پیام خراسان

آخرين مطالب

خم شدن کمر اقتصاد اسرائیل زیر بار جنگ غزه اجتماعي

خم شدن کمر اقتصاد اسرائیل زیر بار جنگ غزه
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - همزمان با تلاش رژیم صهیونیستی برای پاسخ به حمله ایران، تحلیلگران معتقدند رژیم صهیونیستی فارغ از جنبه نظامی از نظر اقتصادی نیز دست بسته‌ای برای گشودن جبهه جدیدی علیه خود دارد.
یک پایگاه خبری وابسته به یهودیان آمریکا با نام فوروارد در این باره نوشت: سوال بزرگی که در ذهن جهانیان وجود دارد این است: آیا رژیم صهیونیستی تلافی خواهد کرد؟ یک جنبه حیاتی که سیاست‌گذاران رژیم صهیونیستی باید در پاسخ به این پرسش مورد توجه قرار دهند این است که آیا اقتصاد رژیم صهیونیستی تاب تحمل گشودن جبهه نظامی جدیدی را دارد یا خیر.
با نگاه جدی به اعداد باید گفت احتمالاً نه.
اقتصاد این رژیم حتی در حال حاضر هم تحت فشار تبعات ناشی از جنگ 6ماهه با حماس قرار دارد. تخمین زده می‌شود که جنگ با حماس در مجموع نزدیک به 60 میلیارد دلار هزینه در برداشته است که این رقم معادل بیش از 10 درصد از تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی است. به عبارت دیگر جنگ با حماس به ازای هر اسرائیلی 6 هزار دلار هزینه داشته است. این مقدار پول بسیار زیادی است، به ویژه آن که بدانیم هزینه‌های دفاعی سالانه رژیم صهیونیستی تا قبل از سال 2023 حدود 5 درصد تولید ناخالص داخلی بود، و اکنون این رقم دو برابر شده است.
برای پوشش این افزایش هزینه‌ها، رژیم صهیونیستی باید کارهایی مثل افزایش مالیات‌ها، کاهش سایر هزینه‌ها و استقراض انجام دهد. برای رژیم صهیونیستی، افزایش مالیات در حال حاضر گزینه مناسبی نیست، زیرا رشد اقتصادی در سه ماهه آخر سال 2023 به میزان 21 درصد نسبت به سه ماهه قبل از آن کاهش یافته که ناشی از کاهش مصرف و سرمایه‌گذاری به دلیل جنگ بوده است. این انقباض اقتصادی باعث شده که رشد سالانه سال 2023 نسبت به سال قبل به کمتر از یک سوم برسد یعنی از 6.5 درصد در سال 2022 به 2 درصد در سال 2023 کاهش پیدا کند.
روزنامه جروزالم پست با اذعان به وخامت اوضاع اقتصادی این رژیم نوشت آمار اقتصادی منتشر شده از سه ماهه چهارم 2023 تصویری گویاست که نشان دهنده مشکلات مالی برای اقتصاد اسرائیل است.
هزینه‌های دولت در سه ماهه چهارم نسبت به سه ماهه سوم 83.7 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که مصرف بخش خصوصی 26.9 درصد در سال 2023 کاهش داشته است. صادرات کالا و خدمات در سه ماهه چهارم 2023 بالغ بر 22.5 درصد و واردات کالا و خدمات 42.4 درصد نسبت به سه ماهه سوم کاهش داشته است.
این انقباض اقتصادی فقط در اعداد بیان نمی‌شود، بلکه در خیابان‌های رژیم صهیونیستی احساس می‌شود. با توجه به فراخوان حدود 300 هزار نیروی ذخیره برای چند ماه اول پس از 7 اکتبر، بسیاری از بخش‌های اقتصادی با کمبود نیرو مواجه شدند. 135 هزار نفر در نوار غزه و نزدیک مرز شمالی از خانه‌های خود آواره شده‌اند، به این معنی که تمام فعالیت‌های تجاری در آن مناطق که تقریباً یک سوم مساحت اسرائیل را شامل می‌شود به طور کامل تعطیل شده است. ممنوعیت فعالیت کارگران فلسطینی در رژیم صهیونیستی نیز به رکود قابل توجهی در بخش‌هایی مانند کشاورزی و ساخت و ساز منجر شده است. همه این عوامل باعث تولید کمتر می‌شود که به معنای درآمد کمتر برای اسرائیلی‌ها و به نوبه خود مالیات کمتر برای رژیم است.
رژیم صهیونیستی برای پوشش این جنگ هزینه‌های خود را تا جایی که امکان داشت کاهش داد، اما در بیشتر موارد، وام گرفتن را انتخاب کرد. کسری بودجه به 5.6 درصد تولید ناخالص داخلی رسید که بسیار بیشتر از هدف سنتی 2.25 درصد در سال‌های "عادی" بود. آژانس‌های اعتباری بین‌المللی رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را کاهش داده‌اند. کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی به این معنی است که دریافت وام از بازارهای مالی بین‌المللی برای این رژیم سخت‌تر و گران‌تر می‌شود و فشار بیشتری را بر مالیات‌دهندگان رژیم صهیونیستی در سال‌های آینده وارد خواهد کرد.
این ها حقایق اقتصادی تلخی هستند که رژیم صهیونیستی اکنون باید بر اساس آن تصمیم بگیرد که چگونه و چه زمانی به حمله بی‌سابقه ایران در اوایل صبح یکشنبه واکنش نشان دهد. یکی از مشاوران اقتصادی سابق رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی برآورد کرد که هزینه موشک‌هایی که در شب حمله ایران برای رهگیری پهپادها و موشک‌های ایران شلیک شد حدود 1.1 تا 1.4 میلیارد دلار در تنها یک شب بوده است. اگر درگیری با ایران تشدید شود، ممکن است حملات بسیار بیشتری از این نوع توسط ایران انجام شود که رژیم صهیونیستی و متحدانش را مجبور به تامین مالی ده‌ها میلیارد دلار بیشتر کند. این در حالی است که هزینه ایران یک دهم این رقم تخمین زده می‌شود.
باید اذعان کرد بسته بسیار سخاوتمندانه و مورد انتظار 14 میلیارد دلاری کمک نظامی ایالات متحده به رژیم صهیونیستی نیز کافی نخواهد بود. این در حالی است که تصویب بسته فعلی برای کنگره به اندازه کافی چالش برانگیز بوده است، چه رسد به فکر گسترش آن باشد.
با توجه به این حقایق، سیاست‌گذاران رژیم صهیونیستی هنگام محاسبه پاسخ تلافی جویانه به ایران باید شرایط شکننده اقتصادی خود را هم در نظر بگیرند و به اصطلاح پیش از هر اقدامی دو بار فکر کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/663000/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد

کمک 230 میلیارد ریالی خیرین برای مدرسه سازی در گناباد

مشهد با کسری 46 درصدی تامین آب مواجه است

خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را 10 درصد کاهش داد

پلمب 2 آرایشگاه زنانه در بلوار سجاد مشهد

اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان چهار نفر را نجات داد

سیل فاجعه‌بار در شهر مدینه عربستان (فیلم)

مخلان امنیت در مشهد دستگیر شدند

ساخت پد فرود بالگرد اورژانس پیش بیمارستانی نیشابور آغاز شد

پایان آوار برداری انفجار منزل مسکونی در قوچان

اطلاعیه برگزاری آزمون مجدد از داوطلبان شهرستان زیرکوه (از استان خراسان جنوبی)

دستگیری سارق سابقه‌دار کابل‌های مخابراتی در اسفراین

سازمان حج و زیارت: استرداد 85 میلیون ریال به حساب زائران حج تمتع ١4٠٢

انفجار منزل مسکونی در قوچان یک کشته برجای گذاشت

انفجار منزل مسکونی در قوچان/ یک نفر فوت شد

حادثه انفجار یک منزل مسکونی در قوچان

یک کشته در پی انفجار منزل مسکونی در قوچان

فیلم/توضیحات دادستان قوچان در خصوص انفجار منزل مسکونی در قوچان

توضیحات دادستان قوچان در خصوص انفجار منزل مسکونی

مردم ایران با شهید و شهادت آشنا هستند

97 دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد توقیف شد

بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند

نقش‌آفرینی بانوان خراسان شمالی در کاهش آسیب‌های اجتماعی محوری است

چهار میلیون متر مربع از معابر بجنورد نیازمند آسفالت

حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دانشگاه تربیت مدرس

مردی با جیب پر از چک‌پول توسط برادرش به قتل رسید

استرداد 85 میلیون ریال به حساب زایران حج تمتع 1402

بازگشت 85 میلیون ریال به حساب زائران حج

سارق سابقه‌دار کابل‌های مخابراتی در اسفراین دستگیر شد

جشنواره دست سازه ها در بجنورد

نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد

85 میلیون ریال به حساب زائران حج تمتع 1402 بازگردانده می شود

رشد 44 درصدی مبلغ تسهیلات پرداختی در سال 1402

اعضای شوراها از دخالت دادن تفکرات سیاسی پرهیز کنند

حدود 30 درصد مدارس گناباد نیازمند بازسازی است

پرداخت قسطی خلافی خودرو 1403: رهایی از بار سنگین جرایم رانندگی

حمله مرگبار افراد ناشناس به یک مسجد در افغانستان

راز ازدواج پنهانی یک مرد با برق گرفتگی برملا شد

جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر

کتاب روسازی راه و فرودگاه

مصیبتی دیگر برای مستاجران؛ قیمت کارتن موز باورنکردنی شد

اعلام زمان برگزاری کنکور برای سیل‌زدگان خراسان جنوبی

نظارت 990 نفر از شبکه مردمی ناظران شورای نگهبان در دور دوم انتخابات مجلس

درخشش رادیو خراسان جنوبی در سومین جشنواره پژواک

استرداد 85 میلیون ریال به حساب زائران حج تمتع 1402

زائران حج تمتع 8.5 میلیون تومان پس‌ می‌گیرند

قاضی آمریکایی ترامپ را برای توهین به دادگاه جریمه کرد

دادگاه نیویورک ترامپ را 9000 دلار جریمه کرد

گلایه رانندگان از روکش فرسوده آسفالت جاده سبزوار - بردسکن + تصاویر

رونمایی از نخستین چاپ برگردان روزنامه ادب