پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیرکل ارشاد اسلامی خراسان رضوی: مشهد، چتری برای حضور اقوام، سلایق و ادیان گوناگون است فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مشهد، به دلیل بارگاه حضرت رضا(ع) چتری برای حضور اقوام، سلایق و ادیان گوناگون است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، جعفر مروارید که امروز، بیست‌وسوم مردادماه در نشست خبری بیان سیاست‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و در سالن اجتماعات این اداره کل سخن می‌گفت، اظهار کرد: ظرفیت بین‌المللی مشهد و جایگاه زیارت، یکی از پتانسیل‌هایی است که برای آن در سیاست‌های اداره کل ارشاد خراسان برنامه داریم. مشهد به دلیل حضور بارگاه و مضجع شریف امام رضا(ع) چتری برای حضور اقوام، سلایق و ادیان مختلف است و ما مدیون حضور آن امام همام که الهام‌بخش معارف شیعی و بلکه الهام‌بخش گفت‌وگوی ادیان و فرق و میراث فرهنگی مشهد بوده‌اند، هستیم. بنابراین، ما به عنوان پیروان آن حضرت، از سیره گفت‌وگو در فضای حاضر و دنیای معاصر و دیپلماسی فرهمگی نیز می‌توانیم بهره ببریم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: اکنون زیارت که یکی از برکات مضجع شریف امام رضا(ع) است، تنها یک مراسم شیعی نیست؛ بلکه یک کلان‌رویداد فرهنگی شده است و یک جامعه متکثر و متنوعی را در زیر چتر معارف اهل بیت در مشهد ملاحظه می‌کنیم و این ظرفیت، به ما کمک می‌کند که آموزه قرآنی گفت‌وگو را توسعه دهیم. همان‌گونه که امام رضا(ع) می‌فرمایند اگر انسان‌ها زیبایی‌های کلام ما را بدانند، به ما توجه خواهند کرد و این نشان می‌دهد که ما نیازمند بهره‌گیری از زبان هنر و زبان رسانه برای نشان دادن زیبایی‌های کلام اهل بیت هستیم و مخاطب ما «انسان» و «فطرت انسانی» و جهانی است که این وظیفه ما را در برنامه‌های فرهنگی و هنری نگاه و زبان جهانی داشته باشیم، سنگین‌تر خواهد کرد.
وی افزود: در باب سیاست‌ها باید به بحث شفافیت اشاره کنم؛ اداره کل ارشاد همگام با سیاست‌های دولت به دنبال نشان دادن فضاهای قانون‌گذاری و شفاف‌کردن آیین‌نامه‌ها و پروسه‌ها و دستوالعمل‌های قانونی است که این در زمره سیاست‌ شفاف‌سازی قرار می‌گیرد و ما هم در خراسان و مشهد این کار را آغاز کردیم و جریان خدمت‌رسانی به شکل شفاف و با تکریم ارباب رجوع، بدون گرفتار شدن در گردنه‌های بروکراتیک در حال تحقق است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: از ابتدای حضور بنده در اداره کل ارشاد، سیاست ارتباط فرهنگ نخبگانی و فرهنگ عمومی مورد تاکید قرار گرفته؛ در فضای خراسان از دانشگاهی بزرگ، یعنی دانشگاه فردوسی و دیگر دانشگاه‌ها برخوردار هستیم، همزمان از حوزه علمیه بزرگی بهره‌مندیم و نیز نهادهای آموزشی، پژوهشی در مشهد و خراسان ریشه و قدمت طولانی دارند و لذا انتظار می‌رود که در عرصه سیاست‌گذاری فرهنگی عمومی و سیاست‌های فرهنگی از نظرات و دیدگاه‌های نخبگان دانشگاهی و حوزوی و کسانی که دغدغه‌های فرهنگی دارند و در فضاهای تخصصی مشغول هستند، بهره‌مند شویم؛ لذا ارتباط میان فرهنگ عمومی و نخبگانی یکی از سیاست‌های ما است.
وی اضافه کرد: به همین منظور، تاکنون نزدیک به 15 جلسه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری با 15 نهاد متنوع در این زمینه داشتیم که معاونین محترم در این جلسات کاری حضور داشتند و هدف هم‌افزایی و تعامل سازنده با نهادها و دستگاه‌های فرهنگی استان بوده‌است. ضمن این که در این دوران و شرایط جدید، جز با همکاری همه نهادها در فضای قرهنگ عمومی، یک رویداد فرهنگی به توفیق مورد نظر دست نمی‌یابد.
مروارید ادامه داد: انجام فعالیت‌های فرهنگی، هنری، قرآنی، توسط فعالان این عرصه‌ها باید صورت گیرد و ما در ارشاد مجری نیستیم؛ بلکه وظیفه حمایت، هدایت و نظارت را داریم. همچنین ما در ارشاد سیاست‌گذاری انجام می‌دهیم و اجرا مردمی و مدنی است. بنابراین ارشاد هیچ‌گاه این نکته را مفید و کارآمد نمی‌داند که در عرصه‌ای ورود مستقیم داشته باشد؛ بلکه سعی دارد خود جامعه فرهنگی، هنری و قرآنی که اصل کار و تصمیم‌گیر هستند، هماهنگی‌ها و کمک‌های لازم را ارشاد انجام دهد. به همین مناسبت، در بحث اجراهای صحنه‌ای موسیقی نیز در حقیقت ارشاد وظیفه اجرا ندارد، بلکه مسئولیت صدور مجوز را داراست، براساس محتوای قانونی و دستورالعمل‌ها و نظارتی که بر محتوای اجرا انجام می‌دهد. اما موارد و مسئولیت اجرایی برعهده موسسه مجری و نهادهای ذی‌ربط است. به علاوه، دربحث اجراهای صحنه‌ای موسیقی سعی داریم از یک طرف، حر قانون رعایت شده و شان و مقتضیات فرهنگی مشهد نیز مورد تاکید قرار می‌گیرد و در این بخش، هماهنگی و هم‌فکری بخش‌های مختلف استان مورد نیاز است که بحمدالله چنین هماهنگی وجود داشته است.
وی پیرامون بحث نشاط اجتماعی خاطرنشان کرد: باید تاکید کنم که در بحث نشاط اجتماعی، اداره کل ارشاد همگام با نهادهای فرهنگی دیگر به دنبال ایجاد نشاط اجتماعی در فضای فرهنگی مشهد است؛ البته با رعایت حساسیت‌ها و اقتضائات شهر زیارتی مشهد و این مهم، یعنی ترویج نشاط اجتماعی و به تعبیری شادی مومنانه با رعایت حساسیت‌های شهر مشهد، مورد تاکید نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان نیز هست.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در این زمینه، خوشحالم اعلام کنم که توافقی بنیادین میان دستگاه‌های فرهنگی برای رفتن به سمت نشاط اجتماعی با رعایت حساسیت‌ها صورت گرفته و اگر در رویدادهای فرهنگی و هنری و مفاهیم بنیادین آن توافق و اجماعی نباشد، فرهنگ ضربه خورده و خرسندم که در اجرای صحنه‌ای موسیقی که در مشهد داشتیم، نهادهای مختلف با سلایق گوناگون در برگزاری این برنامه همکاری داشتند و این برنامه با کمال سلامت و در شان شهر مشهد، در حمایت از اجراهای صحنه‌ای برگزار شد.
مروارید اشاره کرد: در ارشاد ما دنبال توجه به فناوری‌های جدید و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و سواد رسانه‌ای نیز هستیم. ضمن این که دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای در آبان‌ماه برگزار خواهد شد که در حال برنامه‌ریزی برای آن هستیم.
مروارید در بحث دیپلماسی فرهنگی بیان کرد: دیپلماسی فرهنگی با تاکید بر زبان فارسی، قابل توسعه به کشورهای مجاور است و سه روز ملی که در خراسان از آن بهره‌مند هستیم، از جمله روز ملی فردوسی، عطار و خیام، ظرفیت خوبی را برای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی به منظور گفت‌وگو و دیپلماسی فرهنگی با کشورهای همجوار فراهم می‌کند. همچنین نوروز به عنوان یک هویت ایرانی- شیعی به ما کمک می‌کند که انسجام ملی را در داخل و گفت‌وگو و بهره‌مندی از میراث فرهنگی را در فضای بین‌الملل تجربه کنیم. 
وی پیرامون موضوع اقتصاد فرهنگ اضافه کرد: در بحث اقتصاد فرهنگ، در شرایط کنونی اقتصادی کشور، هنرمندان و اصحاب فرهنگ ما، می‌توانند با ابتکار و نوآوری بحث اقتصاد فرهنگ را به پیش ببرند و همزمان با بهره‌وری اقتصادی، تاثیر فرهنگی که برآمده از فرهنک ایرانی- شیعی است، در فضای بین‌الملل داشته باشیم. ضمن این که یکی از مواردی که برروی آن برنامه‌ریزی می‌کنیم و همسو با سیاست وزارت‌خانه محترم است، بحث اقتصاد فرهنگ بوده و در فضای مشهد به طور خاص، سوغات زیارت یکی از مصادیق اقتصاد فرهنگ است. همچنین، مشهد مهد بزرگان، پیشکسوتان و مفاخر ادبی و هنری از دیرباز بوده است. شعرا، ادبا و موسیقی‌‌ها و نواهای آیینی و مقامی، میراثی غنی برای مشهد و خراسان تشکیل داده است و این وظیفه ما را به عنوان متولیان فرهنگی سنگین‌تر و البته چشم‌انداز آینده را روشن‌تر می‌سازد. همچنین در زمینه فرهنگ و هنر و نگاه ایشان به ادبیات و شعر، دیدگاه‌های راهبرانه و الهام‌بخش مقام مغظم رهبری را هم داریم که می‌تواند در فضای مشهد، سرلوحه سیاست‌های ما قرار گیرد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی بیان کرد: در باب فرهنگ، نکته راهبردی و بنیادی این است که فرهنگ و هنر اصالت خویش را دارد و حوزه فرهنگی، تابع قواعد بازی فرهنگی و مستقل از قواعد حوزه سیاست است. البته رقابت سیاسی را انکار نمی‌کنم، بلکه رقابت سیاسی لازمه هر جامعه پویا و متکامل است.‌ اما همین رقابت اگر بخواهد فضای فرهنگی را متاثر کند، باعث آسیب به فرهنگ و اصحاب فرهنگ و هنر خواهد شد. ضمن این که هنر معیار و گفتمان ویژه خود را دارد. بنابراین، بهره‌برداری سیاسی از رویدادهای فرهنگی و هنری و مصادره یک رویداد فرهنگی یا رخداد هنری به نفع یک گروه سیاسی خاص، هم ظلم به هنر و هم ظلم به سیاست است. پس اجازه دهیم مشهد با تاریخ کهن خود و هنرمندان بین‌المللی و حضور در فضای معنوی امام رضا(ع) راه خود را طی کند و آلوده و آغشته به چالش‌های سیاسی نشود.
مروارید تصریح کرد: رقابت‌های سیاسی فی نفسه در زمان خودش باعث تکامل جامعه خواهد شد. ولی این رقابت‌ها را با زبان ظریف هنر آلوده و آغشته نسازیم. هنر زبان ظریفی دارد و مرتبط با روح انسان است. این روح دائمی و نامتناهی بوده و سلایق سیاسی در زمانه خاصی کارکرد داشته و پررنگ می‌شود، اما هنر جاودانه است. پس سقف بلند هنر را به سقف سیاست گره نزنیم و من توفیق جامعه هنری را به استقلال آن از چالش‌ها و رقابت‌های سیاسی می‌دانم.
وی خاطرنشان کرد: دعوت می‌کنم که جامعه رسانه‌ای در چهلمین سال انقلاب با زبانی غیر فرمالیست و جدید، بتواند چشم‌اندازی متفاوت را، متناسب با مطالبات نسل جوان که حضور مستقیم با آن زمان نداشته و ارتباطشان رسانه‌ای و مکتوب بوده ایجاد کند و آرمان‌ها را مجدد صورت‌بندی کرده و میراث و سنت گذشته را با شرایط جدید به نسل جدید منتقل کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در مورد سرفصل‌های معاونت قرآن و عترت گفت: در سال 97 برگزاری جشنواره بین‌المللی خوش‌نویسی آیات را داشتیم. همچنین برگزاری آزمون سراسری قرآن و عترت استان را در آبان‌ماه خواهیم داشت. به علاوه برگزاری سیزدهیمن نمایشگاه قرآن و عترت در خرداد را شاهد بوده که در خرداد سال آینده نیز خواهیم داشت. تهیه و تدوین سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی استانی نیز در حال تنظیم است. به علاوه، ایده‌ای به نام تشکیل خانه ایده‌های قرآنی وجود دارد که کلیه پیشنهادات، جداول زمانی و طرح‌های قرآنی سطح استان را در یک سامانه و شبکه برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری جمع‌آوری کنیم که در حال انجام است. دومین جشنواره نغمه‌های قرآنی به اسم نردبان آسمان را نیز در بهمن‌ماه خواهیم داشت. همچنین، حمایت از جشنواره‌های دعوت و شیو‌ه‌های نوین دعوت به نماز که در بخش معاونت قرآن و عترت در حال پیگیری است و برگزاری پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت در مشهد و پانزده شهرستان نیز از دیگر برنامه‌‌ها خواهد بود.
وی پیرامون برنامه‌های فرهنگی- مطبوعاتی بیان کرد: 400 ناشر و انتشارات در حال فعالیت در سطح استان هستند. همچنین، 310 واحد چاپخانه و صنایع وابسته، 143 موسسه فرهنگی هنری تک‌منظوره، 83 موسسه فرهنگی هنری چندمنظوره، 335 مطبوعات استان، 700 کانون آگهی و تبلیغات، 11 نمایندگی خبرگزاری‌های ملی، 25 نمایندگی روزنامه‌های سراسری، 86 انجمن ادبی و 4000 هزار عنوان چاپ‌شده کتاب خراسان را دارا هستیم.
مروارید ادامه داد: بیستمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در نیمه اول آبان‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار خواهد شد. همچنین، دومین جشنواره داستان کوتاه تلنگر با رویکرد مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در دی‌ماه، جشنواره شعر چلچراغ، ویژه بزرگداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه، اجرای نهمین دوره طرح حمایت از کتاب‌فروشی‌ها تحت عنوان تابستانه کتاب 97 که از 30 مرداد تا 10 شهریور انجام می‌شود، پانزدهمین دوره انتهاب کتاب سال خراسان رضوی در آبان‌ماه، برگزاری جشنواره صنعت چاپ استات در شهریور، پنجمین دوره جشنواره ملی تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی و چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان از دیگر برنامه‌ها است. ضمن این که این برنامه‌ها به منظور تقویت زیرساخت‌های فرهنگی غیر دولتی صورت می‌گیرد‌. همچنین، تحقق دولت الکترونیک و فعال‌سازی سامانه‌های جامع الکترونیک را در بحث فرهنگی و مطبوعاتی داریم. همچنین این برنامه‌ها به دنبال ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، تحقق دیپلماسی فرهنگی، همزمان با کاهش تصدی‌گری و واسپاری اجزا به تشکل‌ها و انجمن‌ها و موسسات و تعامل و هم‌افزایی با آن‌ها است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درمورد سرفصل‌های هنری و سینمایی افزود: رویداد بزرگی با عنوان انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک سینمایی، سمعی و بصری، با دو موسسه اکو و بنیاد فارابی را داشتیم که یک تفاهم سه‌جانبه بسته شد. همزمان تفاهمی دوجانبه میان اداره کل ارشاد و سینمای فارابی منعقد شد. همچنین دفتر همکاری‌های مشترک(آفا) افتتاح شد که این دفتر، فعالیت‌هایی از جمله بحث استارت‌آرت‌ها، یغنی نگاه‌های ابتکاری و نوآورانه، مبتنی بر فکر جوان ایرانی برای تولیدات فیلم‌نامه با همکاری کشورهای عضو اکو و حمایت سینمای فارابی، دارد. یکی از موارد این تفاهم‌نامه، برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره بین‌المللی سینمای دینی است که برای اسفندماه در حال برنامه‌ریزی است.
مروارید عنوان کرد: از موارد این تفاهم‌نامه حمایت از تولید دو فیلم بلند سینمایی کودک است. همچنین جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز در سرفصل برنامه‌ها داریم که با حمایت سازمان سینمایی در شهریورماه انجام خواهد شد. همچنین، حمایت از تولید و نگارش دو فیلم بلند سینمایی با تهیه‌کنندگی استانی با حمایت فارابی، حمایت از برگزاری بخش بین ادیانی همزمان با جشنواره فجر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی خلق ایده برای تولیدات سینمایی که با کمک فارابی در 6 ماه دوم سال در حال پیگیری آن هستیم. ضمن این که راه‌اندازی دو سینماسیار در مشهد انجام شده که هدف آن توجه به عدالت توزیعی در حاشیه شهر است و نیز یک سینماسیار در نیشابور، تربت حیدریه و گنابا راه‌اندازی شده است. پاتوق‌های بررسی فیلم نیز در دفاتر دوازده‌گانه انجمن سینمای جوان راه‌اندازی شده است.
وی اضافه کرد: فستیوال نمایش‌های دینی در سالن‌های نمایش و تئاتر استان، نمایشگاه هنرهای تجسمی با رویکرد عفاف، حجاب و دفاع مقدس در چهلمین سال انقلاب در نگارخانه پایتخت و برای سه‌ماهه سوم سال در حال برنامه‌ریزی هستیم. دومین جشنواره موسیقی مقامی خنیاگران جام نیز با موضوع نشاط و امید، بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر استان با موضوع ایثار، شهادت و اقامه نماز، اولین جشنواره هنرهای تجسمی استان نیز از دیگر برنامه‌ها است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: همچنین، تئاتر مشهد و استان، برگ زرین و افتخار هنرمندان ما ماست که در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی شرکت کرده است و می‌توان ادعا کرد که قطب تئاتر کشور هستیم. همچنین جشنواره طراحان مد و لباس ایرانی اسلامی را نیز شاهد خواهیم بود. به علاوه، اولین همایش طراحان مد و لباس کشورهای اسلامی را نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم. ضمن این که مفتخریم که سه نشان درجه یک هنری را درسال 97 تقدیم کردیم که معادل دکتری هنری است و این وظیفه ماست که از هنرمندان و پیشکسوتان تکریم کنیم و حمایت از خلاقیت جوانان داشته باشیم. لازم به ذکر است کلیه برنامه‌های قرانی، فرهنگی و هنری، به سمت تاکید بر هویت و سبک زندگی ایرانی اسلامی، با توجه به نیازها و مطالبات روز می‌رود.
مروارید در مورد حمایت از هنرمندان بخش موسیقی مقامی گفت: بحث موسیقی و آیین‌های مقامی جزو میراث فرهنگی خراسان است و صحبت از آن، تنها اشاره به یک بخش خاص به نام موسیقی ندارد؛ بلکه به یک فرهنگ و ارزش قومی و ملی اشاره دارد و تا جایی که ممکن است در این زمینه حمایت خواهیم کرد و البته امکانات محدود است. ضمن این که بخشی از حمایت‌ها به صورت متمرکز انجام می‌گیرد و در سامانه ثبت خواهد شد که مقدمات لازم برای این ثبت را فراهم می‌کنیم و همزمان همکاران ما در معاونت فرهنگی، هم در بخش بیمه و هم تکریم هنرمندان و سیاست‌گذاری در جشنواره‌ها و همایش‌ها، سعی در پاسداشت این سنت دارند تا به فراموشی سپرده نشود. ضمن این که برخی از جشنواره‌ها چون جشنواره خنیاگران جام به همین منظور صورت می‌گیرد. همچنین، اگر بخواهیم از یک نمونه در مقابل موسیقی پاپ نام ببریم، به عنوان یک مدل از گذشته و میراث می‌توان از این موسیقی‌ها و آیین‌های مقامی یاد کنیم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: ما و مقام‌های مسئول در این زمینه، همیشه از آن حد لازم برای حمایت عقب‌تریم که عمدتا به دلیل وجود مشکلات اقتصادی و فشارها و محدودیت بودجه است. اما نگاه، رویکرد و جهت به سمت پاسداشت این آیین‌ها است که البته در برنامه‌ریزی به دلیل محدودیت‌هی بودجه شاهد هستیم که در برخی موارد، قصوری نیز صورت می‌گیرد که باید به سمت برطرف کردن آن پیش رویم. به علاوه معتقدم که هنرمندان ما بیشتر از حمایت مالی، تکریم معنوی را می‌طلبد؛ یعنی اگر نگاهمان، نگاه انسانی و مبتنی بر کرامت ذاتی انسان باشد، بخش عمده‌ای از کار خود را نیز باید به این سمت وجهت متمایل کنیم و البته در کنار آن، حمایت مالی نسز حائز اهمیت است. ضمن این که هنرمند، مجموعه‌ای از تکریم معنوی و مادی است و شان هنرمند اقتضا می‌کند که در وهله اول، در باطن و روحیه خدمت‌گذاری تحول ایجاد کنیم و تکریم هنرمد صورت گیرد.
وی پیرامون بحث تغییرات صورت گرفته در مورد معاونین این اداره گفت: در مراسمی که در طی روز گذشته صورت گرفت، جناب آقای استادی به عنوان ریاست اداره مشهد منصوب شدند و نیز سرکار خانم میرنجاتی به عنوان معاونت اداری و مالی و جناب آقای طباطبایی به عنوان ریاست اداره سینمایی، جناب آقای جوادی مشاور مدیر کل و سرپرست حوزه ریاست و مدیریت منصوب شدند. ضمن این که پویایی و تغییر و تحول لازمه هر سازمانی است که در دو بعد می‌تواند صورت گیرد؛ یکی در عرصه افراد و دیگری در افکار و برنامه‌ها است و رویکرد کلی این است که برنامه‌ها متحول شود و بحمدالله تاکنون، دوستان در عرصه ارائه برنامه‌های تحول‌خواهانه‌ای را ارائه دادند که ناظر به اهدافی است که مطرح شد و هدف تحقق این برنامه‌ها است.
مروارید خاطرنشان کرد: درکنار تحقق این برنامه‌ها، گاهی افرادی متناسب‌تر و کارآمدتر هستند و یا در حوزه‌ای تاثیرگذارتر از حوزه دیگرند و بنابراین با این دید به میراث اداره کل ارشاد نگاه می‌کنم و تغییراتی که مطرح شد نیز به این منظور صورت گرفت. ضمن این که اگر لازم باشد، تحولات و تغییرات دیگری هم انجام خواهد شد. بنابراین، رویکرد بنده این است که تغییرات گسترده درفرایند افراد ایجاد نکنم و افراد زیادی را تغییر ندهم و به جای آن، در برنامه‌ها تحول و تغییر به وجود آورم. بنابراین، رویکرد تغییرات در برنامه‌ها وجود دارد. همچنین، معتقدم باید معیارها و شاخص‌های نوآوری را مخصوصا در عرصه فرهنگ و هنر داشته باشیم. ضمن این که برای ما دیپلماسی فرهنگی اهمیت دارد و نیز افرادی می‌توانند به این برنامه‌ها کمک کنند که ارتباطات بین‌المللی را توسعه داده، در حوزه اقتصاد فرهنگ نوآوری و از جهت حوزه اخلاقی، تکریم شان هنر و هنرمند را داشته باشند و افرادی که بتوانند این برنامه‌ها را اجرا کنند، از حضورشان استقبال می‌کنیم.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون بحث ارائه مجوز و مجری نبودن اداره ارشاد گفت: زمانی که گزارشی از یک موفقیت داده می‌شود، در واقع این از توفیقات جامعه هنری است؛ یعنی ما از فضای فرهنگی، هنری و قرآنی شهر خبر می‌دهیم و این به معنای آن نیست که صفر تا صد کار را ما انجام داده باشیم و چنین فرضی هرگز وجود ندارد و در واقع ما از یک پروسه جمعی گزارش می‌دهیم. البته قبول داریم که از خصوصیات آسیب‌های فضای رسمی، آسیب گزارش دادن و به تعبیری آسیب‌های رزومه‌ای است که باید به سمت تقویت نگاه جمعی پیش رویم و اقدامات را جمعی و مشارکتی ببینیم و بیش از آن که به دنبال اسم باشیم، به دنبال تحقق آن رویداد باشیم. بنابراین، افتخار یک هنرمند و اتفاق ک رویداد، افتخار کل شهر مشهد و هنر است واز طرفی، ما خود را خادم هنرمند می‌دانیم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: برگزاری یک رویداد، یک پروسه است و مراحل گوناگونی دارد. در مرحله اجرا نیز نهادهای مختلفی کمک می‌کنند که براساس قانون، این اجرا امن باشد و مجموعه این عوامل موجب تحقق رویداد خواهد شد و ممکن است در این مسیر، بخش‌هایی رعایت نشود. به طور مثال، اجرا براساس تعهدات صورت نگیرد و این اجرا لغو می‌شود که لغو آن مستند به صدور مجوز نیست؛ بلکه مستند به آن است که در اجرا، شرایط قانونی که مجری تعهد داده، رعایت نشده است. پس لغو شدن‌ها منشا گوناگونی دارد. بنابراین، نهادی که به شکل واسپاری کار را انجام می‌دهد، شرایط را برای حمایت و هدایت فراهم می‌کند و عدم رعایت تعهدات، به این معنا نیست که قانون‌گذار دقت به خرج نداده است و البته انکار نمی‌کنیم که برخی موارد سهل‌انگاری‌ها و ضعف‌هایی رخ داده است.
مروارید پیرامون تاثیر مشکلات اقتصادی در حوزه فرهنگ و بودجه ارشاد، بیان کرد: طبیعی است که وضعیت کنونی در فضای اقتصاد، بر حوزه‌های مختلف جامعه نیز تاثیرگذار بوده، اما در حالی که به جهت اقتصادی بودجه‌های ما محدودتر شده است، از بعدی دیگر، توجه به درون، درون‌زا بودن و فکر و کالای ایرانی نیز همزمان مورد توجه قرار گرفته و این یک سنت الهی است که هرجا مشکلی پدید آید، انسان، روزنه‌ها و ابتکاراتی را می‌یابد و بسیاری از اکتشافات تاریخ، در محدودیت‌ها به وجود آمده است و این ویژگی فکر انسانی است. لذا، در عین این که هنرمندان ما در فشاراقتصادی به سر می‌برند، در عین حال، روزنه امید و کارهای نو، خلاقیت، فکر جوان و وریش‌های جدید را نیز مشاهده می‌کنیم و من آینده عرصه فرهنگ و هنر را با توجه به نیروی جوان و روحیه اعتماد بنفش و خوداتکایی که در وجود ایرانیان می‌بینیم، روشن می‌بینم.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون بحث کاغذ و نشریات عنوان کرد: تدبیری اندیشیده شده که کاغذهایی که نشریات عمده مشهد در ماه‌های آینده نیاز دارند، از الان این تامین نیاز صورت گیرد و هماهنگی‌هایی شد که در ماه‌های آینده در این زمینه به کمبودی برخورد نکنیم. بنابراین وضعیت مطبوعات و نگرانی نشریه‌ها برای ما حائز اهمیت است. البته این نکته هم مطرح می‌شود که اکنون فضای رسانه تغییر کرده است و نگاه سنتی به یک نشریه کاغذی، تبدیل به یک نگاه چندوجهی متکثر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شده است.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت تئاتر شهرستان‌ها گفت: تئاتر در شهرستان‌ها نیاز به حمایت جدی‌تری دارد و یکی از مشکلات موجود، بحث سالن‌های تئاتر است که نیاز به سرمایه‌گذاری در این زمینه داریم. البته ما به عنوان اداره ارشاد خود این قدرت را از جهت مالی نداشته و به همین منظور، با نهادهایی صحبت شده که سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام دهند تا اجراها بتوانند مخاطب و فروش داشته باشند. در عین حال، در برنامه‌ها و جشنواره‌هایی که در مشهد داریم، از هنرمندان شهرستان‌ها دعوت می‌کنیم که ایده و خلاقیت و اجرای خود را در سطح مشهد داشته باشند تا یک ارتباط دوطرفه بین مشهد و شهرستان‌ها ایجاد شود. انتظار و امیدمان این است که دستگاه‌هایی چون شهرداری و آستان قدس که در مسئله فرهنگ مشهد دغدغه دارند، کمک کنند تا بتوانیم سالن‌های آبرومندی را داشته و شرمنده هنرمندان نشویم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/87636/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود