معاون فرهنگی شهرداری مشهد: ایجاد نشاط اجتماعی، هدفگذاری جدی ما در حوزه فرهنگی است
فرهنگي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - معاون فرهنگی شهرداری مشهد گفت: ایجاد نشاط اجتماعی را از هدفگذاریهای عمده حوزه فرهنگی شهرداری است.
دکتر هادی بختیاری پیرامون برنامهها و اقدامات شهرداری در رسیدگی به مطالبات مردمی و کاهش آسیب اجتماعی اظهار کرد: زمینههای اجتماعی در جامعه وجود دارد و ما میتوانیم به آن ورود پیدا کنیم که یکی از آنها مسئله نشاط اجتماعی است. فقدان شادی و نشاط اجتماعی یکی از زمینههای آسیب اجتماعی به ویژه در جوانان است و ایجاد فضایی که بتواند این نشاط اجتماعی را فراهم کند و تفریحات سالم را برای افراد، چه به صورت جمعی و چه فردی آماده کند، یکی از هدفگذاریهای جدی در حوزه فرهنگی است.
وی افزود: دیگر هدفگذاریها در این حوزه، فرهنگ شهروندی و نیز موضوع هویت شهری یا حس تعلق شهروندان به شهر خود است که مسئولیت و مشارکت در آن مطرح میشود. در مجموع، این سه اهداف عمده ما در این دوره است. ولی برای برنامه و اقدام، نیاز به حضور نخبگان، سمنها و غیره داریم که به تحقق برنامه کمک کنند.
معاون فرهنگی شهرداری مشهد پیرامون برنامهها و اقدامات شهرداری نسبت به قشر ضعیف حاشیه شهر بیان کرد: هیات اندیشهورز ما طرحهایی را بررسی کرده و آنهایی که ازغنای خوبی برخورداند، انتخاب میکند. ضمن این که دو یا سه طرح مصوب نیز داریم. همچنین، چند طرح دیگر نیز از طرف استان و ستاد حاشیه مطرح شده و نهادهایی چون جهاد دانشگاهی، برنامههایی مانند توانمندسازی 4 هزار زن سرپرست خانوار در حاشیه را در برنامه قرار دادهاست که شهرداری نیز در این مورد کمک میکند. ضمن این که آموزش و پرورش و ستاد حاشیه نیز برنامهای برای دانشآموزانی که از تحصیل بازماندهاند دارد که شهرداری نیز برای کمک به بخشی از این طرح آمادگی دارد.
بختیاری پیرامون آسیبهای اجتماعی خاطرنشان کرد: نکته مهم این جاست که موارد و زمینههای فرهنگی و یا اجتماعی وجود دارد که باعث میشوند آسیبها و اتفاقات، زایش کرده و خود را نشان دهند؛ لذا اقدام عمیق و خوب آن است که به این علتها پرداخته شود. ضمن این که سیاست شهرداری در دوره جدید و در همه ابعاد اعم از فرهنگی آن است ک بتوان به مقداری نابرابری و فاصلهای که بی نقاط مختلف شهر وجود دارد، ترمیم و آمایش کنند و این هدفگذاری شهرداری است.
وی تصریح کرد: به نظر من، شهرداری و مدیریت شهری موظف است در درجه اول، به سمت آنچه خودش علت اصلی آسیبها بوده برود که یکی از آنها همین نابرابریها است و باید به آنها بپردازد، یعنی شهرداری خود مسبب این مسائل و آسیبهای اجتماعی نشود و این مهمترین چیزی است که در برنامه ارائه شده قرار دارد. همانطور که یکی از مسائل مطرح در این برنامه، این بوده که چه میزان میتواند به حل نابرابری اجتماعی در مناطق مختلف کمک کند.
معاون فرهنگی شهرداری مشهد عنوان کرد: یکی از مسائل جدی در خطا و اشتباهاتی که در مدیریت صورت میگیرد، ناشی ازعدم شناخت صحیح مسائل است، به طوری که در بسیاری از مواقع، نسبت به پدیدهای که از آن یاد میکنیم، شناختی دقیق و کامل نداریم و رسیدن به این شناخت، از دل گفتوگوهای علمی اتفاق میافتد تا به فهم درست و صحیح برسیم و زمانی که مراجع علمی ما به حدی از شناخت کافی برای عمل رسیدند، باید تبدیل به زبان برنامه شود.
بختیاری ادامه داد: بنابراین، در گام اول، در شناخت موضوعات و مسائل نارسایی و نقص داریم و در گام دوم، اتفاقی رخ نداده که بگوییم مدیران و دانشگاهیانی داریم که علم را تبدیل به زبانی میکنند که مدیر بفهمد و با آن برنامهریزی و سپس به اقدام کند. اکنون در تیم جدید نیز، مطالبات و فشارهای اجتماعی وجود دارد که شتابزدگی در تصمیم ایجاد میکند که این یک آفت است و نباید در تصمیمات دچار شتابزدگی شویم.
وی عنوان کرد: از روزهای ابتدایی که شورا و مدیریت جدید مستقر شد، به برنامه جدیدی فکر کرده است. این برنامه از 1397 تا 1400 در شهرداری تنظیم شده و در حال حاضر در شورا درحال بررسی، ورز و اصلاح است که البته مطمئنا میتوانسته کاملتر نیز باشد و به نظر من، رسانهها باید بر روی این برنامه متمرکز شده و آن را به خوبی نقد کنند تا ببیند اولا به محتواها و مطالبی که در جامعه نیاز بوده و مطالبه شده، نزدیک است یا خیر و در مرحله دوم این که آیا برنامه توانسته این مطالبات را به خوبی به اقدام درآورد یا نه و سپس این مسئله را به وسیله نخبگان مربوط و عالم به موضوع کارشناسی کنند.
معاون فرهنگی شهرداری مشهد اظهار کرد: رسانهها باید تلاش کنند مباحث را به سمت مواضع سودمند و اصلی ببرند و از سویی، در بسیاری از مواقع، حرف در رسانه گفته میشود، ولی لغو، بیهوده و بگوومگوهایی است که در نهایت هیچ خروجی نخواهد داشت. ضمن این که نقد این برنامه میتواند بهترین کمکی باشد که رسانه به مطالبهگران و نیز شهرداری در جهت کاهش خطا انجام دهد.
بختیاری در پاسخ به سوالی پیرامون مسئله اختصاص برنامههای قرآنی شهرداری به ماه رمضان و میزان کفایت آن در اشاعه فرهنگ قرآنی گفت: به عنوان یک راهبرد، باید نهادهایی که صلاحیت، آبرو و نفوذ اجتماعی مناسبی برای کار فرهنگی دارند، کار کنند و ما نیز حمایت میکنیم. ضمن این که در برنامه نیز مطرح شده که فعالیتهای فرهنگی باید از طریق ظرفیتها و نیروهای مردمی، سمنها و شورای اجتماعی محلات نیز باشد. البته مشکلی که وجود دارد این است که شاید این نهادها خیلی فعال نبوداند تا ما را حمایت کنند.
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/86849/