پیام خراسان

آخرين مطالب

«جانمایی»، محصول هنر رسانه تعاملی فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - یک هنرمند مشهدی گفت: نمایشگاه «جانمایی» در حوزه مدیا آرت و هنر رسانه نوین و تعاملی است.
مهرداد صداقت در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، پیرامون برگزاری نمایشگاه «جانمایی» در گالری رادین اظهار کرد: «جانمایی» در حوزه هنر رسانه تعاملی و دومین نمایشگاه انفرادی بنده است و نمایشگاه اول، سال پیش در آمریکا، در شهر ایست‌لنسینگ برگزار شد.
وی در خصوص موضوع این نمایشگاه افزود: «جانمایی» از دو پروژه تشکیل شده است؛ به این صورت که به تجربه‌های شخصی من برمی‌گردد و این که چگونه می‌توانم از ریشه‌هایی که دارم در تولید اثر هنری استفاده کنم. همچنین در این نمایشگاه روی موضوع مدیا و رسانه کار کرده بودم، ولی به دنبال ریشه‌های فرهنگی آن در ایران‌زمین گشتم و نکته جالبی که به آن رسیدم این بود که چیزی حدود 7 هزار سال افسانه یا واقعیت و یا شاید فراواقعیتی به نام جام جم را داشته‌ایم.
این هنرمند مشهدی اضافه کرد: جام جم هفت اقلیم را نشان می‌داده و پادشاهان می‌توانستند ببینند در سرزمینشان و یا سرزمین بیگانه چه خبر است، آیا سرزمین‌های بیگانه در تدارک جنگ هستند و یا این که سرزمین خودشان اوضاع خوبی دارد و کاربردی که برای آن متصور شده، بسیار جالب است و این ربطی به تئوری دانش و قدرت دارد؛ یعنی هرچه علم و آگاهی داشته باشید، قدرت هم در دست شماست، همان‌طور که فوکو می‌گوید که نمی‌توان قدرت را بدون علم متصور شد. به این صورت، جام جم همیشه از ناشناخته‌ها سخن می‌گفته و از طرفی بهانه‌ خوبی برای عامه مردم بوده که داستان‌سرایی کنند.
صداقت عنوان کرد: زمانی که این موضوع را به امروز نسبت می‌دهیم، می‌بینیم که رسانه چنین کاری را برای ما انجام می‌دهد و من روی بعد رسانه بین جایی که به آن تعلق داشتم، یعنی ایران و جایی که در آن زندگی می‌کردم، یعنی آمریکا کار کردم که آیا واقعا شناخت‌های ما صحیح است و رسانه درست کار می‌کند؟ به این خاطر که تجربه اولا به من آموخت چیزی که درمورد مردم آمریکا یادگرفته بودم، در هم فیلم‌های هالیودی و رسانه‌های داخلی درست نبود و مردم آمریکا بسیار به ما شبیه‌اند؛ نکته دوم این که آن‌ها هم درمورد ما تصور اشتباهی دارند و من روی این دو بعد تحقیق کردم و به یک‌سری خبرهایی دسترسی پیدا کردم.
وی تصریح کرد: خبرهایی را از آرشیو رسانه‌ها درمورد دو کشور و اتفاقات خوبی که در جریان آن نبودیم، پیدا کردم و در این مورد تحقیق کردم که رسانه دست کیست، چه کسی و چگونه این اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند و نشان می‌دهد، پس از مدتی چگونه آرشیو و برای آیندگان چطور تعریف می‌شود، به این خاطر که آرشیو رسانه تبدیل به تاریخ خواهد شد.
این هنرمند مشهدی ادامه داد: مثلا چیزی که در جریان تسخیر لانه جاسوسی اتفاق افتاده بود و بُعد خبری پیدا نکرد، اما زیبایی فرهنگ ایرانی و اسلامی ما را نشان داد، این بود که چند روز بعد از این داستان، امام خمینی(ره) دستور می‌دهد که گروگان‌های سیاه‌پوست و زنان آزاد شوند، ولی این ماجرا هیچ جای دنیا پررنگ نشد، به این خاطر که چنین موضوعی زیبایی و خوبی ایران را نشان داد و ما در جنگ رسانه‌ای بودیم که نمی‌خواست این خوبی نشان داده شود.
صداقت افزود: در این نمایشگاه، دستگاهی به نام جام جم ساختم. 15 اثر چاپ شده وجود دارد و این دستگاه تنها 7 جای کارت داشته و مخاطب برای این که این تعداد را انتخاب کند، ناخودآگاه در یک بازی قرار می‌گیرد تا از 15 اثر اطلاعات کسب کند و من اطلاعات این وقایع تاریخی را در نمایشگاه گذاشتم و انسان‌ها برای این که بهترینِ این هفت عدد را انتخاب کنند، 15 واقعه تاریخی بین دو کشور را مطالعه می‌کنند. به این صورت کارت‌های شیشه‌ای درون دستگاه که به شکل اینتراکتیو است، وارد می‌شود.
وی عنوان کرد: صفحه دستگاه به صورت یک رفلکس است و فرد ابتدا خودش را در آن می‌بیند و برای این که دستگاه کارایی داشته باشد، باید مانند شعبده‌بازها دستانتان را زیر آن تکان دهید و هرجا که این تکان صورت می‌گیرد، تصویر به وجود می‌آید و همان‌جا از بین می‌رود، به این معنی که اولا شما تا جایی که فعالیت می‌کنید اطلاعات می‌گیرید. بنابراین، از ترکیب تصاویر خبری که مخاطب انتخاب کرده و روی هم قرار می‌گیرد، یک اثر هنری انتزاعی پدید می‌آید و نشان می‌دهد چگونه مدیا می‌تواند به سمت زیبایی برود.
این هنرمند پیرامون موضوع نمایشگاه ادامه داد: برعکس موضوع قبل که شما انتخاب می‌کردید، در پروژه بعدی انتخاب می‌کنید؛ به این صورت که ویدئویی از اتفاقاتی که در ایران و دنیا می‌افتد را مشاهده می‌کنید و پس از چهار ثانیه که به پشت سرتان برمی‌گردید، خودتان را داخل این ویدئوها می‌بینید؛ به این معنا که شما به طور ناخودآگاه درون این داستان هستید و حال تصمیم با شماست که آیا می‌خواهید بی‌تفاوت رد شوید و یا برای بهتر شدن دنیا تلاشی کنید.
صداقت در خصوص اولین نمایشگاه انفرادی خود گفت: نمایشگاه قبلی نیز درمورد شرایط زندگی من بود، به عنوان کسی که پس از سی سال زندگی در ایران و مشهد، برای تحصیل به آمریکا می‌رود و پس از یکی دوماه، زمانی که جذابیت‌های فرهنگی و بصری فروکش می‌کند، می‌فهمد به آن‌جا تعلق ندارد و ریشه‌هایش در جایی دیگر است و از طرفی به‌خاطر بعد زمان و مکان به جامعه‌ای که از آن آمده است دسترسی ندارد، همچنین به دلیل اختلافات فرهنگی و زبانی نمی‌تواند با جامعه‌ای که در آن است ارتباط برقرار کند و این‌جاست که خود را در میان دو جامعه پیدا می‌کند.
وی افزود: در آن نمایشگاه یک تایپوگرافی با خط نسخ که یک خط سنتی اسلامی است انجام دادم و به شیوه مدرن چیدمان و روی آن را آینه‌کاری کردم. همچنین، دو دوربین زنده از طریق پروژکتور به کار متصل بود که یکی تصویر پخش مستقیم از حرم امام رضا(ع) و سمبلی از سرزمین من و دیگری منهتن نیویورک بود.
این هنرمند اضافه کرد: این دو به‌صورت زنده روی اثر من پخش می‌شد و در واقع می‌توان گفت خود به عنوان اثر بودم، کسی که ریشه‌هایی در سنت دارد ولی به دنبال مدرنیته، یادگرفتن و علم روز است و در مرکز بازتاب این دو قرار دارد. همچنین به‌خاطر فرم آینه‌کاری، ویدئو‌ها در یکدیگر، از حرم امام رضا بر روی منهتن نیویورک و بالعکس رفله داشتن و این کاملا شرایطی بود که در آن زندگی می‌کردم و خوشبختانه فیدبک‌های خوبی از این نمایشگاه گرفتم.
صداقت درمورد برگزاری نمایشگاه‌های گروهی خود گفت: تقریبا از سال 89 در دوره‌های دانشگاه نمایشگاه گروهی داشتیم که در مشهد بیشتر کار گرافیک و پوستر بود و در آمریکا به سمت هنر و تکنولوژی رفتم که این نمایشگاه‌های گروهی در شهرهای مختلف آمریکا به نمایش درآمد. ضمن این که سال گذشته نیز یک نمایشگاه از بچه‌های دانشگاه ایالتی میشیگان به مشهد آوردم و در گالری رادین به نمایش گذاشتم که در آن‌جا هم دارای اثر بودم.
وی پیرامون میزان استقبال از نمایشگاه «جانمایی» در اولین روز بازدید بیان کرد: فکر نمی‌کنم در زمینه «اینتراکتیو مدیا آرت» یا همان هنر رسانه تعاملی در مشهد کاری شده باشد و این موضوع در فضای مجازی هم برای مخاطبان عجیب بود و به این خاطر شک داشتم که از طرف مخاطب فیدبک خوبی دارد خیر. اما خوشبختانه در روز اول از چیزی که تصور می‌کردم این بازخورد خیلی بهتر بود.
نمایشگاه «جانمایی» از 15 تیرماه آغاز شده و تا 21 تیر، در گالری رادین از ساعت 10 تا 13 و 17 تا 21 پذیرای بازدیدکنندگان است.
گالری رادین در بلوار سجاد، حامد جنوبی 12 واقع شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/72095/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادامه بارش‌های سیل‌آسا و رگباری در نیمه شرقی خراسان جنوبی

پراید در صدر جدول خودروهای آلاینده مشهد قرار دارد

تکمیل متروی گلبهار به مشهد در اولویت قرار گرفت

تبدیل به ضایعات بیش از 3 هزار کیلوگرم گوشت مرغ در بیرجند

مسدود شدن محورهای منتهی به شهرستان زیرکوه/جاده قاین لغزنده است

ببینید| کنایه واعظی به آمارهای غلط دولت رئیسی /مردم بهترین قاضی هستند

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 6 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

تجلیل جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهید غیرت

حمله افراد نقاب‌پوش به نشست ضدفاشیستی در سوئد

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

برگزاری آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در سبزوار

خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود

هوای مشهد در شرایط پاک قرار گرفت

طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا

دختر شیروانی قهرمان شطرنج‌ لیگ برتر کشور شد

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

شکسته شدن دو سد خاکی در خراسان جنوبی

زیرکوه در محاصره سیلاب + تصاویر

انسداد جاده تربت جام- صالح آباد بر اثر وقوع سیل

‌مسیرهای خراسان جنوبی لغزنده است

بیش از 10 هزارمددجوی خراسان شمالی از خدمات مشاوره رایگان بهره‌مند شدند

رقابت بیش از 91 هزار داوطلب در نوبت نخست کنکور خراسان رضوی

تلاطم رودخانه علی سالار در بشرویه + فیلم

جاده‌های خراسان رضوی بارانی است

محور‌های شهرستان زیرکوه مسدود شد

چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)

بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در گرمه انجام شده است

حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد

چشم نوازی گل‌های رنگارنگ در باغ گل‌های مشهد + تصاویر

امداد رسانی هلال احمر به سیل زدگان در خراسان جنوبی

8 درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند

تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/56 خانوار اسکان داده شدند

خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین

آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد

نمایندگان خراسان شمالی در اردوی استعدادیابی بسکتبال حضور دارند

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 6 اردیبهشت 1403+ جدول

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

یک کشته و 6 مصدوم در تصادف تنگه راز

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه 6 اردیبهشت

بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند