پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

باید توجه بیشتری به حوزه پیشگیری از بیماریها شود اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد - رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به تاکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به تغییر سبک زندگی و تامین سلامت مردم اشاره و بیان کرد: باید توجه بیشتری به حوزه پیشگیری از بیماریها شود و اجازه نداد تا مردم بیمار شوند.
حسینعلی شهریاری شنبه شب در همایش مجمع خیران سلامت سیستان و بلوچستان در مشهد افزود: هم اینک بیش از 50 درصد کودکان ایرانی چاق هستند و چاقی مادر همه بیماریها است. از سوی دیگر سالانه 17 هزار نفر در حوادث جاده ای جان خود را از دست می دهند و بیش از 13 هزار نفر معلول می شوند لذا باید فرهنگ سازی نسبت به افزایش تحرک و ورزش در جامعه، مصرف غذای سنتی و همچنین نحوه صحیح رانندگی انجام شود.
وی همچنین بر کاهش هزینه های بیمارستانی و اهتمام دولت نسبت به این موضوع تاکید و بیان کرد: باید مراقبت در منزل به جای مراقبت از بیمارستان در مورد بیمارانی که مدت درمانشان به طول می انجامد را گسترش داد تا هزینه های درمان کاهش یابد.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در ادامه همچنین گفت: مهاجرت مرزنشینان و ترک استان توسط مردم سیستان و بلوچستان تامین امنیت در مرزها را به مخاطره می اندازد. دولت بداند که اگر مردم سیستان و بلوچستان بخواهند محل زندگی خود را ترک کنند فقط باید 100 هزار میلیارد تومان هزینه شود تا امنیت در مرزهای جنوب شرق کشور تامین شود لذا باید نیازهای مردم این استان را تامین کرد تا آنان مجبور به ترک محل زندگی خود نشوند.
وی افزود: خیران سلامت اقدام قابل توجهی در سیستان و بلوچستان انجام نداده اند. این در حالی است که پارسال فقط در استان فارس خیران سلامت 81 میلیارد تومان و امسال 100 میلیارد تومان کمک کردند.
شهریاری اظهار داشت: مردم سیستان و بلوچستان همیشه مظلوم بوده اند. بیش از 18 سال است که خشکسالی در این استان حاکم شده و هم اینک بیش از سه هزار روستا در این منطقه با تانکر آبرسانی می شوند. حتی برخی نقاط زاهدان نیز فاقد لوله کشی آب هستند و هنوز افغانستان حق آبه سیستان را از محل چاه نیمه ها پرداخت نکرده است.
وی ادامه داد: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی عنایت خاصی به سیستان و بلوچستان داشت و در زمان تصدی خود در مجمع تشخیص مصلحت نظام 18 میلیارد تومان به تامین آب مردم این استان از چاه نیمه چهارم اختصاص داد.
رئیس مجمع خیران سلامت گفت: هیچ کشوری در دنیا به تنهایی موفق به تامین هزینه های بهداشت و درمان نشده و همواره خیران کمک رسان دولتها بوده اند.
وی افزود: با اینکه پارسال منابع زیادی برای حوزه بهداشت و درمان پرداخت شد و کارهای زیادی انجام گرفت با این حال در صورت ادامه مجدد تحریمها در تامین برخی اقلام از جمله دارو دچار مشکل می شویم لذا باید همت کرد و درد بیماران را کاهش داد.
شهریاری به عضویت 110 هزار نفر در مجمع خیران سلامت اشاره و بیان کرد: زنان در هر عرصه ای توانمندیهای خود را به اثبات رسانیده اند لذا اگر مشارکت زنان در حوزه خیران سلامت گسترش یابد بی تردید وضعیت کارهای خیراندیشانه در حوزه درمان بیش از گذشته خواهد شد.
وی اظهار داشت: امسال مجمع خیران سلامت با همه مجامع خیران در کشور تفاهمنامه امضا کرده و آنها قول کمک هزار میلیارد تومانی به این مجمع داده اند که این کمک نقدی صرف ساخت بیمارستان، مرکز دیالیز و غیره در مناطق محرومی مانند سیستان و بلوچستان خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این همایش مهمترین مولفه حوزه بهداشت و درمان را نیروی انسانی ماهر و متخصص ذکر و بیان کرد: به برکت اجرای طرح تحول نظام سلامت هم اینک نیروی متخصص در سه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، زاهدان و زابل مستقر است و دستیار پزشک در 11 رشته تخصصی در دانشگاه زاهدان و همچنین نیروی متخصص در حوزه های مختلف از جمله داروسازی در دانشگاه زابل در حال آموزش هستند.
محمد هاشمی افزود: با تلاشهای انجام گرفته طی 32 سال گذشته در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اقدامات موثری در حوزه زیرساخت های بهداشتی و درمانی انجام شد بطوری که هم اینک پوشش شبکه نظام سلامت در شهرستان های زیرپوشش این دانشگاه به 100 درصد رسیده اما کل پوشش این شبکه در استان سیستان و بلوچستان 87 درصد و برخی نقاط جنوبی از خانه بهداشت محروم است.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان در خط مبارزه با ورود بیماریهای گوناگون از کشورهای همسایه پاکستان و افغانستان قرار گرفته و در این زمینه مردم استان در معرض هجوم بیماریهای مختلف قرار دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در چند سال اخیر جمعیت سیستان و بلوچستان چهار برابر و تعداد تختهای بیمارستانی هشت برابر شده اما هنوز جوابگوی نیاز استان نیست با این حال با اتمام ساخت سه بیمارستان 540 تختخوابی در شهرهای زاهدان، ایرانشهر و چابهار تعداد تختها به 800 دستگاه می رسد.
وی افزود: تجهیزاتی از جمله مرکز ناباروری، فیزیوتراپی و مرکز درمان تخصصی قلب در زاهدان ایجاد شده اما به رغم تلاشها در تامین تجهیزات درمانی، این وسایل در مرکز استان متمرکز شده و مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان از آن بی بهره هستند.
هاشمی گفت: خیران سلامت در سیستان و بلوچستان تاکنون در خصوص راه اندازی مراکز دیالیز و بیماریهای خاص و برخی موارد دیگر مشارکت کرده اند اما با توجه به عمق محرومیت و نیاز مردم به تجهیزات بهداشتی و درمانی، مساعدت بیشتر خیران سلامت را در این منطقه خواستار هستیم.
7489/1858

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/87041/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت بیش از 11 هزار درخواست اشتغال مددجویان خراسان‌ جنوبی

محدودیت‌های ترافیکی 29 فروردین در بیرجند

محدودیت‌های ترافیکی 29 فروردین ماه در بیرجند

طرح جامع اقتصاد به توان مردم رونمایی می‌شود

قهرمان جهان کوراش مدال خود را به زندانیان جرائم غیر عمد اسفراین اهدا کرد

امروز وزش باد، خیزش گرد و خاک را در برخی مناطق قم به همراه دارد

صدیقی: حضور این حجم از تماشاگر در اسفراین اتفاق کم‌نظیری بود

کاهش 6 درصدی کشفیات مواد مخدر در خراسان‌شمالی

فروش مدال قهرمان کوراش جهان برای آزادی زندانیان اسفراین

کشف بیش از 45 هزار لیتر سوخت قاچاق توسط مرزبانان خراسان رضوی

ببینید | کشف یک تن شیشه از بار تریلی سنگ معدن

17 پروانه بهره‌برداری صنعتی در غرب خراسان رضوی صادر شد

کشف و ضبط 45 هزار لیتر سوخت قاچاق در کمتر از یک ماه در خراسان رضوی

امدادرسانی به سیل‌زدگان سه شهر مرزی خراسان جنوبی

بیش از 9 هزار کیلومتر ایل راه در خراسان جنوبی مرمت شد

تلاش برای ایجاد زیرساخت‌ها در 47 سایت نهضت ملی مسکن

اعضای باند 11 نفره قاچاق سوخت در مرز ماهیرود دستگیر شدند

رویکرد سپاه گره‌‌گشایی از مشکلات جامعه و مردم است

مردمی‌کردن اقتصاد با شعار و حرف به نتیجه نمی‌رسد

انعقاد 5 قرارداد روکش آسفالت جاده‌های شهرستان درمیان

کوچ بهاره عشایر خراسان جنوبی

آزمون 133 باسکول وسائل نقلیه چرخدار جاده‌ای در خراسان جنوبی

راز عجیب و غریب ‌چگونه تشکیل شدن ماه فاش شد

خرده فروشان مواد مخدر در شیروان بازداشت شدند

برخورداری 700 نفر از خدمات درمانی اردوی جهادی ارتش

مستند سازی 64 شی تاریخی در موزه‌های خراسان شمالی

راه اندازی بخش VIP در بیمارستان امام خمینی (ره) شیروان

تجمع پرشور مردم بجنورد در حمایت از عملیات وعده صادق

پیام تسلیت استاندار خراسان رضوی به مناسبت درگذشت پدر شهیدان دهنوی

ایران برای نخستین بار میزبان رقابت‌های تنیس ساحلی شد

اعتماد: بعد از انقلاب، یک میلیون هکتار از جنگل‌های کشور نابود شده است

برخورد قاطع با کارگاه متخلف شن شویی در مشهد

رشد 51 درصدی واگذاری زمین به کارآفرینان در خراسان رضوی

5 طرح محوری خراسان رضوی در سال 1403 برای مناطق عشایری

دوغارون؛ بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاران حوزه کشاورزی است

فیلم/ کشف یک تن شیشه از بار تریلی سنگ معدن

رونمایی از دیوارنگاره وعده صادق در میدان شهدای مشهد

توقیف تریلی حامل بار یک تن موادمخدر شیشه

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

ثبت مراسم آبگیری آب انبار‌های سرایان در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور

انهدام باند سازمان یافته قاچاق سوخت در خراسان جنوبی

دانش آموزان صدر نشین مهارت آموزی در خراسان جنوبی

افتتاح 3 طرح هادی در شیروان

طرح مهم عمرانی خراسان شمالی در بودجه 1403 اعتبار گرفت

9 طرح مهم عمرانی خراسان شمالی در بودجه 1403 اعتبار گرفت

افزایش تسهیلات بنیاد مسکن برای مددجویان خراسان شمالی

بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون خراسان رضوی فراهم شده است

2 انتصاب در انجمن سینمای جوانان ایران

انتقاد استاندار ایلام از وضعیت ساخت بازارچه میوه و تره بار