پیام خراسان

آخرين مطالب

رییس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع):

تحصیل 6500 دانشجو در دانشگاه امام رضا(ع)/پیگیر ارائه درسنامه امام رضاشناسی در دانشگاه‌ها هستیم علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - رییس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: این دانشگاه با همکاری دانشکده معارف اسلامی درسنامه امام رضا شناسی را ایجاد کرده است که درحال حاضر در دانشگاه تدریس می‌شود اما درنظر داریم که این دو واحد را به عنوان درس عمومی در تمام دانشگاه‌ها توسعه دهیم. 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، مرتضی رجوعی امروز ششم مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، با اعلام اینکه در حال حاضر 6500 دانشجو ‌در دو پردیس خواهران و برادران این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: از این تعداد 3700 دانشجو در پردیس خواهران و 2800 دانشجو در پردیس پسران تحصیل می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه ما تنها دانشگاه غیرانتفاعی بین‌المللی در کشور هستیم، افزود: دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) دارای 16 رشته در مقطع کارشناسی، 30 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 14 رشته در مقطع دکتری است. 
رییس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) افزود: برخی از رشته‌ها در این دانشگاه با نیاز بانوان و آقایان متناسب سازی شده است؛ برای مثال رشته‌های برق و مدیریت صنعتی تنها در پردیس پسران ارائه می شود و رشته ادبیات کودکان و علوم تربیتی تنها در واحد خواهران پذیرش دانشجو خواهند داشت.
رجوعی با اعلام اینکه در حال حاضر 60 عضو هیات علمی تمام وقت و 450 استاد مدعو در این دانشگاه تدریس می‌کنند، تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه امام رضا (ع) در سه دانشکده فنی و مهندسی، علوم انسانی و معماری و هنر در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتریدانشجو می‌پذیرد.
آموزش 7 رشته مجازی در دانشگاه امام رضا (ع)
وی بیان کرد: مرکز آموزش‌های مجازی و الکترونیکی این دانشگاه دارای هفت رشته در مقطع کارشناسی ارشد نظیر آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، طراحی شهری، نهج البلاغه، ارتباطات، هوش مصنوعی، معماری، کامپیوتر بوده و تاکنون 2000 هزار دانشجو در این دوره‌ها آموزش دیده اند.
رییس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) با تاکید براینکه لازمه‌ی بین‌المللی شدن، توسعه آموزش‌های مجازی است، اضافه کرد: ما در حوزه آموزش‌های مجازی در کشور پیشرو هستیم و توسعه رشته‌های مجازی مقطع دار و غیرمقطع دار را درنظر داریم.
رجوعی با اشاره کاهش تعداد دانشجو در دانشگاه‌های کشور، تصریح کرد: دانشگاه امام رضا به خاطر وابستگی به تولیت آستان قدس رضوی تحت تاثیر شرایط فعلی آموزش عالی کشور قرار نگرفته و برخلاف سایر دانشگاه‌ها تعداد دانشجویان آن نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش یافته که نشانه اعتماد مردم به این دانشگاه است
دانش و ‌مهارت در پرتو معنویت شعار ما در سال 97 است
وی تاکید کرد: شعار ما در سال 97، دانش و ‌مهارت در پرتو معنویت است و ما تلاش کردیم دغدغه‌های وزارت علوم و آستان قدس را در آن بگنجانیم.
رجوعی تاکید کرد: ماموریت دانشگاه امام رضا(ع) در فضای آموزش عالی یک دانشگاه جامع غیرانتفاعی دین مدار منتسب به حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است که با رویکردهای نیازمحوری، مزیت محوری و آینده نگری و با هدف پژوهشگری و مهارت‌افزایی در چارچوب آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت کند. 
وی ادامه داد: در راستای این ماموریت براساس دیدگاه‌های مقام معظم رهبری که در منشور ابلاغی به تولیت آستان قدس و سیاست 30گانه آستان قدس، چشم انداز دانشگاه امام رضا، یک دانشگاه بین المللی مرجع و الهام بخش در افق تمدن سازی نوین ایرانی اسلامی درنظر گرفته شده است. در ذیل این چشم انداز دو هدف مرجعیت علمی در جهان اسلام و کارسازی و تربیت نیروی انسانی برای مجموعه‌های وابسته به آستان قدس رضوی دنبال می کنیم.
رییس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) اضافه کرد: مرجعیت علمی دارای چهار لایه است؛ در لایه اول دانشگاه امام رضا (ع) باید در نهادهای وابسته آستان قدس رضوی مرجع علمی باشد و در لایه به عنوان مرجعیت علمی در میان تمام نهادهای دولتی و غیردولتی استان باشد تا برای مشاوره و رفع نیازهای خود ابتدا به ما مراجعه کنند و لایه سوم رفع نیازهای ملی و لایه چهارم در سطح فراملی است.
رجوعی با بیان اینکه یکی از ماموریت های ما این است که در جهت سیاست‌های معاونت علمی آستان حرکت کنیم، گفت: ما نیازهای کاربردی آستان قدس رضوی را در حوزه اساتید و پژوهش‌های دانشجویانمان پیگیری می کنیم؛ ایده‌های برتر دانشجویان در شورای پژوهشی دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و به معاونت علمی آستان قدس ارسال می شود. نمونه آن طراحی و ‌بهینه سازی سیستم صوت حرم مطهر رضوی است.
راه‌اندازی مرکز رشد و نوآوری دانشگاه امام رضا(ع) از مهرماه
وی از راه‌اندازی مرکز رشد و نوآوری دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) از مهرماه 97 خبر داد و خاطرنشان کرد: در این مرکز دانشجویان برای ایجاد یک محصول یا خدمت جدید تیم تشکیل می‌دهند و اساتید به آن‌ها مشاوره ارائه می‌کنند. این مرکز ظرفیت تولید ثروت را دارد. 
تحصیل 400 دانشجوی خارجی در دانشگاه امام رضا (ع)
رییس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) با تاکید براینکه ما در دانشگاه امام رضا(ع) یک چشم انداز بین المللی را دنبال می‌کنیم و در همین جهت ظرفیت سازی‌هایی انجام شده است، تصریح کرد: درحال حاضر 400 دانشجوی خارجی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های مختلف این دانشگاه تحصیل می‌کنند که 300نفر از آنان افغان و 60 دانشجو از عراق و سایر آنان از کشورهای پاکستان، مصر و نیجریه هستند.
رییس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به اینکه دفتر امور کنسولی برای دانشجویان خارجی با موافقت اصولی وزارت علوم در این دانشگاه راه اندازی شده است، بیان کرد: ما در نظر داریم تا با هدف تکثرگرایی تعداد دانشجویان خارجی را افزایش دهیم؛ اولویت اول ما کشورهای مسلمان هستند البته از فرانسه نیز درخواست جذب دانشجو داریم. دانشجویان خارجی به مدت 3 تا 6 ماه زبان فارسی را در دانشگاه آموزش می‌بینند. 
رجوعی درخصوص طرح بورسیه تحصیلی امام رضا (ع) ویژه دانشجویان کم برخوردار، عنوان کرد: طرح بورسیه امام رضا سه سال متوالی با هدف حمایت از دانشجویان محروم و کم برخوردار اجرا می‌شود. دانش آموزان با معدل دیپلم بالای 18.5 می‌توانند با ارسال مدارک خود و پذیرش در مصاحبه علمی و فرهنگی بورسیه دانشگاه شوند. دانشجویانی که در دوره کارشناسی این طرح پذیرفته‌ می‌شوند از پرداخت شهریه معاف خواهند شد اما شرط آن بالا نگه داشتن معدل در طول دوره کارشناسی است.
وی ادامه داد: امتیاز ویژه‌ای در طرح بورسیه تحصیلی امام رضا (ع) برای دانشجویان ممتاز تحت حمایت کمیته امداد، معاونت امداد مستضعفین آستان قدس و بهزیستی درنظر گرفته شده است. همچنین این طرح در مقطع کارشناسی ارشد نیز اجرا شده و متقاضیان زیادی از سراسر کشور داشته است. 
