پیام خراسان

آخرين مطالب

گزارش مهر از جلسه شورای شهر بیرجند؛

پرونده «اکبریه»روی میز شورا/ وضعیت منطقه نابسامان است سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند- شورای شهر بیرجند با حضور اعضای شورای اسلامی بیرجند برگزار شد و بررسی مشکلات منطقه « اکبریه» از اصلی ترین موضوع های بحث شده در این شورا بود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: جلسه شورای شهر اسلامی بیرجند با حضور اعضای شورای شهر بیرجند برگزار و در آن نامه های واصله به شورای شهر بیرجند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بررسی نامه‌ای از سوی اهالی اکبریه در غرب شمال شهر بیرجند از اولین محورهای گفت و گو در این شورا بود. در این نامه آورده شده که «شهرداری مدعی است مشکلات موجود در اکبریه مربوط به بنیاد مسکن بوده این در حالی است که بنیاد مشکن این مشکلات را مربوط به شهرداری می‌داند».
عضو شورای اسلامی بیرجند در این خصوص بیان کرد: در خواست اهالی اکبریه در کمیسیون مطرح شده است.
مرتضی یزدان‌شناس با بیان اینکه این محدوده نیازمند اعتبارات زیادی است، اظهار کرد: آستان قدس برای همکاری اعلام آمادگی کرده و بنا بر پیشنهاد کمیسیون باید مکاتبات لازم باید با نمایندگی آستان قدس انجام شود.
انحراف اعتبارات تخصیصی به «اکبریه»
معاون عمرانی شهردار بیرجند هم در این خصوص بیان کرد: روستای تاریخی اکبریه در دل شهر قرار داشته و ضوابط و طرح تفضیلی خاصی دارد.
علی عدل با بیان اینکه از آبان ماه سال گذشته پیگیری‌هایی برای رفع مشکلات این منطقه داشته‌ایم، گفت: متولی اصلی این منطقه آستان قدس و میراث فرهنگی استان هستند اما مطالبات مردمی را به سمت شهرداری شیفت داده‌اند.
وی بیان کرد: شهرداری برای آسفالت کوچه‌های اکبریه اعلام آمادگی کرد اما میراث فرهنگی اجازه آسفالت را صادر نکرده و خواستار سنگ‌فرش این محدوده شد.
عدل با بیان اینکه سنگ‌فرش هزینه‌های نیاز دارد، افزود: طبق جلسه‌ای که در استانداری برگزار شد، مقرر شد نیروی انسانی و ماشین‌آلات مورد نظر را شهرداری تأمین کند و مصالح نیز از سوی میراث فرهنگی تأمین شود.
وی بیان کرد: میراث فرهنگی طی نامه‌ای با اختصاص 500 میلیون ریال اعلام آمادگی کرد اما تاکنون هیچ مساعدتی از سوی این اداره کل انجام‌نشده است.
عدل با بیان اینکه اعتبار این محدوده توسط میراث فرهنگی در جداره باغ اکبریه هزینه می‌شود، گفت: شهرداری به تعهدات خود عمل کرده اما از سوی میراث فرهنگی برای رفع مشکلات اکبریه اقدامی انجام نشد.
وضعیت «اکبریه» نا به سامان است
عضو شورای اسلامی بیرجند هم در این خصوص بیان کرد: اکبریه که با نام روستا از آن یاد می‌شود، در مرکز شهر قرارگرفته که متأسفانه وضعیت نا به سامانی دارد.
رضا حسنی صفت با بیان اینکه این مکان تاریخی بوده و در کنار باغ تاریخی اکبریه قرار دارد، افزود: گردشگران و مسافران زیادی از این منطقه شهری بازدید می‌کنند.
وی با اشاره به مشکلات موجود در اکبریه بیان کرد: با همان قانونی که جلوی باغ اکبریه، پشت باغ و پشت روستا که غیرقانونی بوده را آسفالت کرده‌اند، سه کوچه موجود در اکبریه هم آسفالت شود.
حسنی صنف با بیان اینکه وضعیت کنونی اکبریه به لحاظ بهداشتی، روحی، روانی و عدالت اجتماعی بسیار نابسامان است، افزود: دستگاه‌های متولی به سرعت تعیین شوند و برای رفع مشکل به آن‌ها زمان داده شود.
این عضو شورای شهر بیرجند بیان کرد: پاس دادن توپ در میدان یکدیگر از انصاف به دور بوده و جواب قانع‌کننده‌ای به مردم نیست و باید به دنبال اقدامی عملی باشیم.
مردم با حقوق شهروندی آشنا شوند
رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند هم در این خصوص بیان کرد: قرار نیست شهرداری بار دستگاه‌هایی که در وظیفه خود کوتاهی می‌کنند، را به دوش کشد.
ابراهیم تقی زاده بیان کرد: اعتبار مورد نیاز برای سنگ‌فرش این محدوده 230 میلیون تومان است و میراث فرهنگی استان و شهرستان هر کدام 50 میلیون تومان اعلام آمادگی کرده‌اند اما هنوز محقق نشده است.
عضو دیگر شورای شهر بیرجند هم در این جلسه بیان کرد: باشد شهروندان به حقوق شهروندی واقف باشند و مطالبات خود را از دستگاه مربوطه بخواهند.
طاهری با بیان اینکه باید متولی اصلی اکبریه به مردم شناسانده شود، اظهار کرد: مردم باید مطالبات خود را با میراث فرهنگی مطالبه داشته باشند.
در پایان مقرر شد جلسه‌ای با حضور نمایندگی آستان قدس رضوی در استان، شهرداری بیرجند و میراث فرهنگی پیرامون تعیین تکلیف مشکلات اکبریه برگزار شود.
رسیدگی به نخاله‌های ساختمانی موجود در شهر
تخلیه نخاله‌های ساختمانی در قسمت‌های مختلف شهر از دیگر محورهای مورد بررسی در شورا بود.
شهردار بیرجند در این خصوص بیان کرد: درخواست‌های متعددی در راستای رسیدگی به تخلیه نخاله‌های ساختمانی داریم که باید مورد توجه قرار گیرد.
محمدعلی جاوید با بیان اینکه باید منابع درآمدی برای تشکیل سازمان پسماند مشخص شود، گفت: مقررشده بخشی از این اعتبار توسط بخش خصوصی پرداخت شود.
وی ادامه داد: در این راستا، شرکت‌هایی ماشین‌آلات و باکس را تهیه‌کرده و نخاله‌های ساختمانی را به مکان‌های پیش بینی شده حمل می‌کنند.
بنا به گفته جاوید، این طرح در مرحله مزایده قرار دارد.
روند کاهشی جابه‌جایی مسافر در بیرجند
وضعیت حمل‌ونقل درون‌شهری در بیرجند از دیگر محورهای گفت و گوی اعضای شورای شهر بیرجند بود.
رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر 92 دستگاه فعال در شهرداریم، گفت: روند جابه‌جایی مسافر از سال 92 تاکنون در سطح کشوری کاهش یافته است.
یدالله غلام پور با بیان اینکه در سال 92 میزان جابه‌جایی مسافر 17 میلیون و 600 هزار نفر بوده که این در سال 96 به 12 میلیون و 200 هزار مسافر رسیده است، گفت: افزایش بی‌رویه خودروهای شخصی، کاهش کیفیت ناوگان، مجازی شدن سیستم دانشگاهی و پرداخت قبوض در منزل از عوامل کاهش جابه‌جایی مسافر است .
وی با بیان اینکه هر دستگاه اتوبوس سالانه 136 میلیون تومان هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم متحمل شهرداری می‌کند، گفت: این در حالی است که درآمد هر اتوبوس در سال متوسط 24 میلیون و 500 هزار تومان بوده است.
رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بیرجند بیان کرد: برای جابه‌جایی هر مسافر 400 تومان وصول می‌شود این در حالی است که برای شهرداری، جابه‌جایی هم نفر هزار و 600 تومان هزینه دارد.
مینی‌بوس جایگزین اتوبوس‌های فرسوده شود
رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بیرجند با اشاره به دودزا بودن برخی از ناوگان‌های حمل‌ونقل درون‌شهری بیان کرد: این دود به خاطر فرسودگی ناوگان نیست.
وی ادامه داد: سوخت غیراستاندارد علاوه بر دودزا کردن ناوگان، بر روی سوزن انژکتور هم اثر می‌گذارد و باید هر سال با هزینه چهار میلیون تومان تعویض شود.
غلامپور با بیان اینکه باید سوختی با استاندارد بالاتر به استان تحویل داده شود، اظهار کرد: برای این امر پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.
طاهری، عضو شورای اسلامی بیرجند در این خصوص با اشاره به روند کاهشی جابه‌جایی مسافر بیان کرد: اگر بتوانیم با موافق شورا، تعدادی از اتوبوس‌های فرسوده بفروشیم و در ازای آن، چند دستگاه مینی‌بوس خریداری کنیم هزینه‌های کمتری در پی دارد.
وی ادامه داد: با این اقدام مشکلات ترافیکی هم رفع می‌شود چرا که در حال حاضر یک دستگاه اتوبوس با دو مسافر در سطح شهر با به جا می‌شود.
عضو دیگر شورای اسلامی شهر بیرجند هم در این خصوص بیان کرد: پرداخت کرایه نقدی به راننده از سوی شهروندان، آمار جابه‌جایی مسافر را کم می‌کند.
زهره موهبتی بیان کرد: باید دستگاه‌هایی در اتوبوس‌ها تعبیه شود تا مردم بتوانند کارت اتوبوس را شارژ کرده و آمار بهتری از جابه‌جایی مسافر داشته باشیم.
گازوئیل استاندارد در بیرجند تأمین شود
عضو دیگر شورای شهر بیرجند هم در این خصوص بیان کرد: اتوبوس‌ها در ساعت مشخص در ایستگاه‌ها حضور ندارند و باید ساماندهی شوند.
رضا حسنی صفت با بیان اینکه بی‌نظمی اتوبوس‌ها یکی از عوامل کاهش مسافر است، افزود: همچنین پرداخت وجه نقد، سازمان را در دستیابی به آمار دقیق جابه‌جایی مسافر دور می‌کند.
وی اظهار کرد: بلیت‌هایی تهیه شود تا آن دسته از مسافرانی که امکان دسترسی از کارت اتوبوس‌رانی ندارند، از آن استفاده کنند تا به جابه‌جایی حقیقی مسافر برسیم.
حسنی صفت با اشاره به دود حاصل از اتوبوس‌های سطح شهر، بیان کرد: این دود به خاطر استفاده اتوبوس‌ها از گازوئیل غیراستاندارد که توسط شرکت پخش فراورده‌های نفتی توزیع می‌شود، به وجود می‌آید.
وی با بیان اینکه با توجه به گرد و خاک و دودزا بودن این ناوگان‌ها، با ادامه روند وضعیت شهر از نظر آلودگی هوا به بحران می‌رسد، افزود: آیا شورای شهر لازم نمی‌داند مکاتبه‌ای برای تأمین گازوئیل استاندارد با شرکت پخش نفتی داشته باشد؟

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/88128/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند

افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد

تجهیز 53 درصد چاههای صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

تجهیز 53 درصد چاه های صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

باران و سیلاب سراسر خراسان جنوبی را فرا گرفت