معاون آموزشی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد:
تاکید بر رشتههای پزشکی و مهندسی جامعه را تکبعدی میکند/ انتقاد از ادغام «رشتههای کشاورزی» در علوم تجربی
علمي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - معاون آموزشی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تاکید تنها بر روی رشتههای مهندسی و پزشکی جامعه را به سمت تک بعدی شدن پیش می برد.
دکتر رضا توکلافشاری در گفتوگو با ایسنا- منطقه خراسان بیان کرد: افراد برای انتخاب رشته ابتدا به علایق خود توجه کنند و بررسی کنند که به چه درس، رشته و شاخه تحصیلی علاقهمند هستند. اگر تاکنون با اجبار خانواده یا جامعه مسیر را طی کردهاند، در انتخاب رشته حتما علاقهشان را دنبال کنند چراکه موضوع علاقه به رشته تحصیلی عامل بسیار مهم برای آینده افراد است.
وی افزود: یکی از مشکلات پذیرفتهشدگان در مقطع کارشناسی سردرگمی آنان است چراکه فرد صرفا قصد داشته به هر بهانهای وارد دانشگاه یا یک دانشگاه خاص شود ولی پس از ورود به دانشگاه دچار سردرگمی و بیانگیزگی میشوند و تمام تقصیرها را هم سر دانشگاه میاندازند.
توکلافشاری عنوان کرد: متاسفانه سازمان سنجش هم امکان انتخاب 150 رشته را به افراد میدهد و هرچیزی که امکانش باشد را انتخاب میکنند و دیگر موضوع علاقه دانشجو کمرنگتر میشود.
انتقاد از ادغام رشتههای کشاورزی در علوم تجربی
معاون آموزشی و فرهنگی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: به عنوان مثال در دورانی که ما دانشجو بودیم رشته کشاورزی از علوم تجربی جدا بود و افراد با علاقه و میل شخصی وارد رشته کشاورزی میشدند، اما زمانی که با علوم تجربی ادغام شد مشکلات عدیدهای به وجود آورد به دلیل اینکه کشاورزی در زیرگروه تجربی قرار گرفت و گاها رشتههای کشاورزی در انتخابهای آخر دانشجو قرار میگیرد و زمانی که با دانشجویان صحبت میکنیم عمدتا بیان میکنند که صرفا با هدف ورود به دانشگاه فردوسی یا تهران یا ... در انتهای انتخابهایشان کشاورزی را هم انتخاب کردهاند. بنابراین شاید این انتخاب اشتباه را تاحدودی سیستم به دانشجو القا میکند.
توکلافشاری ادامه داد: زمانی که دانشجویان به این صورت وارد دانشگاه میشونداز همان ابتدا هیچ علاقه و انگیزهای ندارند و وبال گردن استاد و دانشگاه میشوند و برای خانوادهها هم مزاحمت ایجاد میکنند. این روند در سالهای سوم و چهارم به دلیل تخصصیتر شدن دروس تشدید و مشکلتر میشود.
وی افزود: از افرادی که مشاوره دانشجویی انجام میدهند تقاضا داریم از داوطلبان بپرسند که علایق آنها در طول زندگی چیست و اگرچه رتبه مهم است اما علاقه را هم بررسی کنند.
توکلافشاری خاطرنشان کرد: تاکید تنها بر روی رشتههای برق، پزشکی یا ... باعث میشود جامعه به سمت تک بعدی شدن پیش رود و فقط دکتر و مهندس تحویل جامعه دهیم. جامعه به نقاش، هنرمند، طراح، آشپز و معمار خوب هم احتیاج دارد.
وی تاکید کرد: دانشجویی که بدون علاقه وارد دانشگاه میشود در طول چهارسال خوب درس نمیخواند، آموزش را خوب فرا نمیگیرد و بنابراین در بازار رقابت هم نمیتواند موفق عمل کند و به سیل عظیم بیکاران میپیوندد.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: همچنین سیستم آموزشی کشور از مقطع ابتدایی تا دانشگاه، دانشآموزان و دانشجویان را یک بعدی تربیت میکند. آیا از دانشآموز تا پیش از دانشگاه چیزی به جز تست زدن میخواهیم؟ این که چه تعداد تست در چند دقیقه بزند برایمان اهمیت دارد. این فرد پس از 12 سال که آداب اجتماعی، تعاملات اجتماعی و سایر جنبههای شخصیتی و فرهنگی را خوب یاد نگرفته با یک خلا عمده از دوران بچگی و نوجوانی وارد دانشگاه میشود و اگر بتواند رشته خوبی انتخاب شود که از لحاظ روحی و روانی خود را متقاعد که تاحدودی میتواند خود را حفظ کند در غیر این صورت این خلا را تا زمان فارغ التحصیلی همراه خودش میکشد. متاسفانه به بعد فرهنگی، تربیتی و پرورشی افراد توجهی نمیکنیم.
توکلافشاری افزود: به عنوان معاون آموزشی و فرهنگی دانشکده در جلسات با انجمنهای علمی و ... از دانشجویان میخواهم که زندگی دانشجویی خود را انجام دهند، از امکانات و شرایط استفاده کنند و به چیزهای خیلی بزرگ فکر نکنند.
انتهای پیام
-
سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۱:۴۹
-
۳۸ بازديد
-
ایسنا - علمی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/85285/