پیام خراسان

آخرين مطالب

رسانه، کلیدی برای گشایش مشکلات بازار اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد - رسانه در گشودن گره از کار صنوف مختلف، مطالبه گری از دستگاه های اجرایی و نظارتی، آگاهی از تخلفات و رسیدگی به آنها، نقش بی بدیلی دارد و اغراق نیست اگر آنرا شاه کلید پیگیری مطالبات صنفی و رسیدگی به مسائل مبتلابه بازار قلمداد کرد.
یک سوی همه جریانات مرتبط با بازار اعم از گرانی، کم فروشی، مالیات و مطالبات صنوف "رسانه ها" هستند و امروزه بازار و رسانه به درک مشترکی از همکاری با یکدیگر در اطلاع رسانی و تجارت رسیده اند و هرکدام تاثیر غیرقابل انکاری بر دیگری دارند.
به باور کارشناسان در شرایط کنونی اقتصاد کشور، نقش رسانه ها در پیگیری مطالبات صنوف از یک سو و جلوگیری از تشنج در بازار و حمایت از حقوق مصرف کننده از سوی دیگر، غیرقابل انکار است و استفاده درست از این ابزار می تواند در رفع مشکلات بسیار اثرگذار باشد.
*خبرنگاران پل ارتباط مردم و مسئولان
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: خبرنگاران رکن چهارم دموکراسی، چشم بینا و گوش شنوا و دیدبان هوشیار جامعه هستند.
علی باخرد افزود: چنانچه خبرنگاران گوشی شنوا و دستی توانا برای انعکاس و بیان مشکلات داشته باشند، 80 درصد از مطالبات مردم پیگیری و توسط حکومت رسیدگی می شود.
وی گفت: خبرنگاران می توانند تنها پل ارتباطی بین مسئولان یا دستگاه های دولتی با مردم باشند، قطعا دستگاه های دولتی و متولیان دولتی حوزه اقتصاد، بازخورد عمل خود در بین مردم را از طریق رسانه ها، چه در فضای واقعی و چه مجازی مشاهده می کنند.
باخرد ادامه داد: نه مردم فرصت و امکان انعکاس مطالبات خود را به صورت رو در رو و مستقیم با دستگاه های اجرایی دارند و نه دستگاه های مسئول در حوزه بازار پلی مطمئن تر و کاراتر و سریع تر از رسانه ها در اختیارشان است.
وی اظهار داشت: رسانه ها در فضای اقتصادی با حفظ امانتداری می توانند انعکاس دهنده مشکلات مردم به مدیران اقتصادی و نیز منعکس کننده عملکرد دستگاه های اجرایی به مردم باشند.
وی بیان کرد: نقطه تعادلی در اقتصاد، رسانه ها هستند، اکثر مشکلاتی که از طریق مردم و دستگاه های اجرایی منعکس می شود، بدون بزرگنمایی و اضافه گویی توسط رسانه ها انجام می گیرد.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: جلب اطمینان دو طرفه بین رسانه ها اعم از فیزیکی و مجازی و مجریان بخش اقتصاد، بهترین راهکار ایجاد احساس امنیت اقتصادی در مردم است زیرا همیشه احساس امنیت از خود امنیت اقتصادی مهمتر و کاراتر است و این احساس تنها از طریق رسانه ها به وجود می آید.
باخرد در مورد کارکرد رسانه ها در رسیدگی به تخلفات صنفی گفت: دو نوع واکنش نسبت به مسائل مرتبط با تخلفات اقتصادی وجود دارد، یک واکنش مربوط به نتیجه بازرسی های بازرسان با علم بر ضعف های موجود در بازار یا کمبودها در آن و واکنش دوم مربوط به مشکلات و اخباری است که از سوی مردم و رسانه ها به ما منتقل می شود.
وی اضافه کرد: رسانه ها سهم قابل توجهی در کشف تخلفات و برخورد با حوزه تخلفات اقتصادی دارند زیرا عمده موارد بازرسی مربوط به گزارش هایی است که در روزنامه ها، سایت های خبری و صدا و سیما منتشر می شود.
* بیان مطالبات صنوف از رسانه
رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در خصوص نقش رسانه ها در تبیین مطالبات صنفی گفت: بیان مطالبات از سوی اصناف باید در چارچوب قانون باشد و قانون نظام صنفی این اختیار را به صاحبان صنوف داده که در چارچوب ضوابط و قانون مطالبات خود را بیان کنند.
محمود بنانژاد اظهار داشت: در برخی موارد بیان مطالبات از طریق صاحبان صنوف خارج از عواید و ضوابط قانونی شکل گرفته و باعث بی نظمی و بعضا سوءاستفاده بیگانگان از این فضا شده است؛ در حالی که در اینجا رسانه ها می توانند با بیان مطالبات صنوف از انجام اعمال غیرقانونی اصناف جلوگیری کرده و مطالبات آنان را با هدایت درست رسانه ای به مسئولان انعکاس دهند.
وی بیان کرد: وقتی رسانه ها در حوزه مطالبات عمومی به عنوان مثال در حوزه اصناف وارد می شوند و به این مطالبات می پردازند، دستگاه های اجرایی بهتر می توانند به آن رسیدگی کنند.
رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: خواسته ها و مطالبات صاحبان صنوف خارج از قانون نیست اما بیان غیراصولی و خارج از ضوابط آنها، باعث سوءاستفاده و بزرگنمایی این مسائل توسط برخی از گروه های معاند می شود و این مطالبات را به اصل نظام اسلامی و نارضایی مردم از آن ارتباط می دهند.
* رسانه و نقاط کور صنوف
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: خبرنگاران و مطالبی که در رسانه ها منتشر می شود به بخش جدایی ناپذیر از کار بازرسی و نظارت بر بازار تبدیل شده و عموما رسیدگی به موارد تخلف در بازار از طریق گزارش هایی است که در رسانه ها منتشر می شود.
امیر دلداری اظهار داشت: خیلی از موارد تخلف توسط خبرنگاران به مرکز بازرسی اعلام می شود، در حوزه گرانی، خبرنگار به عنوان همکار در کنار بازرسان قرار می گیرد و برای دفاع و حفظ حقوق مصرف کننده تلاش می کند و این مهم اهمیت کار بازرسان را افزایش می دهد.
وی گفت: در مجموع کار بازرسی از سطح بازار بدون همکاری رسانه ها در انعکاس مشکلات مردم و تخلفات، ابتر است و کار رسانه ها و خبرنگاران با کار بازرسی و نظارت بر بازار گره خورده است.
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی گفت: البته هنوز برخی مشکلات صنوف از دید خبرنگاران مخفی مانده و به آن پرداخته نشده است، در حالی که رسیدگی به این مسائل و حل آن می تواند گامی در راستای حفظ حقوق مصرف کننده باشد.
دلداری ادامه داد: به عنوان مثال هیچ قانونی در خصوص نظارت بر اجاره مغازه ها وجود ندارد و افزایش اجاره بها باعث می شود که صاحب واحد صنفی برای تامین آن چاره ای جز گران کردن اجناس خود نداشته باشد، هرچند این گرانی از دیدگاه بازرسان اصناف قانونی نیست اما باید این مساله از ریشه حل شود که رسانه ها می توانند در این زمینه کارگشا باشند.
وی گفت: ریشه یابی مسائل، پرداختن به مطالبات صنوف از دولت در خصوص تسهیلات خوداشتغالی و کارگاه های زودبازده، بررسی وضعیت اقتصادی و ارائه راهکار برای حل مشکلات از طریق رسانه ها می تواند به حوزه بازار و صنوف کمک شایانی کند.
وی اظهار داشت: خانواده اصناف جزئی از بخش خصوصی است که سهم زیادی در اشتغال کشور دارد، لذا نیازمند حمایت بیشتری هستند و از رسانه ها انتظار می رود در شرایط کنونی اطلاع رسانی بهتری از مسائل مرتبط با بازار و صنوف داشته باشند و به صورت ریشه ای به مسائل آنان پرداخته و راهکار ارائه دهند.
* ترویج فرهنگ خودنظارتی در رسانه
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز گفت: اصحاب رسانه امروز حرف اول را در همه عرصه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می زنند و نقش آنها در این عرصه ها بسیار پررنگ است.
حمیدرضا کریم اظهار داشت: بررسی موضوعات، انعکاس مسائل و آسیب شناسی در این حوزه از بحث های اصلی اجتماعی و اقتصادی است، خبرنگاران می توانند نقاط آسیب دستگاه های اجرایی را در حوزه سازمانی به مدیران یادآور شده و اطلاعاتی در خصوص آسیب شناسی مسائل اجتماعی در حوزه بازار و اقتصاد در اختیار مسئولان قرار دهند تا براساس آن بهتر برنامه ریزی کنند.
وی بیان کرد: تعزیرات حکومتی همواره تلاش کرده که در جهت تحقق رسالت سازمانی اش، ارتباط خود را با رسانه ها برای کنترل بازار و نظارت بر اصناف حفظ کند.
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی گفت: این نهاد تلاش کرده با همکاری رسانه های استان، فرهنگ خودنظارتی را در بین صنوف ترویج دهد چرا که استفاده بیش از حد از کنش های کیفری حس انتقام جویی را در محکومان افزایش می دهد و این مهم به ضرر جامعه است.
کریم اظهار داشت: نظارت صرف بر بازار هزینه زیادی دارد و خیلی هم اثرگذار نیست، در مقابل آگاهی از قوانین، اطلاع رسانی از شرایط، ایجاد تعصب دینی در کسبه مبنی بر اینکه خدا را ناظر بر اعمال خود دانسته، منصف بوده و حقوق دیگران را پایمال نکنند؛ همه و همه به ترویج فرهنگ خودنظارتی کمک می کند و یک بازوی تحقق این مهم، رسانه ها هستند.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصاد کشور که قیمتها را براساس دلار تعیین می کنند، نظارت بر بازار دشوارتر شده است، ایجاد غیرت ملی و تعصب دینی در کسبه راهکار بهتری نسبت به برخورد قانونی و مجازات کیفری با آنان است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی گفت: طبیعی است که اگر جرم تکرار شود، دستگاه های نظارتی دولت مجبور هستند برای حمایت از حقوق شهروندی از همه ابزارها در برخورد قاطع با متخلفان استفاده کنند، با این حال همیشه کنش کیفری در اولویت نیست.
کریم افزود: خبرنگاران بازوی تعزیرات در رسیدگی به تخلفات بازار هستند، خیلی از موارد تخلف توسط خبرنگاران کشف و به این دستگاه اطلاع رسانی شده است و از این حیث خبرنگاران نقش ویژه ای ایفا کرده اند.
5132/7489

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/85436/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت سیلاب در زیرکوه خراسان‌جنوبی؛ کنکوری‌ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

(ویدیو) کنایه واعظی به آمار‌های غلط دولت رئیسی؛ مردم بهترین قاضی هستند

لزوم وجود مدیریت واحد مرزی به منظور جلوگیری از توقف زیان‌بار کامیون‌ها

ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم

باران بهاری هوای مشهد را پاک کرد

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/ «بر فراز کشتزار» در بازار نشر

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

انسداد برخی از محور‌های مواصلاتی در خراسان جنوبی

سیلاب بعضی از محور‌های خراسان جنوبی را مسدود کرد

بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال 700 نفر را فراهم کردند

خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی پیشگام است

بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی

ادامه بارش‌های سیل‌آسا و رگباری در نیمه شرقی خراسان جنوبی

پراید در صدر جدول خودروهای آلاینده مشهد قرار دارد

تکمیل متروی گلبهار به مشهد در اولویت قرار گرفت

تبدیل به ضایعات بیش از 3 هزار کیلوگرم گوشت مرغ در بیرجند

مسدود شدن محورهای منتهی به شهرستان زیرکوه/جاده قاین لغزنده است

ببینید| کنایه واعظی به آمارهای غلط دولت رئیسی /مردم بهترین قاضی هستند

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 6 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

تجلیل جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهید غیرت

حمله افراد نقاب‌پوش به نشست ضدفاشیستی در سوئد

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

برگزاری آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در سبزوار

خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود

هوای مشهد در شرایط پاک قرار گرفت

طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا

دختر شیروانی قهرمان شطرنج‌ لیگ برتر کشور شد

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

شکسته شدن دو سد خاکی در خراسان جنوبی

زیرکوه در محاصره سیلاب + تصاویر

انسداد جاده تربت جام- صالح آباد بر اثر وقوع سیل

‌مسیرهای خراسان جنوبی لغزنده است

بیش از 10 هزارمددجوی خراسان شمالی از خدمات مشاوره رایگان بهره‌مند شدند

رقابت بیش از 91 هزار داوطلب در نوبت نخست کنکور خراسان رضوی

تلاطم رودخانه علی سالار در بشرویه + فیلم

جاده‌های خراسان رضوی بارانی است

محور‌های شهرستان زیرکوه مسدود شد

چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)

بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در گرمه انجام شده است

حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد

چشم نوازی گل‌های رنگارنگ در باغ گل‌های مشهد + تصاویر

امداد رسانی هلال احمر به سیل زدگان در خراسان جنوبی

8 درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند

تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/56 خانوار اسکان داده شدند

خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین

آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد

نمایندگان خراسان شمالی در اردوی استعدادیابی بسکتبال حضور دارند

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 6 اردیبهشت 1403+ جدول