پیام خراسان

آخرين مطالب

همياري مهندسان براي اميدواري معلولان/ فقط پنج درصد از مساجد مشهد مناسب‌سازي شد مقالات

  بزرگنمايي:

پنجم اسفند ماه سالروز تولد خواجه نصيرالدين طوسي را به خاطر فعاليت‌ها و خدمات ارزنده اش در حوزه‌هاي مختلف روز ملي مهندس ناميده شده است.

مهندسين در طراحي‌هاي شهري و حوزه‌هاي مختلف مي توانند حامي معلولان بوده و با طراحي‌هاي فراگير مشکلات عديده آنها را به ويژه در تردد و حمل و نقل بر طرف کنند هر چند اول بايد تفکرات نسبت به معلولان اصلاح شود.

رشته هايي مانند مهندسي عمران، طراحي صنعتي، مکانيک، ترافيک، کامپيوتر و الکترونيک مستقيما به استفاده معلولان و افراد کم توان از خدمات شهري و دسترسي آنها به خدمات اجتماعي بستگي دارد.

کمک مهندسين به رفع مشکلات معلولان

در کشور ما خيلي از مشکلات مربوط به تردد افراد ارتباط مستقيم با حوزه مهندسين دارد و در کاربري هاي مختلف در بحث تردد در حوزه حمل و نقل مشکلات زيادي براي تردد افراد معلول و جانباز، سالمند و ديگر افراد کم توان وجود دارد که مهندسين کمک زيادي مي توانند داشته باشند.

ساختمان هاي پزشکي، داروخانه ها و بيمارستان ها که جاهاي پر ترددي براي افراد بيمار است و  متاسفانه ضوابط مناسب براي آنها در نظر گرفته نشده است از جمله مواردي است که با قشر مهدسين ارتباط مسقيم داشته و مي توانند کمک شاياني به نخوه دسترسي براي افراد کم توان داشته باشند.

مدير عامل انجمن حاميان شهر بدون مانع در اين رابطه  مي گويد: ساختمان پزشکان در محدوده ميدان امام رضا(ع) و خيابان پرستار که پر تردد ترين محل ها براي معلولان است از اين ضوابط بي بهره اند و چون خود پزشکان مطالبه گران حوزه سلامت هستند نبايد براي معلولان و بيماران مشکلات تردد وجود داشته باشد.

انجام خيلي از اقدامات از هدر رفت منابع جلوگيري مي کند

حميد حسيني عنوان مي کند: در حوزه پياده رو سازي هر چند اقدامات خوبي شروع شده است ولي تا نقطه هدف راه زيادي وجود دارد و مي توان با انجام خيلي از اقدامات به ويژه در ساخت معابر جديد از هدر رفت منابع جلوگيري کرد.

وي ابراز مي کند: در حوزه عمران و ترافيک حمل و نقل و جابجايي افراد معلول و کم توان، در حوزه طراحي صنعتي خيلي از موارد و محصولاتي که در پيرامون و جهت استفاده وجود دارد، در حوزه مکانيک خودرو، حمل و نقل و جابجايي عمومي، اتوبوس و تاکسي و نحوه طراحي آنها براي استفاده معلولان و افراد کم توان همه کار هايي است که از دست مهندسين بر مي آيد.

حسيني با بيان اينکه در حوزه کامپيوتر و الکترونيک مهندسين کمک هاي زيادي به افراد کم توان مي توانند داشته باشند ادامه مي‌دهد: دوره استفاده از کارهاي دور کاري است و معلولين بدون مراجعه به ساختمان ها و مکان هاي اداري مي توانند نياز خود را برطرف کنند ولي متاسفانه در اين حوزه براي استفاده نابينايان نرم افزاد خاص و کاملي وجود ندارد.

کمتر از  پنج درصدمساجد در پايتخت معنوي ايران مناسب‌سازي شده است

وي تاکيد مي کند: در شهري که رو به سالمندي مي رود بايد همه ضوابط سنجيده شده و از هم اکنون محيط و جامعه براي آنها آماده شود چرا که خطراتي که در کمين نابينايان و معلولان و سالمندان وجود دارد به خاطر همين عدم طراحي فضاي شهري مبتني بر سلامت است.

حسيني با بيان اينکه در اسلام و به ويژه در معماري اسلامي بر رعايت نياز و آسايش معلولان و کم توانان تاکيد شده است ادامه مي دهد: در شهر مشهد به عنوان پايلوت معماري اسلامي بايد تمام ساختما نها و به ويژه مساجد، و مراکز بهداشتي و درماني از اين ويژگي برخوردار باشند در حالي که در کمتر از پنج درصد مساجد شهر مان مناسب سازي انجام شده است.

مديرعامل انجمن حاميان شهر بدون مانع ابراز مي کند: مشهد در سال 2017 به عنوان پايتخت معنوي جهان اسلام در نظر گرفته شده است ولي متاسفانه جايگاه و اهميت و نقش مشهد ناديده گرفته شده و مشارکت افراد کم توان در دستور کار قرار نمي گيرد.

رئيس انجمن حاميان شهر بدون مانع  مي گويد: در دنيا نابينايان در دسترسي به اطلاعات تفاوتي با ديگر افراد ندارند ولي اينجا نابينايان در استفاده از اتوماسيون اداري در دولت الکترونيک خيلي مشکل دارند و با وجود درخواست هاي مکرر هيچ کار مهمي در اين زمينه انجام نشده است و به جاي مناسب سازي مشکل را به گردن نابينايان مي اندازند که آنها نمي توانند از اتوماسيون استفاده کنند.

اتوماسيون دولت الکترونيک مناسب سازي براي نابينايان را جدي نمي گيرد

سجاد موسوي ادامه مي دهد: اتوماسيون دولت الکترونيک مناسب سازي براي نابينايان را جدي نمي‌گيرد در حالي که 90 درصد نابينايان در دنيا شاغلند در کشور ما از نرم افزاز خاصي در حوزه اتوماسيون بي بهره اند.

وي ابراز مي‌کند: روز ملي مهندسي را به همه مهندسين تبريک گفته و اميدواريم در آينده رسالت و وظيفه خود را بيش از پيش و بهتر از گذشته دنبال و انجام دهند و نتيجه آن زندگي راحت در سايه علم و تکنولوژي براي همه باشد.

موسوي با بيان اينکه مهندسين بايد در طراحي‌هاي شهري به مشکلات همه اقشار جامعه توجه داشته باشند، عنوان مي‌کند: به ويژه 25 درصد افراد جامعه که کم توان و داراي مشکلات خاص هستند توجه بيشتري نياز دارمد  تا فعاليت هاي فردي و اجتماعي اين افراد در جامعه کم نشود.

وي با اشاره به اينکه مشکلات معلولان فقط معلوليت نيست مي گويد: محيط و باور هاي نادرست مردم است که مشکلات را ايجاد مي کند و بيکاري و انزوا در خانه و به دنبال آن افسردگي در بين اين فراد بالا رفته و سبب مي شود که زندگي عادي نداشته باشند.

محيط نامناسب اميد به زندگي در معلولان را بين 10 تا 15 سال پايين آورده است

موسوي ادامه مي دهد: افسردگي در ميان جامعه معلولان چهار برابر بيشتر از افراد عادي است و اميد به زندگي در آنها بين 10 تا 15 سال کمتر است که هيچ وقت علت يابي نشده است ولي مهمترين عامل آن محيط نامناسب زندگي براي اين افراد است.

رئيس انجمن حاميان شهر بدون مانع ابراز مي کند: نداشتن بهداشت رواني، افسردگي، عدم اعتماد به نفس و خود باوري و عدم توجه به اين قشر از جمله عوامل ديگر پايين آمدن اميد به زندگي است و علت آنها باز هم همان عدم محيط مناسب براي زندگي فردي و اجتماعي است.

موسوي اظهار مي کند: حق مسلم معلولان است که از زندگي عادي استفاده کنند و ما مي خواهيم که مهندسين و طراحان، برنامه ريزان و سياست گذاران، معلولان را ديده و در جامعه آنها را مشارکت دهند.

شهر استاندارد مي‌خواهيم

وي تاکيد مي‌کند: ما چيز خارق العاده اي نمي خواهيم بلکه فقط يک شهر استاندارد مي خواهيم و انتظارمان از مسئولان و مديران شهر به ويژه شهرداري توجه به ساخت و ساز ها است و اينکه چرا طراحان براي رفت و آمد افراد کم توان فکري نکرده اند.

موسوي با بيان اينکه توقع ما از جامعه مهندسين ديد وسيع و داشتن طراحي فراگير است مي گويد: با اين ديدگاه از دوباره کاري هاي بسياري جلوگيري شده و منابع مالي به هدر نمي رود.

وي ابراز مي‌کند: طوري طراحي شود که محصولات، ساختمان‌ها، ابرازآلات و مکان‌هاي عمومي براي همگان قابل دسترس و استفاده باشد چرا که با غير قابل دسترس بودن خيلي از مکان‌ها حق انتخاب گرفته شده و فقط مکان هاي قابل دسترس به افراد کم توان تحميل مي شود.

موسوي عنوان مي کند: اگر از همان اول با ديدگاه مبتني بر سلامت، ساختماني ساخته شود نه تنها از زيبائي آن کم نمي شود بلکه از نوعي معماري آرام و دلنشين برخوردار خواهد شد.

وي بيان مي کند: جامعه مهندسين بايد بر اي آدم ها به ويژه افراد کم توان ارزش قائل شده و طراحي هاي خود را مبتني بر نياز هاي آنها قرار دهند.

موسوي با بيان اينکه تنها درخواست ما از جامعه مهندسين عمل کردن به وظايف ذاتي خود بر اساس آموزش ها و استاندارد هاي لازم است مي گويد: با اين کار همه مي توانند در کنار هم زندگي مسالمت آميزي داشته باشند، چرا که اگر زندگي براي من معلول مناسب نباشد خسارت شده و  وقتي معلول نتواند فعاليت اجتماعي داشته باشد و فقط مستمري بگيرد سرمايه هاي کشور به هدر مي رود.

وي تصريح مي‌کند: اگر کمي به مسائلي که از 30 سال قبل گفته شده و روي آن تاکيد شده است توجه مي شد امروز شاهد شهري پر از مشکل براي افرد معلول، سالمند و ديگر افراد کم توان نبوديم.

موسوي در پايان تاکيد مي کند: تنها عامل درک وضعيت معلولان از سوي مهندسين تعامل با آنها است و ما به عنوان يک انجمن حامي اعلام مي کنيم که حاضريم کارگاه هاي آموزشي کوتاه مدت براي آشنايي تشکل هاي مختلف مهندسي با وضعيت معلولان براي آنها برگزار کنيم.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/858/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان