پیام خراسان

آخرين مطالب

یک روزنامه‌نگار: خبرنگار و رسانه باید حافظ منافع ملی باشد فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - یک روزنامه‌نگار گفت:خبرنگار و رسانه باید حافظ منافع ملی و وحدت ملی باشد وآنچه را که نقاط ضعف کشور و عملکرد مسئولین است، منطقی و مستدل پیگیری کند.
کورش شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص الزامات خبرنگاری در دنیای جدید اظهار کرد: اگر ما از یک طرف باور داشته باشیم که کار رسانه رکن چهارم مردم‌سالاری است و از طرف دیگر پیشرفت روزافزون فناوری‌های نوین در از جمله رسانه در عرصه‌های گوناگون را قبول کنیم، این مطلب ایجاب می‌کند که خبرنگاران و رسانه‌های ما خودشان را با شتاب به این رشد فزاینده‌ی تکنولوژی‌ها برسانند تا بتوانند در عرصه‌ی رسانه و اطلاع‌رسانی نقش موثری داشته باشند.
وی ادامه داد: در این زمینه یکی از لوازم اصلی این است که اولا مدیران رسانه‌ها و ثانیا خود خبرنگاران در رشته‌های مختلف اولا فضاهای سخت‌افزاری خود را به امکانات روز جهان رسانه به‌روز کنند و ثانیا در عرصه نرم‌افزاری به‌روز باشند. این به‌روز بودن لوازمی دارد. 
این روزنامه‌نگار تصریح کرد: فکر می‌کنم یکی از لوازم اصلی آن، آموزش مستمر باشد؛ یعنی این‌طور نیست که ما فکر کنیم یک مدیر رسانه یا خبرنگار یک آموزشی ببیند و تا سال‌ها نیاز به آموزش نداشته باشد؛ بلکه من فکر می‌کنم این آموزش باید اولا هم مستمر باشد، و ثانیا به‌روز باشد. نکته بعدی این است که خبر و کار در عرصه رسانه بالاتر از علاقه نیازمند عشق است؛ یعنی علاقه وافر می‌خواهد چون ما می‌دانیم کار در رسانه درآمد آن‌چنانی نه برای مدیران رسانه‌ها و نه خبرنگاران ندارد و کسانی باید وارد این عرصه شوند که واقعا علاقه‌مند به کار در عرصه رسانه هستند.
شجاعی خاطرنشان کرد: شرط اول علاقه است. شرط دوم پیگیری مدام آموزش و به‌روز کردن آموزش است. شرط سوم هم فکر می‌کنم این است که همه همکاران در رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب باید ذهن خلاق و نوآور داشته باشند؛ البته با این قید همیشگی که باید اشراف به اصول کار حرفه‌ای خبرنگاری داشته باشیم؛ یعنی معنای دقیق خبر، معنای گزارش خبری، مصاحبه یا یادداشت در مقاله را بدانیم و در همین عرصه در چارچوب‌های اساسی، ابداع و نوآوری هم داشته باشیم. 
وی افزود: لازمه دیگر آن است که یک فعال در عرصه رسانه باید خوش‌قلم باشد که این فقط با مطالعه، ممارست و تمرین و نوشتن زیاد و تحقیق حاصل می‌شود. یک ضرورت دیگر برای موفقیت در این فضا، زندگی با مردم است؛ یعنی یک مدیر رسانه و خبرنگار نمی‌تواند موفق باشد؛ مگر اینکه با مردم زندگی کند؛ یعنی مشکلات مردم را از نزدیک حس کند. 
این روزنامه‌نگار اضافه کرد: باید در لایه‌ها و با لایه‌های مختلف جامعه زندگی کرد. نکته بعدی این است که خبرنگار باید چشم تیزبین و استعداد سرشار داشته باشد تا بتواند پوسته‌های مختلف مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را بشناسد و به مغز وقایع و رویدادها و فرایندهایی که در جامعه، منطقه و دنیا می‌گذرد، برسد.
شجاعی گفت: خبرها و اتفاقات و حوادث، ظاهری دارند؛ اما پشت این پوسته مغزی است و لایه‌هایی وجود دارد که احتمالا همه مردم توان شکافتن آن را ندارند و اینجا وظیفه خبرنگار حساس می‌شود تا بتواند زوایای پنهان و گوناگون یک واقعه سیاسی و اجتماعی و فرهنگی را واشکافی کند و لازمه این امر اشراف به این مسائل است.
وی با بیان اینکه رسانه‌ها کارهای انجام نشده را خوب می‌توانند پیگیری کنند و به صورت منطقی و مستدل، مسئولین را به چالش بکشند، افزود: امانت‌داری و انجام کار حرفه‌ای یکی دیگر از لوازم اساسی موفقیت رسانه‌هاست و البته صداقت و به‌هنگام بودن هم حائز اهمیت است.
این روزنامه‌نگار عنوان کرد: متاسفانه برخی از رسانه‌ها دچار خودسانسوری هستند. من فکر می‌کنم اگر این خودسانسوری‌ها همین‌طور ادامه پیدا کند و ما کار تولید و توزیع و نشر خبر را اول به دیگران بسپاریم و بعد از این‌که دیگران خارج از کشور اخبار را توزیع و منتشر کردند، بخواهیم موضع بگیریم، اصلا کار خوبی نیست. پس لازمه دیگر به‌روز بودن مدیر رسانه و خود رسانه و خبرنگار است و البته دوری جستن از خودسانسوری‌های غیر ضروری بسیار مهم است.
شهروند خبرنگاری تهدید نیست؛ بلکه فرصت است
شجاعی در خصوص پدیده شهروند خبرنگاری اظهار کرد: نه فضای مجازی و نه شهروند خبرنگار و نه هر کسی که با یک موبایل می‌تواند کار خبری انجام دهد، از نظر من هیچ کدام تهدید برای رسانه‌ها نیستند؛ چون این‌ها باعث می‌شوند که یک رسانه باهویت و شناسنامه‌دار به‌هنگام‌تر و حرفه‌ای‌تر باشد. 
وی افزود: مردم خبرهای اساسی خود را ازموبایل و تلگرام نمی‌گیرند. مردم هنوز به رسانه‌های کشور اطمینان دارند؛ گرچه در برخی زمینه‌ها اعتماد کم شده که البته این هم به خاطر کم‌کاری خود ما بوده است. 
این روزنامه‌نگارعنوان کرد: من فکر می‌کنم این پدیده تهدید نیست بلکه یک فرصت است و وقتی یک رسانه به موقع، باصداقت و امانت‌دارانه وارد عرصه تولید خبر شود و به موقع خبر را به دست مردم برساند، قطعا بازار شایعات داغ نمی‌شود و یکی از دلایلی که بازار شایعه داغ می‌شود و خبرهای دروغ منتشر می‌شود، این است که رسانه‌های رسمی دیرهنگام عمل می‌کنند و این دیرهنگامی باعث می‌شود که دیگران میدان‌داری کنند.
شجاعی گفت: پس اگر رسانه‌های باهویت، با عملکرد حرفه‌ا‌ی خودشان میدان‌دار این جریان باشند، شهروند خبرنگاران اصلا نمی‌توانند تهدید باشند؛ و در صورتی می‌توانند تهدید باشند که رسانه‌های باهویت و شناسنامه‌دار به وظیفه اساسی خودشان که شامل اطلاع‌رسانی و بالابردن سطح سواد رسانه‌ای مردم و اقناع افکار عمومی است، عمل نکنند؛ در نتیجه فکر می‌کنم که حتی فضای مجازی و شهروند خبرنگار می‌تواند به رشد و تعالی رسانه‌ها کمک کند و این را با این شرایط تهدید نمی‌بینم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/85360/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند

افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد

تجهیز 53 درصد چاههای صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

تجهیز 53 درصد چاه های صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

باران و سیلاب سراسر خراسان جنوبی را فرا گرفت

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

7 فوتی و مصدم بر اثر تصادف در خراسان شمالی

افزایش 41 درصدی مصوبات سفر رییس جمهور در حوزه آبرسانی گناباد