پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد مطرح کرد؛

قطارشهری؛ متأثرترین پروژه مشهد از آشفتگی‌های اقتصادی گفتگو

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به آشفتگی‌های اقتصادی کشور، گفت: این موضوع قطعاً بر روی اقتصاد شهر تأثیر خواهد داشت و کارها را کاهش خواهد داد، بیش‌ترین تأثیر آن بر روی پروژه قطارشهری خواهد بود، چراکه بسیاری از تجهیزات آن وارادتی است، البته در سایر بخش‌ها هم تأثیر دارد.
  احمد نوروزی در نشست خبری کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد که ظهر امروز در تالارشهر برگزار شد، در خصوص تأثیر آشفتگی‌های اقتصادی کشور بر اقتصاد شهر و پروژه‌های شهری مشهد، اظهار کرد: مسائل اخیر اقتصادی کشور طبیعتاً بر روی همه فعالیت‌های اجرایی کشور تاثیرگذار است و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم این موضوعات در افزایش هزینه‌ها اثر دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر نمی‌توانم بگوییم این مسائل چه میزان و چه مقدار در اقتصاد شهری تأثیر خواهد گذاشت و پروژه‌های عمرانی را کاهش خواهد داد. اما قطعا تاثیر خواهد داشت و کارها را کاهش خواهد داد، بیش‌ترین تأثیر آن بر روی پروژه قطارشهری خواهد بود، چراکه بسیاری از تجهیزات آن وارادتی است، البته در سایر بخش‌ها هم تأثیر دارد. در عین حال این موضوع به نحوه عملکرد دولت نیز برمی‌گردد. 
نوروزی در پاسخ به این پرسش که برنامه شورای شهر در مواجه با این مسائل چیست، تصریح کرد: تاکنون در این زمینه در شورای شهر تصمیم مشخصی گرفته نشده است، باید ببینیم چه می‌شود تا بعداً برنامه‌ریزی کنیم.
اولویت اول ما رفع مشکلات پروژه‌هاست
وی با اشاره به رویکردهای کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد، گفت: شورای اسلامی شهر مشهد از ابتدای آغاز به کار دو رویکرد مشخص را دنبال کرده است، رویکرد اول حل مسائل و مشکلات پروژه‌های موجود و به طبع آن ایجاد اعتماد است. پروژه‌های بسیاری در سطح شهر به دلیل تغییرات مدیریتی و تغییرات قانون دچار مشکل شده بودند و نشست‌های بسیار زیادی در مورد پروژه‌های بزرگ شهر داشتیم تا بتوانیم در تعامل با مشکلات آن‌ها را حل کنیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه «اگر ما می‌خواهیم در جامعه نسبت به شهرداری اعتماد ایجاد شده و مورد قبول سرمایه‌گذار باشد باید در عمل آن را نشان داد و مشکلات با شعار حل نمی‌شود»، خطرنشان کرد: دلیل اینکه ما سرمایه‌گذاری‌ها را دنبال کرده و به آن توجه می‌کنیم این است که به وسیله آن بتوانیم معضل اشتغال را حل کنیم. هنگامی که یک پروژه دچار مشکل شود، ممکن است خیلی‌ها خوششان بیاید، اما دود تعطیلی آن پروژه به چشم کارگران می‌رود.
تمرکز ما بر روی پروژه‌های تفریحی است
وی افزود: موضوع دیگری که در دستورکار کمیسیون اقتصادی قرار داشت، تعریف پروژه‌های مورد نیاز شهر و شهروندان بوده است. آنچه مورد نظر ماست این است که در روند ادامه کار خیلی به سمت پروژه‌های تجاری نرویم. آنچه که بیش‌تر به آن نیاز داریم، پروژه‌های گذران اوقات‌فراغت است. امروز ممکن است سرمایه‌گذاری در مجتمع‌های تجاری به سایر مجموعه‌ها آسیب برساند، اما اگر ما بتوانیم مجموعه‌های تفریحی را افزایش دهیم میزان ماندگاری زائران در شهر افزایش پیدا خواهد کرد. در حال حاضر میزان ماندگاری زائران در مشهد 2.8 روز است و اگر یک روز به آن اضافه شود، درآمد حدود 50 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
نوروزی عنوان کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های ما از ابتدای انتخاب شورای جدید که شعار ما مشهد، شهر امید و زندگی است، باعث شد ما به سمتی برویم که چه مطالعاتی انجام شده و الان این مطالعات جمع‌آوری شده و در گام بعدی دنبال اجرایی کردن این مطالعات هستیم. در گام نخست سعی ما بیش‌تر حل مسائل و مشکلات پروژه‌های موجود است.
سرمایه‌گذاری خارجی نداشتیم
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی در مشهد، بیان کرد: تاکنون سرمایه‌گذاری خارجی نداشتیم که اجرایی شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر اینکه «سرمایه به جایی می‌رود که امنیت و بازده اقتصادی داشته باشد»، تصریح کرد: این یک بحث کلی است که باید بپذیریم و باید در جامعه هم بپذیریم که اگر این سرمایه‌گذاری داری امنیت نباشد، نمی‌تواند انتظار ماندن سرمایه‌گذاران را داشت. ما باید از کسانی که در شهر سرمایه‌گذاری می‌کنند حمایت و پشتیبانی کنیم. ما نیازمند بستر فرهنگی هستیم که سرمایه‌گذاران بیش‌تری را جذب کنیم.
وی ادامه داد: بر این اساس ما باید شرایط و پروژهایی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنیم که ریسک نداشته باشد و ما امیدواریم در این دوره مراکزی را در پارک‌ها و... سازماندهی کنیم که گذاران اوقات فراغت را انجام دهد و جذب شود. ضمن این که الان در دنیا فرزندسالاری را پذیرفته‌اند، وقتی مشهد برای نسل جوان جذاب نباشد آن‌ها مقصد سفر والدین خود را تغییر می‌دهد. بر این اساس ما باید در کنار بحث زیارت که محور اصلی است و باید ببینیم چه خدمات دیگری نیز مورد نیاز زائران است.
ماجرای آرمیتاژ چه بود؟
نوروزی در پاسخ به پرسشی در خصوص پروژه آرمیتاژ، خاطرنشان کرد: پروژه آرمیتاژ چند مورد داشت؛ اول اینکه زمین و پروانه آرمیتاژ به شهرداری تعلق دارد و سرمایه‌گذار بر اساس آن قراردادی بسته است. بر اساس این قرارداد ابتدا باید 10هزار متر مربع پارکینگ در مجموعه ساخته می‌شد. در ادامه چند سال بعد گفتند باید 12هزار متر مربع پارکینگ بسازید. حال می‌گویند تعداد پارکینگ‌ها کم است و بر این اساس یک عدد سنگینی جریمه بریده‌اند. به نظر شما درست است که بعد از چند سال موضوع را عوض کنند و سرمایه‌گذار را اینقدر جریمه کنند. یک پروژه وقتی ساخته شده دیگر امکان اصلاح آن وجود ندارد پس بنابراین بحث پارکینگی که مطرح می‌شود درست نیست.
وی اضافه کرد: موضوع دیگری که در این خصوص این پروژه مطرح کردند بحث ارتفاع ساختمان بود و گفتند چون ارتفاع به دلیل ساخت قسمت‌های فرهنگی و ورزشی افزایش یافته مشمول جریمه است که این موضوع توسط دیوان عدالت ادارای رد شده است. هم‌چنین موضوعات دیگری نیز مطرح شد که جمعاً جریمه زیادی شده است. عده‌ای می‌گویند شهرداری جریمه را بخشیده است در صورتی که این جریمه حق شهرداری نبوده است. از حقوق شهرداری در چارچوب ضوابط دفاع می‌کنیم، اما هیچ اعتقادی نداریم که بیش از ضوابط از شهروندان دریافت کنیم.
بلندمرتبه سازی اطراف حرم مورد سوء‌استفاده جریانات سیاسی قرار گرفته است
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به پرسشی در خصوص بلند مرتبه‌سازی‌های اطراف حرم مطهر، گفت: حرم در گذشته نیز تنها از دو خیابان تهران و طبرسی دیده می‌شد، این که حرم مطهر رضوی گم شده و دیده نمی‌شود بحثی است که جریانات سیاسی از آن سوءاستفاده می‌کنند. علاوه بر این در طرح جدید حرم از تمام خیابان‌های شعاعی دیده می‌شود. این طرح، طرحی است که در گذشته تصویب شده و همه مراجع تصویب شده است، البته در اجرای آن تخلفاتی وجود داسته و شورای پنجم مانع این شده است.
وی افزود: وقتی کاری انجام شده، ما در وسط کار نمی‌توانیم به عقب برگردیم. ما باید حقوق مکتسبه افراد را به رسمیت شناخته سود.در گذشته فضای اطراف حرم مطهر رضوی ویرانه‌ای بود. وضع پیرامونی حرم را باید قبل و بعد را با هم دید.
نوروزی در پاسخ به سئوالی در خصوص کمک‌های دولت برای بافت پیامونی حرم مطهر رضوی، بیان کرد: تاکنون کمک قابل توجهی در مقیاس بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نشده است، اگرچه رقم صفر نبوده است. در حال حاضر انتظار کمک به شیوه‌های معمولی نداریم. اما در بحث‌ها پیشنهاد مشخص ما این است که 3هزار میلیارد تومان در سه سال منتشر شود و 50درصد را شهرداری و 50درصد را دولت را بپذیرد. این مکانیزم در کلیات مورد قبول قرار گرفته و امیدواریم اجرا شود.
وی با اشاره به این که «این موضوع در جلسه ستاد بازآفرینی استان هم مطرح شده و همه با کلیات آن موافقت دارند که امیدواریم اجرایی شود»، تصریح کرد: این یک بستر می‌خواهد که در این موارد می‌بیبنیم و با توجه به مشکلات، سایر شیوه‌ها شاید خیلی جواب ندهد.
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به فعالیت‌های شورای شهر در خصوص جمع‌آوری نقدینگی مردم، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، کار خوب دیگر بازآفرینی شهری است که قرار است با کمک دولت انجام شود. دولت 2500میلیارد تومان وجوه را در اختیار دولت قرار دهد که بانک‌ها نیز همین مقدار قرار دهند، 5هزار میلیارد تومان و تسهیلاتی با سود 9درصد در اختیار افرادی که در بافت فرسوده شهری فعالیت می‌کنند، پرداخت شود. در کنار ان بحث تسهیلات مسکن است و برای استان 12هزار واحد در نظر گرفته شده است که 10هزار واحد آن در سطح شر مشهد اجرایی می‌شود. این طرح در دولت قرار دارد و امیدواریم تا یکی دو ماه آینده وارد اجرا شود. 5هزار میلیار برای کل کشور و هر استانی که بیش‌تر جذب کند به او پرداخت می‌شود.
فعالیت 20 گروه تسهیل‌گر بازآفرینی شهری در مشهد
وی با بیان این که «این کار را با یک نگاه اجتماعی می‌بینیم، نه یک نگاه اقتصادی و عمرانی»، خاطرنشان کرد: مهم‌تر از فعالیت عمرانی بحث اجتماعی و ایجاد انگیزه و عِرقی است که مردم داشته باشند و ما معتقدیم اگر مردم را به صحنه بیاوریم می‌توانیم بسیاری از نشدها را شُد کنیم و بر این اساس شورای شهر تصویب کرد حداقل 20 گروه تسهیل‌گر تشکیل شود. در نگاه جدیدی که حاکم است از پایین به بالاست. در این مکانزیم جدید تسهیل‌گر بررسی‌های خود را انجام می‌دهد و پیشنهادات خود را می‌آورد و آن پیشنهادت که در مشورت با مردم اجرا می‌شود. این کاری است که در تمام دنیا انجام می‌شود و «شهرسازی مشارکتی» نامیده می‌شود. این طرح می‌تواند سرمایه‌های بسیاری را جذب کند و هم می‌تواند تولید مسکن انجام دهد و همچنین در این طرح مقاوم‌سازی اتفاق می‌افتد. در کنار آن مسائل اجتماعی می‌توانند یک مجموعه مردم همگنی را ایجاد کند و کار قوی و خوبی است که در دنیا موفق بوده است.
نوروزی ادامه داد: در حال حاضر گروه‌های تسهیل‌گر خیلی فعال نیستد، اما پروژه‌هایی که انجام شود رویکری است شورای پنجم انجام شود و امیداویم امسال شاهد شکل‌گیری این 20 گروه تسهیل‌گر باشیم.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص لزوم هماهنگی و تعامل مدیریت شهری برای پیشبرد پروژه‌هایی همچون کمربند جنوبی مشهد، اظهار کرد: یکی از مسائل مهم تعامل مدیران ذی‌ربط است و این مجموعه‌های به هم پیوسته‌ای هستند که باید در تعامل با هم کار کنند. دستگاه‌ها باید در تعامل با هم بر روی مسئله اشتغال و بیکاری کار کنند، چراکه این موضوع باعث مسائل اجتماعی بسیاری می‌شود و بنابراین همه باید به این موضوعات توجه کنند. 
ارائه مستندات کمربند جنوبی به دستگاه قضایی
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص پروژه کمربند جنوبی مشهد، تصریح کرد: در کمربند جنوبی حرف ما این است که جایگاه قانونی باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند. این پروژه در تمام مراجع قانونی مورد تصویب قرار گرفته است. اگر دوستانی مسائل زیست‌محیطی دارند، باید توجه کنند که در کارگروه‌هایی که این پروژه را تصویب کرده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز بوده اس. ما هم معتقدیم اگر این پروژه واقعاً مضر است نباید انجام شود، اما این یک مجموعه است و هنگامی که مجموعه‌ای اجرا می‌شود در کنار مزایایی که دارد ممکن است برخی مشکلات نیز داشته باشد و باید بر اساس سرجمع این‌ها تصمیم‌گیری شود.
وی خاطرنشان کرد: در جامعه عده‌ای طرفدار محیط زیست هستند و با هر کاری که انجام می‌شود مخالفت می‌کنند، اما آیا می‌توان به این دلیل شهر را توسعه نداد و مسکن برای مردم نساخت؟
نوروزی بیان کرد: در این خصوص شهرداری کلیه مستندات قانونی را به مراجع قضایی خواهد داد. چراکه تمام مراجع تصیمیم‌گیری در این خصوص عضو آن کارگروه‌ها هستند. باید توجه داشت این طرح در دو طرح تفصیلی آماده است. البته تمام این موارد را باید با تعامل حل کنیم، اما جایگاه‌ها باید رعایت شود و نباید تداخل اتفاق بیفتد. 
وی اضافه کرد: در حال حاضر ما در این خصوص به دانشگاه فردوسی گفتیم مطالعاتی انجام دهند و به کسانی که مطالعاتی در این زمینه انجام داده‌اند گفته شده تا مطالعات خود را ارائه دهند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/69885/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم