پیام خراسان

آخرين مطالب

نقدی بر آموزش «فارسی عمومی» در دانشگاه‌ها علمي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - عضو هیات علمی گروه ادبیات و زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یکی از اهدافی که در کتب فارسی عمومی باید دنبال شود، ارتقای ذوق دانشجویان است، اما متاسفانه به این امر مهم به هیچ عنوان در دانشگاه‌های ما پرداخته نمی‌شود.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، دکتر محمود فتوحی امروز در نشست «گفت و گو درباره کتاب فارسی عمومی» که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، تاکید کرد: اساتید ادبیات فارسی باید به دنبال شاهکارهای ادبی بروند و آن ها را به دانشجویان بشناسانند. ما نباید به جایی برسیم که مردم ما نتوانند شاهکارهای ادبی را درک کنند.
وی در خصوص نحوه انتخاب مطالب در کتاب‌های فارسی عمومی دانشگاه‌ها عنوان کرد: از ویژگی‌های کتاب‌های فارسی عمومی ما این است که این کتب غالبا به‌گزین هستند، اما این به‌گزینی از نظر افراد مختلف متفاوت است و نمی‌تواند لزوما بار معنایی مثبت داشته باشد. 
عضو هیات علمی گروه ادبیات و زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: برخی می‌گویند ما اشعار روزنامه‌ای را هم باید وارد کتاب فارسی عمومی کنیم، اما این مساله به هیچ عنوان صحیح نیست زیراکتاب فارسی عمومی ما باید نمایندگی فرهنگی داشته باشد و اشعار روزنامه‌ای چنین توانایی ندارد. از طرفی چنین اشعاری را جوانان ما می‌توانند در جا‌های دیگری دنبال کنند.
فتوحی تصریح کرد: دومین ویژگی کتاب های فارسی عمومی ما این است که خیلی متنوع هستند. همچنین ویژگی سوم این کتاب‌ها تحسینی بودن آن‌ها است. ما شاهد هستیم که در کتاب‌های فارسی عمومی ما هیچ‌گاه انتقاد صورت نمی‌گیرد و گویی اساتید ما خود را ملزم می‌دانند که حتی اگر خود نقدی بر ادبیات دارند آن را در نزد دانشجویان به زبان نیاورند و تنها همان نگاه تحسینی را به آن‌ها القا کنند.
وی افزود: چهارمین ویژگی این کتاب‌ها خواندنی بودن این کتاب‌ها است. کتاب ادبی می تواند با هدف توجه به رویکرد تفکر انتقادی و رویکردهای دیگر هم باشد، اما فقط به قصد خواندن نوشته می شود.
عضو هیات علمی گروه ادبیات و زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: پنجمین ویژگی این کتاب ها این است که این کتاب ها رویکرد خزانه داری دارند یعنی سعی می کنند یک بخشی از محتوای ادبی را در اختیار دانشجو قرار دهند، بدون اینکه دانشجو بتواند در بین اطلاعات داده شده در این کتاب ها روش معناداری پیدا کند.
فتوحی تاکیدکرد: عمدتا در کلاس فارسی عمومی همه چیز تابع مدرس است و مدرس فارسی عمومی که سخت ترین وظیفه را دارد باید به عنوان یک هنرمند عمل کند.
وی تصریح کرد: به گمان من اگر معلم ادبیات با عشق و با استفاده قوی از حافظه کار خود را پی بگیرد و هدف خود را سرنخ دادن به دانشجو بداند و نه حل مسائل برای او، این درس می‌تواند برای دانشجویان به درسی بسیار جذاب تبدیل شود.
عضو هیات علمی گروه ادبیات و زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: یک کتاب فارسی عمومی خوب کتابی است که اولا نظم داشته باشد و از آن طرف هر بخش آن دارای ارتباط مناسبی با دیگر بخش‌هایش باشد، چیزی که متاسفانه تاکنون در کتاب‌هایمان ندیده‌ایم.
وی در خصوص نحوه مدیریت کلاس اساتید ادبیات، اظهار کرد: در کلاس‌های فارسی، معیار اساتید برای تدریس باید چند نفر معدود علاقه مند باشد و نه مابقی کلاس که از قضا علاقه چندانی به درس ندارند، زیرا اگر این چندنفر معدود ضرر کنند کل جامعه ضرر کرده است، پس باید خطاب به آن‌ها باشد و در این میان نیز مابقی کلاس در کنار آن‌ها فیضی خواهند برد.
فتوحی تصریح کرد: سرگذشت درس فارسی عمومی بسیار پیچیده و غم انگیز است، اما محتوای این درس آنقدر شوق در مدرس می‌آورد که با وجود تمام مخالفت هایی که برخی دارند که چرا سه واحد به این حوزه بخواهد اختصاص یابد توانسته عمر پرتداومی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: چهار فایده برای آموختن فارسی عمومی وجود دارد، اولین مورد افزایش مهارت های زبانی است. مهارت‌های زبانی خود شامل چهار مورد هستند، اولی سخن گفتن است که ما در کتاب هایمان خیلی در خصوص آن کار نمی‌کنیم. دومی درک مطلب است که ما در این خصوص نیز چیزی نگفته‌ایم و تنها به آوردن متن در کلاس‌های درسی بسنده می‌کنیم.
وی ادامه داد: به خواندن و شنیدن نیز هم که اصلا کاری نداریم و فقط نوشتن می‌ماند که آن را هم به ویرایش تقلیل داده‌‎ایم و همان ویرایش نیز به شیوه نادرست انجام می‌شود، زیرا ما در ویرایش، کلماتی را که غلط نیستند را نیز تغییر می‌دهیم.
فتوحی افزود: موضوع بعدی‌ که در خصوص مهارت‌های زبانی به آن پرداخته می‌شود، مساله نامه‌نگاری است که اساسا در سنت ادبی گذشته ما جایی ندارد.
وی اظهار کرد: مساله بعدی که در این حوزه به آن پرداخته می‌شود، نگارش علمی و مقاله نویسی است که در دانشگاه‌های ما که بسیار بر روی آن تاکید می‌شود.
عضو هیات علمی گروه ادبیات و زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: علی‌رغم اهمیت حیاتی مساله نگارش خلاق، توجه کمتری از تمام موضوعات قبلی به آن می‌شود.
فتوحی خاطرنشان کرد: دومین هدف کتاب فارسی عمومی پس از آموزش زبان، مهارت‌های تفصیلی است. ما باید مهارت‌های تفصیلی دانشجو و به عبارتی مهارت توضیح مسائل او را افزایش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: دومین هدفی که هرکتاب فارسی عمومی باید پیگیری کند، ارتقای ذوق دانشجویان است. اما متاسفانه به این امر مهم به هیچ عنوان در علوم پایه ما پرداخته نمی‌شود. در حال حاضر همه اعضای دانشگاهی ما متخصص هستند اما هیچ ذوق زیبایی‌شناسی در آن‌ها دیده نمی‌شود. وظیفه ما است که این ذوق را در دانشجویان پرورش دهیم؛ به عنوان مثال از کارهایی که اساتید ادبیات برای پرورش این ذوق انجام می‌دهند می‌توان به این مورد اشاره کرد که ما همواره از دانشجویانمان می‌خواهیم که در کلاس شعر بخوانند.
عضو هیات علمی گروه ادبیات و زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: چهارمین مقوله‌ای که کتاب فارسی عمومی باید به آن‌بپردازد مساله افزایش حس تعلق فرهنگی است و یک دانشجو باید با کاری که استاد ادبیات او در کلاس می‌کند، به احساس تعلق بیشتری نسبت به فرهنگ خود دست یابد. 
فتوحی اظهار کرد: حال برای همه این مقاصد نیز ما هزارسال ادبیات داریم و همچنین با انبوهی از شکل ها و محتواها روبرو هستیم و همه اساتید نیز می خواهند از همه این مطالب در تدوین کتاب‌ها و آموزش دانشجویان استفاده کنند در حالی که تدوین کتاب‌هایی که بخواهد انقدر شامل باشد نیاز به چند جلد محتوا دارد و نه یک جلد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/64756/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی