پیام خراسان

آخرين مطالب

خراسان شمالي گنجينه گياهان دارويي ، سرمايه اي که مغفول مانده است گفتگو

  بزرگنمايي:

خراسان انلاين- استان خراسان شمالي به لحاظ داشتن ويژگي هاي خاص طبيعي و اقليمي و تنوع آب و هوايي منحصر به فرد، ظرفيتي بالايي را در ايجاد مزارع پرورشي گياهان دارويي به خود اختصاص داده است.
مصرف گياهان دارويي از ديرباز در اين ديار مورد توجه بوده و هم اکنون هم در اکثر مناطق روستايي و عشايري استان مصرف گياهان دارويي در درمان برخي بيماري ها از جايگاه بالايي برخوردار است.
خراسان شمالي به واسطه داشتن ظرفيت رشد گياهان دارويي زمينه توانمند شدن در اين حوزه را دارد و بسياري از دانش آموختگان بيکار رشته هاي کشاورزي و منابع طبيعي مي توانند در اين مسير وارد شوند و براي خود اشتغال ايجاد کنند و توسعه کاشت و فرآوري گياهان دارويي مي تواند زمينه را براي توسعه استان مهيا کند.
سرمايه گذاري مناسب در اين استان در خصوص گياهان دارويي و کشت و تکثير گونه هاي دارويي به عنوان تامين کننده نياز داخلي و خارجي مواد گياهي خام در وهله اول و صنعتي در درازمدت مي تواند در راستاي توسعه اين استان و افزايش اقتصاد کشاورزان گام بردارد.
فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي گفت: توليد و فرآوري گياهان دارويي يکي از پردرآمدترين شغل ها است که اين استان با داشتن بيش از 300 گونه گياه دارويي، ظرفيت و پتانيسل را براي توسعه اين بخش و ايجاد اشتغال را دارد
سرهنگ موسي الرضا حياتي اظهار کرد: گياهان دارويي و در زير مجموعه آن گياهان مرتعي از هداياي الهي است که به دليل سه ويژگي منحصر به فرد مشتمل بر ارزآوري و بهبود وضعيت اقتصادي، اشتغالزايي بالا و زودبازدگي توليد مورد توجه خاص قرار گرفته است.
وي گفت: هم اکنون 60 نيروي يگان حفاظت منابع طبيعي و آبخيزداري استان براي حفاظت از عرصه هاي منابع طبيعي و ممنوعيت گياهان دارويي گشت زني مي کنند که برابر تبصره 7 ماده 3 قانون حفاظت و بهره برداري از جنگل ها و مراتع کشور هر گونه بهره برداري غيرمجاز از گونه هاي مرتعي و جنگلي، غير قانوني و با متخلفين برابر ضوابط قضايي برخورد خواهد شد..
حياتي گونه هاي غيرمجاز و ممنوع را شامل ريشه شيرين بيان، ريشه سريش، ختمي، کاسني، انواع پيازها از جمله موسير و ...، انواع لاله ها، کليه بذرهاي گياهي و مرتعي، ريشه و پوست درختان و درختچه عنوان کرد.
فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي گفت: گونه هاي گياهي مرتعي و جنگلي مانند دنبلان، مرزه کوهي، باريجه(قسني)، گل گاو زبان، علف چاي، مريم گلي، گل کاسني، گل گندم، مريم نخودي، درمنه، علف گاو زبان، اشنيان(شقار)، اسطوخودوس و ... گونه هاي مجاز مشروط مي باشد که با دريافت مجوز و در حد محدود و مجاز است.
حياتي افزود: به منظور حفاظت، احيا، توسعه و بهره برداري پايدار از محصولات مذکور، يگان حفاظت اين اداره کل با هماهنگي دستگاه قضايي از هرگونه بهره برداري غير مجاز و نيز حمل و نقل و فروش محصولات فاقد گواهي حمل جلوگيري خواهد کرد.
وي گفت: مردم مي توانند هرگونه تعرض به طبيعت، تخريب و تصرف اراضي ملي و آتش سوزي جنگل ها و مراتع را دراسرع وقت به شماره تلفن 1504 (امداد جنگل و مرتع) اطلاع دهند.
مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي گفت: اين استان به لحاظ اقليمي رويشگاه اصلي بسياري از گونه هاي دارويي با ارزش است که توسعه کشت و افزاش توليد گياهان دارويي يکي از پروژه هاي مهم برنامه اقتصاد مقاومتي سازمان جهاد کشاورزي است.
علي اصغر شريکيان اظهار کرد: همچنين وجود ظرفيت رويش گياهان دارويي بايد مورد توجه قرار گيرد و اين ظرفيت مي تواند استان را به قطب توليد گياهان دارويي تبديل کند زيرا که بسياري از گياهان دارويي ارزش اقتصادي بالايي دارند.
وي با اشاره به اينکه توسعه کاشت و فرآوري گياهان دارويي يکي از فرصت هاي اشتغال زاي استان است گفت: بايد جوانان در اين حوزه وارد شوند و براي ايجاد اشتغال و توسعه استان گام بر دارند زيرا که توسعه کشت گياهان دارويي به‌ دليل ارزش اقتصادي بالا مي‌تواند در کنار حفظ رويشگاه‌هاي طبيعي به درآمدزايي مردمان هر منطقه کمک کند.
