پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیر بهره‌برداری تاسیسات فاضلاب شرکت آبفای مشهد:

فاضلاب مشهد بیش از ظرفیت تصفیه‌خانه‌هاست اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیر بهره‌برداری تاسیسات فاضلاب شرکت آبفای مشهد گفت: میزان فاضلابی که در مشهد تولید می‌شود، 5 تا 10 درصد بیشتر از ظرفیت تصفیه‌خانه‌های ما است.
به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، احسان عظیمی امروز 21مرداد ماه در حاشیه بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب شماره 5 مشهد (خین عرب)، اظهار کرد: در این تصفیه‌خانه پیشرفته‌ترین فرآیند موجود در کشور و بخشی از خاورمیانه وجود دارد که فرآیند ASBR است، این فرآیند می‌تواند فاضلاب را در حدی تصفیه کند که استانداردهای آب‌های پذیرنده یعنی آبی با کیفیت رودخانه پاس شود، خروجی این تصفیه‌خانه دارای چنین کیفیتی است.
وی افزود: تصفیه‌خانه شماره 4 در مشهد روزی 80 هزار متر مکعب فاضلاب را تصفیه می‌کند، در پنج تصفیه‌خانه در شهر مشهد روزانه 263 هزار متر مکعب فاضلاب را که یک کالای آلوده‌کننده و مخرب محیط‌زیست است به کالایی به نام آب که ارزشمندترین کالای موردنیاز بشر است و یک سری محصولات جانبی که می‌تواند کود موردنیاز کشاورزی باشد، تبدیل می‌کند. به ویژه در عملیات خاک ‌ورزی برای کشاورزان نیز مناسب است. محصول تصفیه‌خانه ما لجن بوده و همچنین روزی 40 تن کود تولید می‌شود.
عظیمی با بیان اینکه بعد از راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌ها بسیاری از بیماری‌ها در مشهد کاهش پیدا کرد، عنوان کرد: ما در این تصفیه‌خانه پنج بخش سیستم کنترل بو داریم، خروجی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب باید به صورت تخصیص پساب به استفاده کاربری‌های مختلف برسد که به کیفیت خروجی بستگی دارد.
مدیر بهره‌برداری تاسیسات فاضلاب شرکت آبفای مشهد گفت: آب تصفیه‌خانه‌های قدیمی صرفا می‌توانست برای کشاورزی استفاده شود، اکنون به همت دولت و شرکت آب منطقه‌ای در محل تصفیه‌خانه‌های پرکندآباد و اولنگ، ایستگاه پمپاژ وجود دارد و آب برای کشاورزان روستاهای طرق و کارده ارسال می‌شود که عملیات کشاورزی در حال انجام است.
وی ادامه داد: تصفیه‌خانه‌های جدید ما قابلیت تخصیص‌های دیگری حتی غیر از کشاورزی را نیز دارد که باید دولت درباره آن برنامه‌ریزی کند. سازمان آب منطقه‌ای استان نیز در این موضوع برنامه‌های خاص خود را دارد که با توجه به کیفیت خوبی که دارد به راحتی می‌تواند به گلخانه‌ها و صنعت تخصیص داده شود و هیچ مشکلی را برای این پروسه‌ها ایجاد نمی‌کند.
عظیمی بیان کرد: آب منطقه‌ای در پایین دست تصفیه‌خانه حال حاضر در حال ساخت ایستگاه پمپاژ است تا بتواند این پساب با کیفیت را برای مصارفی که تخصیص داده، استفاده کند. تا زمانی که ایستگاه پمپاژ آب منطقه‌ای ساخته شود، پساب با کیفیت، مسیر کشف‌رود را طی می‌کند و وارد آن می‌شود.
مدیر بهره‌برداری تاسیسات فاضلاب شرکت آبفای مشهد با اشاره به اینکه مسئولیت ما به عنوان شرکت آب و فاضلاب مشهد، جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب است، تصریح کرد: فاضلاب زمانی که از دروازه تصفیه‌خانه خارج می‌شود، دیگر هیچ مسئولیتی با شرکت آب و فاضلاب نیست. ما موظف هستیم که مطابق با استانداردهای محیط‌زیست خروجی تصفیه‌خانه را تحویل سازمان آب منطقه‌ای بدهیم و آن‌ها نیز مطابق با برنامه‌های خود کارها را انجام ‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون در شهر مشهد 70 درصد پوشش فاضلاب وجود دارد که باید تا سال 1404 به 96 درصد پوشش برسد. کل کشور 40 درصد پوشش فاضلاب دارد. مقدار شبکه فاضلابی که در مشهد در سال گذشته احداث شد، 360 کیلومتر بود که بسیار بیشتر از مراکز استان‌های کشور است که این شبکه ممکن است در این مراکز در کل 250 یا 300 کیلومتر باشد. ما فقط در یک سال 370 کیلومتر شبکه فاضلاب ایجاد کردیم.
عظیمی با بیان اینکه بیش از 3000 کیلومتر شبکه فاضلاب در مشهد وجود دارد، عنوان کرد: ما شبکه فاضلاب را مدیریت می‌کنیم و صرفا جمع نمی‌شود که می‌توانیم انتقال بین حوزه‌ای نیز داشته باشیم. اتفاق مثبتی که با هماهنگی‌های انجام شده با نهادهای مختلف و کمک جناب آقای بخشی‌محبی انجام شد، این بود که یک clear zone(منطقه پاک) ایجاد کردیم.
مدیر بهره‌برداری تاسیسات فاضلاب شرکت آبفای مشهد اضافه کرد: میزان فاضلابی که در مشهد تولید می‌شود، 5 تا 10 درصد بیشتر از ظرفیت تصفیه‌خانه‌های ما است. با clear zone که ایجاد کردیم، هیچ گونه فاضلاب خامی حد فاصل پرکندآباد تا اولنگ وارد کشف‌رود نمی‌شود. این اتفاق بسیار ارزنده است. ما تنها شهری در کشور هستیم که می‌توانیم فاضلاب را جابه‌جا کنیم. با این کار ابتکاری، فاضلاب را جابه‌جا می‌کنیم که یک منطقه طولانی از مسیر کشف‌رود را عاری از ورود هرگونه فاضلاب خام کردیم.
وی بیان کرد: سه مورد از فرایندهای تصفیه‌خانه‌های ما قدیمی است. تکنولوژی با زمان رشد می‌کند. در طی سال‌ها در برنامه‌های مختلف توسعه کشور با توجه به اهمیتی که مشهد داشته، جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب آن در اولویت کار دولت بوده و تصفیه‌خانه‌ها به حسب تکنولوژی زمان ساخته شده است. ویژگی خوبی که ما در مشهد داریم این است که همه تصفیه‌خانه‌های ما استانداردهایی که برایشان تعریف شده را پاس می‌کنند.
عظیمی افزود: ما فرآیندهای ارتقای این تصفیه‌خانه‌ها را در برنامه کاری خود داریم. ارتقای تصفیه‌خانه پرکندآباد2 از چهار سال پیش شروع شده اما در تجهیزات به مشکل برخورد کردیم. بیش از 85 درصد فرایند سازه‌ای، پیشرفت فیزیکی داشته اما تاسیسات تجهیزاتی وارداتی است که با چالش روبه‌رو شده است، وگرنه امسال به بهره‌برداری می‌رسید.
مدیر بهره‌برداری تاسیسات فاضلاب شرکت آبفای مشهد با بیان اینکه 15 تصفیه‌خانه محلی به فرآیند بازچرخانی کمک می‌کند، عنوان کرد: ما مجبور هستیم که تصفیه‌خانه‌های بزرگ را خارج از شهر بسازیم که در این صورت انتقال پساب تصفیه شده ما به داخل شهر هزینه دارد. این تصفیه‌‎خانه‌ها نمی‌توانند بزرگ باشند زیرا شهر را دچار چالش می‌کنند بنابراین الزاما باید کوچک باشند.
وی با اشاره به اینکه مدیریت و راهبری یک تصفیه‌خانه پیشرفته کاری کاملا مهندسی و علمی است، تصریح کرد: متوسط سواد تیم کارشناسی ما در این تصفیه‌خانه فوق‌لیسانس است. کار تصفیه فاضلاب یک کار علمی مهندسی بوده و باید رویکرد مردم به این موضوع تغییر پیدا کند، باید فرهنگ‌سازی به گونه‌ای باشد که مردم بدانند یک کار مهندسی و علمی روزانه در حال انجام است تا محیط‌زیست و زیست‌پذیری شهر حفظ و در این بی‌آبی منبع آب جدید و باکیفیتی مناسب ارائه شود.
عظیمی ادامه داد: تحریم‌ها بر تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها تاثیر دارد. مسلما هر چه تکنولوژی پیشرفته‌تر باشد، اثرپذیری حتی در صورتی که برای روز مبادا نیز فکری صورت نگرفته باشد نیز بیشتر می‌شود. در این تصفیه‌خانه تمام لوازم یدکی‌ها وارد شده و ما برای حداقل 10 سال آمادگی مقابله داریم و مشکلی نخواهیم داشت.
مدیر بهره‌برداری تاسیسات فاضلاب شرکت آبفای مشهد خاطرنشان کرد: کاری که بر عهده شرکت آب و فاضلاب مشهد گذاشته شده، بحث سپتاژ است. سپتاژ فاضلاب‌هایی بوده که توسط تانکرها جمع‌آوری می‌شود و جای مناسبی برای تخلیه ندارند و در پایین دست کشف‌رود تخلیه می‌شوند. با مساعدت‌های استانداری احداث تصفیه‌خانه سپتاژ به عهده ما گذاشته شده که تا اوایل زمستان وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.
وی اضافه کرد: اگر این اتفاق بیفتد مشکل بسیاری از کانون‌های آلودگی ما حل می‌شود اما یک نکته مهم وجود دارد که ما باید گاهی اوقات دیدگاه خود را تغییر دهیم. مهم‌ترین خواسته‌ای که وجود داشته و ما پیگیر آن هستیم این است که باید تانکرهای حمل سپتاژ مجهز و در مرکز کنترلی توسط شهرداری مدیریت شوند تا مشخص باشد که از کجا بارگیری، به کجا حمل و در کجا تخلیه می‌کنند. این امر هنوز به مرحله اجرا نرسیده و یک مطالبه اجتماعی است.
عظیمی گفت: زمانی که منابع آب باکیفیت در دسترس است، می‌توان هزینه تصفیه نداشت. هزینه تصفیه در زمان مواجهه با بحران و بالا رفتن کمبود، توجیه اقتصادی پیدا می‌کند که هنوز توجیه اقتصادی وجود ندارد.
مدیر بهره‌برداری تاسیسات فاضلاب شرکت آبفای مشهد با بیان اینکه ما بحثی به نام حکمرانی آب داریم، عنوان کرد: این بحث باید پیگیری شود تا به خواسته‌های خود برسیم. دلیل این امر این است که مدل ساختار وزارت نیرو باید یک مدیریت یکپارچه منابع آب داشته باشد. در ظاهر این موضوع وجود دارد اما در حوزه عمل وجود ندارد.
وی اضافه کرد: در شرکت آب و فاضلاب ما مسئولیت تامین آب نداریم. آب منطقه‌ای باید آب تصفیه شده را تحویل دهد تا ما جمع کنیم و به مردم بدهیم اما ما در حال تامین آب هستیم و از مرز ترکمنستان آب را منتقل می‌کنیم. این کار بر عهده ما نیست. آب منطقه‌ای نمی‌تواند این کار را انجام دهد اما ما دغدغه آب مشهد را داریم و خودمان این کار را انجام می‌دهیم. یک شرکت تاحدی می‌تواند مسئولیت‌های دیگران را به عهده بگیرد.
عظیمی بیان کرد: باید فرایند حکمرانی آب تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شود و همیشه یکپارچه بماند. متاسفانه قوانین کشور ما قدیمی است و این قوانین داشتن زندگی مدرن و همراه با تکنولوژی را به چالش می‌کشد زیرا این قوانین متعلق به زندگی مدرن نیست.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/87147/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی