پیام خراسان

آخرين مطالب

سونامی ساخت هتل در مشهد تهدید صنعت هتلداری اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان با سونامی ساخت هتل و حجم کلان سرمایه گذاری در این زمینه روبروست در حالی که هتلهای فعال آن با کمتر از 60 درصد ظرفیت اسمی خود دایرند.
ساختمان های قدیمی در گوشه، گوشه این کلانشهر مذهبی به ویژه در اطراف حرم مطهر رضوی تخریب شده و جای خود را به هتل های مجلل می دهند که حداکثر و با نگاه خوش بینانه 10 درصد مسافران را جذب می کنند.
حدود یک دهه است که صنعت هتلداری و گردشگری مشهد با معضل کاهش مدت اقامت مسافران روبروست، روزگاری مسافران به قصد 10 روز و حتی بیشتر به مشهد سفر می کردند اما این روزها اقامت مسافران این کلانشهر بطور میانگین 2 تا سه روز اعلام شده است.
گرچه تنوع واحدهای اقامتی در مشهد بسیار است و به تعبیر کارشناسان و صاحب نظران عرصه گردشگری، مشهد ویترین تنوع در واحدهای اقامتی است اما با توجه به اینکه هر یک از انواع واحدهای اقامتی میهمانان و طالبان خاص خود را دارند، ساخت این واحدها در هر بخش نیازمند کارشناسی و در نظر گرفتن سودآوری آنهاست.
میلیاردها دلار سرمایه گذاری در عرصه صنعت هتلداری مشهد طی یکی 2 سال اخیر با تهدید 2 برابر شدن شمار هتل های فعال روبروست در حالی که هتلهای موجود به صورت میانگین با ظرفیت 70 تا 85 درصدی در زمان اوج مسافر فعالیت دارند.
به گفته کارشناسان و فعالان عرصه گردشگری خدمات در حوزه واحدهای اقامتی به روز است و با پایان شب در صورت خالی ماندن اتاق هتل یا واحد اقامتی، درآمد آن شب از بین رفته و به تعبیری خالی ماندن اتاق در هر شب مساوی با خسارت به سرمایه گذاری در این زمینه است.
* تخفیف های کلان با هدف جذب مسافر
سالهاست که حتی در زمان اوج ورود مسافران به مشهد ظرفیت هتل های این کلانشهر به عنوان مراکز اقامتی لوکس تکمیل نمی شود.
مدتهاست که دیگر زمان رزرو هتل در مشهد توسط مسافران داخلی و خارجی برای ماه های آینده به سر آمده و اغلب هتلداران برای همان روز و حداکثر برای روز بعد اقدام به ثبت نام مسافر می کنند و تعداد انگشت شماری از هتل ها مسافران سالانه خارجی دارند که اقدام به رزرو اتاق برای سال آینده می نمایند.
رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی در این زمینه گفت: سالهاست که هتلداران با هدف جذب مسافر و تکمیل ظرفیت اتاق های خود در مناسبت های مختلف اقدام به ارائه تخفیف های فراوان می کنند.
محمد قانعی افزود: این در حالی است که هتلهای مشهد از کمترین نرخ مصوب در کشور برخوردارند و علاوه بر آن ناچار هستیم درصد بیشتری نیز تخفیف ارائه کنیم.
وی اظهار داشت: تامین هزینه های هتل و بکارگیری نیرو و خرید لوازم مختلف برای آن بر اساس شمار اتاق و میزان ظرفیت هتل انجام می شود بنابراین هر شب خالی ماندن هر اتاق به معنای وارد آمدن خسارت به سرمایه گذاری انجام شده است.
* رشد سه برابری هتل ها طی 10 سال
رئیس اتحادیه هتلداران استان خراسان رضوی با ابراز نگرانی از روند صعودی ساخت هتل در مشهد گفت: هم اکنون 220 هتل در این کلانشهر فعالیت دارد در حالی که حدود 170 هتل دیگر در همین شهر در حال احداث است.
وی با بیان اینکه هتل های در دست ساخت 20 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، افزود: ساخت و فعالیت هتل در مشهد اشباع شده و حداکثر 80 درصد ظرفیت هتلهای فعال آن در اوج فصل مسافرت تکمیل می شود.
وی اظهار داشت: شمار هتل های مشهد طی 10 سال گذشته بیش از سه برابر شده و تعداد هتل های یک تا پنج ستاره در مشهد از 76 هتل به220 هتل رسیده است.
قانعی با تاکید بر اینکه سرمایه های ملی باید در جایی هزینه شود که بازگشت و توجیه اقتصادی داشته باشد گفت: این در حالی است که هتل سازی در مشهد به عنوان کلانشهری که بیش از 50 درصد هتلهای کشور را در خود جای داده است با شرایط موجود توجیه اقتصادی ندارد.
وی افزود: تا قبل از افزایش قیمت دلار، ساخت هر هتل به صورت میانگین یک هزار میلیارد ریال هزینه داشت که این میزان اکنون به چند برابر افزایش می یابد در حالی که وضعیت مسافر و میزان اقامت وی در مشهد به چنین سرمایه گذاری نیاز ندارد.
* صنعت هتلداری در یک قدمی شکست
قانعی با بیان اینکه حال و روز صنعت هتلداری در دومین کلانشهر مذهبی جهان خوب نیست، اظهار کرد: درصد ناچیز اشغال هتل، ارائه تخفیف های فراوان و هزینه های زیاد نیروی کار، مصرف انرژی و نیازمندی های هتلها در کنار اشباع شدن ظرفیت اقامتی آنها تهدیدی برای این صنعت است و در نهایت آسیب جدی به صنعت گردشگری این شهر می رساند.
وی گفت: فعالیت واحدهای اقامتی فاقد مجوز و صدور مجوز برای واحدهای اقامتی از قبیل خانه های مسافر در کنار 2 برابر شدن تعداد آنها ضربات جبران ناپذیر بر پیکر صنعت هتلداری مشهد وارد کرده است.
وی افزود: وضعیت اقامت و فعالیت واحدهای اقامتی در کلانشهر مشهد باید با هوشیاری و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی موجود بازنگری شود.
* افزایش ماندگاری مسافران نیازمند سرمایه گذاری
رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی ادامه داد: هم اکنون میانگین مدت اقامت مسافران در مشهد 2 تا سه روز است که این میزان اقامت برای کلانشهری مانند مشهد بسیار کم است.
قانعی گفت: باید به سوی سرمایه گذاری در جهت افزایش ماندگاری زائران و مسافران پیش برویم زیرا هر چه می گذرد با توجه به مشکلات اقتصادی مردم شاهد کاهش مدت اقامت و در نتیجه توجه کمتر به استفاده از واحد های اقامتی مانند هتل هستیم.
وی افزود: تنها شهری که بعد از انقلاب بیشترین تعداد هتل در آن ساخته شده مشهد است.
وی اظهار داشت: در سایر شهرها مانند تهران و اصفهان طی این مدت هتل جدید به صورت انگشت شمار ساخته شده و به همین دلیل کیفیت و استاندارد هتلهای مشهد به مراتب بهتر از سایر شهرهای کشور است.
*باید آمادگی میزبانی را داشته باشیم
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی هم در این باره گفت: کلانشهر مشهد سالانه میزبان بیش از 27 میلیون مسافر داخلی و خارجی است که پیش بینی می شود در افق 1404 این تعداد به 40 میلیون نفر برسد.
ابوالفضل مکرمی فر افزود: با توجه به اینکه شمار گردشگران و زائران خارجی مشهد بیش از 2 میلیون نفر در سال است پیش بینی می شود در افق 1404 این تعداد به سه برابر افزایش یابد.
وی اظهار داشت: به همین دلیل باید آمادگی میزبانی از گردشگران و مسافران در چنین شرایطی را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه از مجموع 220 هتل یک تا پنج ستاره فعال در این استان 201 هتل در مشهد فعالیت دارد گفت: بررسی ها نشان می دهد حدود 40 درصد هتلهای مشهد 10 سال و بیش از 55 درصد آنها کمتر از 10 سال سابقه فعالیت دارند که نشان از اقبال و نیاز این حوزه به ورود و حضور سرمایه گذاران دارد.
* ضرورت تنوع در واحدهای اقامتی
مکرمی فر افزود: واحدهای اقامتی یکی از ظرفیت های اصلی و محورهای مهم خدمات دهی در حوزه گردشگری است و عدم تامین نیاز مسافران در این بخش بر روند سفر، گردشگری و زیارت تاثیر می گذارد.
وی سرمایه گذاری در حوزه واحدهای اقامتی مشهد را ضروری دانست و اظهار داشت: خدمات دهی در بخش اقامت بر اساس ذائقه و سلیقه مسافران تغییر می کند.
وی گفت: آمارها نشان می دهد بیشترین ظرفیت هتلهای فعال کشور مربوط به هتل های 2 و سه ستاره است در حالی که نیاز گردشگری خارجی به هتلهای پنج ستاره می باشد.
مکرمی فر افزود: سرمایه گذار باید بررسی های لازم در زمینه کشش، ظرفیت بازار و سرمایه گذاری در این عرصه را انجام دهد.
وی اظهار داشت: کار و تصمیم اصلی بر عهده سرمایه گذار است و اوست که باید امکان سنجی، برآورد و برنامه ریزی در زمینه احداث واحد اقامتی و هتل را داشته باشد.
وی گفت: سرمایه گذار باید پیش بینی لازم برای جلوگیری از شکست سرمایه گذاری را داشته باشد و توجیه اقتصادی سرمایه گذاری خود را در نظر بگیرد.
7496/6053

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/73603/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مصرف آب مشهد هفت هزار و 150 لیتر بر ثانیه است

اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی رتبه‌دار در تولید شیر

5 رویداد بزرگ فرهنگی توسط سپاه خراسان شمالی اجرایی شد

5 رویداد بزرگ فرهنگی توسط سپاه خراسان شمالی اجرا شد

مشارکت 43 درصدی خراسان رضوی در حوزه اشتغال

قدردانی از 87 فعال برتر حوزه سلامت خراسان جنوبی

رقابت 2 نامزد مجلس برای یک سهمیه باقیمانده در مشهد و کلات

مجوز اولین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند صادر شد

اطفای حریق منزل مسکونی در بولوار شهیدچراغچی مشهد

صرفه جویی 1200 مترمکعبی مصرف آب در دانشگاه بیرجند

ساخت 25 کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان ـ بیرجند

پاکسازی ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک

«آقای قاضی» به شبکه دو می آید

سومین جلسه دادگاه پسران معاون سابق قوه‌قضائیه برگزار شد/ خودروهای مازراتی، پورشه و بنز متعلق به چه کسی بود؟

رفع شکستگی خط انتقال آب در شمال شهر نیشابور

آفت واردات بر بار برنج مازندران

غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود

افزوده شدن6 کلاس درس به فضا‌های آموزشی شهرستان خواف

عکس| تصویر رضا قوچان نژاد در کنار پسرش

نظارت هوشمندانه بر فرایندهای پایش تخلفات ساختمانی در مشهد

اجرای دو طرح حوزه بهداشت و درمان بردسکن

زندگی دوباره 4 بیمار با اهدای عضو در مشهد

مدرسه‌سازی یکی از صدقه‌های جاریه است

حریق منزل مسکونی در بولوار شهید چراغچی مشهد مقدس اطفا شد

دستور دادستانی برای تخریب تمام ویلا‌های باغ‌سرهنگ توسکستان

سرکنسول جدید عربستان در مشهد تعیین شد

سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات

فیزیکدانان، تعداد جهان‌های موازی را مشخص کردند

عامل درگیری و قدرت‌نمایی با سلاح تقلبی در بجنورد دستگیر شد

میلیاردر زاغه‌نشین در بجنورد!

کتاب شعر جشنواره نفس پاک منتشر می‌شود

روز جهانی کتاب World Book Day + پوستر و شعار 2024

فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد

مطالبه رهبر انقلاب از نشر کودک و نوجوان نیازمند شتاب بیشتر است / امروز دیگر خریدن کتاب ترسناک نیست

سهم فرهنگ آب رفت

سه ویژگی نخست تواصی در مسیر «اخوت»

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی

«نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا(ع) کتاب شد

تدوین اولویت‌های مجلس دوازدهم براساس نظرات نخبگان و مردم

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

49 درصد تسهیلات تبصره 18 در خراسان جنوبی جذب شد

آب‌رسانی به بیش از 500 روستای خراسان رضوی با همت خیرین

سند توسعه خراسان شمالی برای 500 روستا عملیاتی شد

دمای هوای خراسان رضوی خنک می‌شود

هوای خنک در راه استان خراسان رضوی است

خبر‌های کوتاه در خراسان رضوی؛ سه شنبه 4 اردیبهشت

تجهیز، بازسازی و خرید ماشین آلات راهداری خراسان جنوبی با اعتبار 132 میلیارد تومان