبیعتی جذاب برای تمامی فصول

اختصاص 100 قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای 4 فرزند

100 کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

رونمایی از کتاب «هنر فرازان» در برج آزادی

تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

علت گرانی شدید قیمت پیاز

هواشناسی ایران1403/02/07؛هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی/ ثبت 4 تخلف در آزمون سراسری

نگاهی به سیلابی شدن روستای دره گزان بر اثر بارش باران + فیلم

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

اجرای بیش از 2 هزار طرح اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

مرزبانی ایران: 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور بازگشتند

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در شرق کشور

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

امروز و فردا این استان‌ها بارندگی دارند | صدور هشدار زرد هواشناسی + جزئیات

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی