پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد خبر داد؛

انصراف بانک اتریشی از فاینانس خط 3 قطارشهری اجتماعي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد از انصراف اوبر بانک اتریش از تأمین مالی احداث خط3 قطارشهری مشهد خبر داد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، کیانوش کیامرز در نشست خبری خود با رسانه‌ها که امروز برگزار شد در پاسخ به پرسشی در خصوص تأثیر خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها بر روی روند احداث خطوط قطارشهری مشهد، اظهار کرد: به منظور فایناس احداث خط3 قطارشهری مشهد اوبر بانک اتریش و یک بانک چینی اعلام آمادگی کرده بودند که بانک اتریشی از این روند انصراف داد، اما چینی‌ها همچنان حضور دارند.
وی ادامه داد: بازگشت تحریم‌ها قطعا بر روی خرید واگن‌ها تأثیر خواهد گذاشت و با توجه به اینکه خرید واگن‌ها دیگر توسط شهرداری انجام نمی‌شود، امیدواریم دولت در این زمینه به مشکل نخورد چراکه ما استاد دورزدن تحریم‌ها هستیم و در زمان اوج تحریم‌ها توانستیم واگن‌های قطارشهری مشهد را خریداری و وارد کنیم و هیچ نگرانی و دغدغه‌ای از تحریم نداریم، این مسئله قاعدتاً بر روند کار ما تأثیر می‌گذارد، اما راهکار آن را می‌دانیم.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای قطارشهری مشهد در سال 1397، تصریح کرد: اصلی‌ترین برنامه ما در سال 1397 اتمام خط2 قطارشهری مشهد است و با اوراقی که توانستیم در پایان سال گذشته جذب کنیم امیدواریم تا پایان امسال خط2 قطارشهری مشهد از ابتدای بلوار پیروزی تا طبرسی به بهره‌برداری برسد.
وی خاطرنشان کرد: هم‌چنین برنامه ویژه برای خط3 داریم، امیدواریم تونل خط3 را به پایانه مسافربری برسانیم و تونل غربی را به اول امامت برسانیم. در فاز اول احداث چهار ایستگاه را آغا کرده‌ایم و سه ایستگاه را باید وارد فاز عملیاتی کنیم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم سازه هسته مرکزی این 7 ایستگاه را اجرا کنیم.
کیامرز با بیان این‌که «برای تحقق اهداف امسال خود به 1000 میلیارد تومان منابع مالی نیاز است»، بیان کرد: از این میزان توانسته‌ایم 700 میلیارد تومان آن را از طریق اوراق مشارکت جذب کنیم و در تلاش برای جذب 300 میلیون تومان دیگر از طریق دولت و شهرداری هستیم، با این وجود تأمین 1000 میلیارد تومان در شرایط موجود کشور بسیار سخت است.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص عمل دولت خود به قطارشهری مشهد در سال 1396، عنوان کرد: بر اساس قانون بودجه سال گذشته، دولت می‌بایست 91 میلیارد تومان به قطارشهری مشهد اختصاص می‌داد که بیش از این مقدار و حدود 105 میلیارد تومان به قطارشهری مشهد اختصاص داد، در واقع در سال گذشته دولت 100 درصد به تعهدات خود عمل کرد و حتی 10 میلیارد تومان هم بیش‌تر پرداخت کرد. همچنین برای اولین سال دولت بیش از 60 درصد از بدهی اوراق مشارکت خود را نیز پرداخت کرد.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد، افزود: در بودجه امسال نیز با وجود تلاش‌های بسیار زیاد، دولت تنها حدود 60 میلیارد تومان برای قطارشهری مشهد در نظر گرفته است و با توجه به اینکه قرارداد آن با دولت به امضا رسیده است، نمی‌توانیم مبلغ آن را افزایش دهیم، با این وجود تلاش خواهیم کرد سقف ارواق مشارکت را بالا برده و اگر بتوانیم 500 میلیار تومان دیگر هم از طریق اوراق مشارکت از دولت جذب کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص آخرین وضعیت تأمین واگن‌های قطارشهری توسط دولت، تصریح کرد: تا سال 1395 تمام واگن‌ها با همکاری قطارشهری و شهرداری مشهد تهیه می‌شد، اما در سال 1396 لایحه‌ای در دولت تصویب شد که بر اساس آن شهرها نمی‌توانند واگن‌های قطارشهری را خریداری کنند و خود دولت باید واگن‌ها را تأمین کند. مشکل این موضوع این است که دست ما در تهیه قطارها بسته خواهد شد، اما مهم‌ترین مزایت آن این است که دیگر لازم نیست شهرها هزینه خریداری واگن‌ها را پرداخت کنند.
کیامرز ادامه داد: در این زمینه اولین مناقصه خرید واگن برای تهران توسط دولت برگزار شد و مناقصه بعدی مربوط به خرید واگن‌های شهرستان‌هاست و با تلاش‌های انجام شده توانستیم نام شهر مشهد را در هم برای خرید 47 دستگاه واگن برای خط1 و حدود 150 واگن خط3 قطارشهری مشهد جای دهیم و در مجموع 200 واگن برای مشهد در لیست خرید واگن وزارت کشور قرار گرفته است. دولت در حال مذاکره با کشورهای چین، روسیه و ایتالیا برای خرید واگن‌های شهرستان‌های مشهد، قم و اصفهان است. در حال حاضر حدود30 تا 40 درصد از واگن‌ها را می‌توان در کشور تولید کرد و تولید این واگن‌ها توسط شرکت‌های واگن‌سازی این سه کشور در کنار شرکت‌های ایرانی انجام خواهد شد.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص میزان پیشرفت خط2 قطارشهری مشهد، خاطرنشان کرد: تا امروز خط2 قطارشهری مشهد 81 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، طبق برنامه‌ریزی‌هی انجام شده خط2 هم‌اکنون باید 95 درصد پیشرفت می‌داشت که بر این اساس 14 درصد از برنامه خود عقب هستیم که تنها دلیل آن کمبود منابع مالی است. برای تکمیل خط2 قطارشهری مشهد نرخ ارز به حدود 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با 400 میلیارد تومان می‌توانیم خط2 را به پیروزی برسانیم. امیدواریم تا این پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری برسند. با توجه به این موضوع دولت حدود 4 روز پیش قرارداد احداث خط2 را تا پایان سال 97 تمدید کرد.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد اضافه کرد: هم‌چنین در خط3 قطارشهری باید بر اساس برنامه‌ریزی‌ها باید در حال حاضر 30 درصد پیشرفت فیزیک می‌داشتیم، اما هم‌اکنون حدود 18 درصد پیشرفت داشته‌ایم که تنها دلیل آن تأخیرات مالی است چراکه در مشهد از نظر تجهیزات مشکلی نداریم در واقع هم‌اکنون با 20 درصد ظرفیت خود کار می‌کنیم.
وی با در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص نواقص خط2 قطارشهری مشهد، گفت: بخش‌های بهره‌برداری شده خط2 نواقصی مانند نصب آسانسورها و پله‌برقی‌ها و فن‌های هوا وجود دارد که رفع آن‌ها30 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت، اما موضوع سیگنالینگ و اطفاء حریق که با ایمنی خطوط مترو مرتبط است تقریباً کامل شده است و بر اساس استاندارهایی که داریم می‌توانیم بگوییم ایمنی مردم کاملاً رعایت شده است. هم‌اکنون ما می‌توانیم سرفاصله زمانی رسیدن قطار به ایستگاه‌ها را تا 5 دقیقه کاهش دهیم، اما به دلیل نواقص موجود آن را زیر 10 دقیقه نیاورده‌ایم.
کیامرز خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حدود 10 تا 12 میلیارد تومان جنس در گمرک داریم و از هنگامی این اجناس را از گمرک آزاد کنیم تا رفع نواقص خط2 حدود سه ماه زمان داریم و امیدواریم بتوانیم تا مهرماه نواقص خط2 را رفع کنیم.
وی با اشاره به آخرین وضعیت حفاری خط3 قطارشهری مشهد، بیان کرد: تا امروز 7900 متر در خط3 حفاری انجام شده و هم‌اکنون یک دستگاه حفار به حرم مطهر رسیده و دستگاه حفار دیگر نیز به زیر پل آموزگار رسیده است و امیداریم در سال 97 نیز 4کیلومتر دیگر از حفاری انجام شود. تاکنون در خط3 قطارشهری مشهد 300 میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و برای اتمام آن به 6300 میلیارد تومان است که برای اینکه فاز اول این خط از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) تا ابتدای سال 99 به بهره‌برداری برسد به 2000 میلیارد تومان است.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با بیان اینکه «ساخت هرکیلومتر مترو در کشور 250 میلیارد تومان هزینه دارد»، عنوان کرد: احداث هر یک کیلومتر تونل مترو 30 میلیارد تومان هزینه دارد و روزانه به طور متوسط 20 متر حفاری تونل انجام می‌شود که به طور متوسط روزانه 5میلیارد تومان در این حوزه هزینه می‌شود.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص مشکلات ترخیص واگن‌های خط2 قطارشهری مشهد از گمرک، اظهار کرد: واگن‌های خط2 حدود 6 ماه در گمرک ماندند و در شهرداری گذشته و حال تلاش‌های بسیار زیادی برای ترخیص این واگن‌ها انجام شد. برای ترخیص هر 50 واگن، حدود 40میلیارد تومان پرداخت شد. ما به عنوان شرکتی که زیر ساخت‌های کشور را انجام می‌سازیم، انتظار داریم گمرک هم‌کاری بیش‌تری انجام داده تا محموله‌های ما در گمرک نماند.
کیامرز با اشاره به اینکه «ساخت ایستگاه‌ها تماما توسط شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود»، تصریح کرد: با این وجود همچنان در ساخت واگن‌ها و تجهیزات به کشورهای خارجی وابسته‌ایم.
وی هم‌چنین با اشاره به ماجرای تغییر مسیر خط3 قطارشهری مشهد از میدان جانباز، بیان کرد: هیچ تغییر مسیری در خط3 قطارشهری مشهد اتفاق نیفتاد و توانسیم بدون هیچ حادثه و تخریبی مسیر مصوب را طی کنیم.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با اشاره به بدهی قطارشهری به پیمانکاران، گفت: در حال حاضر حدود 50 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داریم و که در مقایسه با میزان کار و بدهی سایر شهرهای کشور مقدار زیادی نیست.
وی هدر پاسخ به پرسش دیگری در خصوص چرایی زیاد بودن سرفاصله اعزام قطارها به فرودگاه، بیان کرد: در حال حاضر سرفاصله اعزام قطارها به فرودگاه حدود 15 دقیقه است و علت زیاد بودن هدوی مسیر فرودگاه کم بودن تعداد مسافران در این مسیر است.
کیامرز در پاسخ به سئوالی درباره چرایی تخریب میدان‌ها برای ساخت ایستگاه‌های قطارشهری و اینکه آیا روش دیگری برای ساخت ایستگاه‌ها بدون تخریب وجود ندارد، تصریح کرد: این امکان وجود دارد که برای ساخت ایستگاه‌های قطارشهری میادین و خیابان‌ها را تخریب نکنیم، اما این موضوع هزینه و فایده است چراکه این کار باعث 1.5 برابر شدن هزینه ساخت ایستگاه‌ها می‌شود. برای نمونه این کار در احداث ایستگاه شریعتی انجام شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/63310/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی

بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌ها | جزئیات خسارت از زبان سخنگوی مدیریت بحران

جاده را آب برد، دانش آموزان به جلسه کنکور نرسیدند/ ویدئو

وضعیت بحرانی و سیل‌زده حاجی‌آباد از زبان شهردار این شهر

فرونشست زمین و ایجاد گودال ٢ متری خیابان کلاهدوز مشهد

سیل امروز 20 دقیقه محور بردسکن به طبس را مسدود کرد!

کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد

رهاسازی 7 هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد

مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی 116 درصد افزایش یافت

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

یک فوتی و یک مصدوم در پی آتش سوزی و انفجار گاز نیشابور

بهره برداری ساختمان شرکت فولاد در سایت سنگان + عکس

رایان گیگز در 50 سالگی برای سومین‌بار پدر می‌شود

محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی

جاری شدن سیل در بعضی از مناطق بردسکن

آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی

از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی163 نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی

خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی

امدادرسانی هلال احمر بیرجند به 16 نفر متاثر از سیلاب

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

باران های رگباری بیرجند