آموزش مجازی موثرتر است یا سنتی؟
علمي
بزرگنمايي:
خراسان آنلاین - معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مزایا و محدودیتهای سیستم آموزش مجازی را در مقایسه با آموزش سنتی تشریح کرد.
محمد اعتضاد رضوی در خصوص آموزش مجازی و کیفیت آن اظهار کرد: میتوان گفت که در همه حوزههای دانشگاهی آموزش مجازی مثمرثمر است و منحصر به چند رشته خاصی نمیشود، با این وجود در برخی از دروس که با کارورزی و کارآموزی مواجه هستیم آموزش حضوری و سنتی به شیوه نشستن در کلاس میتواند بهتر و مفیدتر باشد که اکثر رشتههای پزشکی به این صورت است، اما هدف ما استفاده از امکانات آموزش مجازی در کنار آموزشهای سنتی است.
وی افزود: در حوزه پزشکی آموزش مجازی میتواند در نقش مکمل ظاهر شده و به یادگیری و تفهیم دانشجو کمک کند. در بعضی رشتهها که مباحث تئوری و نظری بیشتر تدریس میشود، گاها شاهد آموزش پررنگتر مجازی هستیم.
معاون آموزشی دانشکاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه "دروس قابل ارائه به شیوه مجازی، به طور متوسط تا دو سال قابلیت استفاه دارند و تکرارپذیر هستند " گفت: یکی از مزایای آموزش مجازی این است که دروسی که در سایت بارگذاری میشود، تقریبا قابلیت استفاده به مدت دوسال را دارند و از اینرو تکرارپذیر هستند و بنا به پیشرفت روز به روز علم و تکنولوژی، ممکن است پس از دو سال فیلم آپلودشده مجدد تولید شده و در سایت قرار گیرد.
اعتضاد رضوی تصریح کرد: آموزش مجازی این اجازه را به ما میدهد که با سایر دانشگاهها ارتباط برقرار کنیم همانطور که دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دانشگاه سبزوار در ارتباط است و همچنین میتوان با استفاده از آموزش از راه دور از علم و دانش اساتیدی که بعضا به سفرهای مطالعاتی میروند بهره برد.
وی با بیان اینکه "استفاده در هر زمان و مکان هدف کلی سیستم آموزش مجازی است" عنوان کرد: هدف کلی آموزش مجازی، بهره گیری از مطالب علمی در هر زمان و مکان است اما مخاطراتی نظیر سست گرفته شدن مطالعه و تحصیل و رعایت نشدن استانداردهای آن نیز وجود دارد. طبق آییننامه مقرر شده که دانشجو چقدر باید برخط باشد و در سایت مطالعه کند که این میزان از زمان هم قابل محاسبه است و چه زمانی استاد نیز آنلاین بوده و با دانشجو ارتباط برقرار کند.
معاون آموزشی دانشکاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در وزارت بهداشت طرحی به نام تحول آموزش در حال اجرا است که گام چهارم طرح تحول سلامت است که یکی از بستههای آن آموزش مجازی است. این نوع آموزش در دنیا جایگاه روشنی دارد به طوری که 70 درصد آموزشهای دنیا در حوزه آموزش عالی به وسیله آموزش مجازی یا ترکیبی صورت میپذیرد.
اعتضاد رضوی بیان کرد: ما هم در این جهت حرکت کردیم و مرکز آموزش مجازی راهاندازی کردیم و علاوه بر آن پیگیر احداث دانشکده علوم پزشکی مجازی هستیم که مراحل اولیه آن در شورای گسترش انجام شده و سعی میکنیم که درآینده این کار به سرانجام برسد.
آموزش 3 رشته در دانشگاه علوم پزشکی به شیوه آموزش مجازی
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه رشته آموزش مجازی در حال ارائه است که شامل تکنولوژی آموزشی، آموزش پزشکی و آموزش بهداشت میشود که دانشجویان پس از ورود به سایت آموزش مجازی میتوانند هم با اساتید ارتباط برقرار کنند و هم از بستههای آموزشی و فیلم دروس استفاده کنند.
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/72105/