پیام خراسان

آخرين مطالب

نماینده مجلس از برخوردهای دوگانه راه آهن ایران انتقاد کرد اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - تربت حیدریه - نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست های دوگانه مسوولان راه آهن ایران مصداق روشن تبعیض و توزیع ناعادلانه امکانات خطوط ریلی بین اقص نقاط کشور است.
به گزارش ایرنا، سعید باستانی روز دوشنبه در نشست شورای برنامه ریزی شهرستان، افزود: مسولان راه آهن کشور باید به این سووال اساسی پاسخ بدهند چرا استان هایی چون همدان، قم و گیلان با طول خط 120 یا 160 کیلومتر دارای اداره کل هستند، اما منطقه تربت حیدریه که دارای 860 کیلومتر خط ریلی است از این ظرفیت بی بهره مانده است؟
وی گفت: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر مشخص می شود که یادآور شویم در زمانی که همه زیرساخت ها، ساختار و چارت سازمانی ساختمان راه آهن تربت حیدریه در 12سال قبل برای این شهرستان ایجاد شده بود، اما به ناگاه اداره کل به طبس منتقل شد.
باستانی افزود: از دایره انصاف بدور است در شرایطی است که راه آهن تربت حیدریه به لحاط قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و نیز بارگیری سالانه 23 میلیون تن انواع محصولات از جمله سیمان و معادن سنگ آهن که البته نقش مهمی در صادرات کشور نیز ایفا می کند، اما حقوق اصلی خود محروم بماند.
وی اظهار داشت: اینکه در شهری فرماندار و امام جمعه آن برای چیزی که مستحق آن نیستند متوسل به زور می شوند، پسندیده نیست و چنانچه مجبور شویم ما نیز این کار را خواهیم کرد تا حق از دست رفته خود را را بدست بگیریم اما پیشنهاد می کنیم که بهترین راه نظرات و گزارش کارشناسی است و هر آنچه کارشناسان راه آهن کشوری تایید کنند، ما نیز تابع رای آنان هستیم.
باستانی در ادامه به انجام مکاتبات و ملاقات حضوری با مدیرعامل راه‌آهن ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی وقت (محسن پورسیدآقایی) در آبان سال 95 اشاره و اظهار داشت: ایشان ایجاد اداره کل راه آهن تربت حیدریه را منوط به نظر کارشناسان راه آهن کشور کردند که اتفاقا نظر کارشناسان نیز مثبت و در نهایت ایشان قول داده بودند تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 96 (اردیبهشت ماه) این اقدام صورت گیرد که متاسفانه استعفای ایشان روند کار را ابتر گذاشت.
به گزارش ایرنا ، راه آهن شرق در سال 1384 با حدود هزار کیلومتر طول خط و 42 ایستگاه باری و مسافری، در 3 استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، و یزد فعالیت خود را آغاز کرد و در واقع طویل ترین منطقه راه آهن کشور محسوب می شود.
تعداد کنونی پرسنل راه آهن تربت حیدریه 50 نفر است و اگر ارتقاء یابد و از ایستگاه راه آهن شرق مستقل شود، هر چند به ظاهر 10 نفر به پرسنلش اضافه می شود، اما به دلایلی که بعدا خواهد آمد، شاهد اشتغالزایی غیرقابل پیش بینی خواهیم بود که این بواسطه استقرار دفاتر تجاری و دفاتر نمایندگی معادنی است که در منطقه تربت حیدریه واقع هستند یا استقرار خواهند یافت.
در خصوص اهمیت و ضرورت ارتقای ایستگاه راه تربت حیدریه و خارج شدن از حوزه حاکمیتی راه آن شرق به مرکزیت طبس، باید اظهار داشت: یکی از مؤلفه های مهم در شکل گیری نواحی جدید علاوه بر طول زیاد خطوط و مشکلات مربوط به کنترل محدوده استحفاظی، درآمدزا بودن مناطق می باشد.
اکنون راه آهن شرق سومین ناحیه ای است که در آستانه درآمدزایی قرار گرفته و این در حالی است که تنها دو اداره کل یزد و اصفهان در راه آهن ایران درآمدزا هستند و البته سهم عمده این درآمد مربوط به حمل بار است و باز سهم عمده این بار متعلق به سنگان و زحمت آن مربوط به کارکنان راه آهن تربت حیدریه است و متاسفانه این در حالی است که منافع آن به مردم و راه آهن شهرستان طبس سریز می شود.
بر اساس گزارش ارایه شده از سوی راه آهن شرق، تنها در نیمه نخست پارسال در شاخص تناژ بارگیری، با 2 میلیون و 581 هزار و 749 تن بار شامل: سنگ آهن، سیمان و زغال سنگ نسبت به مدت مشابه سال 95 از رشد 7/34درصدی برخوردار و جایگاه سومی در بین مناطق 19 گانه راه آهن جمهوری اسلامی ایران به این اداره کل تعلق گرفت.
همین گزارش می افزاید: در شاخص تخلیه بار نیز با 698 هزار و 484 تن تخلیه بار، رشد 268.2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 95 کسب شد و در شاخص تن کیلومتر بار حمل شده نیز، با یک میلیارد و 933 میلیون و 325 هزار و 26 تن کیلومتر شاهد افزایش 15.8 درصدی نسبت به سال 95 هستیم.
از سوی دیگر با بهره برداری از راه آهن خواف و امتداد این خط آهن به سمت هرات افغانستان(در سال 95) محدوده حوزه استحفاظی راه آهن شرق بالغ بر 1200 کیلومتر شد که به عنوان بزرگترین منطقه ریلی کشور منابع و معادن عظیم سنگ آهن در مجاورت خطوط ریلی قرار گرفت و انبوه بار سنگ آهن توسط ناوگان ریلی حمل و درآمد عظیمی نصیب شبکه ریلی شد به نحوی که سال 95 با حمل حدود چهار میلیون تن بار که بخش عمده آن از سنگان و ایستگاه تربت سیمان
بارگیری می شود، جایگاه سوم در بین مناطق راه آهن در حمل بار و درآمد، نصیب این اداره کل شد اما با این وجود انتفاع شهروندان تربت حیدریه بسیار ناچیز بود.
حال سوال اینجاست، چرا مراکز راه آهنی مانند قم و زاگرس تنها با 200 کیلومتر طول خط و تعداد 10 ایستگاه تشکیل می شوند، اما منطقه ای با هزار و 200 کیلومتر خط و 45 ایستگاه و حجم کار بسیار سنگین به ویژه داشتن نقش ویژه در تحقق و توسعه مبادلات اقتصادی با کشورهای آسیای میانه، از سوی مسوولان اصرار به حفظ آن به عنوان یک ایستگاه راه آهن کوچک و کم اهمیت است؟
درد شهروندان تربت حیدریه از فقدان مزایای ایستگاه راه آهن شرق زمانی بیشتر شد که متوجه شدند پارسال این کودک 12 ساله (راه آهن شرق) در طبس مثله شد.
به عبارت بهتر 6 ایستگاه به نام جندق، چاه محمد، بهاباد، سه چاهون، پیروزی، و بیشه در مجموع با طول حدود 150 کیلومتر، از حوزه تحت مدیریت اداره کل راه آهن شرق به مرکزیت طبس جدا و به اداره کل راه آهن یزد پیوست.در حالی که اگر آن بخش از مسیری که در استان خراسان رضوی واقع است، به حوزه مدیریتی شهرستان تربت حیدریه واگذار شده بود، چه بسا اجازه نمی دادند چیزی از دارایی های حوزه طبس خارج و نصیب دیگران شود.
شیوه انتقال و تفکیک راه آهن تربت حیدریه از راه آهن شرق بسیار
ساده است و به عبارت بهتر از مجموع 1200 کیلومتر طول راه آهن شرق که پارسال 150 کیلومتر آن کم شد، 40 ایستگاه به طول حدود 500 کیلومتر و از همه مهمتر اتصال ریلی به افغانستان و معادن سنگان، اختصاص به حوزه مدیریتی تربت حیدریه دارد که با همکاری مسوولان محلی، استانی و کشوری باید به حوزه مدیریتی تربت حیدریه واگذار شود
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در فاصله 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
1744/6121

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/65751/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آسمانی شدن مادر شهید علی محمدی مقدم در بشرویه

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 30 فروردین 1403+ جدول

خوابیدن به پاکسازی مغز از ضایعات متابولیک کمک می‌کند

هفته هجدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ میزبانی مسی‌ها از نفت و گاز در کرمان

اصلاح 328 کیلومتر خطوط انتقال شبکه توزیع آب در خراسان شمالی

بیش از 44 هزار کنتور برق در خراسان رضوی هوشمند شد

سلاح معروف ایرانی این بار معادلات آفریقا را تغییر می‌دهد

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - پنجشنبه 30 فروردین

چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟

آرسنال و حذف شدن از لیگ قهرمانان اروپا توسط بایرن مونیخ برای پنجمین بار

قتل مادر در اثر بدگویی‌های پدر معتاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد اختصاص یافت

دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس ایجاد شد

نصب 13 هزار کنتور هوشمند برق در خراسان رضوی

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اختصاص 50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد

رشد 10 درصدی حمل بار و کالا در جاده‌های استان قزوین

اجرای مانور لحظه صفر نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن در حوادث جاده‌ای

بردسکن میزبان سیزدهمین همایش ورزش‌های پهلوان زورخانه‌ای

نقص سیستم آب پاش منجر به اتفاقی در رژه روز ارتش مشهد شد

ذخیره‌سازی 140 هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ماجرای ماشین آب‌پاش در رژه روز ارتش مشهد چه بود؟

معرفی پوشش ایرانی-اسلامی به خارج از مرز‌های ایران

رژه اقتدار نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی در روز ارتش

شورای فعالان تربیتی در خراسان شمالی تشکیل شود

نماینده بسکتبال خراسان شمالی حریف خود را شکست داد

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

سرلشکر سلامی: تجهیزات نوین ارتش حاصل خلاقیت‌های این نهاد است

اولین جلسه ستاد مردمی اربعین حسینی ویژه اتباع

تکمیل طرح رانش محور ماربره به صالح آباد در گرو تخصیص اعتبار

اتفاق عجیب در رژه روز ارتش مشهد / فراجا عذرخواهی کرد + فیلم

معرفی اعضای جدید انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد

نمایندگان صدای واحد اولویت های عمرانی خراسان رضوی باشند

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

چهار سال پس از خطای پیکفورد روی فن دایک؛ داور جنجالی بار دیگر قاضی دربی مرسی‌ساید

کشف میلیاردی کالای قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

احداث مجتمع فرهنگی، رفاهی در محور راور_دیهوک

برگزاری پنجمین اجلاسیه نماز دانش آموزی در بیرجند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

روزنامه عربستانی : منطقه تاب تحمل تنش‌های بیشتر را ندارد/ ایران این بار منتظر نخواهد ماند

فعالیت 254 آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

علت حادثه امروز مراسم رژه ارتش در مشهد چیست؟

75 درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است

آمادگی یگان‌های نظامی و انتظامی در خراسان شمالی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد

افزایش 37 درصدی احداث، بهسازی و روکش آسفالت راه های فرعی و روستایی خراسان شمالی