پیام خراسان

آخرين مطالب

/سالروز شهادت جوادالائمه(ع)/

یک کارشناس مذهبی: افشا و روشنگری، مشی جوادالائمه در برخورد با فرقه‌های انحرافی است فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - یک کارشناس مذهبی گفت: مشی امام جواد(ع) افشا و نیز روشنگری شیعیان در برخورد با فرقه‌های انحرافی بوده است.
حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین علی رضایی تهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، پیرامون شیوه امام جواد(ع) در برخورد با فرقه‌های انحرافی اظهار کرد: منش و روش جوادالائمه، به این دلیل که قدرت در دستشان نبود، فقط افشاگری و روشن‌گری بوده و بدین وسیله توانستند بسیاری از کسانی که به دلیل جهل و بی‌اطلاعی، به دام گروه‌های منحرف گرفتار شده بودند، از انحراف رهانیده و نجات دهند. 
وی افزود: از طرفی، چون حضرت به نوعی داماد حکومت تلقی می‌شدند و مامون به خاطر مسائل سیاسی خود، بالاجبار دخترش ام‌ فضل را به ازدواج حضرت درآورده بود، بسیاری نمی‌توانستند از مواقف قدرت علیه ایشان استفاده کنند و حضرت از این امتیاز ظاهری بهره برده و بسیاری از مباحثی که طرح آن برای خیلی‌ها در شرایط عادی ممکن نبود، در شرایط باز علمی مطرح و دنبال می‌کردند و همچون پدر خود، امام رضا(ع) که به‌خاطر ویژگی جلسات آنچنانی، عالم آل محمد معرفی شدند، جوادالائمه نیز در امتداد حرکت پدر، همان خط سیر را دنبال کرده و موفق شدند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: علی‌رغم این که عمر امام(ع) از 24 سال تجاوز نکرده، به این خاطر که از حدود 6 یا هفت سالگی به امامت رسیدند، امامت ایشان 17 سال و یک دوره نسبتا طولانی است و حضرت در این دوره، در روشنگری جهان اسلام و نجات آن‌ها از دام فرقه‌های مختلفی که عمدتا نیز دست سیاست پشت رشدشان بود، موفق بودند و توانستند نقش بسیار کلیدی و حساسی را ایفا کنند.
رضایی تهرانی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که در زندگانی جوادالائمه(ع) به چشم می‌آید و خود را نشان می‌دهد، رسیدن آن حضرت به امامت در سن کودکی است و با توجه به این که همه امامان ما پیش از این، در سنین بزرگسالی امامت را به دوش گرفتند، آن حضرت زمانی که در 6 یا هفت‌سالگی متکفل این امر شدند، هم در داخل جهان تشیع و هم در تمامی جهان اسلام، واکنش بسیار سنگین و سریعی در پی داشت.
وی بیان کرد: در میان شیعیان، آنان که ایمان قوی نداشتند، به تلاطم افتاده و برخی به فکر فرو رفتند و حتی کسانی چون یونس‌بن عبدالرحمان و دیگران مطرح کردند که از یاران قدیمی فردی تا زمان بزرگ شدن حضرت، پاسخگو باشد. در حالی که اگر امر امام جواد(ع) از ناحیه خداست، کودک یک‌روزه هم امام است و اگر این امر من‌الله نباشد، حتی با وجود هزارسال سن نمی‌تواند امام باشد. بنابراین، آنچه حائز اهمیت بوده، ارتباطی است که میان امام و حق‌تعالی برقرار می‌شود.
این کارشناس مذهبی گفت: همچنین، در میان دشمنان نیز موجی از شادی به راه افتاد که امام شیعیان، کودکی هفت‌ساله است و دیگر نیازی به برخورد ندارد و این تفکر ایجاد شد که می‌توان آن حضرت را با چند سوال سنگین، ترور شخصیتی کرد. با این طرز فکر، 80 نفر از علمای اهل سنت از ناحیه حکومت مامور می‌شوند تا از بغداد به مدینه روند و امام جواد(ع) را در یک مناظره علمی در هم بشکنند. زمانی که با ایشان ملاقات کردند، در طی جلسات طولانی و سوال‌های مکرر که برخی تا چندهزار آمار داده‌اند، آن حضرت مورد پرسش قرار می‌گیرند و چنان پاسخ‌های روشن، واضح برهانی و منطقی مطرح می‌کنند که همگی یک‌صدا به اعجاب درآمدند. یعنی، فضایی که تصور می‌شد باعث تخریب امامت می‌شود، خداوند آن را فضای رشد و شکوفایی امت، به برکت جوادالائمه(ع) قرار داد.
رضایی تهرانی تصریح کرد: امام رضا(ع) نیز به هنگام تولد فرزند خود فرموده‌اند که از این مولود، پربرکت‌تر بر شیعه متولد نشده است. بنابراین، امامت به نصب الهی، ارتباط با حق‌تعالی و نه سن‌وسال است. لذا امام جواد(ع) در آغاز امامت خود، بخاطر داشتن سن‌وسال پایین، فوق‌العاده مورد توجه بودند و آنچنان درخشیدند که همگان را به اعجاب واداشتند.
وی پیرامون میراث علمی آن حضرت در جهان تشیع عنوان کرد: بهترین میراثی که از امام جواد(ع) داریم، کلمات آن حضرت است که به شاگردان برجسته‌ای که در این دوران 17 ساله تربیت کردند، انتقال داده‌اند و یکی از این شاگردان، حضرت عبدالعظیم حسنی است که اکنون در شهر ری مدفون هستند. ضمن این که این کلمات، هرکدامش می‌تواند آینه روشنی برای حرکت انسان باشد. البته از زمان امام جواد به بعد، ائمه در یک محرومیت و حصار تنگ از ناحیه حکومت قرار می‌گیرند، ولی همچنان کلماتشان درخشان، روشن و راهگشاست‌.
این کارشناس مذهبی در خصوص مطلبی که گفته می‌شود استجاب دعا در حرم امام رضا(ع) منوط به بردن نام فرزند ایشان، جوادالائمه است، گفت: این یک حرکت ذوقی است؛ وگرنه کرم امام جواد و امام رضا(ع) بیش از این‌هاست و مردم گاهی از سر احساسات شخصی خود که نسبت به فرزندانشان حساس هستند، این‌گونه برداشت کردند که در محضر امام رضا(ع) نیز اگر ایشان را به جوادالائمه قسم دهند، تاثیرگذارتر است، ولی این‌گونه نیست؛ در واقع آنچه ما را در حرم امام رضا و حرم دیگر ائمه برخوردار از لطف و فیض بیشتر آنان می‌کند، همان معیار قرآنی یعنی «تقوا» است و هرکس باتقواتر است، نزد خدا عزیزتر بوده و هم در نزد امام، همان عزت الهی را دارد. به این دلیل که امام هم تجلی فیض، لطف و اراده خداوند است.
رضایی تهرانی خاطرنشان کرد: بنابراین، این تعابیر ذوقی اصل و ریشه‌ای ندارد، البته اگر انسان براساس مراتب تربیتی الهی سیر کند، تقرب به جوادالائمه و امام رضا(ع) نیز می‌یابد و می‌تواند به فیض و لطف الهی برسد. پس این‌گونه نیست که از ارزش‌های الهی فاصله گرفته، صرفا با بردن نام جوادالائمه بخواهیم حرکت عاطفی یا احساسی نزد امام رضا(ع) ایجاد کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/87059/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تخلف عرضه خارج از شبکه 66 کیسه آرد خبازی در بیرجند

برای دومین بار؛ تزریق 5 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی

شناسایی 832 خودرو با تخلف حمل اضافه تناژ بار در استان قزوین

کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد

تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است

مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!

(تصاویر) شکسته شدن 2 بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور

خراسان جنوبی در محاصره سیل ؛ بعضی روستاها تخلیه شدند | انسداد برخی محورهای مواصلاتی + تصاویر

جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی بازگشایی شد

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی

آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی؛ تخلیه برخی از روستاهای زیرکوه

بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است

حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024

تاکید بر رفع آسیب‌های جامعه از سوی مسئولان

25 میلیمتر باران در مشهد بارید

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی

تخلیه روستاهای بحرانی/ خسارت جانی در زیرکوه نداشتیم

تلاطم رودخانه علی‌سالار در بشرویه

جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی فرصت مجدد دارند

تصاویر دوچرخه‌های رنگارنگ سرقتی در گوشی یک دزد

فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس

تالاب کجی نمکزار نهبندان 30 درصد آبگیری شد

سیل به برخی راه‌های ارتباطی خراسان جنوبی خسارت زد / فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور

حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی

شیشه 36 در خراسان جنوبی

باید، حول محور وحدت از آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم

اعزام یک هزار و 500 زائر در سه روز اول عملیات حج عمره

️پوشش 100 درصدی طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

فصول مناسب برای سفر به مشهد چه زمانی است؟

عملیاتی شدن دو پلتفرم و یک نردبان اطفاء حریق و امداد و نجات آتش‌نشانی به همت متخصصان مشهدی

توجه شورای ششم به حل مسائل شهر با رویکردهای خلاقانه

برای هفتمین سال تشرف کاروان پیاده «قافله عشق و انتظار» به مشهد انجام می‌شود

جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟

هوای مشهد پاک شد

صدای آرامبخش باران بهاری در مشهد + فیلم

بارش 25 میلیمتر باران در مشهد

مشهد، پرباران ترین شهر خراسان رضوی با 25 میلیمتر باران

مهیا بودن شرایط سرمایه گذاری در خوشاب

کشف 20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی

500 تن ماهی در شیروان تولید شد

حدود 4 هزار متر از مسیل «کال‌پسته» بجنورد ساماندهی شد

دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)

مجموعه بیانات شهید بهشتی دربارۀ نماز منتشر شد

عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود

عکس/ مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»