پیام خراسان

آخرين مطالب

در میزگرد ایسنا مطرح شد؛

از معوقات بانکی تا انحصار بازار محصولات؛ سدی در پیش روی گلخانه داران خراسان جنوبی اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - معوقات سنگین بانکی و انحصار بازار فروش محصولات در استان گلخانه داران و تولید محصولات گلخانه ای سالم را در استان با مشکل مواجه کرده است.
به گزارش ایسنا منطقه خراسان جنوبی، کشت گیاهان در گلخانه‌ها آب و زمین کمتری احتیاج داشته و کاشت و برداشت در محیط گلخانه در تمام طول سال امکان‌پذیر است.
در شرایط کنونی با آموزش نیروی کار می‌توان از فضای کم گلخانه، چندین برابر فضای آزاد محصول به‌دست آورد، زیرا در فصولی که محصولات در فضای آزاد قابل‌تولید نیست، این امکان در فضای گلخانه‌ای وجود دارد که گیاهان غیرمعمول پرورش‌یافته و محصولات گلخانه‌ای باکیفیت بهتر نسبت به کشت در زمین باز و تولید و به بازار عرضه شود.
باوجود خشک‌سالی‌های اخیر در خراسان‌جنوبی و لزوم راه‌اندازی و ایجاد گلخانه‌ها و مجتمع‌های گلخانه‌ای برخی گلخانه داران استان با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند به‌گونه‌ای که با شرایط موجود و فشار هزینه‌های گلخانه داری دیگر امیدی به ادامه کار ندارند.
با توجه به پتانسیل‌های کشت گلخانه‌ای و ضرورت اجرای این کشت در استان ایسنا میزگردی پیرامون " بررسی وضعیت کشت گلخانه‌ای " را در خصوص چالش‌ها و فرصت‌های این کشت در استان برگزار کرد.
معوقات بانکی و ورود گلخانه دار ها به لیست سیاه بانک ها
رامین بصیرت، گلخانه‌دار خراسان‌جنوبی در این نشست گفت: طی چند سال فعالیت در گلخانه‌ها، بانک‌ها و میدان بار دو معضل جلوی راه گلخانه دارها است .
وی افزود: محصولات را با قیمت کم از گلخانه دار‌ها خریداری کرده و با قیمت بالاتر فروش می‌رود و به هر نهادی برای مشکلات گلخانه ها مراجعه می‌کنیم جوابگو نیستند.
بصیرت ادامه داد: بانک‌ها نیز از مشکلات پیش روی گلخانه‌ها است تا جایی که گلخانه‌دارها سازه‌های خود را بفروش می‌گذارند تا اقساط بانک را پرداخت کنند .
وی با اشاره به اینکه به علت معوقات بانکی اسامی گلخانه دارها به لیست سیاه رفته است، تاکید کرد: با توجه به مشکلات گلخانه‌ها و دیرکرد قبوض، گاز گلخانه قطع می‌شود در حالی که ارگان و سازمانی داریم که بیشتر از گلخانه‌ها دیرکرد دارد ولی در حال ادامه کار هستند .
مجتبی زردست، گلخانه دار صیفی جات در استان تصریح کرد: با توجه به مشکلات خشکسالی، میزبان عملکرد و کمبود اراضی با کیفیت باعث می‌شود تا به سمت کشت‌های گلخانه‌ای برویم.
وی با اشاره به اینکه این مزیت‌ها فرای محصول خارج از فصل است، ادامه داد: کشت گلخانه‌ای دور نمای خوب و زیبایی دارد اما داخل کار که می‌شوید سختی و چالش‌های زیادی دارد .
این گلخانه دار با اشاره به مشکلات گلخانه‌ها در استان گفت: یکسری از این مشکلات مسایل سازمانی است که قابل حل بوده و مسئولین نظارتی باید کار کنند .
زردست با اشاره به مشکلات بانکی و معوقات گلخانه دارها گفت: برای کمک به دامداران سود تسهیلات آنها بخشیده شد و این امر نیز برای گلخانه دارها می‌تواند انجام شود.
وی یاداور شد: در خراسان جنوبی سموم سرطان زا استفاده نمی‌شود و محصول داخلی استان محصول با کیفیتی بوده و در فکر بهبود کار نیز هستیم.

زردست تاکید کرد: سالیانه آزمایش سلامت میوه و محصولات انجام می‌شود اما چرا محرمانه بوده و محصولات مسموم از بازار جمع اوری نمی‌شود، چرا که در صورتی جمع آوری که این محصولات آنگاه وارد رقابت سالم می‌شویم .
رونق بازار محصولات گلخانه‌های نیازمند جمع آوری محصولات مسموم است
وی تصریح کرد: محصولات دارای سموم قیمت تمام شده آنها کمتر بوده و اگر جلوی محصول مسموم گرفته نشود محصول استان نیز از رونق می‌افتد.
این گلخانه دار استان با اشاره به اینکه رقابت باید سالم و بدون قرض ورزی باشد، یاداور شد: میوه درجه سه شهر‌های دیگر مشابه میوه درجه یک استان بسته بندی و بفروش می‌رسد.
زردست ادامه داد: تعزیرات باید از میدان دار فاکتور بخواهد در غیر این صورت میدان بار هر کاری که بخواهد می‌کند همانطور که میوه را با قیمت پایین از ما خریداری اما به قیمت بیشتر فروش می‌رود.
وی با بیان اینکه انحصارمیوه و تره‌بار دست میدان بار افتاده است، ادامه داد: مسئولیت تنظیم باز را بر عهده جهادکشاورزی گذاشته اند اما موقع خرید محصولات بحث عرضه و تقاضا مطرح می‌شود.
این گلخانه دار با اشاره مشکلات تسهیلات بانکی برای گلخانه دارها ادامه داد: در زمان دریافت تسهیلات همان اول سود ایام مشارکت از اصل طرح کم می‌شود و تمام محاسبات کاری را دچار مشکل می‌کند.
زردست تصریح کرد: مسئولین بسیاری از محتمع بازدید کرده‌اند و با توجه به مشکلات این مجموعه می‌توانند از طریق بنیاد های حمایتی کمک کنند.
وی تاکید کرد: 30 نفر فارغ ‌ التحصیل در مجتمع گلخانه ها داریم ولی بعد از چند سال به نسبت افراد بیکار عقب تر هستیم.
این گلخانه دار در استان افزود: به هر ارگانی برای مشکل مراجعه می‌کنیم به جهادکشاورزی پاس می‌دهند جهادکشاورزی در اندازه خود کمک کرده و باید واقع بین باشیم .
زردست تاکید کرد: در صورتی که بر اثر مشکلات مختلف مانند خشکسالی درآمد گلخانه ها کاهش یابد بانک تنها به فکر معوقات خود بوده و هیچ حمایت از گلخانه ها نمی شود.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه منافع کشور ارجعیت دارد به عنوان تولید کننده در استان با همه مشکلات باز هم دست از کار نمی‌کشیم.
رفع مشکلات گلخانه ها نیازمند ورود مسئولین بالا دستی استان است
این گلخانه دار عنوان کرد: نیاز به کسی داریم تا کدخدامنشی و فراسازمانی ورود پیدا کرده و مشکلات را رفع کند و این گره به دست استاندار می‌تواند باز شود .
زردست ادامه داد: مشکل اصلی تسهیلات است که به لحاظ خانوادگی روحی و اقتصادی لطمه وارد می کند و این امر باید بدون فوت وقت انجام شود.
وی یاداور شد: جمع تحصیل کرده و فعالان اقتصادی کشاورزی هستیم که پتانسیل تولید سه هزار تن در سال را داریم که با ادامه این روند تولید به هیچ خواهد رسید.
گلخانه ها پیشانی اقتصادی استان هستند
فاطمه زهرا یوسفی، مدیرعامل شرکت یکتا رویش و متولی مجتمع گلخانه‌ای شهرستان خوسف نیز گفت: واحد تولیدی که معوقات بانکی دارد واحدی قفل شده به حساب می آید هیچ حماتی نداشته و کمکی نمی تواند بگیرد.
وی ادامه داد: در ابتدای تولید تنها اطلاعاتی شماتیک از کار داریم و زمانی که وارد بازار کار شدیم دست و پای تولید کننده بسته می شود.
متولی مجتمع گلخانه‌ای شهرستان خوسف ادامه داد: گلخانه‌ها تولید کننده و پیشانی اقتصادی استان محصوب می شود اما زمان مراجعه به ارگانهای مختلف برای حتی دریافت یک عدد سطل اشغال برای محوطه مجتمع هیچ کمکی نمی‌شود.

یوسفی تصریح کرد: پایه گذاری مجتمع بر این بوده که فارغ التحصیلان بتوانند کار کنند در حالی که در سیستم آکادمیک آموزش عملی نمی بینند و وارد حیطه ای شده‌اند که فقط شعار و تبلیغات بوده است.
وی اضافه کرد: فردی که با تسهیلات بانکی و هزینه شخصی وارد عرصه‌ای شده که هیچ گونه تجربه ای ندارد به حال خود رها می‌شود.
متولی مجتمع گلخانه‌ای شهرستان خوسف ادامه داد: در حال حاضر واحدهای تولید قفل هستند و با توجه به مشکلات موجود دیگر توان ادامه فعالیت ندارند.
یوسفی با اشاره به انحصار بازار فروش محصولات گلخانه در استان تصریح کرد: انحصار طلبی برخی افراد فروش محصولات را در استان با مشکل مواجه کرده که در صورت وجود کارخانه فراوری تا میزانی در رفع این مشکل می توان کمک کرد.
62 هکتار سطح زیر کشت گلخانه ای خراسان جنوبی
عبدالرضا رضایی، مدیر باغبانی اداره‌کل جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: 62.2 هکتار سطح گلخانه‌های استان است که با توجه به میزان تولید و گزارشات شهرستان ها بالغ بر 10 هزار تن تولید گلخانه ای است.
وی افزود: محصولات گلخانه ای استان شامل؛ خیار، گوجه فرنگی، فلفل، سبزی بوده و دو واحد پرورش گل نیز فعالیت دارند.
مدیر باغبانی اداره‌کل جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: سال گذشته 4.5 هکتار سهمیه استان در طرح توسعه گلخانه ها بوده که این امر به عنوان طرح اولویت دار کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام بوده که با توجه به پتانسیل استان‌ها سهمیه‌ها مشخص شده است.
رضایی با اشاره به اینکه بنا به شرایط هر استان زیرساخت‌ها و متقاضیان سهمیه‌ها مشخص می‌شود . ادامه داد: تعهدات استان در این خصوص انجام شده و محدودیتی از نظر توسعه نداریم.
185 گلخانه فعال در خراسان جنوبی داریم
وی تصریح کرد: از 260 واحد گلخانه حدود 185 گلخانه فعال 500 نفر مستقیم و 1000 نفر بصورت غیرمستقیم در گیر این گلخانه ‌ ها هستند .
مدیر باغبانی اداره‌کل جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: خشکسالی پروسه بیست ساله است که منجر شده رویکرد مسئولین و کشاورزان به سمت بهره‌وری بهتر از آب برود که استفاده از کشت کم آب بر، پرفشار و گلخانه‌ها از جمله فعالیت‌ها در این راستا است.
رضایی بیان کرد: توسعه گلخانه و انتقال محصولات سبزی و صیفی تحت پوشش واحد گلخانه ای برای افزایش بهره‌وری در نظر گرفته شده است .
وی یاداور شد: طرح ملی گلخانه های کشور و گیاهان دارویی خارج از مقررات ملی به آنها نگاه می‌شود تا بحث‌های حمایتی، کنترلی و بررسی چالش‌ها انجام شود.
مدیر باغبانی اداره‌کل جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در مجتمع گلخانه‌ای در بحث ایجاد زیرساخت‌ها کل هزینه از سوی دولت در مجتمع های آماده در اختیار گلخانه دارها قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر گلخانه ها با مشکل سود تسهیلات و بازه بازپرداخت آن مواجه هستند تصریح کرد: با پایین آمدن قیمت‌ها باعث شده فشار به گلخانه دارها وارد شود که با تشکیل تعاونی گلخانه دار‌ها می توانند به صورت قوی تر درخواست‌های خود را پیگیری با برنامه‌ریزی برای بازار و فروش بتواند کارایی بیشتری داشته باشد.
رضایی ادامه داد: در اکثر شهرهای استان تعاونی ها تشکیل شده و پیگیری های این امر جزء وظیفه مندی این سازمان است.
وی تاکید کرد: همچنین کارگاه‌های آموزشی برای افزایش دانش فنی گلخانه دارها و افزایش عملکرد گلخانه‌ها برگزار می شود.

مدیر باغبانی اداره کل جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به وجود برخی مشکلات دستورالعمل سعی شده با نظام پایش برخی اصلاح و برخی نیز در دست اصلاح باشد که این امر برای راحت و روانتر شدن کار است.
رضایی یاداور شد: با انعکاس مشکلات از استان به وزارت خانه پیگیری لازم برای رفع مشکل انجام شده اما در حال حاضر با وضعیت ایده آل فاصله داریم.
وی تاکید کرد: زمانی که به صورت منجسم حرکت کنیم پیگیری کارها و جوابگویی بیشتر خواهد بود و در حال حاضر فعالیت تعاونی مجتمع گلخانه ای بهتر شده است.
تسهیلات و معوقات بانکی مهم ترین چالش گلخانه دارها است
رضایی با اشاره به اینکه بحث تسهیلات و معوقات بانکی مهم ترین چالش گلخانه دارها است، ادامه داد، این مشکل از دست جهادکشاورزی خارج است اما با توجه به اینکه این مشکل در کل کشور وجود دارد سعی شده تا با ارائه به وزارت خانه در خصوص این امر پیگیر های لازم انجام شود.
کشت های گلخانه ای جایگزین برای کشت محصولات کم اب بر
حمید رضایی ، مدرس دوره کشت و کار گلخانه‌ای فنی و حرفه ای و مدیر مجتمع گلخانه ای پرورش قارچ تصریح کرد: با اوضاع خشکسالی کنونی در بحث کشت محصولات باید به سمتی برویم تا آب کمتر مصرف شود.
وی اضافه کرد: برخی از بخشامه هایی که در تهران تصویب می شود استان های محروم تر در حد و اندازه این بخش نامه ها نیستند.
این مدرس تاکید کرد: باید بالاترین مقام تصمیم گیری استان نظارت داشته و سعی شود تا با انجام رایزنی‌های لازم بخش نامه ها منطقه ای تصویب شود.
رضایی تاکید کرد: بانک اول سود دوران مشارکت را دریافت کرده و سپس شروع اقساط با بالاترین رقم ها است در صورتی که باید ابتدا اقساط کمتر و با مرور زمان که توان مالی تولید کننده بالا رفت اقساط سنگین تر دریافت شود.
وی یاداور شد: برای فرد وارد شده به عرصه تولید گلخانه‌ای در ابتدا باید دوره های آموزشی لازم و مشاوره ‌ای برگزار شود و این افراد موظف باشند تا در این خصوص گواهینامه دریافت کنند.
رضایی بیان کرد: به افراد وارد شده به این عرصه باید در ابتدا مشاوره داده شوند و با توجه به مشکلات کنونی بازار فروش باید حداقل در بحث بازاریابی اطلاعاتی کسب کنند.
مدیر مجتمع گلخانه ای پرورش قارچ تصریح کرد: باید افراد متقاضی تاسیس گلخانه ها موظف شوند تا اموزش عملی دیده و گواهینامه دریافت کنند که اموزش‌های لازم در حال حاضر در فنی و حرفه در حال انجام است.
رضایی خاطر نشان کرد: با توجه به مشکل گلخانه دارها در بحث تسهیلات اگر مشکل فروش حل شود خود به خود گره تسهیلات نیز باز می‌شود.
با توجه به مزیت گلخانه ها و بخصوص اهمیت این نوع کشت برای استان نیازمند نگاه ویژه مسئولین به مشکلات گلخانه داران است تا بتوانیم با رفع مشکلات انها شاهد رونق اقتصاد و کشاورزی استان نیز باشیم چرا که با گسترش این نوع کشت ایجاد صنایع فرآوری را نیز خواهیم بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/64706/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

(تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد