پیام خراسان

آخرين مطالب

قلم خبرنگار فساد را به زانو درمی آورد فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- قلم زدن در مسیر صحیح و شفاف سازی به موقع برنده تر از شمشیر تیزی است که بر پیکره فساد فرود آمده و فرصت هرگونه سوءاستفاده را از عاملان فساد می گیرد.
به گزارش ایرنا، همواره موانع زیادی در جامعه برای توسعه متوازن وجود دارد که فساد از آن جمله است. در این میان خبرنگاران و رسانه ها با کارکرد اطلاع رسانی به موقع و شفاف سازی صحیح بازوی توانمندی برای مسئولان در شناخت مشکلات و مبارزه با فساد هستند و می توانند مرهمی بر زخم ناسور فساد در جامعه باشند.
البته خبرنگاران برای ایفای این رسالت با موانع زیادی روبرو هستند که سد شدن برخی مسئولان در مقابل شفاف سازی و موضع گیریهای غیرمنطقی از آن جمله است. قلم خبرنگار در مبارزه با فساد برنده تر از شمشیر است اما به شرط همراهی مسئولان و پذیرش جایگاه واقعی رسانه.
* نقش موثر خبرنگاران در سلامت جامعه
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به نقش موثر رسانه در شکل دهی افکار عمومی اشاره و بیان کرد: رسانه ها با ارتقاء آگاهی عمومی و افزایش سواد رسانه ای شهروندان نقش مهمی در تنویر افکار عمومی دارند.
سیدامیر مرتضوی افزود: خبرنگاران و اصحاب رسانه با شفاف سازی بهنگام و صحیح علاوه بر مبارزه با فساد می توانند نقش مهی در آرام سازی فضا، ارتقاء فرهنگ عمومی و سالم سازی جامعه داشته باشند.
وی گفت: هم اینک با پدیده ای به نام معماری نوین در فضا مجازی مواجهیم و این فضا از طرق مختلف نظام معرفتی و سبک زندگی جامعه را تغییر داده است. بر این اساس خبرنگاران می توانند با تیزبینی و اطلاع رسانی صحیح و به موقع افکار عمومی را در مسیر درست هدایت و از بروز انحرافات جلوگیری کنند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی افزود: یکی از مهمترین راهبردهای قوه قضاییه در سالهای اخیر ارتقاء آگاهیهای عمومی با هدف کاهش وقوع جرم و پرونده های قضایی بوده است. :رسانه ها در تحقق این مهم نقش انکارناپذیری دارند و می توانند با ارائه هشدارهای لازم و اطلاعات مورد نیاز به جامعه، در زمینه کاهش وقوع جرم و فساد موثر واقع شوند.
* رسانه و واقعیتها
مدرس دانشگاه و روزنامه نگار پیشکسوت در خصوص نقش رسانه و خبرنگاران در کاهش فساد به خبرنگار ایرنا گفت: رسانه و مطبوعات جایگاه ویژه ای در شناخت پدیده ها و واقعیتهای جامعه دارند.
دکتر یحیی عظیمی افزود: هرقدر رسانه ها به مسئولیت اجتماعی خود توجه بیشتری داشته باشند به همان نسبت واقعیتهای اجتماعی را بهتر خواهند دید.
وی ادامه داد: جایگاهی که نظام سیاسی نیز برای رسانه قائل است نقش مهمی در ایفای نقش موثر رسانه در شناخت واقعیتهای جامعه و کاهش فساد دارد. رسانه ها هنگامی می توانند در این زمینه نقش آفرین باشند که جایگاه آنها از سوی مسئولان شناخته شده باشد.
این روزنامه نگار گفت: رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی نقش بی بدیلی در جامعه و کاهش فساد دارد ولی ایفای این نقش در گرو اعتقاد مسئولان به شفاف سازی است.
* مدیران خودافشایی کنند
وی همچنین اظهار داشت: مدیران جامعه باید اعتقاد به افشاگری داشته باشند، خودافشایی کنند و ارتباط تنگاتنگی با رسانه ها داشته باشند.
اگر جایگاه رسانه ها به خوبی شناخته می شد و خبرنگاران نیز به این جایگاه اعتقاد می داشتند هم اینک در شناخت مسائل جامعه و جلوگیری از بحرانی شدن آنها در شرایط متفاوتتری قرار می گرفتیم.
عظیمی افزود: هنگامی که مسائل به درستی شناخته نشوند تبدیل به آسیب و تهدید می شوند که در این مرحله نیز اگر توان مقابله وجود نداشته باشد آن مشکل تبدیل به بحران می شود. هم اینک دچار فساد سیستمی در جامعه شده ایم زیرا کار رسانه ای درست و به موقع در عصر ارتباطات و اطلاعات انجام نشده لذا فساد تبدیل به بحران شده است.
وی ادامه داد: اگر فضا برای تشریح واقعیتها از سوی خبرنگاران در جامعه فراهم شود دچار فساد سیستمی نمی شویم، اطلاعات و بازخوردها به موقع به جامعه داده می شود و جلوی بسیاری از مشکلات قبل از تبدیل آن به بحران گرفته می شود.
* رسانه ابزار سلطه نیست
این مدرس دانشگاه و فعال رسانه ای همچنین گفت: البته هم اینک نیز رسانه می تواند با آزادی عمل در شناخت این بحران و آسیب بسیار نقش آفرین باشد ولی متاسفانه برخی از رسانه به عنوان ابزار قدرت و سلطه استفاده می کنند.
وی افزود: رسانه هایی نیز که ظرفیت و توان لازم را ندارند در این تله گیر می کنند و واقعیتهای جامعه را آنگونه که مسئولان می خواهند منعکس می کنند و به بحران فساد دامن می زنند. رسانه ها و خبرنگارا باید از آزادیهای لازم در جامعه برخوردار باشند و به جای نگاه ابزاری به آنها، به ظرفیتشان در شفاف سازی برای کاهش فساد و جلوگیری از بحران توجه شود.
* رسانه مناسبترین ابزار کنترل و نظارت
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: رسانه ها با پایبندی به شاخصهای دقت و صحت می توانند ابزار کنترل و نظارت موثری در جلوگیر از فساد و خیلی از موارد دیگر باشند.
محمدرحیم نوروزیان افزود: اگر رسانه کارکرد درستی داشته باشد به واسطه توجهی که نسبت به رسالت شفاف سازی و اطلاع رسانی رسانه ها در جامعه وجود دارد خیلی از کجیها و فسادها از بین می رود.
وی ادامه داد: اگر شفافیت وجود داشته باشد فساد کاهش می یابد، رسانه ها با بیطرفی و لحاظ امانتداری نقش مهمی در ارائه اطلاعات صحیح و کاهش فساد در بخشهای مختلف دارند.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: خبرنگاران رسالت مهمی در جامعه برعهده دارند و به واسطه این حرفه می توانند با ورود به موضوعات مختلف در جهت حل و کاهش بسیاری از تنگناها ایفای نقش کنند لذا باید قدر این جایگاه را دانسته و در اطلاع رسانی اسیر جناح بازی نشوند.
7505/1858

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/85479/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد