پیام خراسان

آخرين مطالب

درباره عروسی کُرمانجی مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان- عروسی یکی از بخش‌های فرایند ازدواج در ایران است. این فرایند می‌تواند شامل رسوم زیادی همچون خواستگاری، بله بران، شیرینی خوران،مهر بران، نامزدی، عقد کنان، جشن عقد، جهاز بران و حنابندان باشد.

استفاده از تکنولوژی و رسانه‌های ارتباط جمعی موجب شده عروسی در ایران دست‌خوش تغییرات زیادی شود مسئله‌ای که موجب شده این تحولات به سرعت، تمام مناطق را در برگیرد و به نوعی تمام مراسمات را به یک شکل دربیاورد.

 در این نوشتار به بررسی مراسم ازدواج در یکی از مناطق شمال شرقی ایران در دامنه رشته کوه‌های شمالی هزار مسجد یعنی لایین می‌پردازیم که تا حدودی توانسته است اصالت‌های خود را هنور حفظ کند.

منطقه ییلاقی لایین در 30 کیلومتری شمال شرقی کلات واقع شده است. بیشتر ساکنان منطقه از نژاد کرد کُرمانج هستند و با توجه به تغییراتی که عروسی در بسیاری از مناطق ایران داشته است؛ جوانان کرمانج لایین همچنان سنت های دیرین خود را حفظ کرده‌اند و مراسم خود را به صورت سنتی برگزار می‌کنند.

نزدیک عصر از خانه برای شرکت در مراسم عروسی، روانه لایین کلات می‌شویم تا همانند دیگر مهمانان در این مراسم حضور پیدا کنیم.

ابتدای مراسم برای ما با عروس‌کشان از خانه عروس به سمت خانه داماد شروع شد که در این بخش عروس و داماد سوار بر اسب  در کنار ساقدوشان به سمت خانه داماد روانه می‌شدند. این مراسم را به اصطلاح « بستن سرعروس » می‌نامند. به هنگام آوردن عروس، اقوام در دسته‌های پرشور به شائی و پایكوبی می‌پردازند و پیشاپیش داماد و عروس حركت می‌كنند.

سپس در حیاط خانه داماد، داماد از اسب پایین آمده و به همراه ساقدوش (براکه) بر بلندی می‌روند و طبق رسمی سنتی تیری را به سمت آسمان شلیک می‌کند. مردمان کرمانج شلیک داماد به سمت آسمان را نشان از تعصب به همسرداری، مرزداری، غیرت، شجاعت و حب وطن می‌دانند.

در ادامه سبدی پر از سیب و انار را بر بلندی به دست داماد می‌رسانند و او آنها را به سمت مهمانان می‌اندازد، کرمانج‌ها پرتاب سیب و انار و گرفتن آن‌ها توسط مجردها را  نشان از باز شدن بخت می‌دانند. 

داماد و عروس وارد خانه می‌شوند و پس از آن فقط خانم‌ها وارد خانه می‌شوند و از خانواده داماد دعوت می‌شود تا هدایای خود را به عروس که روی خود را پوشانده است؛ بدهند. در این حین مهمانان داماد و عروس ترانه‌های سنتی می‌خوانند و پس از هدیه خانواده داماد و رونمای خود داماد، فامیل نزدیک روپوش عروس را بر می‌دارند و هلهله می‌کشند. در ادامه نیز مهمانان، عروس را آماده‌ی مراسم اصلی کرده و لباس سنتی مخصوص عروس را بر تن او می‌پوشانند.

وارد خانه بزرگی که متعلق به یکی از بزرگان فامیل داماد است می‌شویم و از کنار دیگ‌های بزرگی که در حال آماده کردن شام هستند عبور می‌کنیم حال و هوای خانه به گونه‌ای است که شادی در تک تک اجزای خانه موج می‌زند حیاط خانه برای این مراسم با گل‌های زیبایی تزیین شده و فواره‌های حوض آبی که بیانگر رخ‌داد این مراسم هستند حال و هوای خاصی به فضای حیاط بخشیده‌اند.

پس از عبور از ایوان به فضای داخلی خانه و جایگاه ویژه عروس و داماد می‌رسیم در کنار جایگاه آنان جایگاهی برای برادر داماد و جاری تدارک دیده شده است. به مهمانان و عروس نگاه می‌کنیم بسیاری از  آنان در لباس‌های سنتی و آرایشی ساده به مراسم آمده‌اند.

ادامه مراسم شامل مراسمات و شادی‌های سنتی است که در آن‌ها شرکت‌کنندگان ابتدا با ریتم‌های ملایم با نظمی وصف ناپذیر به اجرای حرکات سنتی موزون و بازی‌های سنتی می‌پردازند و در مرحله بعد ریتم حرکات تندتر شده و با رقص چوب همراه می‌شود.

زنان کرمانج با لباس‌هایی پوشیده و کمترین آرایش در مجلس حضور دارند همچنین نکته قابل توجه آن است که برای اهالی کرمانج پایکوبی به تنهایی معنا و مفهومی ندارد و همه در قالب گروه، رقص‌های سنتی را اجرا می‌کنند و در ادامه عروس و داماد در رسمی که مخصوص عروسی‌های کرمانجی است به کودکانی که به پایکوبی می‌پردازند؛ شاباش می‌دهند. 

بخش پایانی این مراسم با شام سنتی مخصوص کرمانج‌ها به نام یخنی (چلوگوشت) انجام می‌شود و مهمانان پس از صرف شام از عروس و داماد تشکر کرده و برای آنان آرزوی سلامتی و خوشبختی می‌کنند.

در ادامه فقط تعدادی از فامیل نزدیک عروس و داماد برای مراسم حنابندان در محل مراسم باقی می‌مانند، «براکه» و «جاری» حنا را با قاشق بر روی دست عروس و داماد همراه با سکه می‌گذارند و در انتها با نورافشانی پایان مجلس با آرزوی خوشبختی برای عروس و داماد اعلام می‌شود.

از محل مراسم خارج می‌شویم و در مسیر بازگشت به این فکر می‌کنم که چه بسا رسم‌ها و شادی‌های اصیل و سالمی که در طی سالیان دراز به دلیل بی‌توجهی و شاید جوزدگی به فراموشی سپرده شده است و ما امروز از داشتن زیبایی‌های آن‌ها محروم هستیم. برای جوانان لائین که هنوز اصالت‌های خود را حفظ کرده‌اند خوشحالیم و با این شادی به خانه برمی‌گردیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/88118/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق