پیام خراسان

آخرين مطالب

پیگیری یک سوژه؛

توقف 30 درصد از اتوبوس‌های بیرجند در ایستگاه کهنسالی مقالات

توقف 30 درصد از اتوبوس‌های بیرجند در ایستگاه کهنسالی

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - میانگین عمر 30 درصد از ناوگان شهری بیش از 10 سال بوده و این تعداد اتوبوس در حقیقت در رده فرسودگی قرار دارند.
شاید یکی از عوامل تاثیرگذار در آلودگی هوا، استفاده از وسایل نقلیه شخصی و یا تک سرنشین بودن بسیاری از وسایط نقلیه شخصی است.
برای کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از ترافیک شهری می ‌توان از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کرد اما نکته مهم این است که این ناوگان نیز باید از شاخصه‌های استاندارد برخوردار باشند.
توقف طولانی در ایستگاه ‌ها
عافیه نارمنجی، یکی از ساکنان محله سجادشهر بیرجنداظهار کرد: زمان معطلی در ایستگاه‌های اتوبوس بسیار زیاد است.
وی افزود: همچنین فرسودگی بعضی از اتوبوس‌ها و نداشتن وسایل سرمایشی و گرمایشی از دیگر مشکلات اتوبوس‌ها در بیرجند است.
این شهروند ادامه داد: ازدحام بیش از اندازه جمعیت در اتوبوس‌های شهر، به ویژه در گرمای طاقت فرسای تابستان رفاه مسافران را کاهش داده است.

ازدحام و صندلی‌های شکسته
علی اکبر حسین‌پور، یک شهروند بیرجندی اظهار کرد: وجود صندلی ‌های شکسته در بعضی از اتوبوس‌ها مشکلات را بیشتر کرده است چرا که این صندلی‌ها باعث می‌شود تعداد افرادی که باید در اتوبوس بایستند بیشتر شود و این امر، وضعیت ایمنی مسافران را در خطر می‌اندازد.
وی با گلایه از نبودن ثبات در نرخ کرایه‌ها، بیان کرد: نداشتن سیستم تهویه مناسب از دیگر مشکلات ناوگان اتوبوسرانی شهر است.
این شهروند بیرجندی ادامه داد: همچنین دودزا بودن بعضی از اتوبوس‌ها از دیگر مشکلات اتوبوس‌های سطح شهر است که باید رسیدگی شود.
30 درصد از ناوگان فرسوده است
یدالله غلامپور، رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر بیرجند نیز اظهار کرد: براساس آخرین مصوبه هیئت دولت، فرسودگی سن ناوگان حمل و نقل شهری 15 سال اعلام شده است.
وی افزود: عمر اتوبوس‌های فعال سطح شهر بیرجند زیر 15 سال است و هنوز به سن فرسودگی نرسید‌ه‌اند اما عمر مفید این اتوبوس ‌ها 10 سال است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه‌های اتوبوسرانی کشور با بیان اینکه منظور از عمر مفید، دارا بودن کارآیی مفید و مطلوب است، تصریح کرد: میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی از نظر کیفی در بیرجند حدود 10 سال است که میانگین عمر مطلوبی نیست چرا که این دستگاه ‌ها با این میانگین سنی قطعا نمی‌توانند خدمات در خور شان شهروندان را ارائه دهند .
غلامپور ادامه داد: میانگین عمر 30 درصد از ناوگان شهری بیش از 10 سال و در رده فرسودگی است.
وی بیان کرد: برای جبران فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی بیرجند، سال گذشته قراردادی با شرکت ایران خودرو دیزل برای خرید 18 دستگاه اتوبوس و شش دستگاه مینی بوس منعقد شد.
رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر بیرجند با اشاره به اینکه در حال حاضر مینی بوس‌ها با امکانات مطلوبی فعال هستند، اظهار کرد: در مورد 18 دستگاه اتوبوس، با توجه به پرداخت 50 درصد مبلغ از مجموع هزینه‌ها مقرر شد شرکت ایران خودرو تا بهمن سال گذشته این تعداد دستگاه‌ها را واگذار کند اما تاکنون به تعهد خود عمل نکرده است.
غلامپور با بیان اینکه شرکت ایران خودرو قرار شد تا اوایل مهر امسال این تعداد اتوبوس را تحویل دهد، افزود: در شهر بیرجند به لحاظ کمی با کمبود اتوبوس مواجه نیستیم اما به لحاظ کیفی شاید با استانداردها فاصله داریم.

فعالیت 100 دستگاه اتوبوس در بیرجند و حومه
وی با بیان اینکه در حال حاضر 100 دستگاه اتوبوس در محدوده شهر بیرجند و حومه آن فعالیت می ‌کنند، تصریح کرد: میانگین سرانه جابه‌جایی مسافر در بیرجند زیر 600 نفر است که به لحاظ کمی با کمبود ناوگان مواجه نیستیم.
عضو هیئت مدیره اتحادیه‌های اتوبوسرانی کشور با اشاره به تعداد اتوبوس ‌ها در محله‌های مختلف شهر، افزود: تخصیص اتوبوس به محلات شهر براساس تقاضای سفر صورت می‌گیرد و به همین دلیل در بعضی مناطق تعداد اتوبوس ‌ها زیاد و در بعضی مناطق کم‌تر است.
غلامپور از آغاز سرویس دهی به ساکنین مجتمع 1500 واحدی ارتش واقع در شهرک امام علی (ع) با یک دستگاه مینی بوس جدید در مسیر پایانه ابوذر به شهرک امام علی (ع) خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر فاصله زمانی حرکت مینی بوس یک ساعت است و در صورت افزایش تقاضای سفر و استقبال شهروندان تعداد سرویس‌ها افزایش و زمان انتظار مسافر کاهش پیدا خواهد کرد.
وی اظهار کرد: حدود 60 درصد ناوگان فعال در سطح شهر بیرجند، متعلق به بخش خصوصی و 40 درصد متعلق به بخش دولتی است.
وی با اشاره به نرخ کرایه ناوگان اتوبوسرانی نیز بیان کرد: از اوایل امسال، در نرخ کرایه به دلیل تورم و افزایش هزینه ‌های ناوگان افزایش صورت گرفت.
رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر بیرجند ادامه داد: بنا بر آمار گرفته شده از سیستم بلیت الکترونیک AFC ، در سه ماهه نخست سال 97 میزان جابجایی مسافر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 100 هزار نفر حدود 3.5 درصد افزایش یافته است که بیشترین افزایش مربوط به خردادماه امسال با 80 هزار نفر افزایش نسبت به خرداد ماه سال گذشته است.
غلامپور بیان کرد: از دلایل عمده این افزایش می‌توان به ممنوعیت پرداخت نقدی توسط مسافرین و استفاده شهروندان از سیستم بلیت الکترونیک و ثبت آمار دقیق جابجایی مسافر اشاره کرد.
افزایش 7 درصدی جابه ‌جایی مسافر
وی یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون چهار میلیون و 98 هزار و 423 نفر با ناوگان اتوبوسرانی جابه ‌جا شده‌اند که از این تعداد، سه میلیون و 276 هزار نفر جابه ‌جایی با ناوگان بخش خصوصی و 822 هزار و 58 نفر جابه ‌جایی با ناوگان بخش دولتی بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افزایش داشته است.
با استاندارد شدن ناوگان حمل و نقل عمومی می ‌توان به کاهش ترافیک کمک شایانی کرد و این کاهش ترافیک به ویژه در ساعات شلوغی شهر، به نفع تمام مردم است.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ازدواج‌های خاکستری/ بیماران تالاسمی بخوانند

زنان قربانی موج سوم ایدز

نگهداری 6 هزار معلول در مراکز بهزیستی/ برای بیماران اوتیسم جا نداریم

بارندگی خوب بود اما کافی نیست

ویژگی‌های شخصیتی سالم کدامند؟

گبه‌، دست بافتی که در گریز از تکرار جان می‌گیرد

آیا کشتن سگ توسط شهرداری‌ها قانونی‌ست؟/حیوان‌آزاری مقدمه انسان‌آزاری‌ست

سکته مغزی قابل درمان است

میاندشت جاجرم، تنها زیستگاه مولد یوز ایرانی

پنبه کاران مانه و سملقانی از مشکلات خود می گویند

دولت در حوزه مسکن اقدام کنترلی انجام نداده است

چرا حرف حق تلخ است؟

مراقب باشید، تب مالت در کمین است!

علایم مسمومیت با گاز co چیست؟

نحوه استفاده صحیح از دستگاه های کارتخوان(POS)

برد-برد، اما طرفین همچنان ناراضی

پرفشاری خون قاتل خاموش

کشورهای با حمل‌ونقل شهری مناسب برای معلولان

اسطوره چیست؟

بایدها و نبایدهای انجام ورزش در دوران بارداری

چوب‌هایی لای چرخ تولید/ مسئولان چه می‌کنند؟!

تهماسب؛ شاه نامهربان با اهل هنر

/گزارش/ گلستانی که با نبود بازار گل پژمرده می شود

حل چالش کسب مدارک‌ درجه اول در بریتانیا

«کال‌جنی» از چله‌نشینان یکتاپرست تا گردشگران

«پل سزان» و نقاشی به مثابه هارمونی متناسب با طبیعت

مشهد در تکاپوی اربعین و دهه پایانی ماه صفر

پایبندی به اخلاق شرط توسعه کارآفرینی

ایل راه های زخمی و عشایر دل خون شده

روستائیان قلب تپنده روستا

روزگار شبانی

مراقب دنیای زیبای کودکان باشیم

ماتِ زندگی...

ماجرای پساب تصفیه شده ای که روانه کشف رود می شود

باز آمد بوی ماه مهر، بوی ماه مدرسه

«لهوف»؛ روایت جنگ و اسارت کاروان کربلا

تجارت سم عقرب از رویا تا واقعیت

چالش های دولت الکترونیک

الیت گران‌تر می‌شود؟

کاوش فقط در 5 درصد محوطه های تاریخی استان

آب به آبادی رسید

پسته دهن بسته

زمان ارسال مقالات به دوره «مسجد تمدن ساز» تمدید شد

تشکلهای محیط زیستی خواستار توقف پروژه کمربند جنوبی مشهد شدند

توسعه فرودگاه مشروط شد

درباره عروسی کُرمانجی

زائرانی بی بازگشت

چند صفحه «قانون» در تبعید...

پلاستیکهایتان را به آب بسپارید

به چپ، چپ!