رییس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) با اعلام اینکه دانشگاه شرایط تخفیف و تقسیط را برای دانشجویان اول تا سوم هر رشته فراهم کرده است، اظهار کرد: نفرات اول از 100درصد شهریه، نفرات دوم از 75 درصد و ‌نفرات سوم از 50 درصد معاف خواهند شد. برای فرزندان کارمندان آستان قدس نیز تخفیف 10 درصدی و همچنین دانشجویان برتر در المپیادهای علمی و فرهنگی و ورزشی تخفیف شهریه درنظر می‌گیریم. 
شبکه‌سازی مدیران شیعه دنیا در حوزه علمی در دستورکار است
رجوعی با تاکید براینکه جنبه علمی شبکه سازی مدیران شیعه دنیا را ما به شدت دنبال می‌کنیم، گفت: تعدادی از دانشجویان ما از مدیران و کارکنان اماکن مقدسه شهرهای مذهبی مثل کاظمین هستند؛ آموزش مهمترین رکن شبکه سازی مدیران شیعه دنیا است.
وی تاکید کرد: ما به دنبال راه اندازی مرکز آموزش‌های تخصصی و مهارتی برای ایجاد پودمان‌های تخصصی هستیم؛ متقاضیان این دوره‌ها می توانند هم از نهادهای زیرنظر آستان قدس باشند و هم از نهادهای خارج از آن.
رییس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: رشته حج و ارتباطات به درخواست مقام معظم رهبری در این دانشگاه ایجاد شد و تعداد متقاضی در این رشته بیش از سایر گرایشات ارتباطات است. این رشته در ابتدا ویژه شاغلین بود، اما در حال حاضر هیچ‌ محدودیتی برای هیچ‌کس ندارد و تمام داوطلبان می توانند این رشته را انتخاب کنند.
رجوعی در خصوص کاهش تعداد دانشجو در دانشگاه‌های کشور، تصریح کرد: دانشگاه امام رضا به خاطر وابستگی به تولیت آستان قدس رضوی تحت تاثیر شرایط فعلی آموزش عالی کشور قرار نگرفته است و برخلاف سایر دانشگاه‌ها تعداد دانشجویان آن کاهش نیافته بلکه افزایش داشته است که نشانه اعتماد مردم به این دانشگاه است.
وی با بیان اینکه ما اگر بخواهیم محدودیت پذیرش دانشجو را در دانشگاه اعمال کنیم صرفا با هدف کیفی سازی خواهد بود و هرگز کیفیت را فدای کمیت نمی کنیم، ادامه داد: جذب دانشجوی بهینه و با کیفیت هدف ماست؛ دانشگاه امام رضا شاید تعداد دانشجوی کمتری جذب کند اما تلاش می کند همین تعداد را سطح علمی با کیفیت آموزش دهد. چنانچه شرایط استخدامی در آستان قدس هم فراهم باشد، فارغ التحصیلان این دانشگاه در اولویت هستند.
رییس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: طبق آخرین رتبه بندی وزارت علوم دانشگاه امام رضا در سطح یک دانشگاه های غیردولتی قرارگرفته است. از نظر تعداد دانشجو‌ وامکانات مادی و معنوی در سطح یک قرار دارد. 
رجوعی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه امام رضا (ع) گفت: نام مبارک امام رضا (ع) ما را به این وا می‌دارد تا در جهت توسعه نام ایشان گام برداریم و دانشجو را در فضای دانشگاه برای دریافت معارف اسلامی و ناب شیعی آماده کنیم.
وی اضافه کرد: دانشگاه بین المللی امام رضا از سال 73 با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شده و جزو معدود دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور که اساسنامه آن در این شورا به تصویب رسیده است. تولیت آستان قدس رضوی به عنوان رییس هیات امنا و دو‌ وزیر علوم و بهداشت عضو هیات امنای آن هستند.
رییس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) یادآور شد: دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) از سال 91 بنا بر مسئولیت‌هایی که از سوی آستان قدس رضوی واگذار شده بود، در دو واحد خواهران و برداران در کنکور از طریق دو کد رشته به صورت مجزا دانشجو جذب می کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/78641/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

(تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)