پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

اعتباراتی که روستائیان را سیراب نمی‌کند/ عطش آب در 434روستا سياسي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - بیرجند- کارشناسان و صاحب‌نظران بر این عقیده هستند که با اعتبارات فعلی نمی‌توان مشکل آب شرب روستاها را در خراسان جنوبی به‌صورت جدی و ریشه‌ای حل کرد.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها- حکیمه بهمن زاده: برای افراد شهرنشین که به‌راحتی به آب این نعمت بی‌بدیل خداوند دسترسی دارند درک شرایط روستایی مرزنشین که برای آب شرب باید منتظر تانکر آب‌رسانی سیار باشد سخت و غیرقابل‌تصور است.
روستایی که خشک‌سالی، کمبود اعتبار و بسیاری مسائل دیگر باعث شده کشاورزی، دامداری، بهداشت و سلامت او در معرض خطر قرار گیرد و هرروز در لابه‌لای خبرهایی که به گوشش می‌رسد منتظر راه‌حل‌های مسئولین برای رفع مشکل هم آبادی‌های خود است.
اما به‌راستی چرا علی‌رغم اینکه بسیار از این مشکل ناخوشایند و تلخ‌سخن گفته می‌شود اما هنوز به‌صورت جدی و ریشه‌ای این مشکل حل‌نشده و اگر همین تانکرهای آب‌رسانی سیار نباشد روستایی مرزنشینی که امنیت را مدیون بودن او در روستاها هستیم برای آب شرب با مشکل جدی مواجه خواهد شد.
نظر افضلی، نماینده مردم سربیشه و نهبندان در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: با بودجه‌های کمی که در شرایط فعلی به بحث آب اختصاص می‌یابد نخواهیم توانست اتفاق تأثیرگذاری را در این زمینه رقم بزنیم.

با بودجه‌های سنواتی مشکل آب روستائیان حل نمی‌شود
وی اظهار کرد: برای رفع مشکل کمبود آب به‌ویژه در روستاها نیاز به بودجه‌ای غیر از بودجه‌های سنواتی داریم چرا که با بودجه‌ها و اعتبارات سنواتی حتی برای آب‌رسانی آب شرب با مشکل جدی مواجه هستیم.
نیازمند تشکیل ستاد احیای قنوات هستیم که در این زمینه با گروه کشاورزی مجلس نیز گفت‌وگوهایی صورت گرفته است نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به تغییر اکوسیستم، باران‌ها نیز به‌صورت سیلابی و نقطه‌ای شدند و ازاین‌رو باید جلوی روان آب‌ها را گرفته و از هدر رفتن آن جلوگیری کرد که این مسئله نیز در بهبود وضعیت منابع آبی مؤثر است.
افضلی با اشاره به اینکه در موضوع آب، قنوات مورد فراموشی قرارگرفته است، افزود: نیازمند تشکیل ستاد احیای قنوات هستیم که در این زمینه با گروه کشاورزی مجلس نیز گفت‌وگوهایی صورت گرفته است.
وی گفت: نکته قابل‌توجه و تأمل این است که در بحث آب شرب مشکل سفره آب نداریم ولی با این وجود روستاهای ما دچار مشکل هستند چراکه ایجاد خط انتقال آب از چاه آب شیرین و موارد مرتبط با آن به روستا هزینه‌بر است و اعتبار لازم در این زمینه نداریم.
نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مردم در روستاهای سربیشه و نهبندان از کمبود آب بسیار رنج می‌برند و آب‌رسانی با تانکر هم روش مؤثری نیست.

وی یادآور شد: با بودجه‌های فعلی شاید بعد از 30 سال بتوانیم مشکل آب منطقه سربیشه و نهبندان را حل کنیم.
حجت‌الاسلام علیرضا حسینی دبیر کمیته فرهنگی صنعت آب و برق خراسان جنوبی نیز به خبرنگار مهر گفت: شروع مشکل کم‌آبی از اواسطِ دهه 80 از آنجایی شروع شد که اعتبارات ملی شرکت‌هایی چون آب و فاضلاب روستایی قطع و تصمیم گرفته شد این شرکت‌ها به‌صورت خودکفا اداره شوند.
وی اظهار کرد: از طرف دیگر برای رعایت حال روستائیان و اقشار ضعیف جامعه نیز تعرفه آب و برق در آن سال‌ها هیچ افزایشی پیدا نکرد که مشخص بود قطع اعتبارات ملی شرکت آب و فاضلاب روستایی و عدم افزایش تعرفه آب این شرکت‌ها را برای ارائه خدمت دچار مشکل می‌کند.
تعرفه فعلی آب شرکت خدمات‌رسان را با مشکل اعتبار رو به رو کرده است
دبیر کمیته فرهنگی صنعت آب و برق خراسان جنوبی بیان کرد: در شرایط فعلی قیمت هر مترمکعب آب حدود 200 تومان تمام می‌شود که البته مصرف‌کننده برای آن 46 تومان پرداخت می‌کند که این شرایط شرکت‌های آب و فاضلاب را با مشکل جدی اعتبار مواجه کرده است.
حسینی ادامه داد: البته حدود دو سال است که بحث اعتبارات ملی شرکت آب و فاضلاب برقرارشده اما این اعتبارات قطره‌چکانی نمی‌تواند مشکل آب‌رسانی به روستاهای خراسان جنوبی را به‌صورت جدی و ریشه‌ای حل کند.
وی افزود: این در حالی است که اگر بخواهیم روستاهای خراسان جنوبی را به منبع مطمئن آب وصل کنیم نیاز به اعتباراتی بیش از این داریم و با اعتبارات و بودجه فعلی سال‌ها طول خواهد کشید که مشکل آب روستایی حل شود.
دبیر کمیته فرهنگی صنعت آب و برق خراسان جنوبی گفت: مسئولان باید تشنگی روسائیان را باور کرده و بدانند که در صورت عدم توجه جدی به این معظل شاهد مهاجرت آنان خواهیم بود.

راندمان مصرف بخش خانگی آب در خراسان جنوبی نصف معدل کشور است
حسینی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی منابع آب شرب وجود دارد ولی در دسترس مصرف‌کننده‌ای که این آب نیاز دارد، نیست، اظهار کرد: علی‌رغم بسیاری از گفته‌ها راندمان مصرف بخش خانگی آب در خراسان جنوبی نصف معدل کشور است.
تعداد434 روستا در خراسان جنوبی با جمعیتی بالغ‌بر 15 هزار و 652 خانوار و 53 هزار و 191 نفر به صورت سیار آبرسانی می شوند وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از آب صرف بخش کشاورزی می‌شود، یادآور شد: از آنجایی‌که در خراسان جنوبی با مشکل آب روبه‌رو بوده بهتر است صنعت جای بخش‌هایی از کشاورزی که سود چندانی برای استان ندارد را بگیرد.
مهدی صفوی نژاد نیز درزمینه وضعیت آب‌رسانی سیار به خبرنگار مهر گفت: تا پایان فروردین 97 تعداد434 روستا در خراسان جنوبی با جمعیتی بالغ‌بر 15 هزار و 652 خانوار و 53 هزار و 191 نفر مورد آب‌رسانی سیار قرار گرفتند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی اظهار کرد: 2 هزار و 481 سرویس به این روستاها حمل شده و حجم آب حمل شده نیز27 هزار و935 مترمکعب بوده است.

روستاهای درمیان بیشترین سرویس آب رسانی سیار را دریافت کرده‌اند
صفوی نژاد بیان کرد: شهرستان نهبندان با 80 روستا و 257 سرویس بیشترین تعداد روستا را که مورد آب‌رسانی قرارگرفته، داشته است و شهرستان درمیان نیز با 60 روستا هزار و 224 سرویس آب‌رسانی را دریافت کرده است.
وی با اشاره به اینکه کمترین سرویس آب‌رسانی را شهرستان سرایان با 5 روستا و 68 سرویس میزان دریافت کرده است، ادامه داد: 75 روستای بیرجند نیز 263 سرویس آب‌رسانی دریافته کرده‌اند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش گرمای هوا میزان روستاهایی که تحت پوشش آب‌رسانی سیار قرار می‌گیرند، افزایش یابد.
شاید حتی فردا برای شروع حل ریشه‌ای مشکل آب روستائیان دیر باشد، فردایی که آن نوجوان و جوان روستایی تصمیم به مهاجرت از روستا گرفته و با رفتن او و هم‌نسلانش باید شاهد روستاهایی خالی از سکنه باشیم. پس باید از همین امروز شروع کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/65096/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف اموال مسروقه میلیاردی در شیروان

فصل طغیان آفات در کشاورزی خراسان‌شمالی

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

کیفیت هوای مشهد ناسالم است

خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد

کشف تعداد زیادی از اموال مسروقه در شیروان

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد / منابع آگاه از ریخت و پاش‌های زیاد خبر می‌دهند

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد