پیام خراسان

آخرين مطالب

استاندار خراسان رضوی:

باید از ظرفیت صادرات برای واردات مواد اولیه استفاده کرد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- استاندار خراسان رضوی گفت: از محل ارز حاصل از صادرات برخی واحدهای تولیدی مانند فولادسازی می توان برای واردات مواد اولیه تولید، کالاهای ضروری و نیازهای عمومی استان بهره گرفت.
علیرضا رشیدیان روز سه شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی افزود: با توجه به افزایش 20 درصدی قیمت جهانی ارز، تعدادی از واحدهای تولیدی مانند فولادسازی که صادرات غیرنفتی دارند می توانند به واردات نیازهای اساسی استان کمک کنند.
وی ادامه داد: باید تولیدکنندگان در فضای جدید اقتصادی با درک شرایط، از ظرفیت صادرات خود برای واردات مواد اولیه، نیازهای عمومی و ماشین آلات بخش تولید استفاده بهره گیرند.
استاندار خراسان رضوی ظرفیت پارسال صادرات غیرنفتی استان را حدود دو میلیارد دلار ذکر و بیان کرد: بیشترین میزان صادرات در این مدت به 700 میلیون دلار رسید. با این ظرفیت خالی می توان ارز حاصل از صادرات را به واردات مواد اولیه اختصاص داد.
وی گفت: باید بپذیریم یک تکانه جدی در حوزه مسائل اقتصادی کشور بوجود آمده که باعث بهم ریختگی در اقتصاد شده لذا برای رسیدن به نظم و حالت باثبات در اقتصاد باید در همه حوزه ها تناسب بین نرخ ارز و قیمت تمام شده تولید با میزان درآمد مردم به ویژه دهکهای پایین جامعه بوجود آید.
رشیدیان اظهار داشت: نباید اجازه داد ارز با قیمت 4500 تومان به تولیدکننده اختصاص یابد و سپس قیمت تمام شده تولید از سوی تولیدکننده با احتساب ارز هشت هزار تومانی در نظر گرفته شود. با این حاشیه سود دهکهای پایین جامعه قادر به خرید کالا نخواهند بود لذا برای مهار حاشیه سود و عدم شکل گیری آن باید دستگاههای نظارتی بسیار گسترده ای را فعال کرد.
وی افزود: باید تدبیری اتخاذ شود تا تناسب و اعتدال بین تغییر و تحولات در قیمت تمام شده تولید با اختصاص ارز به آنها و درآمد دهکهای پایین جامعه بوجود آید تا هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف کننده باشد.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: اگر افزایش نقدینگی در جامعه بدون در نظر گرفتن برخی ملاحظات صورت گیرد تورم و فقر افزایش پیدا می کند لذا در تصمیماتی که از سوی ستاد اقتصادی مقاومتی برای تخصیص ارز دولتی به بخشهای مختلف صورت می گیرد باید توجه به محرومان و دهکهای پایین جامعه لحاظ شود.
وی گفت: باید چرخ تولید، اشتغال و رونق اقتصادی را فعال و رو به جلو نگه داشت، به الزامات این حرکت در حوزه های مختلف توجه کرد و از ایده های جدید بهره گرفت. شاید دیگر نتوان ارز را به قیمت چهار هزار تومان رساند اما باید تمهیدی اندیشید و از ایده های جدید برای کاهش قیمت تمام شده کالا بهره گرفت تا رونق اشتغال و اقتصادی در خراسان رضوی متوقف نشود.
رشیدیان بر اجتناب از تصمیمات ناگهانی که می تواند در بخشهای مختلف اقتصادی شوک ایجاد کند، همفکری و تعامل بین واردکننده و صادرکننده تاکید و بیان کرد: بنا بر فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در هیچ جا بن بستی نیست و باید مدیران با بهره گیری از ظرفیتها و اختیاراتی که دارند از خودتحریمی های ناشی از برخی آیین نامه ها، بخشنامه ها و دستورالعملها که به نفع اقتصاد کشور و درآمد عامه نیست اجتناب کنند.
وی همچنین به پروژه های اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: باید پروژه های نیمه تمام و مهم استان را در قالب پروژه های اقتصاد مقاومتی امسال قرار داد تا به سرعت انجام شوند. بهتر است مسئولیت پیگیری برنامه های عملیاتی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در سال جاری به بخش خصوصی واگذار شود زیرا مشابه این واگذاری در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان دستاورد مطلوبی به همراه داشت.
استاندار خراسان رضوی همچنین به فعال شدن صندوقهای بیمه در حوزه های سرمایه گذاری و تضمین آن در فعالیتهای مرتبط با دستگاههای اجرایی مختلف اشاره و بیان کرد: بهتر است هرچه سریعتر نشستهای مربوط به کمیته بیمه معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تشکیل شود.
وی افزود: تاکنون به دلیل نبود بیمه بخشهای اقتصادی استان از جمله حوزه کشاورزی لطمات زیادی ناشی از سیل و سایر حوادث غیرمترقبه دیده اند لذا بیمه برای تضمین تولید و کاهش آسیب به این بخش ضروری است. بیمه صنعتی است که برای بهره گیری مناسب از آن در بخش تولید نیاز به راهکارها و ایده های جدید داریم.
رشیدیان همچنین بر لزوم بهره گیری از روش تولید بدون کارخانه تاکید و بیان کرد: برای کسانی که دارای ایده اقتصادی اما محروم از کارخانه و سرمایه به منظور راه اندازی تولید هستند نیز باید شرایطی فراهم شود که این صاحبان ایده از ظرفیت خالی کارخانه ها برای تولید کالاهای دارای توجیه اقتصادی بهره گیرند.
7489/1858

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/87561/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود