پیام خراسان

آخرين مطالب

حادثه هتل روتانا در مشهد تکرار قابل پيشگيري مقالات

  بزرگنمايي:

خراسان انلاين- کلانشهر مشهد با وجود بارگاه مطهر رضوي و ميزباني سالانه 25 ميليون زائر و مسافر داخلي و حدود سه ميليون گردشگر خارجي، برخورداري از بيش از 55 درصد واحدهاي اقامتي کشور و بهره مندي از بالاترين سطح کيفيت خدمات هتلداري با نازلترين قيمت، جايگاه والايي در صنعت گردشگري و ميزباني دارد.
به رغم چنين جايگاهي وقوع حوادث حريق و ريزش در واحدهاي اقامتي اعم از هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذيرهاي داراي مجوز و فاقد مجوز در اين کلانشهر طي سالهاي اخير به دلايل نامعلوم افزايش داشته که عامل بروز اغلب اين حوادث، بي احتياطي، خطاهاي انساني و عدم رعايت موارد ايمني و قوانين مورد تاکيد از سوي آتش نشاني بوده است.
حريق بزرگي که روز شنبه در هتل روتاناي مشهد رخ داد هشدار و زنگ خطري بود براي بيش از 200 هتل ديگر در حال ساخت در اين کلانشهر چرا که بيش از نيمي از حوادث ناشي از کار در خراسان رضوي در بخش ساخت و سازهاي ساختماني رخ مي دهد.

* احتمال تکرار حادثه روتانا براي ديگر هتلهاي در حال ساخت
رئيس اتحاديه هتلداران استان خراسان رضوي در اين باره گفت: علت حادثه روتانا ريخته شدن جرقه هاي ناشي از جوشکاري بر روي نماي کامپوزيت و آکاسيو هاي استفاده شده در ساخت اين هتل اعلام شده است.
محمد قانعي با بيان اينکه البته علت قطعي حادثه همچنان از سوي کارشناسان آتش نشاني در حال بررسي است، افزود: پروانه بهره برداري از اين مجموعه اقامتي براي 2 سال ديگر بوده است و خوشبختانه در بروز اين حادثه هيچ يک از کارگران دچار خسارت جاني نشده اند.
وي اظهار کرد: هتل روتانا در 20 طبقه و از سوي يک شرکت هتلسازي بين المللي با همين نام و با سرمايه گذاري داخلي در حال ساخت بود و بروز اين حادثه براي هر ساختمان در حال ساخت وجود دارد.
وي گفت: رعايت قوانين و استانداردها در زمان ساخت تا حد زياد مي تواند از بروز چنين حوادثي جلوگيري کند اما بايد توجه داشت همه ساختمانهاي در حال ساخت فاقد امکانات و تجهيزات اطفاي حريق هستند در حالي که اقداماتي از جمله جوشکاري، سيم کشي برق، قيرکاري و کار در ارتفاعات از جمله عوامل خطر و بروز حادثه در اين ساختمانهاست.
قانعي افزود: افزايش دقت نظر و توجه افراد در رعايت نکات ايمني و استفاده از تجهيزات و مصالح داراي کيفيت مطلوب و استانداردهاي لازم مي تواند در پيشگيري از بروز اين حوادث موثر باشد.
وي اظهار کرد: نظارت دستگاه هاي متولي و ناظر بر روند ساخت و ساز از جمله سازمان نظام مهندسي، شهرداري و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي مي تواند از بروز هر گونه حادثه دلخراش در ساختمانهاي در حال ساخت جلوگيري کند.

* طرح استانداردسازي هتلها، تامين کننده ايمني
رئيس اتحاديه هتلداران استان خراسان رضوي در ادامه با بيان اينکه رعايت مسائل ايمني محدود به ساختمان هاي در حال ساخت نيست بلکه اين مسائل در هتلهاي در مرحله بهره برداري نيز با توجه به اقامت مسافران از اهميت بيشتري برخوردار است، گفت: بازديد هاي دوره اي و نظارت هاي متوليان امر در تامين و رعايت نکات ايمني تاثير بسزايي دارد.
قانعي افزود: البته در زمينه بکارگيري تجهيزات ايمني نوين و تکنولوژي روز در واحدهاي اقامتي بايد توجه و حمايت بيشتر صورت گيرد.
وي اظهار کرد: علاوه بر آن اجراي طرح استانداردسازي هتلها تامين کننده امنيت و آرامش لازم براي مسافران است.
وي با بيان اينکه بيش از 90 درصد هتلهاي فعال مشهد موفق به دريافت گواهينامه اين استانداردها شده اند
گفت: در اجراي طرح استانداردسازي هتلها، کنترل و تامين امکانات در چهار بخش انجام مي شود.
قانعي افزود: اين بخش ها شامل مسائل فيزيکي و زيرساخت هاي ساختمان هتل، تجهيزات و امکانات هتل، نيروي انساني و آموزش و بهداشت و امور ايمني مي باشد.
اين فعال عرصه صنعت گردشگري در خراسان رضوي اظهار کرد: در صورت مشاهده هرگونه نقص در هتلها در روند تطبيق استانداردهاي هتلداري، مهلت و فرصت به مالک هتل به منظور تامين استاندارد داده مي شود و در غير اينصورت برخورد لازم صورت مي گيرد.
وي گفت: نبود موارد ايمني و نداشتن تجهيزات اطفاي حريق از جمله عواملي است که موجبات تعطيلي هتل را فراهم مي کند بنابراين در زمينه هتلهاي فعال و در حال بهره برداري نگراني وجود ندارد.

*روتانا درس عبرتي براي آينده
مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي نيز در اين زمينه گفت: تقويت نظارت ها و هماهنگي بيشتر در روند ساخت واحدهاي بلند مرتبه به ويژه در حوزه هتلها و واحدهاي اقامتي از جمله ضرورت هاست.
محمد حسن رهنما افزود: خوشبختانه حادثه روتانا به فاجعه تبديل نشد اما در عين حال اين حادثه مي تواند درس عبرتي براي ديگر هتلها و ساختمانهاي بلند مرتبه در حال ساخت باشد زيرا احتمال بروز حادثه هميشه وجود دارد و با رعايت برخي نکات مي توان اين احتمال را به حداقل رساند.
وي با بيان اينکه دستگاه ها و بخش هاي متعدد در تامين امنيت ساخت و ساز نقش آفرين هستند، اظهار کرد: نظارت هاي اداره کل تعاون، مهندسان ناظر و شهرداري به عنوان صادر کننده مجوز اوليه و مجوز پايان کار در کنار يکديگر مهم و لازم است زيرا کمرنگ بودن هر يک از اين بخش ها مي تواند زمينه ساز بروز حادثه باشد.

* ضرورت هماهنگي در صدور پروانه ساخت هتل
رهنما با بيان اينکه هماهنگي در زمينه صدور مجوز ساخت هتل با اين اداره کل در حد ناچيز است گفت: برخي مالکان هتلها اقدام به دريافت پروانه ساخت براي هتل از شهرداري نموده و طبق قواعد و ضوابطي که با قواعد و ضوابط ما متفاوت است، اقدام به ساخت هتل مي نمايند.
وي افزود: آنان اغلب پس از ميلياردها ريال هزينه و سرمايه گذاري براي دريافت مجوز بهره برداري به ميراث فرهنگي مراجعه مي کنند.
وي اظهار کرد: در صورت وجود هماهنگي در صدور مجوز براي ساخت هتلها مي توان امنيت بيشتري را در روند ساخت هتل و زمان بهره برداري و اقامت مسافران در اين واحدها شاهد بود.
رهنما ادامه داد: يکي ديگر از معضلات موجود در زمينه واحدهاي اقامتي، ساخت واحدهاي مسکوني و سپس تغيير کاربري آنها به مکان اقامتي است که با اين اقدام به شدت مخالفيم زيرا استانداردهاي يک واحد اقامتي با يک واحد مسکوني کاملا متفاوت است.
وي گفت: با توجه به حضور و اقامت خيل عظيم و ميليوني مسافران در کلانشهر مشهد رعايت نکات ايمني و استانداردها در هر مرحله از خدمات دهي امري حياتي و ضروري است.

* رعايت نکات ايمني عامل بازدارنده وقوع حوادث ساختماني
مدير کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي نيز در اين زمينه گفت: رعايت نکات ايمني و قوانين کار از ظهور و بروز حوادث ناخوشايند و دلخراش مي کاهد.
محمود احمدي افزود: با توجه به اهميت رعايت ايمني در پيشگيري از حوادث ناشي از کار، آموزش فعالان عرصه ساختمان سازي از اهميت بسزايي برخوردار است.
وي اظهار کرد: آموزش رعايت مسائل ايمني به کارگران ساختماني، مهندسان ناظر و ساختمان و نيز افراد مسکن ساز مورد توجه جدي اين اداره کل است.
وي با بيان اينکه حدود نيمي از حوادث ناشي از کار در حوزه ساخت و ساز ثبت شده است، گفت: به همين سبب اهميت و ضرورت رعايت مسائل ايمني از سوي کارگر و کارفرما در روند ساخت و سازها دوچندان مي شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/7363/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت سیلاب در زیرکوه خراسان‌جنوبی؛ کنکوری‌ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

(ویدیو) کنایه واعظی به آمار‌های غلط دولت رئیسی؛ مردم بهترین قاضی هستند

لزوم وجود مدیریت واحد مرزی به منظور جلوگیری از توقف زیان‌بار کامیون‌ها

ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم

باران بهاری هوای مشهد را پاک کرد

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/ «بر فراز کشتزار» در بازار نشر

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

انسداد برخی از محور‌های مواصلاتی در خراسان جنوبی

سیلاب بعضی از محور‌های خراسان جنوبی را مسدود کرد

بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال 700 نفر را فراهم کردند

خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی پیشگام است

بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی

ادامه بارش‌های سیل‌آسا و رگباری در نیمه شرقی خراسان جنوبی

پراید در صدر جدول خودروهای آلاینده مشهد قرار دارد

تکمیل متروی گلبهار به مشهد در اولویت قرار گرفت

تبدیل به ضایعات بیش از 3 هزار کیلوگرم گوشت مرغ در بیرجند

مسدود شدن محورهای منتهی به شهرستان زیرکوه/جاده قاین لغزنده است

ببینید| کنایه واعظی به آمارهای غلط دولت رئیسی /مردم بهترین قاضی هستند

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 6 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

تجلیل جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهید غیرت

حمله افراد نقاب‌پوش به نشست ضدفاشیستی در سوئد

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

برگزاری آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در سبزوار

خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود

هوای مشهد در شرایط پاک قرار گرفت

طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا

دختر شیروانی قهرمان شطرنج‌ لیگ برتر کشور شد

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

شکسته شدن دو سد خاکی در خراسان جنوبی

زیرکوه در محاصره سیلاب + تصاویر

انسداد جاده تربت جام- صالح آباد بر اثر وقوع سیل

‌مسیرهای خراسان جنوبی لغزنده است

بیش از 10 هزارمددجوی خراسان شمالی از خدمات مشاوره رایگان بهره‌مند شدند

رقابت بیش از 91 هزار داوطلب در نوبت نخست کنکور خراسان رضوی

تلاطم رودخانه علی سالار در بشرویه + فیلم

جاده‌های خراسان رضوی بارانی است

محور‌های شهرستان زیرکوه مسدود شد

چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)

بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در گرمه انجام شده است

حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد

چشم نوازی گل‌های رنگارنگ در باغ گل‌های مشهد + تصاویر

امداد رسانی هلال احمر به سیل زدگان در خراسان جنوبی

8 درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند

تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/56 خانوار اسکان داده شدند

خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین

آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد

نمایندگان خراسان شمالی در اردوی استعدادیابی بسکتبال حضور دارند

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 6 اردیبهشت 1403+ جدول