بزرگنمايي:
خراسان انلاين- دکتر
محمدکافي با بيان اينکه براي
پيشرفت علمي کشور نياز است که زيرساختهاي لازم انجام شود تا اين پيشرفت
اتفاق بيفتد، اظهار کرد: انتظار رهبران مملکت از دانشگاهها بسيار بالا است
و در 10 سال آينده بايد پنج دانشگاه ايراني جزو 200 دانشگاه برتر جهان
باشند و در اين راستا شتاب علمي نيز به هيچ عنوان کاهش نيابد. براي تحقق
اين امر نياز است که توجه به دانشگاهها و مراکز علمي افزايش يابد و براي
اين مهم بايد به معيشت دانشگاهيان در تراز خودشان توجه شود تا اساتيد و
دانشجويان تحصيلات تکميلي از نظر معيشت مشکلي نداشته باشند.
وي عنوان کرد: با توجه به شرايط
حاکم بر جهان و ايران، بحث دانشمحوري و دانشبنياني بهعنوان مهمترين
منبع توليد ثروت در سراسر دنيا مطرح ميشود و رهبر و بزرگان کشورمان نيز بر
اين مسئله تاکيد جدي دارند.
رئيس دانشگاه فردوسي مشهد ادامه
داد: هر جامعهاي که دانشگاه را به خدمت گرفته و از مشورت آن در
برنامهريزي کشور بهره گرفته، پيشرفت کرده است و دولتهايي که دانشگاه را
به حاشيه راندهاند، مسلما به خودروي و تصميمات غيرکارشناسانه مبتلا
شدهاند.
ضرورت توجه دولت آينده به دانشگاهها در تصميمگيريهاي کشور
کافي با بيان اينکه محصولات
دانشگاه همين مديران و کارشناساني هستندکه در دولت مشغول بهکار هستند،
تصريح کرد: در اصل دانشگاه چشمه توليد علم و دانش است، لذا ارتباط دولت با
دانشگاه يک اصل مسلم محسوب مي شود؛ بنابراين اولين انتظاري که از دولت
دوازدهم ميرود، توجه بيشتر به دانشگاهها در تصميمگيريها و
برنامهريزيهاي کشور است.
موسسات آموزش عالي بيکيفيت ساماندهي شوند
وي با تاکيد براينکه توازني ميان
دانشآموختگان دانشگاهها با بازار کار لازم است، اضافه کرد: اگر اين توازن
نباشد، توليد اصلي دانشگاه که دانشآموختگان و دانشمندان هستند، دچار
سرخوردگي و بيکاري ميشوند؛ لذا در دولت جديد بايد مجوز تاسيس به موسسات
جديد و خردهپا داده نشود و برخي از موسسات آموزش عالي در کشور را ساماندهي
کند و به موسساتي که کيفيت لازم را ندارند نيز اجازه فعاليت ندهد.
رئيس دانشگاه فردوسي مشهد افزود:
تعداد دانشجوياني که در دانشگاهها پذيرش ميشوند، بايد متناسب با نياز
کشور باشد و اين اقدام باعث خواهد شد که عمر جوانان کمتر مصروف به تحصيلي
شود که کمتر ميتوانند از آن بهرهبرداري کنند و از طرفي نيز منابع کشور
کمتر مصرف شود.
کافي عنوان کرد: از دولت دوازدهم
انتظار ميرود که بين پذيرش دانشجو و تقاضاي کار، هماهنگي برقرار کند و اين
هماهنگي در سطح دانشگاههايي نظير دانشگاه آزاد اسلامي، پيام نور و
دانشگاههاي که تعداد زيادي دانشجو ميپذيرند، بيشتر شود.
وي با اشاره به اينکه يکي از
ارکان اقتصاد مقاومتي اين است که امکانات و منابع درجايي مصرف شود که بازده
آن براي کشور بسيار ارزشمند باشد، تاکيد کرد: ما هزينههاي فراواني براي
فارغالتحصيلاني که تحويل جامعه ميدهيم، مصرف ميکنيم، درحاليکه تقاضاي
کار براي آنها وجود ندارد؛ لذا بايد در اين زمينه ظرفيتسازي شود تا هرچه
دانشآموخته داريم، به کار گرفته شود.
رئيس دانشگاه فردوسي مشهد با
تاکيد براينکه بحث مهارتورزي دانشجويان در دستورکار دولت يازدهم بوده و در
اين دولت نيز تکميل خواهد شد، گفت: دانشجويان بايد در حين تحصيل،
مهارتهاي کسبوکار را نيز فرا بگيرند که اين مهم در اصل رسالت دانشگاههاي
نسل سوم و کارآفرين محسوب ميشود. در اين راستا وزارت علوم در دولت يازدهم
بسياري از سرفصل دروس رشتههاي مختلف را بازنگري کرد، با اين محوريت که
دانشجويان بهصورت مستقيم در محيط کسبوکار قرار بگيرند و با اين محيط آشنا
شوند.
کافي افزود: ما براي مهارت افزايي
دانشجويان نيازمند سازوکار و برنامه مدون شدهاي براي ارتباط با صنعت و
بخش کشاورزي هستيم که اميدواريم در دولت دوازدهم اقدامات دولت گذشته کامل
شود.
تجهيزات آزمايشگاهي دانشگاهها بايد روزآمد شود
وي با اشاره به اينکه تجهيزات
آزمايشگاهي و کارگاهي در حوزه علوم تجربي و فني مهندسي دانشگاههاي کشور
روزآمد نيست، اضافه کرد: دانشگاه فردوسي يکي از دانشگاههاي برتر کشور و به
عنوان يکي از نامزدهاي قرار گرفتن در فهرست 200 دانشگاه برتر دنيا از
کمبود تجهيزات رنج ميبرد. آزمايشگاههاي اين دانشگاه به هيچ عنوان رضايت
بخش و روزآمد نيست، بنابراين از دولت آينده خواستار روزآمد کردن تجهيزات و
امکانات آزمايشگاهي هستيم.
رئيس دانشگاه فردوسي مشهد با
تاکيد براينکه اعتماد دولت دوازدهم به دانشگاهها از دوره گذشته بيشتر شود،
خاطرنشان کرد: در دولت آينده بيشتر اختيارات دانشگاهها به هيات امنا
واگذار شود و هر دانشگاهي براساس مزيتهاي منطقهاي خود بتواند تصميمات
مستقلي بگيرد.
کافي يادآور شد: براي ارتقاء
نقشآفريني دانشآموختگان در اداره بهتر کشور بايد توجه ويژهاي به
فارغالتحصيلان دانشگاهي شود و در طرحهاي کارورزي افرادي کاملا توانمند
شوند و سپس به ارکان جامعه معرفي گردند.
وي با اشاره به اينکه ما کشورمان
را علمي اداره نميکنيم، خاطرنشان کرد: براي مثال ما تعداد بسياري
دانشآموخته بيکار در حوزه کشاورزي، در کشور داريم، ولي بااينوجود کشاورزي
ما بهصورت سنتي اداره ميشود؛ زيرا نتوانستيم پيوندي بين علوم اداري با
توليد برقرار کنيم.
رئيس دانشگاه فردوسي مشهد اضافه
کرد: پيشنهاد ميشود کارشناسان در حوزههاي تخصصي به بخشهاي مختلف توليد
معرفي شوند که در اين زمينه نظامهاي مهندسي، کشاورزي، روانشناسي و
سازمانهاي مردمنهاد ميتوانند به کار گرفته شوند تا در کنار دولت به
اشتغال دانشآموختگان کمک کنند.
کافي با اشاره به گسترش نشاط در
فضاي دانشگاه، اظهار کرد: بانشاط نگهداشتن محيط دانشگاهي در دانشگاه
فردوسي از طريق زيباسازي محيط بهعنوان يک دانشگاه سبز، اعتزاز پرچمها در
دانشگاه باهدف القايي پويايي به دانشجويان، ايجاد بستر مناسب براي ارتقاء
علمي و گسترش روابط بينالمللي از طريق فرصتهاي مطالعاتي دانشجويان و
ايجاد بستر لازم براي ايرانگردي و آشنايي با افتخارات ايران، صورت گرفته
تا محيط بانشاطي را براي تمام اعضا دانشگاه رقم بزند.