شريکيان در خصوص آمار گياهان دارويي در سال گذشته هم افزود: سطح کشت گياهان دارويي در سال 94، هزار و 235 هکتار بوده که توليد آن 975 تن و ميانگين عملکرد 789 کيلوگرم در هکتار است.
مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي گفت: هم اکنون يک واحد بسته بندي عرقيات گياهي با ظرفيت اسمي سالانه 400 تن در شهرستان بجنورد و يک واحد فعال عصاره گيري، اسانس گيري و بسته بندي عرقيات و گياهان دارويي با ظرفيت 800 تن در شهرستان جاجرم مشغول فعاليت هستند.
شريکيان در خصوص اقدامات انجام شده در راستاي افزايش کشت گياهان دارويي در اين استان افزود: در اين راستا کارگروه توسعه و کشت گياهان دارويي تشکيل شده و همچنين طرح توسعه گياهان دارويي در برنامه ستاد اقتصاد مقاومتي استان مصوب شده، برگزاري کلاس ها و کارگاه هاي آموزشي با بهره گيري از توان علمي مراکز تحقيقاتي و پژوهشي، پيگيري تخصيص اعتبارات از محل يارانه نهال جهت توسعه گياهان دارويي و گل محمدي، اخذ مجوز هاي لازم از موسسه اصلاح نهال و بذر براي دو واحد توليد کننده گل محمدي و نشاء گياهان دارويي بادرنجوبه، آويشن باغي، مريم گلي و.. به منظور تامين مواد رويشي مورد نياز انجام شده است.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي گفت: امسال يک هزار و 285 هکتار از کشتزارهاي استان زير کشت گياهان دارويي رفت که يک هزار و 920 تن محصول از اين کشتزارها برداشت خواهد شد.
عبدالله يوسفي با بيان اينکه سطح زير کشت گياهان دارويي در کشتزارهاي اين استان نسبت به سال گذشته 50 هکتار افزايش يافته است اظهار کرد: گياهان دارويي استان شامل زيره سبز، آويشن باغي، باريجه، نعنا فلفلي، خاکشير، گشنيز ،کدو تخم کاغذي، کتان و ... است.
وي گفت: زيره سبز عمده ترين گياه دارويي کشت شده در استان است که شهرستان اسفراين با 910 هکتار بيشترين سطح زير کشت را داراست.
يوسفي سطح زير کشت گل محمدي استان را 253 هکتار عنوان کرد و افزود: اين ميزان در مقايسه با سال گذشته 130هکتار افزايش يافته است.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي با بيان اينکه قلمه مورد نياز از محل اعتبارات ملي تامين شده است گفت: شهرستان فاروج با سطح زير کشت 50 هکتار و توليد 180تن جايگاه نخست از نظر سطح و توليد داراست.
وي مهم ترين مزاياي کشت و توسعه گياهان دارويي را شامل سود آوري و ارزش افزوده بالا نسبت به ساير محصولات زراعي، سازگاري با محيط و قابليت کشت در شرايط نامساعد و محدود کننده اقليمي، خاک و آب، مديريت مصرف آب و اصلاح الگوي کشت، توسعه سلامت و بهداشت عمومي و امکان توليد محصول ارگانيک و تامين ماده خام اوليه براي صنايع فرآوري، دارويي، بهداشتي، آرايشي و ايجاد اشتغال عنوان کرد.
يوسفي توسعه اکوتوريسم، افزايش صادرات و ايجاد درآمدارزي، استفاده از گياهان دارويي به عنوان مکمل هاي غذايي، تنقلات، نوشابه سازي، شيريني سازي را ازديگر مزاياي کشت گياهان دارويي عنوان کرد.
وي افزود: پهنه يابي مناطق مستعد توسعه کشت گياهان دارويي در شهرستان هاي استان، تامين يک دستگاه ريز کارنده و دو دستگاه زعفران کار از محل اعتبارات استاني از ديگر اقدامات اين سازمان است.
وي برنامه سال جاري را نيز در اين راستا برگزاري کارگاه هاي آموزشي و بازديد از مزارع الگويي، ايجاد مزارع الگويي و توسعه کشت گياهان داروئي و گل محمدي در مناطق مستعد استان با هدف تغيير الگوي کشت خصوصا در مناطق کم آب و اراضي مستعد شي بدار، بهره گيري از توان علمي مراکز تحقيقاتي و پژوهشي، توسعه تشکل هاي توليدي گياهان دارويي، حمايت از سرمايه گذاران صنايع تبديلي و بسته بندي و حمايت از توليد کنندگان اندام هاي تکثيري و بذور اصلاح شده عنوان کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/6924/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود