پیام خراسان

آخرين مطالب

سرشناس ترین بازار مشهد، در چنبره ناایمنی اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- "بازار رضا" در جوار بارگاه منور امام هشتم (ع) در مشهدالرضا، که از دیرباز به عنوان گل سرسبد و نماد بازار این کلانشهر شناخته می شده و در بین زائران و مجاوران رضوی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است، اکنون با گذر از 40سالگی، گرفتار ناایمنی شده است.
به گزارش ایرنا این بازار در سال 1355 در نزدیکی میدان بیت المقدس بنا شد و از آغاز فعالیت تا کنون از مهمترین مراکز تجاری مشهد بوده است و اغلب زائران و گردشگران در سفر به مشهد، پس از تشرف به زیارت بارگاه ثامن الحجج (ع)، برای تهیه سوغات سری هم به این بازار می زنند.
این بازار طولی 2 طبقه با بنایی قدیمی و غرفه های متنوع همچنان جای خود را در میان بازارهای لوکس، که یکی پس از دیگری در مشهد سر برآورده اند، حفظ کرده است اما فرسودگی بنای آن اکنون زنگ خطر ایمنی را به صدا درآورده است.
ایمن سازی بنای بازار رضا از سالها قبل دغدغه کارشناسان امر بوده و وقوع 2 آتش سوزی در تیر و مردادماه امسال توجه ها را به آن جلب کرد، زیرا با توجه به نوع بنا و طولی بودن بازار، یک حادثه کوچک می تواند خسارات سنگینی را برجای بگذارد.
*بازار رضا فاقد تاییدیه ایمنی
معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی مشهد در خصوص وضعیت ایمنی بازار رضا به خبرنگار ایرنا گفت: بازار رضا تاییدیه ایمنی ندارد و 17 مورد ایمن سازی برای رفع نقص به هیات مدیره این بازار ابلاغ شده است.
آتشپاد دوم غلامحسین حاجی زاده افزود: از سال 92 پیگیر مقوله ایمن سازی این بازار هستیم و اخطارهای متعددی صادر شده است اما تا امسال این پیگیری ها موثر واقع نشده و مالکان و هیات مدیره پای کار نمی آیند.
وی بیان کرد: در این بازار بین مدیریت بازار، مدیریت بهره برداری و مالکان و مستاجران در پرداخت هزینه های ایمن سازی اختلاف وجود داشت و هر یک توپ را به زمین دیگری می انداخت اما در ماههای اخیر طی جلساتی با مدیریت توسعه و عمران رضوی، وضعیت تا حدودی تغییر کرد و فرآیند ایمن سازی بازارهای آستان قدس و بویژه بازار رضا در دستور کار قرار گرفته است.
حاجی زاده تصریح کرد: از 15 باب بازار متعلق به آستان قدس رضوی بازدیدهای لازم صورت گرفته و موارد ناایمن به آنان اطلاع رسانی شده است.
معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی مشهد ادامه داد: تمامی مغازه داران باید به خاموش کننده مجهز بوده و آموزشهای لازم برای استفاده از آن را نیز فراگرفته باشند.
حاجی زاده گفت: همچنین بازار رضا باید به سامانه اعلام و اطفای حریق مجهز شود که طبق اعلام سازمان عمران و توسعه رضوی این اقدام در مرحله گزینش پیمانکار است.
وی با بیان اینکه خروجی های این بازار نیز کم عرض و برای مواقع بحرانی نامناسب است، افزود: مقرر شده عرض خروجی ها افزایش یافته و ویترین های قابل اشتعال نیز از این بازار جمع آوری شود.
معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی مشهد افزود: قسمت عمده آتش سوزی های این بازار مربوط به اتاقک برق و سیم کشی های مجموعه است لذا مذاکرات لازم با شرکت برق در این خصوص شده و ایمن سازی ها در دست انجام است.
*آغاز ایمن سازی بازار رضا
مدیرعامل سازمان توسعه و عمران رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بازار رضا به طول بیش از 600 متر مربع از مهم ترین مراکز خرید مشهد و متعلق به آستان قدس است که بیش از 1600 واحد تجاری را در 2 طبقه خود جای داده است.
محسن اسماعیلی افزود: با توجه به اینکه بافت فرسوده همواره با تهدید همراه است، ایمن سازی، بهسازی و مقاوم سازی این مجموعه در دستور کار قرار گرفته و مذاکراتی نیز در این خصوص با شهرداری صورت گرفته و مجوزهای لازم اخذ شده است.
وی ادامه داد: بازسازی و ایمن سازی داخل غرفه ها بر عهده غرفه داران است اما علمیات اجرایی بخش هایی که مرتبط با آستان قدس است، آغاز شده است.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: از آنجا که بازار به طور مستمر و تا ساعت 24 فعال است، عملیات بهسازی و مقاوم سازی از ساعت 24 تا 4 بامداد انجام می شود که این امر تا حدودی فرآیند بازسازی را با کندی مواجه می کند.
مدیرعامل سازمان توسعه و عمران رضوی ادامه داد: سالانه بیش از 20 میلیون نفر در این بازار تردد می کنند که بخش اعظمی از آنها زائر و گردشگر هستند لذا ایمن سازی و مقاوم سازی آن ضروری است.
اسماعیلی با تاکید بر جلوگیری از فعالیت های خطرزا در این بازار، افزود: گازکشی در این بازار ممنوع است و از کپسول های اکسیژن نیز در مشاغلی نظیر ساخت زیورآلات به صوت کنترل شده استفاده می شود تا مشکلی برای ایمنی بازار رخ ندهد.
وی گفت: تامین ایمنی زائران و مجاوران اولویت اصلی است و در هر بخشی که نیاز باشد مقوله ایمن سازی لحاظ می شود.
*رنگ و بوی جدیدی به بازار می دهیم
شهردار مشهد نیز چندی پیش در جریان بازدید از این بازار گفت: با گذشت 42 سال از ساخت این بازار، اقدام جدی برای بازپیرایی آن انجام نشده است.
قاسم تقی زاده خامسی افزود: در سایر نقاط دنیا اگر بازاری سالانه 20 میلیون مشتری و مراجعه کننده داشته باشد قطعا کار‌های جدی‌تری برای بهسازی آن صورت می گیرد.
وی ادامه داد: حال که آستان قدس تصمیم به بهسازی و بازپیرایی این بازار گرفته است ، شهرداری مشهد نیز همکاری لازم را در این خصوص خواهد داشت.
وی ادامه داد: در اجرای طرح بهسازی بازار تداخلی در سبک معماری آن صورت نمی پذیرد و تنها نسبت به نظافت، بهسازی، ایمن‌سازی و استحکام بخشی آن اقدام می شود.
*آستان قدس در ایمن سازی پیشقدم باشد
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز خراسان رضوی در خصوص وضعیت ایمنی بازار رضا به خبرنگار ایرنا گفت: هم اینک این بازار از لحاظ ضوابط ایمنی دارای مشکل است و از آستان قدس توقع می رود در مقوله ایمن سازی در شهر پیشقدم باشد.
قاضی محمد بخشی محبی افزود: بازار رضا برند شهر مشهد است و باید از لحاظ ایمنی در شرایط کاملا مطلوب و از لحاظ زیبایی نیز منطبق بر معماری ایرانی، اسلامی باشد.
وی ادامه داد: در ماه های اخیر شاهد 2 مورد حادثه در این بازار بوده ایم که یقینا اگر این آتش سوزی ها گسترده تر می بود، عواقب جبران ناپذیری در پی داشت.
بخشی محبی افزود: بازار رضا نیز از بازارهای قدیمی است که به دلایل مختلف و اختلاف در بحث مالکیت با مشکلات جدی مواجه است و به محلی ناایمن تبدیل شده است، از این رو و با توجه به قدیمی بودن این ساختمان و دریافت گزارشی مبنی بر جمع آوری اتاق تاسیسات و اجاره آن به عنوان واحد تجاری، دادستانی در این حوزه ورود کرد و مذاکراتی با آستان قدس و آتش نشانی برای ایمن سازی بازار صورت گرفت.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز خراسان رضوی ادامه داد: مالکان و غرفه داران این بازار نیز به این نتیجه رسیده اند که نسبت به ساماندهی و ایمن سازی غرفه های خود اقدام کنند.
*معرفی مجتمع های ناایمن
بخشی محبی، حفظ سلامت و ایمنی شهروندان را ضروری ترین اولویت خواند و افزود: در راستای افزایش سطح ایمنی مجتمع ها و بازارها، از سوی دادستانی به شهرداری های مناطق مجوز داده شده تا در صورت عدم همکاری مسئولان مجتمع ها برای ایمن سازی، ناایمنی آنها را از طریق نصب بنر و برچسب های اعلام خطر به اطلاع شهروندان برسانند.
وی گفت: این اقدام تاکنون در یکی دو مجتمع بزرگ مشهد نیز انجام شده که این مجتمع ها در کمترین بازه زمانی نسبت به ایمن سازی مجموعه خود اقدام کرده اند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز خراسان رضوی ادامه داد: تعداد قابل توجهی مجتمع و بازار در مشهد وجود دارد که از نظر تردد ناایمن است، سازمان آتش نشانی و تمام دستگاه های خدماتی باید بر وضعیت ایمنی مجتمع های تجاری، بازارها و مجتمع های اقامتی شهر نظارت داشته باشند و دادستانی نیز این آمادگی را دارد تا با مالکان مکانهایی که اجازه ورود به ماموران نمی دهند، برخورد قضایی کند.
*ممانعت از انتقال سند در مجتمع های ناایمن
معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی مشهد با بیان اینکه مقاومت مالکان از عمده مشکلات کارشناسان این سازمان برای ایمن سازی اماکن مختلف تجاری و عمومی است، افزود: با هماهنگی دادستانی از انتقال سند و خرید و فروش بازارها و مجتمع هایی که در مقابل ایمن سازی مقاومت کنند، جلوگیری می شود.
حاجی زاده بیان کرد: این اقدام تاثیر خوبی در شکستن مقاومت ها و ایمن سازی اماکن داشته است.
وی تاکید کرد: در مجموع بازارهای قدیمی مشهد از لحاظ ایمنی وضعیت خوبی ندارند و باید هر چه سریعتر نسبت به لحاظ ضوابط ایمنی اقدام کنند.
حاجی زاده افزود: 320 بازار و مجتمع تجاری در مشهد فعال است که کمتر از 20 بازار از این تعداد ضوابط ایمنی را رعایت کرده اند و مابقی در این بخش دارای نقص هستند.
7505/5132

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/87301/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان