پیام خراسان

آخرين مطالب

گذری بر حال و هوای هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد اجتماعي

گذری بر حال و هوای هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد هر ساله فرصت مناسبی را برای فعالان قرآنی فراهم می‌کند تا شاهد پیوند عمیق میان علم و قرآن باشند و با افراد مختلفی که صبغه قرآنی دارند، ارتباط برقرار کنند و در کنار آن به توسعه فرهنگ قرآنی نیز بپردازند.
هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد از 22 اسفندماه همزمان با اول ماه رمضان آغاز و تا 28 اسفندماه نیز ادامه داشت که بیش از 450 غرفه در حوزه‌های بین‌الملل، آثار فرهنگی و هنری قرآنی، موسسات و تشکل‌های قرآنی مردم نهاد، رسانه‌ها، صنایع خلاق فرهنگی، سینمایی، نشر مکتوب، دیجیتال، مد و لباس اسلامی، حوزه علمیه، دانشگاه‌ها، کودک و نوجوان، سازمان‌ها و ادارات فرهنگی حضور داشتند و منجربه تعاملات مشترکی میان آن‌ها شد.
با توجه به اینکه نمایشگاه قرآن تجلی‌گاه فعالیت‌های قرآنی است، باید بهترین عملکرد خود را نسبت به سال‌های اخیر داشته باشد و امسال نیز در حالی به پایان رسید که برخی از بازدیدکنندگان از کیفیت غرفه‌ها راضی هستند و عده‌ای معتقدند که محتوای قابل قبولی ارائه نشده است. 
آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی خبرنگار ایسنا با تعدادی از بازدیدکنندگان هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد است که در خصوص حال و هوای خود از فضای نمایشگاه صحبت می‌کنند.
غرفه کودکان و نوجوانان نمایشگاه قرآن دارای تنوع زیادی بود
خانم جوانی که به همراه دو فرزند خود به نمایشگاه قرآن آمده بود، می‌گوید: با توجه به اینکه من هرساله نمایشگاه‌های قرآن مشهد را دنبال می‌کنم بسیار حس خوبی دارم و امسال تصمیم گرفتم که به همراه فرزندانم به نمایشگاه بیایم و از نظر من نمایشگاه بسیار عالی بود و غرفه کودکان و نوجوانان را خیلی پسندیدم و برنامه‌های خوب، مفید و متنوعی را برای کودکان و نوجوانان داشتند.

پیام خراسان

این بانوی جوان با بیان اینکه به عقیده من نمایشگاه امسال از سال‌های گذشته بهتر است، بیان می‌کند: البته خلأهایی هم احساس می‌شود که برخی فعالیت‌های قرآنی مانند تفسیر قرآن و معرفی برخی کلاس‌ها و برنامه‌های قرآنی کمتر بوده و به چشم نمی‌آید.
نمایشگاه قرآن باید بخش‌های قرآنی بیشتری داشته باشد
یکی دیگر از بازدید کنندگان نمایشگاه قرآن تصریح می‌کند: تنوع غرفه‌ها بیشتر شده و فعالیت غرفه‌هایی مانند غرفه کودکان و غرفه‌های معارف خوب است و مسابقاتی را هم در این زمینه برگزار می‌کردند.

پیام خراسان

وی ادامه می‌دهد: نمایشگاه قرآن است اما غیر قرآن هم در آن دیده می‌شود در حالی که باید بخش‌های قرآنی بیشتر باشد، قاریان مطرح حضور پیدا کنند و تلاوت انجام داده یا صوت تلاوت‌شان پخش شود، اما در حال حاضر در فضای نمایشگاه سروصداهای مختلفی به گوش می‌رسد و انسان را اذیت می‌کند و به نظر من نمایشگاه قرآن امسال بیشتر جنبه تبلیغاتی و فروشگاهی پیدا کرده‌؛ هرکسی برای خود تبلیغ دارد و برخی غرفه‌ها سازمانی شده‌اند.
حضور زائران در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد
در میان غرفه‌ها، با خانواده‌ای برخورد می‌کنیم که از شیراز به مشهد آمده‌اند و ضمن زیارت، در نمایشگاه حاضر شده‌اند؛ مادر این خانواده ضمن ابراز رضایت از نمایشگاه بیان می‌کند: این محل نمایشگاه باعث شد که زائران هم بتوانند از آن بازدید کنند.
وی عنوان می‌کند: من در نمایشگاه، کمبود خاصی احساس نکردم، کتاب‌های موجود در نمایشگاه خیلی متنوع بود و برای حجاب و عفاف برنامه خوبی داشتند.

پیام خراسان

پدر این خانواده که برای اولین بار در نمایشگاه حضور یافته است، می‌گوید: در نمایشگاه، از نظر محتوایی خوب کار شده ‌است. اگر برای سبک زندگی اسلامی که حضرت آقا به آن تاکید دارند، در فضای جامعه بیشتر کار شود، تاثیر مثبت آن هم افزایش می‌یابد، چراکه یک ناآگاهی در جامعه وجود دارد و عده‌ای تحت تاثیر پیام‌های فضای مجازی نیز قرار می‌گیرند.
وی اضافه می‌کند: تصور می‌کنم این نمایشگاه‌ها اگر بیشتر و عمومی‌تر، در محیط‌های مختلف برگزار شود بهتر است؛ زیرا در این محیط بیشتر زائران حرم رضوی حضور می‌یابند و اگر این‌گونه رخدادها در مدارس و محیط‌های دانشگاهی باشد، به نظرم تاثیر بیشتری دارد و سبب سوق دادن مردم به سمت موضوعات فرهنگی و زندگی اسلامی می‌شود.
رضایت بازدیدکنندگان خردسال از نمایشگاه قرآن و غرفه کودکان
غرفه کودکان نمایشگاه هم کودکان زیادی را جذب خود کرده و کودکان و خانواده‌ها، بخشی از زمان حضور خود در نمایشگاه را در غرفه کودکان و نوجوانان سپری می‌کنند. کودک 5 ساله‌ای که همراه والدین خود، با چادر و تاجی به شکل پروانه در این غرفه حضور یافته، می گوید: در این غرفه به خاطر خواندن سوره کوثر، این پروانه را هدیه گرفتم و نمایشگاه قرآن را دوست دارم.

پیام خراسان

باید روی محتوای نمایشگاه قرآن کار شود
بازدیدکننده دیگری که به همراه دوستان خود به نمایشگاه قرآن آمده است، می‌گوید: نمی‌توان گفت محتوای نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته خیلی بهتر شده است بلکه مشابه سال‌های گذشته است؛ غرفه کودکان بد نبود و برای تمام سنین کودک و نوجوان برنامه داشتند. البته باید روی محتوای نمایشگاه بیشتر کار شود تا قرآن شکل ملموس‌تری را برای مردم و کودکان داشته باشد.
فرد دیگری که به تنهایی برای بازدید از نمایشگاه قرآن آمده بود مطرح می‌کند: بخش‌های مختلف کودکان و نوجوانان نمایشگاه قرآن خوب بود ‌و استقبال ‌کننده هم زیاد داشت. همچنین برنامه ترتیل‌خوانی در نمایشگاه مناسب است اما محتوای خود نمایشگاه مانند سال‌های گذشته خیلی پربار نیست و محتوای قابل قبولی ارائه نشده است.
باید بخش نخبگانی نمایشگاه قرآن پررنگ‌تر شود
بازدیدکننده دیگر نمایشگاه قرآن و عترت مشهد اظهار می‌کند: با توجه به اینکه برای اولین بار در نمایشگاه قرآن شرکت کرده‌ام؛ به نظرم نمایشگاه بسیار مفید و خوب است ‌و مکان آن بهتر و بیشتر در دید عموم قرار می‌گیرد. محتوای قرآنی نمایشگاه باید برای کودکان مفیدتر باشد و بخش مشاوره برای من خیلی خوب و مفید بود.

پیام خراسان

وی با بیان اینکه به نظرم امسال غرفه‌های کودکان، پرشورتر بودند و مخاطب زیادی را به خود جذب کردند، اضافه کرد: من به عنوان یک جوان نمایشگاه‌های معمول و مکرر را نمی‌پسندم و به دنبال آن هستم که محتوای قرآنی را با شیوه‌های جدید و در قالب‌های متفاوت و غیر مستقیم دریافت کنم، بنابراین لازم است بخش نخبگانی نمایشگاه پررنگ‌تر شود و گمان نکنیم که مخاطبان نمایشگاه تنها عوام‌ هستند و با این محتوا نمی‌توان جوانان را ترغیب کرد.
قطار هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد با تمامی نقاط قوت و ضعفی که داشت، به ایستگاه‌ پایانی خود رسید و پس از گفت‌وگو با مردم که مخاطبان غرفه‌های نمایشگاه قرآن هستند؛ این سوال در ذهن‌ باقی می‌ماند که نمایشگاه امسال چقدر با نوآوری همراه بوده است و تا چه میزان توانست مخاطبان را به خود جذب کند؟
با توجه به اینکه مشهد پایتخت معنوی ایران است آیا برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت مشهد توانسته فعالیتی منحصر به فرد انجام دهد تا در تحقق این امر مهم گام بردارد؟
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/654686/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خواهرکشی در ویلای زیبا برای جلوگیری از بدنامی!

زمان برگزاری حراج جدید شمش طلا اعلام شد

مهارت آموزی 1500 بانوی بیرجندی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای

یک‌بار دیگر کنکور ویرانگر!

هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد "پاک" است

مذاکره بامزه محیط بان با خرس در جنگل‌ مازندران

رییس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاههای آمریکا نامه اعتراضی نوشت

بارورسازی ابرها می‌تواند منجر به اثرات فاجعه بار شود

فراهم شدن امکان حضور دانشجویان و بیماران غیرایرانی برای تحصیل و درمان در مشهد

موج استعفای مقامات نظامی صهیونیست این‌بار هالیوی را گرفتار می‌کند

دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودکشی نکرد

مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟ (اینفوگرافی)

نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟

پیش‌بینی برداشت بیش از 2000 تن گل محمدی در خراسان رضوی

پرواز مشهد به تهران هواپیمایی چابهار با تاخیر 500 دقیقه ای انجام شد

آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید

با صدور آرای جایگزین حبس؛ کتابخانه‌های سرایان تجهیز می‌شود

ریزش 100 دلاری طلای جهانی

مرد نقاش، راز آتش زدن همسر و فرزندش را فاش کرد

کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری

صدور حکم حبس برای متصدی غیرمجاز جمع‌آوری ضایعات

فیلم/ تأخیر 5 ساعته در پرواز مشهد تهران

پرواز مشهد به تهران با 500 دقیقه تاخیر انجام شد

برای اولین بار یک زن همزمان پمپ قلب و پیوند کلیه خوک دریافت کرد

دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودکشی نکرده است

رانندگی خودرو دیزلی با سوخت زیستی

کتابِ «حکایت زخم ها» به چاپ دوم رسید

کتابِ «حکایت زخم‌ها» به چاپ دوم رسید

هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد پاک است

یک میلیون و 500 هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی تولید شد

مددجویان کمیته امداد خراسان‌شمالی 2600 مترمربع فرش بافتند

حضور 5 تیم دانش‌آموزی خراسان شمالی در نخستین المپیاد ملی آموزش هنر

برگزاری نشست علمی "خلیج فارس هویت ملی و تاریخی" در کیش

آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان‌جنوبی وصل شد

تصاویر سرریز شدن سد بر اثر شدت باران در خراسان جنوبی

آغاز 5 پرواز فوق‌العاده فرودگاه بجنورد از امروز

نماینده کارگران: سپردن تعیین مزد به مجلس به معنای بی‌صداترکردن کارگران است

محدودیت ترافیکی در ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد مشهد

کتاب نشانه‌شناسی شکلک‌ها منتشر شد

انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر

اظهارات جنجالی دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودکشی نکرد! / پرونده باز است

کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه

برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی

قم در ارائه خدمات مکان محور رتبه نخست کشور را در اختیار دارد

هیچ موردی از بیماری مالاریا در غرب خراسان ثبت نشده است

«خضری» در یک قدمی فرآوری 5 ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن

آب روستا‌های سیل زده خراسان جنوبی وصل شد

آب شرب 100 درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد

آب شرب روستا‌های سیل زده خراسان جنوبی وصل شد

تولید یک میلیون و 500 هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی