پیام خراسان

آخرين مطالب

بررسی مشکلات صادرات در روزنامه خراسان شمالی فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - بجنورد- روزنامه خراسان شمالی روز یکشنبه در شماره 2754 خود در مطلبی با عنوان " بن بست های صادراتی استان" به مشکلات صادرات پرداخته است.
  در این گزارش می خوانیم:
با افزایش نرخ ارز و تعیین نرخ 4200 تومانی دلار، تغییراتی در مسیر تولید و حتی صادرات محصولات به کشورهای طرف قرارداد ایجاد شد و اکنون بخش صنعت و تولید در وضعیت جدیدی و بازار و دولت در موضع متفاوتی قرار گرفته اند و دولت انتظار همکاری و بازار انتظار حمایت دارد. در عین حال برخی واحدها برای این که نمی توانند صادرات داشته باشند، تولید را تعطیل کرده اند تا تولیدات شان دپو نشود.
در همین باره با تنی چند از متولیان اقتصادی بخش دولتی و خصوصی گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید.
رئیس اتاق صنعت و معدن خراسان شمالی که وضعیت فعلی صادرات را بسیار مسئله دار می داند، می گوید: مشکلات در بخش صنعت همچنان به قوت خود باقی است و دولت قانونی را مصوب کرد مبنی بر این که ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما عودت داده شود در حالی که ارزی وجود ندارد.
«امید حیدریان» می افزاید: هم اکنون شرایط به گونه ای است که بسیاری از صادرکنندگان که تولیدکننده هم هستند، امکان این که وجه صادرات را به صورت ارز و دلار دریافت کنند ندارند زیرا تاجران کشور مقابل دلار را با نرخ 4200 تومان تحویل نمی دهند بلکه نرخ صرافی ها در بازار ایران را جویا می شوند و بر همین اساس محاسبه و حساب ریالی آن را پرداخت می کنند.
وی با بیان این که اگر کسی صادرات داشته باشد و ارز را برنگرداند مشمول جرایم سنگینی می شود، خاطرنشان می کند: با شرایط موجود اکثر واحدهای تولیدی ترجیح می دهند صادرات نداشته باشند و تولیدشان را کاهش دهند یا متوقف کنند. به عنوان مثال واحد خودمان که سال گذشته یک میلیون و 500 هزار دلار به کشور ترکمنستان صادرات داشت، امسال به صفر رسیده است و حتی یک دلار هم صادرات نداشت.
وی اذعان می کند: قانونی که وضع می کنند در شرایطی خوب است که انتقال ارز فراهم باشد چون هم اکنون حفظ بازار، تولید کالا و تأمین سرمایه درگردش هنر است.
وی اضافه می کند: برگرداندن ارز با نرخی که دولت می خواهد از حیطه صادرکنندگان و واردکنندگان خارج است.
وی می گوید: وقتی شرایط سخت است و به شکل فیزیکی نمی توانیم پول بیاوریم نباید انتظار داشته باشیم واحدهای صنعتی بتوانند ارز را برگردانند.
به گفته وی، قانون بدجور دست و پای واحدهای صنعتی را بسته است اکثر واحدهای صنعتی، تولید و صادرات را متوقف کرده اند چون نمی توانند صادرات داشته باشند. این یکی از مشکلات ماست.
«حیدریان» خاطرنشان می کند: نباید تجربه تلخ سال های گذشته را که پیمان سپاری ارزی برای فرش قانون شد دوباره تکرار کنیم، چون چندین سال پیش بزرگ ترین صادرکننده فرش دنیا بودیم اما پس از این پیمان سپاری که قرار شد ارز حاصل از صادرات فرش به دولت برگردانده شود، عملا این اتفاق نیفتاد و به راحتی بازار صادرات فرش را از دست دادیم و اکنون صادرات فرش ما در دنیا جایگاهی ندارد.
وی اضافه می کند: چرا این تجربه تلخ را برای واحدهای صنعتی تکرار می کنیم در حالی که اگر می خواست جواب دهد آن زمان در بخش فرش جواب می داد و با مشکل مواجه نمی شدیم، یک بازار صادراتی به راحتی به دست نمی آید که بخواهیم به راحتی از دست بدهیم.
وی بیان می کند: صنایع کوچک در این شرایط بیشتر آسیب می بینند بنابراین باید تقویت و حمایت شان کنیم و در جاهایی امتیازاتی به آن ها بدهیم که تولید و اشتغال حفظ شود در حالی که متأسفانه گاهی قوانینی وضع می کنیم که این ها را به چالش می کشیم و بحران ایجاد می کنیم.
وی اظهارمی کند: بازارهایی را که طی سال ها تلاش به دست آورده ایم نباید با سختگیری از دست بدهیم. وی می افزاید: با این که برای مسئله ارز پیگیری های زیادی داشتیم اما آخرین خبری که به ما داده اند این است که ارز را در بورس ارائه دهیم در حالی که ارزی برای ارائه وجود ندارد.
به گفته وی هر قانونی که بخواهیم بگذاریم باید اول زیرساختش را فراهم کنیم که واحد صنعتی بتواند از این کانال ارز وارد کند.
در این میان یک کارشناس بررسی مسائل اقتصادی استان نیز با اشاره به این که وضعیت بازار به قدری بحرانی است که نمی دانیم به کدام موضوع بپردازیم می گوید: یک تریلیون و 700 میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم و بازار است که باعث تورم و افزایش تقاضا شده است در حالی که تولید به اندازه کافی وجود ندارد.
«معظمی» می افزاید: اگرچه دولت می خواهد نفت را با ارز و دلار بیشتری بفروشد تا بتواند مبلغ بیشتری را جذب کند و ازطرف دیگر هزینه های جاری و حقوق ها را پرداخت کند اما با این کار تیشه به ریشه اقتصاد می زند چون تولید افزایش نمی یابد.
وی اظهارمی کند: نقدینگی زیاد در بین مردم و بازار، موردی است که کسی تاکنون به آن اشاره نکرده است چون در یک مقطع زمانی تنها 400 هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم بود اما اکنون این رقم 4 برابر افزایش یافته است.
وی با اشاره به صادرات موفق کشور چین می گوید: کشور چین حتی حبوبات را هم صادر می کند، دلیل آن این است که دولت این کشور تمام احتیاجات تولیدکنندگان را تضمین و فراهم می کند تا بدون دغدغه تولید انجام شود اما در کشور ما این گونه نیست و تولیدکننده همواره دغدغه تهیه مواد اولیه، فروش و بسیاری دیگر از مسائل را دارد.وی اضافه می کند: براساس ماده 72 برنامه چهارم توسعه، در حالی که دریافت مجوز در اولویت نیست و سرمایه گذار در حین تولید می تواند مجوز بگیرد اما در استان ما این گونه نیست.
وی به بلبشوی قاچاق در بازار ارز و صادرات غیررسمی هم اشاره می کند و می گوید: در شرایط فعلی افغان ها در مرز با خودشان ارز آورده اند و به ریال کشور لطمه می زنند.
وی در عین حال اعلام آمارهای غلط را گمراه کننده می داند و می گوید: متولیان اقتصادی در استان اعلام کرده اند که میزان صادرات استان 80 درصد رشد داشته است در حالی که تنها 96 میلیون دلار صادرات داشته ایم.
«معظمی» ادامه می دهد: صادرات غیرنفتی ما در کشور حدود 45 میلیارد دلار و این میزان صادرات استان از یک پانصدم هم پایین تر است بنابراین نباید آمارهای غلط ارائه شود.
وی اضافه می کند: نباید از یاد ببریم که در گذشته بازار فرش عمدتا دست ایران بود اما اکنون جایگاهی در بازارهای دنیا نداریم.
وی بیان می کند: الان بازار زعفران را از دست می دهیم زیرا زعفران ما در کشورهایی همچون امارات بسته بندی و به نام خودشان صادر می شود و اکنون در کشور افغانستان به مقدار زیادی زعفران کشت می شود.
وی تأکید می کند: به لحاظ تجربه اقتصادی وضع ما به ویژه در خراسان شمالی خراب است به طوری که یک سرمایه گذار در استان نمی داند به کجا مراجعه کند و مشکل اش را چه کسی برطرف می کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی نیز در این باره می گوید: در حوزه استانی، منطقه ای و محلی درباره وضعیت بازار ارز و متعاقب آن صادرات، هیچ اختیاری به ما نداده اند و باید دولتی های در بالا تدبیری بیندیشند.
«مجید پورعیسی» می افزاید: این گونه اتفاقات در گذشته هم افتاده و نتیجه خوبی نداشته است چون سپرده گذاری ارزی و غیره خیلی جواب نمی دهد و این تصمیم گیری ها شاید به دلیل شرایط بحرانی است.
وی اظهارمی کند: با این وجود نظر دولت بر این است که 20 درصد نسبت به گذشته گشایش ارزی ایجاد کرده و انتظار دارد هیچ وارد کننده و صادرکننده ای برای صادرات مشکل نداشته باشد یعنی هر کسی درخواست دلار 4200 تومانی کند پرداخت می شود.
به گفته وی اکنون بازار شرایط خاص خودش را دارد و اکثرا وارد این بازی نمی شوند و دنبال چیزهای دیگری هستند و ما چون سیاست گذار نیستیم، نمی توانیم اظهار نظر کنیم.
وی به عنوان یک مسئول استانی خاطرنشان می کند: انتظار داریم دولت به گونه ای رفتارکند که نیازها و درخواست های حوزه بازار در شرایط بحرانی رفع شود که هم اکنون درک متقابل بازار و دولت محل اختلاف است، به همین دلیل در شرایط فعلی نمی دانیم چه جوابی به بازاریان بدهیم.
وی با تأیید کاهش میزان صادرات برخی از صادرکنندگان نیز می گوید: صادرات در شرایط عادی و آشفته متفاوت است بنابراین در چنین شرایطی نباید انتظار داشته باشیم بهترین موقعیت صادراتی را بدون مشکل داشته باشیم.
«پورعیسی» تصریح می کند: وقتی نوسانات ارزی را داریم و ارزش پول کشوری پایین می آید، معمولا برای صادر کنندگان مقرون به صرفه نیست که کالایی را صادر کنند اما در عین حال باید این قاعده برعکس را بپذیرند و از صادرات استقبال کنند تا ارز به مقدار بیشتری وارد و ارزش پول کشور بیشتر شود.وی اضافه می کند: زمانی که ارزش پول کاهش می یابد صادرات باید به صرفه و از آن استقبال شود اما زمانی که پول ما دارای ارزش می شود باید برعکس عمل شود که این قاعده برعکس را باید صادرکنندگان رعایت کنند.
به گفته وی از جایی که همه به دنبال منافع شخصی شان هستند این قاعده را رعایت نمی کنند در حالی که اگر بخواهند سهم بازار را داشته باشند باید این شرایط را دو یا سه سال تحمل کنند که شاید بگویند به دلیل این که در بازار ضعیف هستیم نمی توانیم سهم مان را به هر قیمتی در بازار حفظ کنیم.
وی اضافه می کند: از آن جایی که نگاه شرکت های بزرگ بلند مدت است و سعی می کنند بازار را حفظ کنند بنابراین به نظر می رسد باید تشکل ها را برای ورود به بازار سامان دهی کنیم.
«پورعیسی» ادامه می دهد: تشکل ها و شرکت های بزرگ تحمل شان بیشتر است و اگر هم ضرری بدهند می گویند طی برنامه 5 یا 6 ساله باید ببینیم نفع ما کمتر یا بیشتر شده است.وی اضافه می کند: طی مصوبه شورای گفت و گو، مقرر شد رئیس اتاق بازرگانی استان، مباحث اقتصادی استان را به سمع و نظر مراجع ذی صلاح برساند تا بحث مایحتاج جدی تر باشد و به این طریق شکاف نوسانات ارزی، آسیب و ضرر کمتری به استان وارد کند.

 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/72092/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی

تولید بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس

اعزام تیم واکنش سریع شرکت آبفای خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان

کاشت 300 اصله شاه‌توت در مزرعه دانشگاه آزاد فردوس

دشت‌های زیبای کلزا در خراسان شمالی به روایت تصاویر

خودسوزی مقابل دادگاه ترامپ (+ عکس)

توزیع 8 هزار جعبه تخم نوغان بین نوغانداران خراسان شمالی

کشف و ضبط مقادیری گوشت چرخ کرده فاسد از یک اغذیه فروشی در سبزوار

اهدای عضو به 4 بیمار زندگی دوباره بخشید

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند

نمایش «UN12» در مشهد

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار

زمین در حصار زباله های پلاستیکی است/ این یک بار مصرف های آسیب زا

توقیف خودروی حامل ماهی تازه بدون گواهی بهداشتی حمل دامپزشکی در تربت حیدریه

چرا ون‌های وزارت کشور در مشهد هنوز واگذار نشده‌اند؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: جهت تحقق شعار سال دولت و مجلس هر 4 ماه یک‌بار گزارش دهند/ وقتی مردم را پای کار آورده‌ایم موفق بوده‌ایم + فیلم

تحقق 100 درصدی تعهد اشتغال خراسان رضوی در سال 1402

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت

تغییر قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

خبری تازه و مهم برای دارندگان دسته چک

واکنش وزارت اقتصاد به شایعه برکناری خاندوزی

مالیات نقل‌ و‌ انتقال برخی خودروها اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 21 فروردین 1403

بلیت هواپیما تا 2 هفته دیگر گران می‌ شود

خبر مهم برای دارندگان سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 25 فروردین 1403

خبر مهم بانک مرکزی درباره کارت های بانکی

باهنر: نباید به اندازه تورم، حقوق ها را افزایش داد

کرایه تاکسی ها از این تاریخ افزایش خواهد یافت

زمان افزایش 60 درصدی حقوق بازنشستگان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 26 فروردین 1403

واکنش به صف های طولانی پمپ بنزین در تهران

طرح جدید برای کنترل مشترکان بدمصرف برق

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 27 فروردین 1403

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

هشدار رئیس سازمان بورس به بانک مرکزی

زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 29 فروردین 1403

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

آخرین وضعیت قیمت گوشت، مرغ، روغن و برنج

کاهش محسوس قیمت انواع سکه و طلا؛ دلار در کانال 66 هزار تومانی قرار گرفت