پیام خراسان

آخرين مطالب

نمایندگان اتحادیه اروپا به تربت حیدریه می آیند فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - تربت حیدریه - رییس دانشگاه تربت حیدریه گفت: 23 تا 26 مهرماه امسال میزبان مهمان هایی از اتحادیه اوپا برای شرکت در دهمین جلسه بررسی طرح علمی پژوهشی "اراسموس پلاس" در این دانشگاه هستیم.
به گزارش ایرنا، محمدحسن فتحی نسری روز دوشنبه در نشست خبری افزود : بر اساس این طرح دانشگاه تربت حیدریه بین سال های 2017 تا 2019 و در چارچوب برنامه Mobility Credit اتحادیه اروپا، ضمن تبادل استاد و دانشجو، تبادل مشترک علمی و انجام طرح های تحقیقاتی با کشورهای لیتوانی و فرانسه قراردادی منعقد کرده که هزینه های آن را اتحادیه اروپا متقبل شده است.
وی میزان کمک مالی در نظر گرفته شده برای اجرای همکاری علمی پژوهشی را 208 هزار یورو عنوان و اظهار داشت : یکی از این برنامه ها راه اندازی رشته مدل سازی و مدیریت محیط زیست هست که در قالب سه پروژه "جئونتسی" ، "اوپاتل" و "آی سی ام" می باشد.
فتحی افزود: دانشگاه تربت حیدریه در کنار هفت دانشگاه سوئد، هلند، پرتغال، لیتوانی، عراق (2 دانشگاه) و ملایر (استان همدان) به انجام این پروژه های تحقیقاتی مشغول است.
رییس دانشگاه تربت حیدریه در ادامه با بیان اینکه پنجمین همایش ملی زعفران به میزبانی این دانشگاه در روزهای 23 تا 24 آبان ماه امسال برگزار می شود، گفت: جدیدترین یافته های علمی در قالب مقالات علمی، نشست های تخصصی، سخنرانی های کلیدی، کارگاه ها و نمایشگاه ‌های تخصصی جانبی ارایه می‌ شود.
وی در خصوص اهداف برگزاری همایش، گفت: ارتقای سطح دانش محققان، کشاورزان و شرکت کنندگان در همایش از طریق ارایه مقالات کلیدی و پوسترها و جدیدترین دستاوردهای علمی در زمینه زعفران، فراهم آوردن محیطی مناسب به منظور عرضه آخرین دستاوردهای محققان و پژوهشگران کشور در قالب مقالات علمی و نشستهای تخصصی آموزشی و ایجاد بستری مناسب برای آشنایی پژوهشگران، دانشجویان و استادان دانشگاه های کشور با صنایع فعال در زمینه زعفران، از جمله مهمترین اهداف برپایی جشنواره است.
ایجاد هماهنگی و توسعه روابط بین فعالان عرصه تولید، صنعت و صادرات زعفران، معرفی شرکتها و صنایع فعال در بخش زعفران کشور از طریق برگزاری نمایشگاه های جانبی و ارتقای سلامت جامعه با استفاده از فرهنگ سازی مصرف زعفران و فراورده های آن، از دیگر اهداف برپایی همایش است که فتحی به آن ها اشاره داشت.
وی با بیان این که همایش در پنج محور برگزار می شود، گفت: محور نخست تولید زعفران است که در آن به مباحثی چون فیزیولوژی و اکولوژی تولید، پهنه بندی و مدیریت زراعی زعفران، تکنولوژی تولید بنه، تغییر اقلیم و تولید زعفران، تنش شوری و خشکی، مدیریت آفات، بیماری ها و علف های هرز پرداخته می شود و محور دوم زیست فناوری زعفران نام دارد که در این بخش به موضوعاتی چون به نژادی، ژنتیک و بیولوژی مولکولی پرداخته می شود.
فتحی محور سوم را اقتصاد و صنعت زعفران عنوان و اظهار داشت: در این بخش چالش های صادراتی، برند سازی و مدیریت بازاریابی و در محور چهارم با عنوان خواص بیوشیمیایی، کاربردهای دارویی و مصارف پزشکی زعفران به مباحث فیتوشیمی، طب سنتی، اثرات فارماکولوژیک، اثرات بالینی، فرمالاسیون و کنترل پرداخته خواهد شد.
محور پنجم همایش را رییس دانشگاه تربت حیدریه صنایع غذایی و دانش بومی زعفران نامید و گفت: در این قسمت فرآوری، کنترل کیفیت، نوآوری و تولید، محصولات دانش بنیان، فرهنگ و مطالعات باستانی مورد بررسی قرار می گیرد.
رییس دانشگاه تربت حیدریه در خصوص سابقه برگزاری همایش نیز تصریح کرد : نخستین دوره همایش را سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران مرکز خراسان در تاریخ 17 و 18 آبان ماه سال 67 و در مرکز آموزش اسلام آباد قائن با همکاری جهاد کشاورزی استان خراسان برگزار کرد.
وی افزود: دومین دوره همایش را نیز سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران مرکز خراسان با همکاری جهاد کشاورزی استان در تاریخ 17 و 18 آذر سال 73 و در گناباد برگزار کرد.
فتحی همچنین گفت: سومین دوره همایش توسط پارک علم و فناوری خراسان، پژوهشکده علوم و صنایع غذایی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تاریخ 23 و 24آذر سال 82 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و چهارمین همایش ملی زعفران نیز در تاریخ 13 و 14 آبان سال 94 و توسط دانشگاه بزرگمهر قاینات در شهر قاین برگزار شد.
رییس دانشگاه تربت حیدریه همچنین به وضعیت پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت حیدریه اشاره و اظهار داشت: با تجهیز آزمایشگاه پژوهشکده ملی زعفران و اخذ مجوز برای فعالیت های آزمایشگاهی، تمام آزمایش های استاندارد طلای سرخ در این شهرستان انجام می شود و دیگر نیازی به مراجعه کشاورزان به مرکز استان نیست.
وی گفت: طبقه دوم پژوهشکده زعفران به مرکز رشد شهرستان واگذار شده و برای آنکه موازی کاری انجام نشود، در صدد رشد و تقویت شرکت های دانش بنیان و فناور موجود هستیم که اکنون 12 واحد فناور و دانش بنیان در زمینه های زعفران، ابریشم، گیاهان دارویی و صنایع فعالیت می کنند.
فتحی مهمترین اقدام پژوهشکده زعفران را آشتی کشاورزان با این مرکز عنوان کرد و افزود: در یک سال اخیر رییس پژوهشکده و کشاورزان در قالب نشست های مشترک، به بررسی مشکلات و معضلات پرداختند.
وی در پاسخ به سووالی در خصوص تعلل تجاری سازی واحدهای فناور و دانش بنیان گفت: با توجه به امکانات و تجهیزات و زیر ساخت های موجود ما تنها می توانیم تا رسیدن به مرحله تجاری سازی به این شرکت ها کمک کنیم و در عمل وظیفه اصلی تجاری سازی و رسیدن به اشتغالزایی واحدهای فناور بعهده معاونت علمی ریاست جمهوری و پارک های علم و فناوری است.
رییس دانشگاه تربت حیدریه همچنین به تشکیل بنیاد خیران حامی دانشگاه اشاره و اظهار داشت: از مهر ماه پارسال جلسه هیات موسس بنیاد خیران حامی دانشگاه تربت حیدریه برگزار شد که تا امروز 6 دستاورد مهم در کارنامه بنیاد به ثبت رسیده است.
وی افزود: این دستاوردها شامل انعقاد تفاهم نامه و آغاز عملیات اجرایی ساخت مسجد دانشگاه توسط یکی از اعضای هیات مدیره، انعقاد تفاهم نامه ساخت خوابگاه دانشجویی توسط فرزندان خیر نیک اندیش مرحوم حاج ' طاهر حسن زاده ' و انعقاد تفاهم نامه اهدای زمین و آب کشاورزی توسط خیر نیک اندیش ' علیرضا رضایی ' بوده است.
فتحی گفت: موافقت اولیه ساخت مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه توسط خیر نیک اندیش ' نعمت الله منفرد '، موافقت اولیه ساخت سردر دانشگاه توسط خیرین محترم حجت الاسلام ' محمد مروی ' و مهندس ' سعید خسروی' و همچنین کمک به دانشجویان مستعد و کم بضاعت دانشگاه در طول سال و به ویژه در ماه مبارک بوده از دیگر دستاوردهای این بنیاد می باشد.
وی در ادامه به اهداف و سیاست های بنیاد خیران حامی دانشگاه تربت حیدریه اشاره و تصریح کرد : اشاعه و گسترش فرهنگ اسلامی وقف و باقیات و صالحات در جامعه و بهره گیری در جهت رشد کمی و کیفی دانشگاه، ارایه مشاوره و بسترسازی جهت تسهیل در امر سرمایه گذاری بهینه خیّرین آموزش عالی، شناسایی، تقدیر و حمایت همه جانبه از خیّرین و واقفین دانشگاه، نظارت بر حسن انجام نظرات و اهداف شرعیه خیّرین و واقفان در طول حیات ایشان و بعد از آن، ایجاد زمینه ها و بسترهای مناسب برای تقویت و استمرار حمایت های خّیران و واقفان از دانشگاه است و نیز برنامه ریزی و سازماندهی برای جذب کمک های مردمی و دولتی در راستای ساخت و افزایش فضاهای مورد نیاز دانشگاه با همکاری و هماهنگی بنیاد خیّران حامی آموزش عالی، از جمله این اهداف است.
فتحی گفت: نظارت بر حسن انجام تعهدات دانشگاه در قبال خیّران، واقفان و تبرعات و موقوفات ایشان با همکاری بنیاد خیّرین حامی آموزش عالی و کمیته خیّرین وزارت علوم، نظارت به منظور حسن احداث پروژه های خیّر ساز دانشگاه و نظارت و پیگیری تخصیص سهم پنجاه درصدی وزارت علوم از پروژه هایی که پنجاه درصد از کل اعتبارات آنرا خیّر یا خیّرین پرداخت کرده باشند و به پنجاه درصد پیشرفت فیزیکی رسیده باشند، با هماهنگی بنیاد خیّران حامی آموزش عالی و همکاری کمیته خیّران وزارت علوم، حمایت از دانشجویان بی بضاعت دانشگاه از طریق راه اندازی صندوق قرض الحسنه دانشجویی و صندوق نیکوکاری و نیز حمایت و پشتیبانی از اقدامات فرهنگی و اسلامی در دانشگاه، از دیگر اهداف تشکیل بنیاد است.
به گفته وی پشتیبانی و حمایت از سنت پسندیده ازدواج های دانشجویی در دانشگاه، حمایت از طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دانشجویان و اساتید دانشگاه، حمایت از پژوهشگران و نخبگان دانشگاه، حضور و مشارکت در خرید و تامین تجهیزات و خدمات مورد نیاز دانشگاه، ایفای نقش فعال برای ارتباط دانشگاه با صنعت، تجارت و به طور کلی فضای کسب و کار، حمایت از کارآفرینان جوان دانشجو و شرکت های دانش بنیان نوپای دانشگاه، حضور، مشارکت و سرمایه گذاری در اجرای ایده ها و طرح های کاربردی و کارآفرینانه جهت تجاری سازی و تکمیل چرخه ایده تا محصول از دیگر اهداف راه اندازی بنیاد خیران دانشگاه تربت حیدریه است.
تصدّی و اجرای کلیه برنامه ها و وظایف و اختیاراتی که با اهداف بنیاد مطابقت داشته و دانشگاه در راستای کاهش تصدی گری مراتب را برون سپاری کرده یا خواهد کرد، انجام هرگونه فعالیت، اقتصادی، بازرگانی، تجاری، صنعتی یا هرگونه فعالیتی که در بردارنده ایجاد ارزش افزوده در راستای تامین اهداف بنیاد باشد، اقدام و انجام هر نوع فعالیتی که با روح و فلسفه اهداف مذکور در این ماده به منظور تامین اهداف بنیاد همخوانی و سنخیت داشته باشد، ایجاد کانون دانش آموختگان خیّر دانشگاه و عضوگیری به منظور حمایت های علمی پژوهشی و فرهنگی دانشگاه، از یگر اهدافی بود که رییس دانشگاه تربت حیدریه به آن اشاره کرد.
فتحی در ادامه با بیان اینکه اکنون 2 هزار و 300 دانشجو با کمک 35 عضو هیات علمی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند، گفت: همچنین از 200 استاد مدعو برای تدریس در این دانشگاه دعوت شده و با توجه به اینکه استاندارد کشوری برای اعضای هیات علمی به ازای هر 30 دانشجو، یک استاد است اما در این دانشگاه اکنون به ازای هر 70 دانشجو یک استاد است که در تلاشیم تا چند سال آینده و با انجام برنامه های سند توسعه ای دانشگاه این نسبت را ارتقا دهیم.
مدیر دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه تربت حیدریه نیز گفت: طرح اراسمومس پلاس می تواند برای ما فرصت خوبی باشد منتهی بستگی دارد از آن به چه نحوی استفاده کنیم.
احسان یثربی افزود: استعدادیابی، تبادلات فکری و فرهنگی و نیز بحث های تبلیغاتی برای خود اروپاییان نیز از دیگر موضوعاتی است که در لابلای این طرح می توان جستجو کرد.
وی گفت: از سوی دیگر اروپا به این تتیجه رسیده که از آمریکا عقب افتاده و چه بسا در تلاش است تا به این نوع سرمایه گذاری ها عقب ماندگی های خود را جبران کند و در عین حال باید در نظر داشت بخشی ازاین کمک های مالی در قالب سفر هیات های ایرانی به اروپا، مجددا به خودشان باز می گردد
یثربی اظهار داشت: از سوی دیگر موضوع تبادل اطلاعات بین ما و دانشگاههای اروپایی در عصر کنونی اطلاعات می تواند حایز اهمیت باشد و این اطلاعات در آینده می تواند نقش بسزایی در اقتصاد دولتها داشته باشند.
از جمله فعالیت های علمی و پژوهشی دانشگاه تربت حیدریه که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به موضوع زعفران ارتباط دارد می توان به شرکت 6 تن از محققان این دانشگاه برای شرکت در پنجمین همایش بین المللی زعفران به میزبانی کشور مراکش در سال 95، اشاره داشت.
همچنین این دانشگاه تا سال 95 سه دوره همایش چشم انداز توسعه منطقه تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در افق 1404 را، برگزار کرده است.
در سطح شهرستان تربت حیدریه هفت واحد دانشگاهی شامل دانشگاه عالی تربت حیدریه، آزاد اسلامی، پیام نور، علوم پزشکی، علمی کاربردی، فرهنگیان و نیز فنی و مهندسی به استعداد 10 هزار دانشجو فعال هستند.
در این دانشگاه ها 300 نفر استاد اعم از دایمی و مدعو حضور دارند که 90 درصدشان عضو جامعه بسیج اساتید هستند و در این دانشگاه ها 150 رشته تحصیلی تدریس می شود که عمده ترین آن ها علوم انسانی، کشاورزی و فنی و مهندسی است.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/87308/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی