پیام خراسان

آخرين مطالب

فراتر از خشکسالی... گفتگو

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - خشکسالی، واژه‌ای که مردم خراسان‌جنوبی سال‌هاست با آن خو گرفته‌اند، و اینروزها دردهایی فراتر از آن همچون نبود بهداشت مناسب، شیوع بیماری‌های پوستی دربین کودکان، کمبود زیرساخت‌های آموزشی و...را در خود جای داده است.
  صدای روستاییان را اینروزها از هر تریبونی و در صفحات فضای مجازی به هر شکلی میبینم، «آب نداریم»، «تهدید جان مردم به دلیل بیماری پوستی»، «زندگی در مرز تعطیلی»،«روایت فقر و خشکسالی» و...
حرف از تهدید خالی شدن روستاها و خالی از سکنه شدن بارها زده شد، آمار آبرسانی به روستاها بارها ذکر شد، اما برای تسکین درد روستائیانی که هنوز در ترس ریزش سقف خانه‌های چوبی زندگی می‌کنند چه شده است؟
در گوشه‌ گوشه خراسان‌جنوبی هنوز هم روستاهایی وجود دارد که ساکنان آن از کمترین امکانات زندگی بی‌بهره‌اند و یک‌صدا فقر، خشکسالی، بی‌آبی و محرومیت را فریاد می‌زنند.

رنجی فراتر از خشکسالی
از دام‌هایی که براثر خشکسالی و کمبود آب تلف شده‌اند تا خانه‌هایی که اسمشان خانه نیست جز تیکه‌هایی از چوب و سنگ و شاید تنها درآمدشان هم شامل یارانه پرداختی دولت است و مستمری ناچیزی که کمیته امداد پرداخت می‌کند.
خانه‌های بی‌نظم کنار هم و مردمی که مجبور به زندگی در این روستا هستند. خانه‌های گلی که با چوب و تکه‌های سنگ و آهن قراضه سرپناهی شده برای کودکانی که آینده‌ای مبهم اما آرزوهایی شیرین دارند.
و اینروزها با وجود خشکسالی 20 ساله، بارندگی‌های غیرمنتظره و سیل‌آسای بهاری جای اینکه مرحمی باشد بر درد روستائیان اما بلای جانشان شد و زندگی نداشته را با همین اندک امکانات به زیر آب برد.
روستاهایی در استان وجود دارد که آب شرب آن شور است و برای تأمین آب مصرفی اهالی، تانکر آب شیرین گذاشته‌اند که هزینه‌ای سنگین دارد یا همان آب کیفیت مناسبی ندارد.
بهداشت در اینگونه روستاها زیر صفر است، آموزش تعریفی ندارد و امکات اولیه زندگی بسیار سخت فراهم می‌شود و کودکانی که از بیماری‌های پوستی رنج می‌برند و دچار سوءتغذیه شده‌اند.

اعزام تیم پزشکی هلال احمر برای درمان بیماران پوستی
محمد رحیم شهریاری مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی درخصوص مشکلات روستائیان گفت: با حضور پزشک داوطلب هلال احمر60 نفر از بیماران پوستی روستاهای ذکری و گل نی شهرستان درمیان تحت درمان قرار گرفتند.
وی افزود: 10نفر از داوطلبین و پرسنل جمعیت هلال احمر در قالب کاروان سلامت به روستاهای ذکری و گل نی از توابع شهرستان درمیان اعزام شدند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: با توجه به بیماری پوستی شایع در منطقه تیم اعزامی با رویکرد درمان این بیماری با همراهی پزشک متخصص پوست از دانشگاه علوم پزشکی تهران به محل اعزام شد.
وی افزود: تیم اعزامی به بررسی، درمان و آموزش بیش از 60 نفر از بیمارن اهالی روستای مذکور پرداخت و کلاه آفتابی ، داروهای مورد نیاز از قبیل کرم های ضد آفتاب و مرطوب کننده و پماد های مرتبط با بیماری بطور رایگان در اختیارشان قرار گرفت.
سید ناصر عمادی پزشک بدون مرز و داوطلب هلال احمر نیز در این خصوص بیان کرد: آفتاب تند و وزش بادهای موسمی با ذرات شن و عدم آگاهی ساکنین منطقه نسبت به نحوه مراقبت پوست، از مهمترین دلایل این بیماری است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید به اینکه اهالی منطقه کودکان را در ساعات آفتابی روز در محل سرپوشیده باید نگهداری کنند، گفت: یکی از نیازهای اساسی منطقه مباحث آموزشی در راستای بهداشت و درمان است و این مهم با حضور مستمر دستگاه‌های ذی صلاح باید عملی شود.
وی یادآورشد: با توجه به همراهی جمعیت هلال احمر این تیم با حضور جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران پس ماه رمضان برای بررسی مجدد و ارزیابی روند درمان به منطقه باز خواهد گشت.
مشکل پوستی 80 درصد کودکان روستاهای خراسان جنوبی
حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص عکس‌های منتشرشده از مشکل پوستی کودکان روستای ذکری طبس مسینا، گفت: این روستا تنها روستایی نیست که کودکانش به‌دلیل کمبود آب با این مشکل روبه‌رو هستند، قریب به 480 روستا در خراسان جنوبی مشکل آب دارند و با تانکر به آنها آب‌رسانی می‌شود.
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از 80 درصد کودکان روستاهای خراسان جنوبی از مشکل پوستی رنج می‌برند، گفت: در دو، سه ماه اخیر بارها و بارها کودکانی را که دچار این بیماری پوستی هستند، از نزدیک دیده‌ام؛ به‌لحاظ کمبود آب متأسفانه امکان بهداشت کامل و استحمام صحیح نیز برای مردم این خطه وجود ندارد.
وی با بیان اینکه دسترسی به پزشک برای این روستاییان بسیار محدود است، ادامه داد: افزایش امکانات می‌تواند به درمان بیماری‌های ساکنان این منطقه که به‌لحاظ آب‌وهوایی شرایط ویژه‌ای هم دارند، کمک‌ کند.
عبادی گفت: مشکلات آبی در استان خراسان جنوبی قابل مقایسه با دیگر استان‌های کشور نیست چون این استان خشکسالی‌های 19 ساله را پشت سر گذاشته و درصد بارندگی‌ها در استان بسیار کم است.
رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی اظهارکرد: بیش از 480 روستای خراسان‌جنوبی با تانکر آب‌رسانی می‌شود و برخی از روستا‌های استان حتی آب برای خوردن ندارند.

آبرسانی به 485 روستای خراسان جنوبی
محمدمهدی مروج الشریعه استاندار خراسان جنوبی نیز با اشاره به خشکسالی های دو دهه استان گفت: در حال حاضر بیش از 485 روستای خراسان‌جنوبی یک قطره آب آشامیدنی ندارند و با تانکر آب خوردن مردم تامین می‌شوند.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به خشکسالی‌های دو دهه در این استان، گفت: در حال حاضر بیش از 485 روستای خراسان جنوبی یک قطره آب آشامیدنی ندارند و با تانکر آب خوردن مردم تامین می شود.
مروج الشریعه یادآورشد: امید است این حضور نمایندگان و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در خراسان جنوبی فرصت خوبی برای خدمت به مردم شایسته این استان باشد.
قصه خشکسالی و رنج روستائیان خراسان‌جنوبی را فراموش نکنیم.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/61795/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود