پیام خراسان

آخرين مطالب

میزگرد ایرنا

هم افزایی لازمه توسعه ورزش در گناباد است ورزشي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - گناباد- فعالیتهای ورزشی از ارکان مهم تامین سلامتی افراد و زیرساخت جامعه سالم محسوب می شود زیرا ورزش در کاهش افسردگی، اضطراب، تقویت حافظه و پرکردن اوقات فراغت نقش محوری دارد.
حدود هفت هزار ورزشکار در قالب 30 هیات ورزشی در گناباد سازماندهی شده و فعالند که سه هزار نفر آنها به صورت حرفه ای ورزش می کنند. سرانه ورزشی در این شهرستان طی شش سال گذشته برای هر نفر از چهار دهم به حدود دو متر افزایش یافته است.
همچنین گناباد با برخورداری از250 راس اسب مخصوص مسابقه و ورزشکاران مستعد از نقاط مستعد این رشته به شمار می رود واباد با 10 زورخانه ورزشهای باستانی بیشترین تعداد زورخانه ها را در بین شهرستانهای خراسان رضوی به خود اختصاص داده است.
با هدف بررسی نقاط ضعف و قوت ورزش گناباد میزگردی با حضور مسئولان و صاحبنظران ذیربط در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در این شهرستان برگزار شد که طی آن مسئول امور اجتماعی فرمانداری، رئیس اداره ورزش و جوانان ، رئیس هیات فوتبال، یک پیشکسوت ورزش و نیز یک صاحبنظر فرهنگی اجتماعی و فعال رسانه ای گناباد به بحث و بررسی پرداختند.
*هم افزایی و درک صحیح ظرفیتها
رئیس اداره ورزش و جوانان گناباد گفت: شناخت و درک صحیح از ظرفیتها و استفاده از تجارب پیشکسوتان و صاحبنظران موجب برنامه ریزی بهتر و موفقیت در فعالیتها از جمله ورزش است.
محمدعلی امینی افزود: استفاده از تجارب پیشکسوتان و نخبگان ورزشی و روسای قبلی اداره ورزش و جوانان گناباد مورد توجه ما قرار دارد و با این هدف مجمع پیشکسوتان ورزش گناباد در آینده نزدیک راه اندازی می شود.
مسئول امور اجتماعی فرمانداری گناباد نیز گفت: باید با عنایت درست و منطقی به پتانسیلهای موجود در بخش ورزش و اقشار مختلف شامل دانش آموزان، دانشجویان، کودکان و نوجوانان و جوانان و با هم افزایی و تقویت آنها در جهت توسعه و رونق ورزش این شهرستان گام برداشت.
سید کاظم نظام افزود: فرمانداری برای نقش آفرینی بهتر در این زمینه تشکیل شوراهای هماهنگی ورزش به ریاست فرماندار و عضویت مسئولان و دست اندرکاران ذیربط و روسای هیاتهای ورزشی را در دستور کار خود قرار داده است و با تشکیل این شورا ضمن جلوگیری از پراکنده و موازی کاری از همه پتانسیلها برای توسعه ورزش استفاده می شود.
وی گفت: برای ترویج بهینه ورزش در بین مردم و مسوولان باید این مساله به گفتمان غالب در جامعه تبدیل شود امکانات بخشهای مختلف برای توسعه آن بسیج شوند.
یکی از صاحبنظران و فعالان حوزه فرهنگی اجتماعی در گناباد نیز گفت: سرانه ورزشی خوب ، وجود افراد مستعد و تحصیل کرده در رشته های مختلف ورزشی ، علاقه مندی جوانان به ورزش و به خصوص فوتبال را از قابلیتهای خوب ورزشی این شهرستان ذکر کرد.
صادق ایزدی افزود: شناخت قابلیتها و استفاده درست و منطقی از آنها در مسیر توسعه ورزش و کاهش مشکلات همراه با هم افزایی بخشهای گوناگون ملاک موفقیت مسوولان و دست اندرکاران ورزشی گناباد است.
یکی از پیشکسوتان ورزش فوتبال گناباد هم گفت: تشکیل مجمع پیشکسوتان ، توجه به استعدادهای ورزشی در مدارس و مقاطع مختلف تحصیلی مناطق شهری و روستایی را برای شناخت بهتر ظرفیتهای ورزش این شهرستان ضروری دانست.
حمید عشقی ادامه داد: هر یک از مناطق شهری و روستایی گناباد در زمینه یک رشته ورزشی خاص دارای استعداد هستند به عنوان مثال منطقه براکوه و پسکلوت در ورزشهای پرتابی و دوی استقامت دارای ظرفیت است و که می توان با برگزاری رقابت بین روستاها افراد مستعد را شناسایی و آنان را به مسابقات استانی و شهرستانی اعزام کرد.
* خصوصی سازی ضرورت است
مسئول امور اجتماعی فرمانداری گناباد می گوید: مشارکت اجتماعی و رویکرد مردم و خیران برای توسعه و بهینه سازی زیرساختهای ورزشی این شهرستان کم است.
نظام گفت: مردم از دیرباز بیشتر در زمینه فعالیتهای مذهبی و ساخت مساجد مشارکت داشتند و نقش آنان در فعالیتهای اجتماعی مانند ایجاد زیرساختهای ورزشی بسیار ناچیز است.
وی با اشاره به تشکیل مجمع خیران ورزشیار طی چند سال گذشته در استان خراسان رضوی، خواستار پیگیری تشکیل این مجمع در گناباد شد واین امر را در هم افزایی بیشتر سرمایه گذاران و خیران برای توسعه فضاهای ورزشی در شهرستان مهم دانست.
وی نبود سازمانهای مردم نهاد در بخش ورزش را از مشکلات و موانع مهم انسجام بخشی و جهت دهی ظرفیتهای سرمایه گذاران و خیران در توسعه این بخش دانست و گفت: فرمانداری متقاضیان تشکیل تشکلهای غیر دولتی را ترغیب به فعالیت در این بخش می کند.
او گفت: مسوولان و دست اندرکاران ذیربط در شناخت ظرفیتهای ورزشی گناباد به خیران و سرمایه گذاران موفق نبودند و نیازمند باز شناسی بیشتری در این بخش هستیم و اقتصاد و سرمایه گذاری باید در کنار ورزش قرار گیرد و مشارکت بخش خصوصی پایه و زیربنای توسعه تربیت بدنی است.
رئیس اداره ورزش و جوانان گناباد نیز گفت: برای توسعه و هم افزایی و تبیین ورزش بین آحاد مختلف و کاهش مشکلات مالی به عنوان تنگنای مهم این بخش استفاده از ظرفیتهای خیران ورزش یار و سرمایه گذاران اجتناب ناپذیر است.
امینی افزود: سرمایه گذاری در بخش ورزش و تندرستی به طبع بیماریها و هزینه های هنگفت در درمان آنها را کاهش می دهد و اگر بخشی از هزینه هایی که به بخش درمان اختصاص می یابد را به توسعه زیرساختهای ورزشی سوق یابد، نتیجه بهتری به دنبال دارد.
یک صاحبنظر فرهنگی و اجتماعی نیز برگزاری مسابقه های فوتسال جام رمضان را از ظرفیتهای موفق مشارکت بخش خصوصی ذکر و بیان کرد: باید این امر به عنوان الگوی موفقی برای دیگر رشته های ورزشی در دیگر مواقع سال مورد توجه قرار گیرد.
ایزدی افزود: باید روسای هیاتهای ورزشی ضمن استفاده از خرد جمعی و نخبگان برای توسعه ورزش مربوطه خود، برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدتی برای جلب ظرفیتهای خیران و سرمایه گذاران داشته باشد و این مهم جز با تبیین اهمیت و پتانسیلهای ورزشی در جامعه محقق نمی شود.
پیشکسوت ورزش فوتبال گناباد هم بر این باور است که باید در کنار جلب مشارکت سرمایه گذاران و خیران برای توسعه و رفع کمبودهای زیرساختهای ورزش، دولت با پرداخت تسهیلات از بخش خصوصی متقاضی سرمایه گذاری در تولید وسائل ورزشی حمایت کند.
عشقی همچنین شناسایی ظرفیتهای مناطق شهری و روستایی را در ورزشهای مختلف و از جمله فوتبال و جهت دهی آنها در مسیر توسعه کمی و کیفی این ورزش مهم دانست.
رئیس هیات فوتبال گناباد نیز در ادامه میزگرد ایرنا گفت: با توجه به جذابیتهای بسیار ورزش فوتبال در بین مردم و از جمله جوانان با برنامه ریزی صحیح می توان زمینه حضور بخش خصوصی را در آن افزایش داد و نمونه بارز این مساله برپایی پر شور رقابتهای فوتسال جام رمضان در این شهرستان است.
زمانیان افزود: با توجه به کمبود امکانات تفریحی در گناباد ، ورزش و از جمله فوتبال قابلیت مهمی برای ایجاد شادی و نشاط برای مردم محسوب می شود.
وی ادامه داد: اتکاء توسعه ورزش فوتبال و فوتسال مشارکت بخش خصوصی است وهیات فوتبال گناباد ضمن بسترسازی این مهم ، شناخت قابلیتهای و ورزشکاران مستعد مناطق روستایی از طریق برگزاری رقابتهای مختلف در طول سال مورد توجه دارد.
او همچنین از راه اندازی سه مدرسه فوتبال با مشارکت بخش خصوصی در آینده نزدیک در گناباد خبر داد.
* توسعه ورزش همگانی زیربنای ورزش حرفه ای
مسئول امور اجتماعی فرمانداری گناباد گفت: ورزش همگانی زیربنای مهم توسعه ورزش و از جمله ورزش قهرمانی محسوب می شود و رویکرد جدید وزارت ورزش و جوانان در تشکیل شورای فرهنگی ورزش همگانی هر شهرستان به ریاست فرمانداران اقدام مهمی در هم افزایی و جهت دهی ظرفیت بخشهای مختلف برای توسعه این ورزش به شمار می رود.
نظام افزود: برای نیل به این هدف شورای فرهنگی ورزش همگانی گناباد به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.
وی ادامه داد: نباید ورزشهای همگانی را به همایش هایی مانند پیاده روی و دوچرخه سواری همراه با جایزه محدود کرد بلکه باید از این همایشها به صورت مقطعی و برای فرهنگ سازی در جامعه بهره گرفت و در بلند مدت ایجاد شور و نشاط و تحرک و ورزش محور اصلی فعالیتها قرار گیرد.
او مشارکت شهروندان گنابادی را در ورزشهای همگانی "محدود" توصیف و بیان کرد: باید با برنامه ریزی صحیح از مشارکت بخش خصوصی برای توسعه این بخش استفاده کرد.
رئیس اداره ورزش و جوانان گناباد هم از ورزش همگانی به عنوان بستر مهم شناخت ظرفیتهای ورزشی مردم و زیربنای ورزش قهرمانی یاد و بیان کرد: با برگزاری رقابتهای مختلف در طول سال در سطح مناطق روستایی و شهری به این مهم عنایت می شود که از جمله آن می توان به رقابتهای بومی و محلی طی تعطیلات نوروزی در این شهرستان اشاره کرد.
امینی افزود: با با هم افزایی بخشهای مختلف اعم از فرمانداری و شهرداریها و شوراهای شهر و روستا و دهیاریها تلاش می شود از بسترهای موجود برای توسعه این بخش حداکثر بهره را گرفت.
وی ادامه داد: ظرفیتهای بالقوه بسیار خوبی در ورزش همگانی در مناطق روستایی وجود دارد که باید با شناخت آنها می توان افق روشنی را فرآروی ورزش قهرمانی گناباد ترسیم کرد.
او ایجاد پارک بانوان را قابلیت مهمی برای توسعه ورزش همگانی در گناباد ذکر و بیان کرد: با وجود قول مساعد شهرداری برای احداث این پارک هنوز اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نشده است.
وی گفت: در صورتی که شهرداری گناباد به وعده های خود در این زمینه عمل کند اداره ورزش و جوانان بخشی از هزینه های دیگر آن را تامین خواهد کرد و باید سهم هر یک از ادارات و متولیان امر در ورزش همگانی مشخص شود تا بازخورد فعالیتها افزایش یابد.
یکی از صاحبنظران فرهنگی و اجتماعی نیز گفت: مسوولان ذیربط در مبلمان شهری این شهر به مقوله ورزش همگانی توجه مناسب نداشتند و باید با هم افزایی و برنامه ریزی صحیح زیرساختهای توسعه این ورزش را افزایش داد.
ایزدی وجود باورهای غلط نسبت به حضور بانوان در ورزشهای همگانی در سطح جامعه و پارکها و فضای عمومی را دیگر آسیبهای محدود کننده این ورزش ذکر و بیان کرد: باید علاوه بر بستر سازی حضور بیشتر آنان در این ورزشها، احداث پارک بانوان گناباد با جدیت دنبال شود.
وی برگزاری همایشهای ورزش همگانی در بخشهای پیاده روی، دوچرخه سواری، کوهنوردی وغیره همراه با جایزه را در افزایش انگیزه افراد در این بخش موثر دانست و گفت: باید از این بستر برای فرهنگ سازی بهره گرفت.
او همچنین اجتماعی ورزش کردن و استفاده از جاذبه هایی مانند داستان و خاطره گویی در زمان انجام این ورزشها را اقدام مهمی برای افزایش انگیزه ورزشهای همگانی مانند پیاده روی دانست.
پیشکسوت ورزش فوتبال گناباد نیز گفت: والدین نقش بسیار مهمی در توسعه ورزش همگانی دارند و و با حضورخود در این ورزشها الگویی برای سایر فرزندان هستند.
عشقی افزود: خیلی از قهرمانان ورزشی در سطوح ملی، استانی و گناباد از بستر ورزشهای بومی و محلی و همگانی شناخته شدند و باید این مقوله را به عنوان بستر مهم توسعه ورزش قهرمانی در اولویت فعالیتها قرار داد.
وی گفت: راه اندازی ورزشهای صبحگانی در برخی از پارکها و فضای سبز قابلیت مهمی برای توسعه ورزش همگانی و انگیزه بخشی مردم محسوب می شود.
رئیس هیات فوتبال گناباد گفت: باید با تبیین و فرهنگ سازی نتایج ورزشهای همگانی به خصوص در کاهش بیماریها مردم را به انجام آنها تشویق کرد و روحانیت و اصحاب فرهنگ و هنر نقش مهمی در این زمینه دارند.
زمانیان افزود: از بستر همین ورزش همگانی برخی از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی کمکهای مردمی برای زلزله زدگان کرمانشاه و آزاد سازی زندانیان جرائم غیر عمد جمع آوری کردند و این نشان دهنده سایر قابلیتهای اجتماعی این ورزشها است.
* نقش رسانه های در توسعه ورزش
صاحبنظر فرهنگی و اجتماعی و فعال رسانه ای گناباد گفت: امروز رسانه ها در فرآیندهای اجتماعی و ورزش نقش محوری دارند و اگر به این نقش توجه مطلوب نشود، تبعات منفی به دنبال داشته و مخرب خواهد بود.
ایزدی افزود: بزرگ شدن بیش از حد متعارف یک مقوله ورزشی و یا تحقیر آن در رسانه ها نشان گر کارکرد مخرب رسانه ها است و فعالان رسانه ای باید با شناخت دقیق ظرفیتها و پرداختن صحیح مطالب در توسعه ورزش گناباد نقش آفرین باشند.
وی گفت: همواره خلاء نبود یک رسانه و نشریه و پایگاه اطلاع رسانی تخصصی ورزشی در گناباد احساس می شود و باید از قابلیت رسانه ها برای معرفی پتانسیلها و مسائل و مشکلات این بخش بیش از پیش بهره گرفت.
پیشکسوت ورزش فوتبال گناباد نیز با اشاره به ظرفیتهای خوب رسانه ای این شهرستان گفت: ورزش بدون رسانه ارزش لازم ندارد و رسانه ها بستر مهمی برای معرفی قابلیتهای ورزشی در جامعه به شمار می روند.
عشقی افزود: رسانه ها می توانند در ورزش تحول ایجاد و یا بستر افول آن را فراهم کنند.
امینی رئیس اداره ورزش و جوانان گناباد هم گفت: فعالیتهای این بخش بدون استفاده از بستر رسانه ها اثر بخشی ندارد و رسانه ها ارکان اصلی فرهنگ سازی و تبیین ورزش محسوب می شوند.
شهرستان 88 هزار نفری گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/1858

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/64683/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قائنات، سربیشه و طبس، دارای بیشترین سطح زیر کشت گندم

تامین 5 درصد از انرژی شهرداری ها از انرژی تجدید

برگزاری همایش نمایش اسب های اصیل در طبس

بودجه 12 هزار میلیارد ریالی این سازمان در سال جاری

هشدار هواشناسی خراسان رضوی درباره وزش باد شدید در استان

آیت‌ الله علم‌الهدی: خدمت‌ رسانی مدیریت شهری قابل لمس باشد

ایثارگران حوزه سلامت اجر و ثواب شهدا را دارند

راهیابی دختران تایبادی به مرحله کشوری جشنواره سرود آفرینش

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

جزییات پیشنهاد افزایش 35درصدی حق مسکن کارگران

هدیه بیش از 15 میلیون مترمکعبی آسمان به کویر

افزایش میانگین تولید گندم در خراسان جنوبی

بودجه شهرداری‌های خراسان جنوبی امسال 2300 میلیارد تومان است

معرفی رییس کل جدید دادگستری استان

1600 کیلومتر از محور‌های خراسان جنوبی بازگشایی و لایروبی شد

معرفی دستگاه‌های موسیقی در برنامه «کوک آوا»

دادستان کل کشور: نگاه قاضی باید اصلاحی باشد

دستگیری متهم به 27 فقره سرقت از معابر عمومی در مشهد

دزد دریچه‌ فاضلاب مشهد دستگیر شد / 32 ساله با سابقه 27 سرقت

قلعه رودخان؛ دژی بر فراز جنگل‌های هیرکانی

آمادگی فرودگاه مشهد برای اعزام زائران به سرزمین وحی

رتبه نخست خراسان رضوی ‌در پرداخت وام ازدواج

قیمت رهن و اجاره آپارتمان در مشهد ( 1 اردیبشهت 1403)+جدول

آغاز هفته خلاقیت و نوآوری شهری مشهد؛ شنبه یکم اردیبهشت

تجهیز بیمارستان صحرایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

ورود مجلس به ماجرای حمله مسلحانه به منازل جنگل‌بانان

3 ایستگاه سنجش گرد و غبار به محیط زیست خراسان رضوی تحویل داده شد

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

باغ مشهد میزبان 270 هزار بوته گل فصلی و پیازی

دیدار نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با دادستان کل کشور

انقلاب اسلامی احیاگر حقوق زن/ فعالیت هزار و 200 قاضی زن در ایران

باغ مشهد میزبان270 هزار بوته گل فصلی و پیازی

ثبت‌نام 33هزار نفر در سامانه دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد

فاز یک و دو تصفیه خانه پرکندآباد در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد

سارق دریچه‌های فاضلاب در معابر مشهد دستگیر شد

استاندار خراسان جنوبی:شهرداران برای خلق منابع جدید تلاش‌کنند

کرامت مردم هنگام مراجعه به دستگاه‌ها باید حفظ شود

فاز چهارم انتقال آب به خراسان جنوبی مهرماه آغاز می‌شود

همدلی مثال زدنی بین دولت و مجموعه قضایی در خراسان جنوبی

سنجش مهارت بیش از 30 هزار نفر در استان خراسان شمالی انجام شد

امسال 100 هزار مترمربع پروژه بهداشتی و درمانی در خراسان شمالی افتتاح می‌شود

انقلاب اسلامی احیاگر حقوق زن/ فعالیت 1200 قاضی زن در ایران

افتتاح نخستین سایت پرنده‌شناسی در مشهد

دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای تسهیل دریافت وام ازدواج و فرزندآوری

بهره برداری فاز یک و دو تصفیه خانه پرکندآباد در آینده نزدیک

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد/ ضرورت مرمت و بهسازی مناطق قدیمی مشهد

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