پیام خراسان

آخرين مطالب

فسادزدایی از اقتصاد با رسانه آزاد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- فعالان و مدیران صنعتی معتقدند در صورتی می توان فساد را از چهره اقتصاد جامعه ایرانی زدود که رسانه ها فارغ از وابستگیهای دولتی و سیاسی آزادانه قلم زده و آفتهای بیمارکننده اقتصاد را افشا نمایند.
نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با گرامیداشت روز خبرنگار و یاد شهید محمد صارمی به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از رسالتهای اصلی خبرنگاران و اهالی مطبوعات در تمام دنیا بیان حقایق پشت پرده در جهت منافع ملی می باشد که از دید جامعه غافل یا پنهان مانده است.
حسن حسینی اظهار داشت: در هر کشوری عده ای سوءاستفاده گر وجود دارند که در خفا دست به اقداماتی می زنند که منافع عمومی را پایمال می کند و در این میان خبرنگاران متعهد هوشمند جامعه را نسبت به این سوء استفاده گریها آگاه و هوشیار می سازد.
وی ادامه داد: در ایران رسانه ها نیز نقش خوب و سازنده ای در جهت افشای حقایق پشت پرده و روشنگری مردم داشته و دارند. خیلی از مسائل مهم کشور از جمله کوه خواری، زمین خواری و یا دریا خواری توسط خبرنگاران کشف و افشا شد که هم به نفع دولت و هم به نفع مردم بوده است.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در مورد اتفاقات ارزی اخیر، ثبت سفارش خودرو موبایل و ارزهایی که به آنها تعلق گرفت نیز بخشی از افشاگریها توسط رسانه ها انجام شد.
وی ادامه داد: با این وجود در مواردی با وجود فشار رسانه ها برای کشف و تبیین مسائل برخی مسئولان پاسخ مناسبی به آنان نمی دهند در حالی که جامعه مدعی برخورداری از دموکراسی اجتماعی باید رسانه ای آزاد داشته و سانسور خبری در آن وجود نداشته باشد.
این فعال لازمه آگاهی مردم از حقایق را اعتماد به رسانه ها ذکر و بیان کرد: هم اینک انواع رسانه ها در فضای مجازی و حوزه نوشتاری و تصویری فعال هستند که در راس همه آنها رسانه ملی قرار دارد. اگر مردم بخواهد به درستی یک خبر اطمینان پیدا کنند باید به رسانه ملی مراجعه کنند اما در شرایط حاضر مردم چندان به رسانه ملی و اخبار آن اعتماد ندارند.
وی گفت: مردم می خواهند حقیقت را بدانند و چون همه حقیقت را از رسانه ملی نمی شنوند به سمت شبکه های خبری ماهواره ای گرایش پیدا کرده و به آنها اعتماد می کنند. مردم سرمایه اجتماعی دولت و نظام هستند و اگر به دولت و رسانه ملی اعتماد نکنن، دیگر آن رسانه جایی در بین مردم ندارد.
حسینی افزود: در این شرایط هر چند شبکه های خبری ماهواره ای به اخبار به صورت کاملا مغرضانه می پردازند مردم اخبار آنها را باور می کنند و این مساله اثر سوء بر جامعه می گذارد. رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تاکید کرده اند که باید همه مسائل در کشور شفاف بیان شود و همه چیز در یک اتاق شیشه ای قرار گیرد. این اتاق شیشه ای توسط رسانه ها شکل می گیرد.
وی ادامه داد: فساد اقتصادی در کشور رو به سازمانی یا نهادینه شدن پیش می رود و به هر شکلی که این فساد را تعریف کنیم آزاردهنده است، مانع پیشرفت کشور می شود و اعتماد بین المللی را کاهش می دهد.
وی گفت: امیدواریم ایفای نقش پالایشگری رسانه ها در فسادزایی از اقتصاد ناسالم جامعه ایرانی همراه با صداقت و آزادی بیش از پیش خبرنگاران باشد.
* فاجعه در صورت فقدان آزادی رسانه
یک فعال اقتصادی و عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: خبرنگاران چشم و گوش جامعه رسانه ای کشور هستند و اگر آنان نباشند و آزادانه فعالیت نکنند فاجعه رخ می دهد.
محسن شرکا افزود: نقش رسانه ها در فسادزایی از اقتصاد و ارتقا شعور اجتماعی بسیار پررنگ است. خبرنگاران تاکنون نقش بی بدیل خود را در این عرصه به اثبات رسانده اند. باید نقش رسانه ها در عرصه فسادزدایی پررنگتر شود. تاکنون آنچه در ارتباط با شفاف سازی و جلوگیری از فساد انجام داده اند در خور ستایش است.
* رسانه ها نقش نخست در مبارزه با فساد
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی هم به خبرنگار ایرنا گفت: نقش پالایشگری رسانه ها در فسادزدایی اقتصاد از دو جهت یعنی نقشی که خبرنگاران می توانند داشته باشند و نقشی که خبرنگاران دارند قابل بررسی است.
محمدحسین روشنک افزود: نقشی که رسانه ها می توانند در پالایش، چابک سازی و فسادزدایی از اقتصاد داشته باشند بالاتر از نقش دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه است.
وی ادامه داد: اگر اهالی مطبوعات و خبرنگاران در اطلاع رسانی به درستی عمل کنند هر جمعی نمی تواند برای مسائل اقتصادی دست به اعتصاب و تحصن بزند تا مطالبات خود را بیان کند زیرا اینگونه اعتصابها فقط منجر به اخلال در کسب و کار می شوند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی گفت: رسانه ها همچنین می توانند درستی یا نادرستی عملکرد دستگاههای اجرایی برای جامعه روشن سازند. این در حالی است که هم اینک نقش فعلی مطبوعات و رسانه ها در حوزه اقتصادی مثبت و در خور شان آنها نیست و تاکنون نتوانسته اند تاثیر زیادی در فرآیندهای مرتبط با اقتصاد داشته باشند.
* شرایط اقتصادی نتیجه عملکرد بد رسانه ها
روشنک همچنین معتقد است: اگر رسانه ها و مطبوعات به ویژه رسانه ملی در مورد مشکلات اقتصادی و فسادها در این بخش به درستی رسالت رسانه ای خود را انجام می دادند هیچگاه اقتصاد کشور به وضع فعلی دچار نمی شد. شرایط کنونی اقتصاد ما مبین عملکرد نادرست رسانه ها است.
وی افزود: تهمت زدن، دروغ گفتن یا افترا به اشخاص به عنوان مفسد اقتصادی، بدون در اختیار داشتن مدرک مستند یا به سبب تسویه حساب شخصی اشکال دارد اما زمانی که رسانه ها مدرک لازم برای فساد فردی در اقتصاد یا فضای کسب و کار در اختیار دارند به منظور حفظ حقوق جامعه حتما باید آن را افشا کنند.
این فعال اقتصادی ادامه داد: ایران کشوری دارای منابع و ذخایر فراوان است و جای نگرانی برای کمبود وجود ندارد، در چنین فضایی رسانه ها ملزم به شفاف سازی امور هستند.
وی گفت: هنوز تحریمی از سوی آمریکا اعمال نشده بود که مشکلات ارزی بوجود آمد؛ سوال اینجاست این مشکلات را چه کسی بوجود آورد، در این میان دولت، مجلس، قوه قضاییه و رسانه ها چه نقشی ایفا کرده اند. شفاف سازی مسائل اقتصادی از سوی رسانه های داخلی برای مردم مانع از مراجعه آنها به رسانه های خارجی می شود زیرا خارجیها جنبه منفی حقایق را بسیار پررنگتر از آنچه هست نشان می دهند و از نقاط مثبت چشم پوشی می کنند.
* لزوم دسترسی آزاد رسانه ها به اطلاعات
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی با گرامیداشت روز خبرنگار به خبرنگار ایرنا گفت: مبارزه نظام مند و هماهنگ با فساد نیازمند افزایش کارآمدی رسانه ها و فعالیت آنها در چارچوب یک نظام هماهنگ است.
مسعود مهدیزاده مقدم افزود: مبارزه با فساد در کشور ما تاکنون به نتیجه نرسیده زیرا مقابله با فساد بیشتر از اینکه مساله ای جدی باشد به امری تبلیغاتی و سیاسی مبدل شده است.
وی ادامه داد: برای توانمندسازی رسانه ها در مقابله با فساد باید امکان دسترسی آزاد خبرنگاران به اطلاعات در همه دولتها فراهم شود.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: با در نظر گرفتن مقدورات، محذورات و مجموع شرایط حاکم رسانه ها در ایران برای مبارزه با فساد نمره قبولی می گیرند.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: بدون رسانه های آزاد مبارزه با فساد ممکن نیست، فقط رسانه ها در مبارزه با فساد نمره قبولی می گیرند و شفافیت اقتصادی بدون شفافیت سیاسی بی فایده است.
وی افزود: رسانه ها به عنوان یکی از ارکان مردمسالاری که مانند چشمانی باز و تیزبین برای جامعه مناسبات نهادهای قدرت و ثروت را زیرنظر دارند از طریق نقش بی بدیل خود در آگاهسازی افکار عمومی بخش مهمی از بار مسئولیت، محافظت از سلامت جامعه و نظام سیاسی را به دوش می کشند.
او ادامه داد: خبرنگار به مثابه چشم تیزبین و بیدار جامعه کارکردی اساسی در رصد محسنات و نقصهای اجتماعی دارد و بی دلیل نیست که تمام کشورهای موفق و توسعه یافته که در صدر شاخصهای موفقیت قرار دارند، از خبرنگاران جسور و رسانه های آزاد بهره مند هستند.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: به جرات می توان گفت میان "توسعه یافتگی و رسانه های آزاد" ارتباطی منطقی و نظام مند وجود دارد. در این میان مقابله با فساد و تاباندن نور به بخشهای تاریک اقتصاد از مهمترین کارکردهای مطبوعات و رسانه ها است.
* بدون رسانه آزاد فساد از بین نمی رود
وی همچنین گفت: باید در نظر داشت که اقتصاد دولتی و نفتی کشور ما زمینه بروز این نوع فساد را به شدت فراهم ساخته است. در این میان رسانه چرخه ای است که موجب سالم سازی فضای اقتصاد و برابری فرصتها برای فعالیت اقتصادی و در نهایت امنیت سرمایه گذاری می شود.
او افزود: در نهایت می توان نتیجه گرفت حضور خبرنگاران و بسط رسانه های مستقل و آزاد که بدون ترس ارکان مختلف اقتصاد کشور را زیر نظر دارند شرط لازم و ضروری مبارزه با فساد اقتصادی است و به درستی مطبوعات و رسانه ها رکن چهارم دموکراسی نام گرفته اند.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی ادامه داد: در این شرایط است که سیاستهای مبارزه با فساد و اصلاحات اقتصادی شامل ایجاد نهادهای نظارتی قوی، افزایش رفاه عمومی، کاهش اندازه دولت در اقتصاد، حسابرسی مالی دقیق، افزایش استقلال دستگاه قضایی، مشارکت شهروندان، تمرکززدایی و اصلاح فرهنگ جامعه می تواند بسیار موثر باشد.
وی گفت: نبید از یاد برد که در نبود رسانه های ارتباط جمعی مستقل و آزاد که بتوانند بدون لکنت زبان ارکان مختلف اقتصاد و سیاست را بکاوند دستیابی به هر کدام از برنامه های فوق سخت و دور از ذهن می نماید. حتی در صورت سالم سازی اقتصاد از طریق دیگر ابزارها، در نبود رسانه های آزاد فساد بار دیگر باز خواهد گشت.
7489/1858

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/85215/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی

هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

علت انتقال 6 نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

بازگشت 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی