پیام خراسان

آخرين مطالب

چند روش هوشمندانه و ساده برای استفاده دوباره از فاضلاب خانگی اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - براساس اعلام سازمان ملل، خانه‌­ها، هشت درصد از کل آب شیرین جهان را مصرف می‌کنند. وقتی نوبت به حفظ آب در زمان خشکسالی می‌شود، اغلب با راهکارهایی روبه‌رو هستیم که عمل به آن‌ها چندان آسان نیست. مثل عوض کردن شیرها یا دستشویی‌ها و نصب سیستم‌های جمع آوری. اما خوب است بدانیم که حتی وقتی منابع محدودی در اختیار داشته باشیم، با اندکی تلاش می‌توانیم گام‌های بزرگی در راستای حفاظت آب برداریم.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، در حال حاضر در بیشتر خانه‌ها، برای هر نوع مصرفی از آب شرب استفاده می‌شود. در واقع ما برای فلاشینگ توالت‌ها هم از آب شرب استفاده می‌کنیم! مقدار تقریبی فاضلابی که هر روز در یک خانه با جمعیت متوسط، به ازا هر فرد تولید می‌شود برابر است با فاضلاب توالت‌ها 20 لیتر، دوش 63 لیتر، دستشویی 6 لیتر، ماشین لباسشویی 13 لیتر، شیر آشپزخانه 12 لیتر و ظرفشویی 5 لیتر.
بازیافت فاضلاب- چه با روش‌های ساده خانگی و چه به کمک سیستم‌های فیلتراسیون صنعتی- یکی از معقولانه‌ترین گزینه‌ها برای افزایش بهره‌وری آب است. دو نوع فاضلاب در خانه‌ها تولید می‌شود: آب سیاه و آب خاکستری. آب سیاه، آبی است که با پسماند توالت‌ها مخلوط شده و آب خاکستری به فاضلاب غیر از فاضلاب توالت‌ها اطلاق می‌شود از جمله دوش‌ها، دستشویی‌ها و شیرهای آب. این آب در تماس با مدفوع انسانی نبوده، اما حاوی برخی محصولات پاک‌کننده خانگی، روغن، مو، غذا یا کثیفی است.
کل آب خاکستری تولید شده به ازا هر نفر در هر روز 84 لیتر و کل فاضلاب تولیدی 121 لیتر است. از آب خاکستری می‌توان برای فلاشینگ توالت‌ها و شستن لباس‌ها استفاده کرد که هر دو از پرمصرف‌ترین بخش‌های خانه هستند. استفاده دوباره از آب خاکستری برای فلاشینگ توالت‌ها، در هر روز باعث حفظ 50 لیتر و استفاده دوباره از این آب در لباسشویی‌ها، باعث حفظ 90 لیتر آب شرب می‌شود.
استفاده دوباره از فاضلاب تولیدی خانه‌ها، می‌تواند مصرف آب شرب یک خانواده را 30 تا 50 درصد کاهش دهد. در ادامه با چند روش هوشمندانه و ساده برای استفاده دوباره از فاضلاب خانگی آشنا می‌شویم.
استفاده دوباره از فاضلاب برای کشاورزی
از فاضلاب می‌توان برای آبیاری زمین‌های کشاورزی، باغ‌ها و باغچه‌ها استفاده کرد. با افزایش آبیاری، میزان محصول نهایی افزایش می‌یابد، اما این آب باید براساس دستورالعمل WHO و به صورت ایمن استفاده شود و با پایش میزان آلودگی پساب همراه باشد. اگر فاضلاب‌ها پایش نشوند، انسان‌ها و حیوانات با خطر مصرف محصولات کشاورزی آلوده روبه‌رو هستند.
بازبافت آب کثیف آکواریوم
آب مخزن ماهی باید مرتبا عوض شود تا از شر مواد سمی زاید و پسماندهایی که در آب حل شده و به ماهی‌ها آسیب می‌رسانند، خلاص شویم. به جای دور ریختن آب کثیف آکواریوم، می‌توان از آن برای آبیاری باغچه‌ها و گلدان‌ها استفاده کرد.
در حقیقت، این آب برای گیاهان خیلی هم خوب است زیرا حاوی موادی همچون نیتروژن، فسفر، پتاسیم و آمونیوم و دیگر میکروارگانیسم‌هایی است که در رسوبات خاکی یافت می‌شود و به عنوان یک کود طبیعی برای گیاهان عمل می‌کند. با این حال، توصیه می‌شود گیاهان را با آب آکواریوم‌های آب شور آبیاری نکنید زیرا مقدار زیاد نمک، می‌تواند به گیاهان آسیب زند.
جمع‌آوری آب دوش
جمع‌آوری آب دوش ساده‌ترین راه برای استفاده دوباره از فاضلاب خانگی است. با بستن مسیر سوراخی حمام یا وان ضمن استحمام، می‌توان بعدا از این آب استفاده کرد. این آب را می‌توان با استفاده از یک سطل به صورت دستی جمع‌آوری و از آن برای آبیاری گل‌ها و چمن‌های باغچه استفاده کرد.
جمع‌آوری آب باران
نصب چندین ناودان برای هدایت آب باران به محل ذخیره، اقدامی است که خیلی خوب جواب می‌دهد. بعد از جمع‌آوری، از این آب برای آبیاری گیاهان خانگی و باغچه‌ها، شستن لباس‌ها و مصارفی از این دست استفاده می‌شود. چرا که آب باران در مقایسه با دیگر انواع آب همچون آب خاکستری، بسیار تمیز و پاک است.
فیلتراسیون
فیلتراسیون ابتدایی آب‌های استفاده شده، کیفیت آن را برای استفاده دوباره بهبود می‌بخشد. این کار شامل حذف ذرات بزرگی همچون روغن، مو، آشغال‌های پلاستیکی و ذرات غذا از آب است و مقدار این کثیفی‌ها را کاهش می‌دهد. در فیلتراسیون ابتدایی، آب خاکستری خانه‌ها به سیستم فیلتراسیون هدایت می‌شود و در آن­جا ذرات درشت حذف می­گردد. جریان خروجی به یک سیستم آبیاری متصل می­شود تا به مصارف مختلف برسد.
فیلتراسیون دقیق آب برای مصرف دوباره
همچون فیلتراسیون اولیه، فیلتراسیون دقیق نیز فاضلاب را به یک منبع کارآمدتر تبدیل می‌کند. اختلاف در این است که فیلتراسیون دقیق، بیشتر برای حذف میکروب‌ها از آب استفاده می‌شود. اگر آب به خوبی فیلتر شود، برای مصارف انسانی و آشپزی هم مناسب خواهد بود.
استفاده دوباره از آب لباسشویی
فاضلاب حاصل از شستن لباس‌ها می‌تواند به مصارف بیرونی برسد. برای جمع‌آوری این آب، شلنگ خروجی ماشین لباسشویی را از مسیر فاضلاب خانگی جدا و آن را به شلنگ بلندتری متصل می‌کنیم که به حیاط می‌رسد. هر زمان که لباسشویی کار کند، جمع‌آوری و استفاده از این آب امکان‌پذیر است. از این آب می‌توان برای شستن حیاط و پارکینگ استفاده کرد.
آب ماکارونی و پاستا
یکی از غنی‌ترین آب‌هایی که در آشپزخانه پیدا می‌شود، آبی است که برای جوشاندن سبزیجات و پاستا استفاده شده است. این آب منبع خوبی برای آبیاری گیاهان است. آب سبزیجات و پاستا را می‌توان در ظرفی جمع‌آوری و بعد از سرد شدن، برای آبیاری باغچه به کار برد.
استفاده دوباره از یخ
به جای این که یخ‌های اضافه را که مدت زمان زیادی در فریزر مانده‌اند دور بیندازید، آن‌ها را روی چمن باغچه یا اطراف گیاهان پخش کنید و بگذارید آب شود.
استفاده دوباره از آب شرب مصرف نشده
آب‌های شرب که به مدت طولانی یک جا مانده‌اند مزه ماندگی می‌دهند و احتمالا به باکتری آلوده‌اند. به جای این که این آب را دور بریزید، از آن برای شستن ظروف و دیگر وسایل خانه استفاده کنید زیرا این آب کثیف نیست.
استفاده از بشکه‌های جمع‌آوری آب باران
در بیشتر موارد، آب باران از پشت بام‌ها وارد سیستم‌های فاضلاب می‌شود. برای جمع‌آوری این آب می‌توان از بشکه‌های آب باران استفاده کرد. یکی از این بشکه‌ها را زیر ناودان بگذارید و آب باران را جمع کنید. از این آب می‌توان برای مصارف مختلف - شستن لباس‌ها، آبیاری گیاهان و تمیزکاری خانه- استفاده کرد.
استفاده از آب باقیمانده از شستن میوه‌ها و سبزی‌ها
آب مورد استفاده برای شستن میوه‌ها و سبزی‌ها را می‌توان جمع کرد و برای آبیاری گلدان‌ها و باغچه‌ها به کار برد. آب باقیمانده از شستن ظرف‌ها نیز قابل جمع‌آوری است. از این آب می‌توان برای آبیاری گیاهان منزل یا شست‌وشوی کف خانه، توالت‌ها و سینک‌ها استفاده کرد. 
استفاده دوباره از آب مصرف شده برای شست‌وشوی خودرو
ماشینتان را طوری بشویید که آب باقیمانده به جای این که وارد سیستم فاضلاب شود، به سمت چمن‌های باغچه هدایت شود. آب آغشته به مواد شوینده، آسیبی به چمن‌ها نمی‌رساند. در نتیجه قبل از شروع شست‌وشو، با جابجایی ماشین و قرار دادن آن در فاصله نزدیک به باغچه، می‌توانید آب تمیزی برای آبیاری چمن‌های باغچه در اختیار داشته باشید.
استفاده از آبی که برای گرم شدن حمام هدر می‌رود
یک سطل زیر دوش آب بگذارید تا آبی که تا زمان گرم شدن آب دوش هدر می‌رود را جمع کنید. از این آب می‌توان برای آبیاری باغچه و گلدان‌ها یا شست‌وشو استفاده کرد.
از لوازم پرمصرف با حداکثر ظرفیت استفاده کنید
سعی کنید وقتی ظرفشویی یا لباسشویی کاملا پر شده‌اند آن‌ها را به کار بیندازید. از شست‌وشوهای متعدد خودداری کنید. ظرف‌های کثیف را داخل سینک بگذارید تا با آب اضافه حاصل از دیگر شست‌وشوها کمی تمیز شوند و لکه لباس‌ها را قبل از این که داخل ماشین بیندازید پاک کنید تا مجبور نشوید برای شستن دوباره لباس‌هایی که کاملا تمیز نشده‌اند، بار دیگر ماشین لباسشویی را به کار بیندازید.
منابع:
https://www.conserve-energy-future.com
http://www.yourhome.gov.au
https://www.kcet.org
https://www.conserve-energy-future.com
ترجمه از مرضیه ناظری، ایسنا- منطقه خراسان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/87545/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد / منابع آگاه از ریخت و پاش‌های زیاد خبر می‌دهند

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد