پیام خراسان

آخرين مطالب

رفع خلاءهای قانونی به بهزیستی مربوط نیست اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان- غلامحسین حقدادی  در رابطه با طرح کاهش طلاق و مداخله بهزیستی در این زمینه اظهار کرد: براساس آمار به‌دست‌آمده 17 درصد از زوج‌هایی که برای جدایی به مراکز خدمات قضایی و مشاوره مراجعه کردند از طلاق منصرف شده و پرونده آن‌ها ختم به سازش شده است. بنابراین صورت جلسه سازش به‌وسیله مشاور تأیید گردید. همچنین تعداد زیادی از مراجعه‌کنندگان در طول مسیر قانونی طلاق منصرف شده و مسیر مشاوره‌ها را ادامه نداده‌اند که آمار دقیق آن‌ها در دسترس نیست. براساس بررسی‌های انجام شده، حدود 40 درصد از این افراد که خواستار جدایی بوده‌اند در طول گذراندن جلسه‌های مشاوره از طلاق منصرف شده‌اند.

وی افزود: این طرح برای نخستین بار در خردادماه سال 1395 در مشهد اجرا شد و پس از شش ماه در کل استان به اجرا درآمد. در این مدت نزدیک به 40 هزار مراجعه‌کننده برای طلاق، مشاوره داده شد. همچنین حدود 26 هزار نفر که تصمیم قطعی برای جدایی داشته‌اند، دوره مشاوره‌های پیش از طلاق را به پایان رسانده‌اند. 

حقدادی با اشاره به تعداد زیاد متقاضیان طلاق توافقی ادامه داد: 64 درصد مراجعه‌کنندگان، درخواست طلاق به صورت توافقی داشته‌اند، 29 درصد متقاضیان طلاق زنان بوده‌اند و تنها حدود 7-8 درصد از مراجعه‌کنندگان برای طلاق، آقایان هستند. مدت زمان دوره مشاوره پیش از طلاق 45 روز است. نکته مهم این است که در گذشته اگر یک خانم به دادگاه مراجعه و تقاضای طلاق یک طرفه می‌کرد، جلسه‌های حضور وی در دادگاه تکرار می‌شد و زمان زیادی را صرف می‌کرد، حال آنکه امروز با گذراندن جلسه‌های مشاوره پیش از طلاق و پس از آن مراجعه به دادگاه سرعت روند طلاق افزایش می‌یابد.

وی اظهار کرد: لایحه‌های حمایتی زنان مربوط به دادگستری و قوه‌قضاییه است، بنابراین اصلاح برخی از خلاءهای آن به حقوق‌دانان و قاضیان بازمی‌گردد. فرایند برگزاری جلسات مشاوره پیش از طلاق، تنها براساس اجرای قانون خانواده مصوب در سال 1393 که تأکید بر الزامی بودن مشاوره پیش از طلاق دارد انجام شده است. بنابراین هرچه با اصلاح قانون در ارتباط باشد به حوزه کار بهزیستی ارتباطی ندارد. 

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی در رابطه با علت مشاوره مذهبی در این جلسات توضیح داد: افرادی که برای طلاق مراجعه می‌کنند، شرایط گوناگونی دارند، همچنین از اقشار مختلفی چون مذهبی و غیر مذهبی، روستایی، شهری و... هستند. در برخی از خانواده‌ها که گرایش مذهبی شدیدتری وجود دارد و متمایل به آشنایی با روایات و احادیث در زمینه طلاق هستند این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانند مشاور مذهبی نیز بهره‌مند شوند. بنابراین در طرح کاهش طلاق، مشاوره مذهبی، روانشناسی، حقوقی و مددکاری درنظر گرفته شده است. 

وی با بیان اینکه «طرح کاهش طلاق در شرایط موجود بهترین برنامه برای بهبود شرایط فعلی جامعه است»، خاطرنشان کرد: در مراحل نخستین ارائه طرح، ایرادهای بسیاری وجود داشت، اما در طول دو سال گذشته مشکلات طرح برطرف شده است. برای اصلاح فرایند طرح، نزدیک به 100 جلسه برگزار شده است؛ جلسه‌های گوناگون گروهی و فنی که سامانه طرح کاهش طلاق را از لحاظ فنی بررسی کردند، همچنین جلسات گوناگونی با دادگستری و... صورت گرفته که منجر به رفع ایرادها و مشکلات طرح شده و پس از آن در کشور به اجرا درآمده است. 

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی تصریح کرد: طرح کاهش طلاق که پیشنهاددهنده آن، سازمان بهزیستی و دادگستری خراسان‌رضوی است، سال گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور مطرح شد و در شورای اجتماعی کشور مورد بررسی قرار گرفت. این طرح با عنوان یک طرح ملی شناخته شده و در شهریور ماه سال گذشته ملی شدن آن اعلام شده است و در حال حاضر در 10 استان کشور در دست اجرا است. 

حقدادی توضیح داد: این طرح در طول روال دادرسی نیز تأثیر مثبت داشته و از سوی دیگر جلسات مشاوره جنبه کاهش آسیب نیز دارد. 15 درصد از زنانی که شوهرانشان در زندان هستند یا خانواده را چندین سال ترک کرده‌اند نیز از طلاق خود منصرف شده‌ و سازش کرده‌اند. نکته دیگر این است که فرایند مشاوره منجر به کاهش آسیب می‌شود. به‌نظر می‌رسد که افراد با مشاوره و فرهنگ مشاوره آشنا می‌شوند و برای ادامه زندگی، بهبود آن، روند حضانت کودک و بهبود عوارض ناشی از طلاق، برگزاری این جلسات بسیار الزامی است.

وی با بیان اینکه «مشاوره پیش از طلاق برای کاهش استرس‌ها و افسردگی ناشی از آن، مشخص کردن شرایط کودکان، برنامه‌ریزی برای آینده پس از طلاق و ... مفید است»، خاطرنشان کرد: جلسات مشاوره با یک سوم هزینه برگزار می‌شود، حتی در مواردی که افراد نیازمند باشند به‌صورت رایگان صورت می‌گیرد. زنانی که همسرانشان در زندان هستند، جلسات مشاوره آ‌ن‌ها، بدون هزینه در مرکز مشاوره خانواده پایدار به صورت رایگان انجام می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/87237/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد