پیام خراسان

آخرين مطالب

آهوان گرسنه میهمان ناخوانده مزارع کشاورزان سبزواری اجتماعي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - سبزوار- کاهش بارندگی و فقر مراتع در منطقه حفاظت شده شیراحمد سبزوار منجر به افزایش هجوم آهوان تشنه و گرسنه به مزارع و ایجاد خسارت به محصول کشاورزان مجاور پناهگاه در این شهرستان شده است.
به گزارش ایرنا، پناهگاه شیراحمد سبزوار با 23 هزار هکتار وسعت و حدود 1000 راس آهو به عنوان دومین زیستگاه آهوان در ایران شناخته می شود، آهوانی که امسال با تداوم حاد پدیده خشکسالی به 10 روستای مجاور این پناهگاه هجوم آورده و با نابودی دسترنج کشاورزان بلای جان مزارع کشاورزان سبزواری شده اند.
یکی از کشاورزان منطقه شیراحمد به خبرنگار ایرنا گفت: امسال بر اثر کمی بارندگی و همچنین افزایش جمعیت آهوان هجوم آنها برای تغذیه به مزارع بیش از گذشته بوده است.
خسرو کرامتی جمال افزود: با وجود مراقبت دائمی از مزارع باز هم حریف هجوم آهوان نشده ایم و بسیاری از محصولات گندم، زیره، جو، یونجه، پنبه و زعفران بر اثر هجوم این حیوانات از بین رفته اند.
وی ادامه داد: برای کشت زیره حدود 10 میلیون ریال در هر هکتار هزینه کرده ام اما با هجوم آهوان تمامی آنها از بین رفته و امسال هیچ محصولی برای برداشت ندارم. حدود 60 درصد از 30 هکتار مزارع مجاور پناهگاه شیراحمد خسارت دیده اند. نمایندگان اداره محیط زیست بارها برای بازدید در منطقه حضور یافته و اقداماتی انجام داده اند اما مشکل همچنان به قوت خود باقی است.
یکی از باغداران منطقه شیراحمد نیز که در زمینهای خود پسته کاشته است گفت: در سالهای اخیر برخی از باغداران منطقه به سبب هجوم آهوان زراعتشان را رها و به حاشیه شهر سبزوار مهاجرت کردند.
براتعلی علی آبادی افزود: متولی اصلی حراست از گونه های وحشی از جمله آهوان اداره حفاظت محیط زیست است لذا این اداره در شهرستان سبزوار باید برای مشکل کنونی اقدامی اساسی انجام دهد.
وی ادامه داد: علوفه و آب این حیوانات باید تامین شود تا دیگر هجومی به مزارع انجام نگیرد، در غیر این صورت با افزایش خسارت به مزارع و نارضایتی باغداران و کشاورزان تشدید خواهد شد. از طرفی برای دور کردن آهوان از مزارع با محدودیتهای حفاظت محیط زیستی مواجه هستیم بطوری که شکار و یا حتی زنده گیری هر راس آهو 100 میلیون ریال جریمه دارد.
این باغدار با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی محیط زیست سبزوار گفت: اکثر مناطق حفاظتی فنس کشی شده اند و در مناطقی هم که فنس وجود ندارد برای جلوگیری از خروج آهوان کانال حفر شده است.
وی افزود: هرچند این اقدامات خسارت ناشی از هجوم آهوان را کاهش داده اما کافی نبوده زیرا بیشتر هجومها از فضاهایی که فنس ندارد انجام می گیرد و همچنین عرض کانال کم است لذا آهوان با یک پرش از پناهگاه خارج می شوند.
* محدود کردن آهوان در پناهگاه
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار نیز نارضایتی کشاورزان از هجوم آهوان به مزارع را منصفانه توصیف و بیان کرد: بر این موضوع واقف هستیم که ساکنان مجاور مناطق حفاظت شده تحت تاثیر پیامدهای زیستی و طبیعی این پناهگاه قرار دارند به همین خاطر تمام تلاش خود را برای حل مشکل آنها انجام خواهیم داد.
حمیدرضا صادقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ظرف چند سال اخیر حفر کانال و فنس کشی حدود 10 کیلومتر از مرزهای پناهگاه شیراحمد و روستاهای مجاور انجام شده و به محض تامین اعتبار کافی فنس کشی را ادامه خواهیم داد هرچند می دانیم این اقدام هم مشکل زیادی را حل نخواهد کرد.
وی ادامه داد: محدود کردن آهوان در پناهگاه راهکار مناسبی نیست زیرا خشکسالی و کاهش بارندگی موجب خروج آهوان از هر مکان دیگر می شود. از اینرو یکی از اقدامات موقتی برای تامین غذای وحوش، توزیع علوفه دستی است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: در همین راستا 15 تن علوفه خشک با کمک اداره محیط زیست و خیران تهیه و توزیع آن از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان مرداد آتی ادامه دارد تا این اقدام علاوه بر کاهش هجوم آهوان به مزارع، آنها را از تهدید شکارچیان غیرمجاز در امان نگه دارد.
وی در خصوص تامین آب این وحوش هم گفت: پدیده خشکسالی سبب کاهش حجم دبی آب قنات پناهگاه شیراحمد شده از اینرو با همکاری یکی از نمایندگان سبزوار در مجلس و امور آب منطقه ای شهرستان مجوز حفر یک حلقه چاه برای تامین آب وحوش گرفته شده که به زودی با حفر آن علاوه بر تامین آب آهوان، کشت علوفه مورد نیاز وحوش نیز در منطقه آغاز خواهد شد.
او افزود: ظرف پنج سال اخیر هیچگونه مجوزی برای شکار وحوش صادر نشده است. صدور مجوز شکار می تواند به عنوان یک راهکار کوتاه مدت مورد بررسی قرار گیرد.
* جمعیت آهوان با مرتع و شرایط پناهگاه مرتبط باشد
معاون فنی و عمرانی فرمانداری سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: باید ظرفیت منطقه حفاظت شده شیراحمد برای زیست آهوان مشخص شود و جمعیت این گونه جانوری با مرتع و شرایط پناهگاه مرتبط باشد.
اسماعیل نصرآبادی با اشاره به تعامل خوب اداره حفاظت محیط زیست سبزوار با کشاورزان منطقه افزود: با تامین فنس از سوی اداره محیط زیست اقدامات اجرایی نصب آن با همکاری بخشداری و همیاری کشاورزان منطقه اجرایی می شود.
وی همچنین با اشاره به افزایش جمعیت آهوان در یکی دو سال اخیر از 860 راس به هزار راس گفت: از طریق مکاتبه با اداره کل محیط زیست خراسان رضوی صدور مجوز شکار در منطقه حفاظت شده شیراحمد پیگیری می شود.
گونه های جانوری همچون قوچ و میش، کل و بز، آهو و روباه، کاراکال و گربه وحشی، شغال، مار شاخدار، مار جعفری، بزمجه و پرندگانی چون بالابان، عقاب طلایی، کبک، باقرقره شکم سیاه و زاغ بور از گونه های شاخص جانوری مناطق پروند و شیراحمد سبزوار هستند. شهرستان سبزوار دارای دو منطقه حفاظت شده شیراحمد و پروند با مساحت 39 هزار هکتار و دو منطقه شکار ممنوع ریوند و کمرقلعه با مساحت 108 هزار هکتار است. پناهگاه حیات وحش شیراحمد با 23 هزار هکتار وسعت در 15 کیلومتری جنوب سبزوار قرار دارد. سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
7495/1858

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/65669/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازداشت 4 کنکوری متخلف؛ کنکور برای داوطلبان سیل‌زده تکرار می‌شود

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

پاپیروس دو هزار ساله‌ای که احتمالا راز «آرامگاه افلاطون» را فاش می‌کند (+عکس)

«برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!

پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود

آبشار دائمی «باران کوه»؛ طبیعتی جذاب برای تمامی فصول

اختصاص 100 قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای 4 فرزند

100 کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

رونمایی از کتاب «هنر فرازان» در برج آزادی

تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

علت گرانی شدید قیمت پیاز

هواشناسی ایران1403/02/07؛هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی/ ثبت 4 تخلف در آزمون سراسری

نگاهی به سیلابی شدن روستای دره گزان بر اثر بارش باران + فیلم

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

اجرای بیش از 2 هزار طرح اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

مرزبانی ایران: 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور بازگشتند

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در شرق کشور

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

امروز و فردا این استان‌ها بارندگی دارند | صدور هشدار زرد هواشناسی + جزئیات

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی