پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌رضوی خبر داد؛

جمع‌آوری 23 میلیارد تومان صدقه در استان طی سال گذشته اجتماعي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌رضوی گفت: در سال گذشته مجموع صدقات جمع‌آوری شده در استان 23 میلیارد تومان بوده است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، حبیب‌الله آسوده در نشستی خبری در رابطه با سلسله نشست‌های تخصصی- رسانه‌ای که در جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: براساس مبانی دینی زکات، شکاف طبقاتی را کاهش می‌دهد و موجب همبستگی اجتماعی میان مردم می‌شود. همچنین بعد معنوی و عاطفی در جامعه را به همراه دارد که منجر به توسعه شرایط مردم در کنار هم می‌شود. نکته اینجاست که زکات در زمینه اقتصاد موجب افزایش و کسب درآمد شده و از سویی دیگر بهبود وضعیت اقتصادی را به بار خواهد آورد.
وی افزود: نکته مهم دیگر این است که بخشی از ناامنی‌های اقتصادی به دلیل نبود وضعیت مناسب اقتصادی است و باید توجه داشت بهبود اقتصاد، بهبود امنیت بین المللی را نیز در بر خواهد داشت. بنابراین نیازمند گسترش فرهنگ زکات در سطح جامعه هستیم تا پیامدها و آثار مثبت آن در جامعه مطرح شود. در زمینه ترویج فرهنگ زکات صرفا بحث تبلیغ و ترویج روحانیان نیست هرچند که از آن‌ها نیز انتظار می‌رود که در طول سال به ترویج این فرهنگ بپردازند. اما از سویی دیگر نیاز داریم تا مراکز علمی، دانشگاهی و رسانه‌ها این فرهنگ را در میان مردم نهادینه کنند. 
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌رضوی افزود: به دلیل بی‌‌ثباتی وضعیت اقتصادی کشور، رشد درآمدها متناسب با نیازهای مردم کشور نیست. بنابراین حتی در کمک‌هایی که به کمیته امداد و نیازمندان می‌شود بایستی میزان تورم و تفاوت نیازها را سنجید. مجموع صدقه‌های خراسان‌رضوی در سال گذشته 23 میلیارد تومان بوده است. حال آنکه در سال گذشته 1200 مسکن، تعداد 5 هزار و...جهیزیه به نیازمندان از سوی کمیته امداد ارائه شده است. همچنین 110 هزار طرح اشتغال با حدود 15 هزار 500 فرصت شغلی ایجاد شد.
وی تشریح کرد: همچنین تعداد 25 هزار دانش‌آموز، 5 هزار دانشجو، بیش از 185 هزار خانواده که نزدیک به 400 هزار نفر را در بر دارد و 12 هزار یتیم 35 هزار نفر فرزند محسنین ... تحت پوشش کمیته امداد خراسان‌رضوی هستند بنابراین باز هم با توجه به رشد کمک‌های نیکوکاران به کمیته امداد نمی‌توان تمامی نیازهای این افراد را برطرف کرد.
آسوده با اشاره به تصویب قانون زکات تصریح کرد: با توجه به اهمیت زکات، قانون زکات در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و پس از آن شورای زکات در استان‌ها و شهرستان‌ها تاسیس شد. از سویی دیگر در کنار زکات واجب بایستی به زکات مستحب هم توجه شود که برای کاهش فقر از آن استفاده می‌شود. در واقع زکات مستحب در زمینه خدمت‌رسانی به محرومان و خدمات عمرانی جمع آوری می‌شود که فعالیت‌های عمرانی 40 درصد از این هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: سال گذشته میزان 22 میلیارد تومان در زمینه زکات جمع‌آوری شده بود که 60 درصد این مبلغ به محرومان و خدمات‌رسانی به آن‌ها هزینه شد. امید براین است که در سال جاری میزان زکات جمع‌آوری شده بیش از 28 میلیارد تومان باشد هر چند به دلیل خشکسالی‌های موجود در استان امکان کاهش این مبلغ وجود خواهد داشت. همچنین باید توجه داشت زکات در هر منطقه‌ای که جمع‌آوری می‌شود در همان منطقه جغرافیایی هزینه خواهد شد.
آسوده با بیان اینکه " در سال گذشته حدود 6 میلیارد تومان در پایگاه‌های زکات فطره جمع‌آوری شد" ادامه داد: تلاش بر این است که در سال جاری سیستم بانکی و حوزه مشارکت را بسیج کنیم و به محض جمع‌آوری فطریه مردم، آن را در حداقل زمان به دست نیازمندان برسانیم. در همین راستا در سراسر شهر مشهد به 1480 پایگاه شورای زکات مجوز داده شده است که تعداد 530 پایگاه مربوط به کمیته امداد و مابقی به بهزیستی، نیروی انتظامی و ... تعلق دارد.
وی توضیح داد: تفاوت زکات واجب و مستحب در این است که زکات واجب بر 9 مورد چون گندم، جو، شتر و... تعلق می‌گیرد، اما در زکات مستحب هر شخص می‌تواند از درآمدی که دارد انفاق کند. در این راستا کسانی که شرایط اقتصادی خوبی دارند می‌توانند به افرادی که دچار فقر اقتصادی هستند کمک کنند. نکته مهم دیگر این است که زکات محرومان که طی یک سال جمع‌آوری می‌شود در زمینه معیشتی، تامین جهیزیه، مسکن و... هزینه می‌شود.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌رضوی اظهار کرد: در ماه رمضان سال جاری بیش از 12 هزار سبد کالا ارائه شد. همچنین مردم در بحث اطعام کمک‌های بسیاری کردند.
آسوده با اشاره به همکاری‌های مناسب سیستم‌بانکی خراسان‌رضوی افزود: بیش از 98 درصد تسهیلات اشتغال به وسیله سیستم بانکی در استان تامین شد. از تعداد اشتغال 123 هزار کارآفرینی 15 هزار آن متعلق به کمیته امداد امام خمینی است. یکی از نکات مهم این است که در روز قدس عملکرد صندوق‌های ما نسبت به برخی از سرفصل‌ها در سال گذشته بیش از 100 درصد بوده است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌رضوی تصریح کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان تفاهم‌نامه‌ای نوشته شد که دارای دو بند است. بر اساس آن هزار میلیارد تومان از منابع تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی به کمیته امداد خراسان‌رضوی اختصاص می‌یابد همچنین از محل توسعه ملی بالغ بر 15 هزار کسب و کار به کمیته امداد خراسان رضوی اختصاص پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه "به هیچ وجه پولی از وجوهات مردمی به خارج از شهر یا استانی منتقل نمی‌شود" ادامه داد: بر اساس شرع و قانون وجوهات و کمک‌های مردمی به هیچ‌جا داده نمی‌شود.
آسوده تصریح کرد: در سال جاری به تعداد 50 هزار پشتیبان برای فرزندان ایتام و محسنین نیازمندیم. در واقع نیاز به حمایتگری مسئولان، بازاریان و ... برای حمایت از یتیمان و محسنین داریم. نکته اینجاست که در طول 25 روز ماه رمضان سال جاری بیش از 3000 نفر پشتیبان جذب شده است که نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته‌ایم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/65061/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت بیشترین بارش شبانه روز گذشته در بیرجند

راز لگد تاریخی کلینزمن: مقابل تراپاتونی گریه کردم!

اعزام 170 نفر به حج عمره پس از 9 سال

غیرتی که در خون غلتید

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد

اعتبار ندادن بانک‌ها برای وام ازدواج این بار دغدغه زوج‌های جوان شد

سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد +عکس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد

پنج پرواز فوق‌العاده در فرودگاه بجنورد برقرار شد

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

1500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

کنکور داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403 در حال برگزاری است

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد

هواشناسی 1403/02/07؛ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

پاسخگویی مدیران استانداری خراسان رضوی به هم‌استانی‌ها در سامانه سامد

بازداشت 4 کنکوری متخلف؛ کنکور برای داوطلبان سیل‌زده تکرار می‌شود

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

پاپیروس دو هزار ساله‌ای که احتمالا راز «آرامگاه افلاطون» را فاش می‌کند (+عکس)

«برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!

پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود

آبشار دائمی «باران کوه»؛ طبیعتی جذاب برای تمامی فصول

اختصاص 100 قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای 4 فرزند

100 کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

رونمایی از کتاب «هنر فرازان» در برج آزادی

تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

علت گرانی شدید قیمت پیاز

هواشناسی ایران1403/02/07؛هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی/ ثبت 4 تخلف در آزمون سراسری

نگاهی به سیلابی شدن روستای دره گزان بر اثر بارش باران + فیلم

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

اجرای بیش از 2 هزار طرح اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

مرزبانی ایران: 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور بازگشتند