پیام خراسان

آخرين مطالب

چند توصیه‌ی علمی برای مقابله با بحران برق/ «خاموشی‌ها» در ایران ادامه‌دار خواهد بود علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - استاد مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بحران برق و خاموشی‌ها در ایران، بحران بلندمدتی خواهد بود و می‌طلبد که ما راندمان مصرف انرژی را افزایش دهیم و به سمت وسایل کم‌مصرف حرکت کرده و فرهنگ مصرفمان را اصلاح کنیم و همچنین توسعه تولید و مدیریت مصرف و جابجایی بار داشته باشیم.
دکتر حسین جاویدی در خصوص علل تشدید بحران برق در ایران، اظهار کرد: معمولا برای نیروگاه‌های برق و توسعه تولید برنامه ریزی‌های 10 ساله درنظر می‌گیرند، اما اعمال تحریم‌ها به ایران طی چندسال اخیر محدودیت‌هایی در واردات تکنولوژی ایجاد کرده و طبیعی است که طی این سال‌ها برنامه‌ها آنطور که ما درنظر داشتیم، پیش نرفته است چراکه مصرف افزایش یافته، اما تولید متناسب با آن بالا نرفته است.
وی ادامه داد: کشورما با مشکل منابع آبی روبرو است؛ ما هفت هزار مگابایت نیروگاه آبی در کشور داریم و این نیروگاه‌ها شرطی می‌توانند برق ما را تامین کنند که ذخایر پشت سدهای ما پر باشد، اما وقتی سدها خالی باشند، میزان تولید برق نیز بسیار کم خواهد بود. لذا درحال حاضر به دلیل کمبود منابع آبی سدها ما نمی‌توانیم تولید گسترده برق داشته باشیم.
استاد مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه رفاه‌طلبی مردم در استفاده از وسایل سرمایشی و افزایش گرمای هوا مزید بر علت بحران برق در ایران شده است، اضافه کرد: زمانی که میزان مصرف برق ما در ساعات پیک روز و شب حدود 300 مگابایت بیشتر از تولیدمان باشد، موجب خاموشی خواهد شد.
انرژی‌های تجدیدپذیر نمی‌تواند راه‌حل مقابله با خاموشی‌ها باشد
جاویدی با اشاره به اینکه اکنون بسیاری از افراد استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر را راه حل مقابله با خاموشی‌ها می‌دانند، عنوان کرد: مردم فکر می‌کنند ظرفیت تولید انرژی‌های نو در ایران بالاست درحالی‌که مشکل اساسی ما این است که این انرژی‌ها محدود هستند، زیرا از گذشته بر روی این آن‌ها سرمایه گذاری نشده است. اکنون نیز سرمایه گذاری بر روی انرژی‌های تجدیدپذیر نیازمند تکنولوژی وارداتی است که با توجه به تحریم‌ها نمی‌توان آن را محقق ساخت.
پیک مصرف برق چه ساعاتی است؟
وی با اعلام ساعات پیک مصرف برق ادامه داد: ساعت‌های پیک مصرف برق در شب بین 21 تا 23 شب و در روز نیز بین 1 تا 4 بعدازظهر است که در این ساعات به دلیل اینکه مردم بخاطر گرمای بالا وسایل خنک کننده خود را روشن می‌کنند، مصرف بالاست. من به عنوان یک استاد دانشگاه سعی می کنم که در این ساعات رعایت کنم، مردم نیز حتما ضرورتی ندارد که در این زمان‌ها وسایل برقی خود را خاموش کنند بلکه می‌توانند برای مثال کولر خود را تا دو درجه کاهش دهند.
استاد مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید براینکه توصیه اصلی ما این است که مردم مصرف برق خود را کاهش داده و به ساعات غیرپیک انتفال دهند، افزود: در حال حاضر ما 50 هزار مگابایت مصرف برق داریم و حدود ما حدود 600 مگابایت یعنی حدود یک درصد کم داریم. اگر مردم مصرفشان از ساعت یک بعد ازظهر و 9 شب به ساعات از صبح که میزان گرمای هوا کم تر است، منتقل کنند، خودبه خود بحران برق رفع خواهد شد و اگر چنین کاری نکنند، خود آسیب خواهند دید.
جاویدی بیان کرد: در جریان خاموشی‌های برق نمی‌توان تنها یک سازمان را متهم کرد، چراکه توسعه تولید برق نیازمند ارز، مطالعات بلندمدت، محدودیت واردات کالا است. برای اینکه در بلند مدت خاموشی نداشته باشیم وزارت نیرو سالیانه باید حداقل پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری کند که مبلغ کمی نیست. 
خسارات خاموشی‌های بدون آگاهی بیشتر از عواقب افزایش مصرف برق است
وی با بیان اینکه خاموشی‌های که بدون اطلاع رسانی کافی صورت می‌گیرد، آسیب‌های زیادی به تجهیزات می‌رساند، ادامه داد: خسارات ناشی از خاموشی‌های بدون اطلاع رسانی کافی در بلندمدت از خسارات مصرف بی مدیریت برق بیشتر خواهد بود. به خصوص بیمارستان‌ها در این زمینه بسیار آسیب پذیر خواهند بود زیرا سیستم برق اضطراری برخی از آن‌ها همیشه فعال نیست.
استاد مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه به شرکت‌های توزیع برق توصیه می‌شود که حتما اطلاع‌رسانی کافی به جامعه داشته باشند، گفت: درحال حاضر زمان خاموشی‌ها در سطح مشهد روی سایت شرکت‌توزیع برق اعلام می شود، اما تمام مردم با اینترنت و امکانات مدرن در ارتباط نیستند لذا بهتر است که از طریق رادیو یا در محله‌ها نیز اعلام شود تا مردم نیاز نباشد همیشه به سایت‌های خبری مراجعه کنند.
جاویدی با تاکید براینکه بحران برق و خاموشی‌ها می‌تواند در طولانی مدت ادامه‌‎دار باشد، تصریح کرد: بحران اصلی برق در تابستان است که مصرف بالا است. پیک مصرف در زمستان 10 هزار مگابایت کمتر از تابستان است و تنها مشکلی که در زمستان وجود دارد، محدودیت منابع و سوخت رسانی است.
ایران از نظر میزان خاموشی‌ها وضعیت بهتری از کشورهای منطقه دارد
وی با اعلام اینکه ایران از نظر تولید برق جزو کشورهای رتبه بالا در دنیا محسوب می‌شود و از نظر میزان خاموشی‌ جزو بهترین کشورهای منطقه است، تاکید کرد: تولید برق ایران بیشتر از تمام کشورهای منطقه است و از نظر تکنولوژی تولید نیز از آن‌ها جلوتر هستیم و نسبت به سایر کشورهای منطقه کمترین خاموشی را داریم، اما ما متاسفانه به لحاظ فرهنگ مصرف برق عقب هستیم، لذا باید کمک کنیم که مصرفمان را کاهش دهیم.
استاد مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص تلاش دانشگاهیان برای حل بحران برق، عنوان کرد: ما در اکثر رساله‌های دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به موضوعات روز صنعت برق نظیر مدیریت مصرف تولید، مدیریت بار و جابجایی مصرف می‌پردازیم.
جاویدی اضافه کرد: ما دانشگاهیان تلاش می‌کنیم مقاله‌ها و پایانه نامه‌های خود را به صنعت نزدیک کنیم، اما متخصصان درصد کوچکی از جامعه هستند و مردم هستند که مصرف و هزینه‌هایشان ساختار جامعه را شکل می‌دهد. بنابراین باید از با کمک دانشگاهیان و افرادی که با زبان عامیانه صحبت می کنند، مردم را با مشکلات آشنا کرد.
وی خاطرنشان کرد: مردم ما بسیار صبور هستند و اگر مسئولان مشکلات را به صورت واقعی وصادقانه با آنان در میان بگذارنند، قطعا همکاری می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/75150/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است