پیام خراسان

آخرين مطالب

دکتر حسيني:

خانواده مخزن و انبار عاطفي، اجتماعي و اقتصادي جامعه است فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاين - معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي در برنامه راديويي راه و بيراه با موضوع بررسي آسيب هاي اجتماعي و با محوريت ازدواج و طلاق حضور يافت و به پرسش هاي مجري برنامه پاسخ گفت. معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي در برنامه راديويي راه و بيراه با موضوع بررسي آسيب هاي اجتماعي و با محوريت ازدواج و طلاق حضور يافت و به پرسش هاي مجري برنامه پاسخ گفت.
به گزارش اداره کل روابط عمومي استانداري خراسان رضوي، سيد جواد حسيني در اين برنامه گفت: خانواده مخزن و انبار عاطفي، اجتماعي و اقتصادي جامعه است.
وي افزود: يکي از بنيان هاي جامعه سالم خانواده سالم هست لذا در همه جوامع تلاش مي شود استراتژي هايي پيرامون خانواده پياده شود که منجر به سالم سازي خانواده ها شود.
حسيني تصريح کرد: استراتژي 18 گانه ابلاغي مقام معظم رهبري (مد ظله العالي) پيرامون خانه و خانواده بايد مبناي عمل مسئولين قرار گيرد.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي خانواده را جعبه سياه جامعه دانست و افزود: اگر مي خواهيم ببينيم در جامعه چه مي گذرد بايد ديد در خانواده چه مي گذرد.
وي خانواده ها را به سه دسته خانواده هاي پرآشوب،خاموش و متعادل تقسيم کرده و افزود. روابط بين زوجين افقي يا عمودي است اگر رابطه افقي بين زن و مرد حاکم باشد، خودخواهي، منيت و پرخاشگري غالب اين خانواده مي شود و با خانواده اي پرآشوب مواجه مي شويم.
حسيني افزود: اگر ارتباط زوجين در خانواده بسيار کم بوده و يا پرحرارت نباشد با خانواده خاموش و منزوي مواجه هستيم.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي تصريح کرد: سومين الگو، خانواده سالم است که زن و مرد با هم ارتباط صميمي دارند و گفتگو مي کنند و درک مشترک دارند در واقع فضاي خانه مثل گلخانه اي مي شود که حتي گل پلاسيده هم در آن رشد مي کنند و اساس ازدواج تشکيل اين چنين خانواده اي است.
وي گفت: خانواده با نقطه مقدس ازدواج شکل مي گيرد و استمرار مي يابد و اگر مي خواهيم خانواده آسيبي نبيند بايد ازدواج سالمي را رقم بزنيم.
حسيني افزود: اگر ازدواج تکميلي باشد و زوجين مکمل يکديگر باشند بنياد خانواده هم استحکام مي يابد و اگر ازدواج از نوع فرسايشي باشد بنياد خانواده ضعيف خواهد شد.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي با اشاره به وقوع طلاق در برخي خانواده ها گفت: براي اينکه ازدواج ها منجر به طلاق نشود بايد ازدواج مناسب يا تکميلي صورت گيرد که در اين نوع ازدواج چند بعد را بايد دختر و پسر رعايت کنند.
وي افزود: اولين بُعد آن بُعد زيستي است که به سن ازدواج و اختلاف سني مربوط مي شود به عنوان مثال وقتي در مورد سن ازدواج صحبت مي کنيم بهترين دوره هاي سن به لحاظ روان شناختي و هم تجارب بين 18 تا 28 سال است و اختلاف سني نيز بهتر است بين دو تا ده سال به نفع مردان باشد.
حسيني تصريح کرد: دومين بعد ازدواج تکميلي بهره هوشي و خصوصيات خلقي است که بايد مورد توجه قرار گيرد
معاون استاندار در ادامه گفت: سومين بعد ازدواج مناسب بعد روان شناختي است، عده اي معتقدند که زوجين بايد دقيقا شبيه هم باشند و نظريه زوج تساوي گرا شکل گرفت بعدها ديدند وقتي هر دو شبيه هم باشند زندگي شان به تعارض مي رسد.
وي افزود: نظريه ديگر نظريه زوج تکميلي بود که شکل گرفت که زوجين شبيه به هم نباشند و مکمل يکديگر باشند ولي دانش و تجربه نشان داده که زوجين بايد تلفيقي از دو خصوصيت باشند مثل درون گرا و برون گرا.
حسيني بعد ديگر ازدواج مناسب را بعد اجتماعي دانست و گفت: دختر و پسري که ازدواج مي کنند طبيعتا بايد ملاک هاي نزديک به هم داشته باشند. تحقيقات نشان داده که هرچقدر در تحصيلات مردها از خانم ها بالاتر باشد زندگي موفق تري شکل مي گيرد، البته به اين معنا نيست که حتما اينگونه باشد.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي افزود: در گرايشات ديني و سياسي نيز اگر زوجين به يکديگر نزديک تر باشند ازدواج موفق تري شکل مي گيرد.
وي تصريح کرد: رعايت مشخصه هاي زيستي اجتماعي و رواني مي تواند انسان ها را به سمت ازدواج موفق سوق دهد و اميدواريم جوانان با رعايت ملاک هاي زيستي و اجتماعي ازدواجي تکميلي را بنا کرده و از طلاق دور شوند.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي طلاق را مغضوب ترين حلال خداوند دانست و گفت: طلاق حرام نيست ولي مغضوب ترين است که بين بد و بدتر اتفاق مي افتد اما همانجا که چاره اي نيست هم بد است.
وي افزود: خانواده مخزن و انبار عاطفي، اجتماعي و اقتصادي جامعه است و متاسفانه اين منابع و ذخاير اجتماعي و عاطفي و اقتصادي که اساس ساختن يک شخصيت سالم و جامعه سالم است در اثر طلاق به انفجار کشيده مي شود.
حسيني يکي از علت هاي اصلي طلاق را انتظار نقش دانست و افزود: در ازدواج دو طرف آرمان هايي داشته و اهداف هايي را جستجو مي کنند و با اين پيش فرض ازدواج شکل مي گيرد.
وي افزود: گاهي اوقات در ادامه زندگي دو اتفاق براساس نظريه انتظار نقش اتفاق مي افتد، اتفاق اول آن است که طرفين انتظارات يکديگر را برآورده نمي کنند بعنوان مثال يکي از طرفيت شخصيت ديگري دارد و يا اخلاق متفاوت غير قابل انتظار و اين موضوع تفاهم را آسيب زده ومنجر به طلاق مي شود.
حسيني تصريح کرد: اتفاق دوم اينکه زوجين انتظارات يکديگر را برآورده مي کنند اما بر اثر تحولاتي که در زندگي شکل مي گيرد انتظارات جديدي از زوجين شکل مي گيرد و زوجين گمان مي کنند نمي توانند به انتظارات جديد پاسخ دهند و اين موضوع به چالش منجر مي شود.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي ازدواج را ادغام من و تو در هم دانست و افزود: خداوند خلقت را متفاوت آفريده است و اولين نکته اي که بايد مدنظر زوجين باشد اين است که تمام تلاش خودرا کرده تا به عنصري به نام سازگاري دست پيدا کنند.
وي سازگاري را داراي دو وجه مثبت و منفي دانست و گفت: سازگاري مثبت اين است که شما اخلاقي داريد و من با شما شريک هستم شما تلاش مي کنيد من را مثل خودتان کنيد اين مي شود سازگاري مثبت. يک موقع هست من غيرقابل تغيير هستم شما سعي مي کنيد خودتان را با من وفق دهيد
وي افزود: توصيه به زوج ها اين است که انتظارات طرف مقابل را درک کنند و سعي کنند به او نزديک شوند.
حسيني در پايان افزود : رتبه طلاق در استان از يک در سال هاي گذشته به هشت در سال 96 کاهش پيدا کرده است که ايجاد شغل، آموزش مهارت هاي زندگي و هماهنگي بين بخشي بين زنجيره ازدواج تا طلاق از دلايل کاهش طلاق در استان مي باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/7022/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم

اعزام گروههای ارزیاب از جمعیت هلال احمر به محل زلزله در روداب سبزوار

برگزاری پویش قرانی نوگل من در جغتای

هشدار آب‌وفاضلاب خراسان شمالی درخصوص استفاده غیرشرب از آب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل