پیام خراسان

آخرين مطالب

قائم مقام وزیر علوم: می‌توان علی‌رغم تحریم‌ها نیازهای دانش‌بنیان کشور را تامین کرد علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مسئولیت ما در دوران تحریم‌ها سنگین‌تر است و همچنان که دردوران جنگ یک عرصه طلایی جهت تامین نیازهای نظامی و دفاعی شکل گرفت، اکنون چنین فرصتی برای پارک‌ها نیز فراهم شده است. در این دوره تحریم می‌توانیم با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها به تامین نیازهای دستگاه‌های مختلف پرداخت. 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، عبدالرضا باقری صبح امروز در آیین تودیع و معارفه رئیس پارک علم و فناوری خراسان که در ساختمان مرکزی این پارک برگزار شد، بیان کرد: امروز علاوه برتامین نیروی انسانی، از دانشگاه‌ها برای توسعه کشور و نقش‌آفرینی در عرصه‌های بین‌المللی نیز انتظار می‌رود. 
وی ادامه داد: موضوعی که در دهه 80 و بخش قابل توجهی در دهه 90 صورت پذیرفته، افزایش تولیدات علمی در سطح منطقه و به خصوص افزایش انتشار مقالات بوده است. 
دانشگاه‌ها باید در حل مشکلات جامعه فعال‌ باشند
باقری عنوان کرد: دانشگاه‌ها در دهه 80 و 90 رسالت خود را در تولید نیروی انسانی و تولید دانش و فناوری انجام داده‌اند. امروزه مطالبه جدیدی از دانشگاه‌ها شکل گرفته است. امروزه دانشگاه‌ها بایستی در حل مشکلات جامعه فعال‌ باشند. امروز بایستی به دنبال شکل‌دهی دانشگاه‌های جامعه محور و یا دانشگاه نسل سوم باشیم.
وی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های دانشگاه‌های نسل سوم ایجاد پارک‌های علم و فناوری است که بسترهای مناسبی نیز جهت شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد می‌شود. تقریبا می‌توان گفت زیرساخت‌های مذکور در تمام استان‌های کشور، چه در دانشگاه‌ها و چه در پارک‌ها ایجاد شده است.
قائم مقام وزیر علوم تاکید کرد: انتظار می‌رود که پس از دو دهه توانستیم به عرصه تولید علم و دانش ورود پیدا کنیم، تحقق دانشگاه‌های نسل سوم یک شبه شکل نخواهد گرفت اما امیدواریم که در این عرصه نیز موفق باشیم. هدف ما در وزارت علوم بر این است که در دوره فعلی بیشتر به مسئله تولید فناوری بپردازیم و انتظار تحقق هدف مذکور از دانشگاه‌های سطح یک و دو کشور وجود دارد. 
باقری با تاکید بر ایجاد ارتباط میان دانشگاه و پارک‌های علم وفناوری تصریح کرد: در حقیقت بایستی میان پارک‌ها و دانشگاه‌ها یک ارتباط مستمر و پویا وجود داشته باشد. نمی‌توان انتظار آموزش و تولید فناوری را همزمان از دانشگاه داشت. در استان‌هایی که به تازگی در حال احداث پارک‌ها هستیم از نظر فیزیکی نزدیکی میان دانشگاه و پارک‌ها لحاظ شده است. در برخی از استان‌ها به اقتضا امکانات چنین نشده است اما بایستی با وجود فاصله فیزیک میان پارک و دانشگاه ارتباط پویا شکل بگیرد.
وی تصریح کرد: میان معاونت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه فردوسی و پارک علم وفناوری بایستی ارتباط مستمر شکل بگیرد. هدف هر دو واحد توسعه علمی کشور است و بایستی مرز‌ها از میان برداشته شود. در دانشگاه‌های نسل سوم نیز بایستی دیوارهای میان گروه‌های آموزشی برداشته شود و تحقیقات و پژوهش‌ها بایستی بر اساس نیازهای جامعه و بحران‌های فعلی کشور صورت گیرد.
قائم مقام وزیر علوم اظهار کرد: به مرور زمان در حال تدوین سیاست‌گذاری‌ها متناسب با ایجاد دانشگاه نسل سوم هستیم. طبیعتا اکثر قوانین و مقررات بایستی دگرگون شوند. بایستی در دانشگاه‌های نسل جدید از ایده‌های دانشجویان کارشناسی حمایت شود و این حمایت در بستر پارک‌ها ممکن است. ایده‌هایی که در صورت حمایت و پیگیری می‌توان به دانش و فناوری تبدیل شوند.
وی افزود: در حال تدوین یک بسته حمایتی برای دانشجویان فارغ‌التحصیل کارشناسی هستیم برای اینکه بتوانند پس از اتمام تحصیل به بازار کار وارد شوند و از مهارت‌های کافی برخوردار باشند. همچنین در حال رایزنی با ستاد نیروهای مسلح هستیم تا داانشجویان فارغ‌التحصیل مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد بتوانند دوران خدمت مقدس سربازی خود را در پارک‌ها بگذرانند تا از ظرفیت‌های علمی آنان استفاده شود.
باقری خاطرنشان کرد: بایستی در دانشگا‌های نسل سوم کشور بسته‌های پژوهشی تقاضامحور صورت بگیرد و پژوهش‌ها بایستی متناسب با تقاضاها و مشکلات جامعه انجام شوند. این موضوع به معنای غفلت از پژوهش‌های پایه نیست و در برخی از رشته‌ها نیاز اصلی روی تحقیقات پایه و محض قرار دارد.
وی اضافه کرد: بایستی برای پارک‌ها مقررات متناسب با احتیاجات و رویکردهای سازمانی آن‌ها تدوین شود و هدف فعلی وزارت علوم نیز همین است. این رویکرد در حقیقت به دنبال استفاده از استاندارد‌های روز دنیادر توسعه محل‌هایی مانند پارک‌هاست.
باقری تصریح کرد: دانشجوی تربیت‌شده در دانشگاه نسل سوم بایستی از ارتباطات گسترده بین‌المللی برخوردار باشد. این موضوع درمورد خود دانشگاه‌هاد و پارک‌ها نیز برقرار است و بایستی یک ارتباط مستمر و پویا با سایر دانشگاه‌های جهان تحقق یابد.
قائم مقام وزیر علوم گفت: تاکید بر این است که پارک‌ها و دانشگاه‌ها به دنبال حمایت از ایده‌های دانشجویان باشد. بدین منظور منابع مالی صندوق‌های رفاه دانشجویی را افزایش دادیم تا علاوه بر افزایش رفاه دانشجویان به گسترش تحقیقات علمی آنان نیز یاری شود.
وی اضافه کرد: انجمن‌های علمی دانشجویی بایستی با ساختار پارک آشنا باشند و بایستی هر ساله چندین بار از پارک بازدید کنند. این دیدار مستمر سبب ایجاد ارتباط میان انجمن‌های علمی و پارک می‌شود. دانشجویان دوره ارشد و دکترا بایستی بدانند که از ایده‌های آنان به طور حتم حمایت خواهد شد.
باقری بیان کرد: با شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان به حضور نخبگان دانشگاهی در جامعه بیشتر امیدوار بود و از مهاجرت آنان به خارج کشور جلوگیری کرد. تجربه‌های موفق در پارک‌ها به طور حتم می‌تواند دیدگاه برخی از نخبگان در مورد حضور در ایران را تغییر دهد.
قائم مقام وزیر علوم در خصوصو آغاز تحریم‌ها و وضعیت آتی تولید دانش و فناوری کشور عنوان کرد: مسئولیت ما در دوران تحریم‌ها سنگین‌تر است. همچنان که دردوران جنگ یک عرصه طلایی جهت تامین نیازهای نظامی و دفاعی شکل گرفت، اکنون چنین فرصتی برای پارک‌ها نیز فراهم شده است. در این دوره تحریم می‌توانیم با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها به تامین نیازهای دستگاه‌های مختلف پرداخت. 
وی افزود: بایستی بیان کرد که طی مذاکراتی که با دانشگاه‌های خارجی صورت گرفته یک ارتباط مستمر میان دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانشبنیان با دانشگاه‌های خارجی صورت گرفته و خوشبختانه تحریم موجب قطع‌رابطه نمی‌شود. این وضعیت را بایستی مغتنم شمرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/85508/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی