پیام خراسان

آخرين مطالب

معاون مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی:

مدارس غیردولتی بار دولت را سبک می‌کنند اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - معاون مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: مدارس غیردولتی باری از دوش دولت برمی‌دارند.
سعید صالح در گفت‌و‌گو با ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص مسائل مدارس غیردولتی اظهار کرد: قانون اساسی تاکید کرده‌است که دولت باید برای تمام آحاد جامعه امکان تحصیل را فراهم کند. مدارس غیردولتی، مدارسی هستند که به مردم داوطلبانه اجازه می‌دهند، فرزند‌شان در آن‌جا به تحصیل بپردازند و هیچ‌گونه اجباری برای ثبت‌نام در این مدارس وجود ندارد.
وی افزود: دلیل حمایت دولت از مدارس غیردولتی این است که باری را از دوش دولت برمی‌دارد و افرادی هستند که تحصیل در این مدارس را برمی‌گزینند که این امر باعث می‌شود تا دولت بتواند خدمات بیشتری به مردم ارائه کند و این بخشی از هدف کوچک‌سازی سیاست‌های راهبردی دولت است.
معاون مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری استان خراسان رضوی گفت: قبول دارم که مشکلاتی در ذیل مدارس غیردولتی است، همان‌طور که در مدارس دولتی وجود دارد. سند تحول بنیادین که رهبری نظام آن را تایید و امضا کرده‌، بر حمایت از بخش غیردولتی تاکید بسیار کرده است و این موضوع یک وظیفه برای مسئولان به شمارمی‌رود.
صالح ادامه داد: معمولاً دو نوع مدارس در سایر کشور‌ها داریم. مدارس دولتی که دولت، تکلف آن را برعهده دارد و مدارس غیردولتی که بیشتر برای اقلیت‌های مذهبی و زبانی و کسانی است که ساختار مدارس دولتی را نمی‌پسند و می‌خواهند با صرف هزینه بیشتر در این مدارس تحصیل کنند.
وی سیستم اداره مدارس دولتی و غیردولتی ایران با سایر کشور‌ها را متفاوت دانست و بیان کرد: روند اداره مدارس دولتی در سایر کشور‌ها لزوماً مانند ایران نیست. کمتر کشوری است که مثل ایران از 20 سالگی معلم استخدام کند، نقل‌و‌انتقالات تعریف کند و افراد استخدام‌شده را جانمایی کند.
معاون مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: در کشور‌های دیگر فرآیند اداره این مدارس به این‌گونه است که دولت هزینه‌ها را تامین و شاخص‌ها را تعریف می‌کند و شهرداری تکلف این مدارس را برعهده داشته و درنهایت دولت بر نحوه اداره نظارت می‌کند. شورای مدرسه معلمان را از بین افراد دارای صلاحیت برمی‌گزینند و به کمک شهرداری مدیر را انتخاب می‌کنند.
صالح گفت: مهم‌ترین نکته این است که مدرسه و آموزش باید با همکاری و مشارکت همه مردم باشد، اما این مشارکت به معنای پرداخت پول توسط مردم نیست. عدالت آموزشی در مدارس دولتی زمانی محقق نمی‌شود که در دادن نوع امکانات و سرانه به آن‌ها اختلاف و تبعیض قائل شویم.
وی تشریح کرد: معلمان مدارس غیردولتی مانند تمامی معلمان سایر مدارس و افراد حاضر در موسسات فرهنگی و آموزشی جایگاه بلندی دارند. ارزش و جایگاه معلمان به استخدام و حقوق آن‌ها بستگی ندارد.
معاون مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: جایگاه و ارزش معلم به معلم‌بودن بستگی دارد، اما از لحاظ پرداخت حقوق و مزایا، آموزش‌و‌پرورش وظیفه دارد بر پرداخت به‌موقع و مناسب حقوق فرهنگیان نظارت کند. معلمان باکیفیت و توانا در مدارس غیردولتی از حقوق بالاتری برخوردارند.
صالح عنوان کرد: باید در مدارس دولتی سعی شود تا بهترین خدمات، امکانات و آموزش توسط معلمان به دانش‌آموزان ارائه شود تا دانش‌آموزی که در مدارس دولتی تحصیل می‌کند، هیچ تفاوتی با دانش‌آموز در حال تحصیل در مدارس غیردولتی نداشته‌باشد.
وی افزود: بودجه و سرانه دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی تفاوت چندانی با هم ندارند و در مناطق محروم کمی این سرانه بیشتر است. ممکن است جریانی از نظر اقتصادی کیفیت متفاوتی داشته‌باشد. همان‌طور که کسی ماشین گران‌قیمت‌تری نسبت به دیگری در اختیار دارد. 
معاون مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: در مدارس دولتی خانواده‌هایی هستند که تمکن مالی خوبی دارند و این دلیل نمی‌شود که اگر خانواده‌ای توان مالی خوبی دارد، باید فرزندش در مدارس غیردولتی به تحصیل بپردازد. 
صالح بیان کرد:هر پدیده‌ای آثار منفی و مثبتی دارد و نکته مهم این است که اگر مدارس غیردولتی که برخی فکر می‌کنند در آن عدالت آموزشی رعایت نمی‌شوند، وجود نداشتند مدارس دولتی با مشکل جدی کمبود ظرفیت مواجه بودند.
وی خاطرنشان کرد: تصور کنید تمام مدارس غیردولتی به ادارات دولتی تبدیل شوند، چند صد هزار نفری که در این مدارس در استان خراسان رضوی مشغول به تحصیل‌اند، برای ادامه تحصیل خود به کمبود ظرفیت برخواهند‌ خورد. مدارس غیردولتی کارکرد‌های بسیار متفاوتی در نظام آموزشی دارند.
معاون مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری استان خراسان رضوی تصریح کرد: اساساً هیچ پدیده‌ای را نمی‌یابید که اثر منفی نداشته باشد، مثلاً دود خودرویی که بر فرآیند تنفس کودکی تاثیر نامطلوبی می‌گذارد در حالی‌که شخص دیگری از خودرو سود می‌برد. حال باید گفت تمام خودرو جمع شوند؟ پس مدارس غیردولتی در وضعیت الان کشور به نظام آموزشی کمک می‌کند. 
صالح بیان کرد: راهکار و قانونی برای تغییر کاربری و وضعیت مدارس دولتی به غیردولتی وجود ندارد. این اتفاق در آموزش‌و‌پرورش رخ نمی‌دهد و قانون نیز این اجازه را نمی‌دهد، اما شیوه‌هایی برای مشارکت مردم در اداره مدارس وجود دارد. 
وی افزود: طرحی به اسم خرید خدمات است که منجر به غیردولتی شدن مدرسه نمی‌شود و دولت برای واحد آموزش این مدارس قراردادی با موسسان معتمد می‌بندد و آن‌ها را در هر کدام از مدارس قرار می‌گیرند و هیچ وجهی از دانش‌‌آموزان و والدین دریافت نمی‌شود.
معاون مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری استان خراسان رضوی تشریح کرد: بخش زیادی از مؤسسان مدارس غیردولتی، معلمان و شخصیت‌های فرهنگی‌اند که با 30 سال کار در حوزه معلمی و معاونت و مدیریت ساخت مدرسه را شروع کرده‌اند و اعتماد مردم به این افراد رضایت‌بخش است. 
صالح ادامه داد: راجع به وضعیت آینده این مدارس و تاثیر آن در کشور، نمی‌توان نظر خاصی داد و امیدواریم با وجود مدارس خوب و باکیفیت غیردولتی، دولت بتواند خدمات خوبی به مردم ارائه دهد. هدف وزارت آموزش‌و‌پرورش این است که آموزش خوبی اتفاق بیفتد و اگر این اتفاق رخ دهد، دولتی و غیردولتی بودن مدارس کشور زیاد اهمیت ندارد. 
وی تصریح کرد: عموما مدارس غیردولتی، مدارسی هستند که باید بودجه مورد نیاز خود را خودشان تامین کنند لذا اجباری در ثبت‌نام در این مدارس وجود ندارد و بسیاری از این مدارس در مناطق محروم وجود ندارند؛ چراکه شاید توان اقتصادی مردم و ساکنان آن مناطق در حد مدارس غیردولتی نباشد.
معاون مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مدارسی هستند که در این مناطق ایجاد می‌شوند و مردم با تحمل سختی و مشکل پرداخت شهریه، به مدارس غیردولتی اعتماد می‌کنند و فرزندشان را برای تحصیل به این مدارس می‌فرستند. در برخی از شهر‌ها، بالغ‌بر 50 درصد از دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی در حال تحصیل‌اند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/74827/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند