بزرگنمايي:
خراسان انلاين- محمدرحيم
نوروزيان با بيان
اينکه طبق قانون همه مصوبات شوراي شهر بايد به تصويب هيات تطبيق برسد،
اظهار کرد: هيات تطبيق شامل فرماندار، نماينده قوه قضائيه و نماينده شوراي
اسلامي شهر است و به دليل اينکه فرماندار مسئول هيات تطبيق است جلسات آن در
فرمانداري تشکيل ميشود و فرماندار به تنهايي نقشي در رد مصوبات شوراي شهر
ندارد.
وي ادامه داد: همه مصوبات شوراي
شهر بعد از تصويب در هيات تطبيق بررسي ميشود و اگر مغايرتي با قوانين
نداشته باشد امکان اجراي آن به شوراي شهر اعلام ميشود و در صورتي که با
قوانين مغايرت داشته باشد دليل اعتراض خود را به شورا اعلام ميکنيم.
نوروزيان با اشاره به اينکه
بسياري از ايرادات در رفت و برگشت مصوبات ميان هيات تطبيق و شوراي شهر رفع
ميشود، اضافه کرد: در صورتي که هيات تطبيق قانع نشود و شوراي شهر بر مصوبه
خود پافشاري کند مصوبه به شوراي بالادستي يعني هيات حل اختلاف استان که
شامل استاندار، رئيس کل دادگستري استان، دو نماينده مجلس شوراي اسلامي و
يکي از نمايندههاي شورا است ارجاع ميشود و در آنجا نظر قطعي در تاييد يا
رد نظر هيات تطبيق اعلام ميشود.
وي افزود: همچنين در هيات تطبيق
يک گروه مشاورين حضور دارند که تمام مصوبات شورا پيش از طرح در هيات تطبيق
توسط آنها مورد بررسي تخصصي قرار ميگيرد و نظر خود خود را اعلام ميکنند و
اينگونه نيست که ما در هيات تطبيق ابتدا به ساکن اظهارنظر کنيم.
فرماندار مشهد با بيان اينکه
تصميمات هيات تطبيق با راي گيري انجام ميشود، خاطرنشان کرد: اينگونه نيست
که بنده به عنوان رئيس هيات با يک لايحه مخالفت کنم و آن لايحه رد شود بلکه
در تاييد يا رد هر مصوبه اعضاي ديگر هيات نيز بايد قانع شوند و بر اساس
رايگيري اگر دو نفر بر روي يک مصوبه نظر داشتند نظر آنها مبنا ميشود
بنابراين همه چيز در هيات تطبيق مسير قانوني خودش را طي ميکند.
وي با بيان اينکه بارها گفتهام
که جنجال در يک روند قانوني معنا ندارد، خاطرنشان کرد: ما در هيات تطبيق يک
کار قانوني انجام ميدهيم که يا درست است يا غلط و اين تصميم به شوراي حل
اختلاف استان ميرود و در صورت اشتباه بودن اصلاح ميشود.
نوروزيان افزود: اين چه وضعيتي
است که برخي از اعضاي شوراي شهر ما را به بيگانه يا ضدارزشي فکر کردن يا
مخالفت با محور مقاومت و دين و ندانستن قانون متهم کرده و حرفهاي عجيب و
غريب ميزنند، واقعا انسان تاسف ميخورد که در کشور اسلامي عدهاي اينگونه
رفتار ميکنند.
وي با تاکيد بر اينکه تعداد مصبات
رد شده در هيات تطبيق بسيار کم است، گفت: اگر از زماني که من آمدهام
آماري از تعداد مصوباتي که توسط هيات تطبيق رد شده گرفته شود خواهيد ديد که
درصد مصوبات رد نشده نسبت به تمام مصوبات شورا ناچيز است.
فرماندار مشهد با اشاره به برخي
از مصوبات جنجالي شوراي شهر چهارم، گفت: لايحهاي در شوراي شهر مشهد تصويب
کردند که شوراي شهر مشهد 3 ميليارد تومان به حاشيه شهر دمشق کمک کند، مگر
آنقدر مشکلات حايشه شهر مشهد را حل کردهايد که به حاشيه شهر دمشق کمک
کنيد؟ بعد هنگامي که ما در هيات تطبيق بر اساس ماده 73 قانون شهرداريها که
شهرداري نبايد خارج از حوزه خدماتي خودش هزينه کند با اين مصوبه مخالفت
کرديم، بر عليه فرمانداري فضاسازي کرده و در بوق و کرنا کردند که اينها
مخالف مقاومت هستند.
وي ادامه داد: ما مخالف محور
مقاومت نيستيم و نميگوييم به آن کمک نشود بلکه سخن ما اين است که نبايد
خلاف شود و قانون بايد درست اجرا شود.
نوروزيان لايحه کمک دو ميلياردي
شوراي شهر مشهد به روستاهاي زلزلهزده استان را يکي ديگر از مصوباتي برشمرد
که با مخالفت هيات تطبيق رو به رو شد و اظهار کرد: کمک به روستاهاي
زلزلهزده چه ارتباطي به شهرداري دارد، مگر بازسازي روستاهاي زلزلهزده کار
شهرداري است؟
وي با بيان اينکه مسئله ما سياسي
نيست، خاطرنشان کرد: مگر ما با کمک به مناطق زلزلهزده مخالفيم؟ ما خودمان
در فرمانداري مسئول بازسازي مناطق زلزلهزده بخش رضويه مشهد هستيم و اگر
مشکلي پيش بيايد ما زير سوال ميرويم، اما ما که نميتوانيم کار «رابين
هود» را انجام دهيم يعني از يکي بگيريم و به ديگران بدهيم؛ اينگونه که
نميشود.
فرماندار مشهد با اشاره به اينکه
کار بايد در چارچوب قانوني خودش انجام شود، عنوان کرد: ما حتي با مصوبه کمک
شوراي شهر به شوراي مبارزه با مواد مخدر که خودمان به دنبال تصويب آن
بوديم به دليل مشکلات قانوني که در مصوبه وجود داشت مخالفت کرديم، يعني
مسئله ما اجراي قانون است.
وي با اشاره به يکي ديگر از
مصوبات جنجالي شوراي چهارم، اضافه کرد: در هفتههاي اخير شوراي شهر مصوبه
تفکيک جنسيتي سرويس مدارس را به تصويب رساند که بسيار جنجالي شد و ما گفتيم
که مبناي اين تفکيک جنسيتي چيست و شما حق نداريد در اين حوزه قانونگذاري
کرده و افراد را از حقوق اوليه خود که قانون اساسي به افراد داده است محروم
کنيد بلکه شما تنها حق داريد در چارچوب وظايف خود عمل کنيد و با اين مصوبه
مخالفت کرديم که در شورا بر سر آن جنجال به پا کردند.
نوروزيان همچنين با اشاره به
انتخاب اعضاي شوراي پنجم و موضوع انتخاب شهردار، اظهار کرد: شوراي پنجم در
مقابل هجمههاي زيادي قرار خواهد گرفت زيرا از هنگامي که اسامي اين افراد
به عنوان منتخبين اعلام شد شاهد جوسازي، فضاسازي و تخريب بسياري عليه آنان
بوديم.
وي ادامه داد: به دلايل مختلفي از
جمله فضاي خاص سياسي موجود در مشهد پيشبيني ميکنم که شوراي آينده به شدت
مورد هجمه و فشار خواهند بود، به همين دليل به اعضاي شوراي جديد گفتم که
ميتوانيد با انتخاب درست شهردار 50 درصد از اين فشارها را از بين ببريد.
فرماندار مشهد با اشاره به اينکه
لزومي به معرفي چهره ملي به عنوان شهدار مشهد وجود ندارد، تصريح کرد: چرا
بايد به دنبال چهره ملي باشيم، مگر چهر ملي ميخواهد اينجا چه کاري انجام
دهد. وظايف شهردار معلوم است و بايد در چارچوب قانون کار کند.
وي با بيان اينکه شهرداري يکي از
سختترين کارهاست، خاطرنشان کرد: شهرداري کار بسيار سختي است و من حاضر
نيستم حتي شهرداري يک شهر کوچک را بپذيرم، اما نميدانم چگونه عدهاي جرات
ميکنند شهرداري شهر مشهد را قبول کنند.
نوروزيان با تاکيد بر اينکه قرار
نيست ما يک چهره ملي بياوريم و با نام او بازي کنيم، گفت: اينکه ما يک چهره
سياسي ملي را به عنوان شهردار مشهد تعيين کنيم مشکلي را از مردم حل
نميکند، شهردار مشهد لزوما نبايد چهره شناخته شدهاي باشد؛ بله، بايد
تجربه و تخصص مربوطه را داشته باشد، اما لزوما نبايد شناخته شده باشد و اگر
فردي توانمندي در اين پست باشد بعدا شناخته خواهد شد.
وي يادآور شد: در هر صورت اعضاي
شورا بايد از دورن مجموعه افرادي را که اعلام کردهاند، فرد اصلح و افضل را
انتخاب کنند و اين انتخاب بسيار مهم است همچنين فضاي رواني اعلام گزينه
نهايي شهرداري نيز بسيار اهميت دارد.