پیام خراسان

آخرين مطالب

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و مهندسی صنایع غذایی خراسان رضوی:

رقیبان حوزه زعفران را جدی بگیریم/ افزایش 2 برابری محصول با تکیه‌بر یافته‌های پژوهشی علمي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و مهندسی صنایع غذایی خراسان رضوی گفت: متاسفانه کشورهای عربستان، هند و چین تعرفه 25 تا 30 درصدی روی زعفران ما بسته‌اند، در حالی‌که افغانستان که چهارمین کشور تولید کننده و سومین کشور صادر کننده زعفران است، این تعرفه را ندارد، لذا ما باید محصول با کیفیت و ارزانتری نسبت به رقبا داشته باشیم تا بازار دنیا را از دست ندهیم.
دکتر عبدالله ملافیلابی  با بیان اینکه در حال حاضر 80درصد زارعین در مرداد و شهریور کشت و کار می کنند، عنوان کرد: بهترین زمان کاشت زعفران بر اساس یافته‌های پژوهشی نیمه‌ی اول خرداد ماه است.
وی ادامه داد: در حال حاضر متوسط عملکرد در هر هکتار 3.8 کیلو است در حالی‌که در این روش ما می‌توانیم حداقل محصول را دو برابر کنیم.
رییس بخش زیست فناوری موادغذایی پژوهشکده علوم و مهندسی صنایع غذایی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به اینکه این محصول به عنوان داروی ضد سرطان مطرح است بایستی از خام فروشی پرهیز کنیم و بر روی فرآوری آن کار کنیم. در حال حاضر در سایر کشورها از آن در ساخت کرم ضد آفتاب، پماد ضد خارش لثه، قرص های شادی بخش و رنگ برای صنایع نوشابه سازی استفاده می شود. در این صورت می توانیم ارزش افزوده‌ی بیشتری کسب کنیم.
ملافیابی اضافه کرد: البته در حال حاضر زعفران در ایران نیز در صنایع، به‌عنوان پودر کیک زعفرانی، پودر سوخاری زعفرانی، پودر پروبیوتیک و قرص زعفران استفاده می شود که البته این درصد خیلی کمی است و باید در جهت تبدیل به محصولات دیگر برای صادرات بر روی آن کار کرد.
وی ادامه داد: همچنین در این زمینه می‌توان کارخانجات در قطب تولید این محصول را تشویق به سرمایه‌گذاری در جهت فرآوری آن کرد تا از حالت ادویه خارج و به عنوان دارو مطرح گردد. 
عضو هیات علمی پژوهشکده صنایع غذایی خراسان رضوی عنوان کرد: در حال حاضر تیم هایی در خارج از کشور بر روی خاصیت ضدسرطانی زعفران مشغول آزمایشات مختلف هستند. در داخل کشور نیز در دانشکده های پزشکی و داروسازی این امر در حال انجام است تا این محصول بتوانند به‌عنوان داروی هزاره‌ی سوم مطرح باشد.
ملافیلابی تاکید کرد: در حال حاضر کشور اسپانیا با اینکه سالانه حدود 1 تن تولید دارد اما با خرید زعفران ما و بسته بندی آن به نام خود، آن را با نام جهانی به اتحادیه اروپا عرضه می‌کند.
وی، یکی دیگر از مزیت‌های زعفران را زمان برداشت این محصول دانست و ادامه داد: ما به زارعین پیشنهاد می کنیم پیاز را از جای مطمئن خریداری کنند آن را ضد عفونی کنند و با تراکم بالا بکارند و اضافه بر آن به دلیل ارگانیک بودن این محصول در زمان استفاده از کود دامی احتیاط لازم را بکنند. چرا که اگر محصول آلوده شود قابل تمیز کردن، شستشو و ضد عفونی نیست.
ا فزایش 2 برابری تولید محصول زعفران با تکیه‌بر یافته‌های پژوهشی
عضو هیات علمی پژوهشکده صنایع غذایی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه زارعین بایستی از یافته های پژوهشی که در 3 دهه اخیر توسط محققین به‌دست آمده است،استفاده لازم را انجام دهند، افزود: اگر این موارد رعایت شود ما مطمئن هستیم به جای نگهداری مزارع به مدت 8 سال و تولید به‌طور نمونه 40 کیلو زعفران، این کار در مدت 4 سال با همان میزان محصول انجام خواهد شد و این اقتصادی ترین محصولی است که با توجه به خشکسالی ارزش افزوده آب را بالا می‌برد و به ازای هر یک متر مکعب آب یک گرم محصول برداشت می شود .
ملافیلابی افزود: از نکات دیگر که باید زارعین توجه ویژه به آن داشته باشند این است که گل را قبل از اینکه اشعه آفتاب برآن بتابد، برداشت کنند تا رنگدهی آن کم نشود؛ همچنین آن را سریع تر خشک کنند تا ماده موثره حفظ شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ایران بیشترین تولید زعفران و سطح کشت و کار را دارد افزود: در سال گذشته دولت به‌خاطر حمایت از کشاورزان 70 تن از این محصول را خریداری و دپو کرده است که در سال جاری نیز همین قصد را دارد.
ملافیلابی تاکید کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر در 25 استان زعفران کشت کار می‌شود، عنوان کرد: سالانه برای حدود 270 نفر به طور میانگین اشتغال ایجاد می شود که ما اعتقاد داریم در جایی که آب ارزش دارد و ما نمی.توانم مبادرت به کشت و کار سایر محصولات کنیم و نمی توانیم صنعت آن منطقه را رونق دهیم زعفران گزینه بسیار خوبی است. لذا دولت نیز در این مسیر تمهیداتی را انجام داده است و نسبت به خرید توافقی این محصول در 3 استان خراسان اقدام نموده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه زعفران تنها محصولی است که به نسبت 40 محصولی که در خراسان کشت می‌شود، اقتصادی، کم آب‌تر و شاید ارزش افزوده آب را بالا می برد، ادامه داد: در حال حاضر کشورهای اطراف به دلیل گرانی این محصول رقیب ما در این زمینه شده‌اند و ما باید به دلیل ارزآوری از آن، اهمیت موضوع را درک کنیم.
ملافیلابی بیان کرد: متاسفانه دنیا علیه ماست و کشورهای عربستان، هند و چین تعرفه 25 تا 30 درصدی روی زعفران ما بسته‌اند، در حالی‌که افغانستان که چهارمین کشور تولید کننده و سومین کشور صادر کننده زعفران است این تعرفه را ندارد، بنابراین نیاز است تا بتوانیم با دنیا رقابت کنیم و محصول سالم، با کیفیت و ارزانتری نسبت به رقبا داشته باشیم تا بازار دنیا را از دست ندهیم.
وی تاکید کرد: دنیا به دنبال محصولات ارگانیک و سالم است و چون این محصول نیاز به کود شیمیایی و آفت کش ندارد، باید بتوانیم شرایط و نکات بهداشتی و ایمنی از قبیل فاصله این محصول با سایر مزارع، عدم استفاده از کودهای شیمیایی طی 5 سال گذشته و استفاده از کودهای آلی و همچنین خشک کردن این محصول در محیط سالم رعایت کنیم.
از برگزاری کارگاه اموزشی تولید زعفران با رویکرد ارگانیک خبر داد و عنوان کرد: در این کارگاه آموزشی به دنبال آن هستیم تا به بیان اهمیت فرآوری بعد از برداشت زعفران بپردازیم که اکثر مواقع محصول به صورت خام صادر می شود که باید در این مورد تجدید نظر کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/68489/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر

«وعده صادق» عملیات مشروع و به موقع رزمندگان در برابر اسراییل

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

وعده صادق، شکست دنیای استکبار

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور

همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان تربت جام برگزار شد

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

رژیم صهیونیستی بداند اگر دست از پا خطا کند این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

پلمب 3 سالن زیبایی در مشهد (31 فروردین 1403)

وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت

بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم

اعزام گروههای ارزیاب از جمعیت هلال احمر به محل زلزله در روداب سبزوار

برگزاری پویش قرانی نوگل من در جغتای

هشدار آب‌وفاضلاب خراسان شمالی درخصوص استفاده غیرشرب از آب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد