یک روزنامهنگار: خبرنگار و رسانه باید حافظ منافع ملی باشد
فرهنگي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - یک روزنامهنگار گفت:خبرنگار و رسانه باید حافظ منافع ملی و وحدت ملی باشد وآنچه را که نقاط ضعف کشور و عملکرد مسئولین است، منطقی و مستدل پیگیری کند.
کورش شجاعی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص الزامات خبرنگاری در دنیای جدید اظهار کرد: اگر ما از یک طرف باور داشته باشیم که کار رسانه رکن چهارم مردمسالاری است و از طرف دیگر پیشرفت روزافزون فناوریهای نوین در از جمله رسانه در عرصههای گوناگون را قبول کنیم، این مطلب ایجاب میکند که خبرنگاران و رسانههای ما خودشان را با شتاب به این رشد فزایندهی تکنولوژیها برسانند تا بتوانند در عرصهی رسانه و اطلاعرسانی نقش موثری داشته باشند.
وی ادامه داد: در این زمینه یکی از لوازم اصلی این است که اولا مدیران رسانهها و ثانیا خود خبرنگاران در رشتههای مختلف اولا فضاهای سختافزاری خود را به امکانات روز جهان رسانه بهروز کنند و ثانیا در عرصه نرمافزاری بهروز باشند. این بهروز بودن لوازمی دارد.
این روزنامهنگار تصریح کرد: فکر میکنم یکی از لوازم اصلی آن، آموزش مستمر باشد؛ یعنی اینطور نیست که ما فکر کنیم یک مدیر رسانه یا خبرنگار یک آموزشی ببیند و تا سالها نیاز به آموزش نداشته باشد؛ بلکه من فکر میکنم این آموزش باید اولا هم مستمر باشد، و ثانیا بهروز باشد. نکته بعدی این است که خبر و کار در عرصه رسانه بالاتر از علاقه نیازمند عشق است؛ یعنی علاقه وافر میخواهد چون ما میدانیم کار در رسانه درآمد آنچنانی نه برای مدیران رسانهها و نه خبرنگاران ندارد و کسانی باید وارد این عرصه شوند که واقعا علاقهمند به کار در عرصه رسانه هستند.
شجاعی خاطرنشان کرد: شرط اول علاقه است. شرط دوم پیگیری مدام آموزش و بهروز کردن آموزش است. شرط سوم هم فکر میکنم این است که همه همکاران در رسانههای دیداری و شنیداری و مکتوب باید ذهن خلاق و نوآور داشته باشند؛ البته با این قید همیشگی که باید اشراف به اصول کار حرفهای خبرنگاری داشته باشیم؛ یعنی معنای دقیق خبر، معنای گزارش خبری، مصاحبه یا یادداشت در مقاله را بدانیم و در همین عرصه در چارچوبهای اساسی، ابداع و نوآوری هم داشته باشیم.
وی افزود: لازمه دیگر آن است که یک فعال در عرصه رسانه باید خوشقلم باشد که این فقط با مطالعه، ممارست و تمرین و نوشتن زیاد و تحقیق حاصل میشود. یک ضرورت دیگر برای موفقیت در این فضا، زندگی با مردم است؛ یعنی یک مدیر رسانه و خبرنگار نمیتواند موفق باشد؛ مگر اینکه با مردم زندگی کند؛ یعنی مشکلات مردم را از نزدیک حس کند.
این روزنامهنگار اضافه کرد: باید در لایهها و با لایههای مختلف جامعه زندگی کرد. نکته بعدی این است که خبرنگار باید چشم تیزبین و استعداد سرشار داشته باشد تا بتواند پوستههای مختلف مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را بشناسد و به مغز وقایع و رویدادها و فرایندهایی که در جامعه، منطقه و دنیا میگذرد، برسد.
شجاعی گفت: خبرها و اتفاقات و حوادث، ظاهری دارند؛ اما پشت این پوسته مغزی است و لایههایی وجود دارد که احتمالا همه مردم توان شکافتن آن را ندارند و اینجا وظیفه خبرنگار حساس میشود تا بتواند زوایای پنهان و گوناگون یک واقعه سیاسی و اجتماعی و فرهنگی را واشکافی کند و لازمه این امر اشراف به این مسائل است.
وی با بیان اینکه رسانهها کارهای انجام نشده را خوب میتوانند پیگیری کنند و به صورت منطقی و مستدل، مسئولین را به چالش بکشند، افزود: امانتداری و انجام کار حرفهای یکی دیگر از لوازم اساسی موفقیت رسانههاست و البته صداقت و بههنگام بودن هم حائز اهمیت است.
این روزنامهنگار عنوان کرد: متاسفانه برخی از رسانهها دچار خودسانسوری هستند. من فکر میکنم اگر این خودسانسوریها همینطور ادامه پیدا کند و ما کار تولید و توزیع و نشر خبر را اول به دیگران بسپاریم و بعد از اینکه دیگران خارج از کشور اخبار را توزیع و منتشر کردند، بخواهیم موضع بگیریم، اصلا کار خوبی نیست. پس لازمه دیگر بهروز بودن مدیر رسانه و خود رسانه و خبرنگار است و البته دوری جستن از خودسانسوریهای غیر ضروری بسیار مهم است.
شهروند خبرنگاری تهدید نیست؛ بلکه فرصت است
شجاعی در خصوص پدیده شهروند خبرنگاری اظهار کرد: نه فضای مجازی و نه شهروند خبرنگار و نه هر کسی که با یک موبایل میتواند کار خبری انجام دهد، از نظر من هیچ کدام تهدید برای رسانهها نیستند؛ چون اینها باعث میشوند که یک رسانه باهویت و شناسنامهدار بههنگامتر و حرفهایتر باشد.
وی افزود: مردم خبرهای اساسی خود را ازموبایل و تلگرام نمیگیرند. مردم هنوز به رسانههای کشور اطمینان دارند؛ گرچه در برخی زمینهها اعتماد کم شده که البته این هم به خاطر کمکاری خود ما بوده است.
این روزنامهنگارعنوان کرد: من فکر میکنم این پدیده تهدید نیست بلکه یک فرصت است و وقتی یک رسانه به موقع، باصداقت و امانتدارانه وارد عرصه تولید خبر شود و به موقع خبر را به دست مردم برساند، قطعا بازار شایعات داغ نمیشود و یکی از دلایلی که بازار شایعه داغ میشود و خبرهای دروغ منتشر میشود، این است که رسانههای رسمی دیرهنگام عمل میکنند و این دیرهنگامی باعث میشود که دیگران میدانداری کنند.
شجاعی گفت: پس اگر رسانههای باهویت، با عملکرد حرفهای خودشان میداندار این جریان باشند، شهروند خبرنگاران اصلا نمیتوانند تهدید باشند؛ و در صورتی میتوانند تهدید باشند که رسانههای باهویت و شناسنامهدار به وظیفه اساسی خودشان که شامل اطلاعرسانی و بالابردن سطح سواد رسانهای مردم و اقناع افکار عمومی است، عمل نکنند؛ در نتیجه فکر میکنم که حتی فضای مجازی و شهروند خبرنگار میتواند به رشد و تعالی رسانهها کمک کند و این را با این شرایط تهدید نمیبینم.
انتهای پیام
-
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴:۰۵
-
۱۹ بازديد
-
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/85360/