پیام خراسان

آخرين مطالب

یادداشت شفاهی استاندار در روزنامه اتفاقیه به مناسبت سالروز تاسیس استان؛

وضعیت سال 83 با شرایط کنونی غیرقابل قیاس است سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - روزنامه اتفاقیه خراسان شمالی در ویژه نامه ای به مناسبت چهاردهمین سالروز تاسیس استان یادداشت شفاهی دکتر محمدرضا خباز استاندار خراسان شمالی را به چاپ رسانده که متن کامل آن در ادامه آمده است. در ابتدا استقلال خراسان شمالی را به ملت غیور، شجاع و همیشه درصحنه این سرزمین تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و از اینکه خداوند متعال این موهبت را به این مردم عزیز ارزانی داشته، ذات اقدس الهی را سپاسگزارم.
ما در مجلس چهارم به دنبال تقسیم خراسان بودیم؛ دلیلش نیز تخصیص بودجه‌ای بود که به خراسان می‌دادند؛ تخصیص بودجه بر اساس تقسیمات کشوری بوده است و بنابراین تخصیص بودجه خراسان بزرگ به مرکزیت مشهد، با وسعت آن روزهای این استان عظیم، فرصت پیشرفتی در اختیار دیگر شهرستان‌ها قرار نمی‌داد. چون اولاً به قول امام قدس الله نفسه الزکیه، مشهد مرکز ایران است، ثانیاً سالانه پذیرای 30 تا 40 میلیون زائر است. به دلیل حضور زائران در مشهد مقدس، باید تمامی امکانات رفاهی مانند آب، برق، گاز، بهداشت و ... از بودجه خراسان بزرگ تأمین می‌شد. به همین سبب ما چاره را در تقسیم خراسان بزرگ نمی‌دیدیم.
ما در مجلس چهارم در اقلیت محض بودیم اما علی‌ای‌حال مقدماتش را فراهم کردیم تا طرح تفکیک خراسان را به صحن کشانیم اما با درهای بسته محکمی روبرو شدیم. در مجلس پنجم که تعداد اصلاح‌طلبان بیشتر از دوره گذشته بود و به‌مانند مجلس گذشته در اقلیت محض نبودیم، به فکر افتادیم مجدداً طرح تقسیم خراسان را مطرح کنیم. در سفری که آیت‌الله هاشمی حمت‌الله علیه به‌عنوان رئیس جمهور به مشهد داشتند، یکی از مطالبات نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ایشان این بود که با تقسیم خراسان بزرگ موافقت و مساعدت لازم را داشته باشند چراکه عمران و آبادانی به‌راحتی نصیب کل استان خراسان بزرگ نخواهد شد مگر اینکه تجزیه شود؛ در موقعیت‌هایی که نیاز به دفاع و درخواست استاندار باشد، به‌جای آنکه یک استاندار و یک مدیر استانی برای درخواست خود طرح موضوع کند، چند مدیر در پایتخت از حق‌وحقوق مردم دفاع کنند. درخواست ما از مرحوم آیت‌الله هاشمی این بود که این موضوع به‌صورت لایحه از سوی دولت، در صحن مجلس مطرح شود. پیشنهاد ایشان در بین بزرگان با مخالفت روبرو و دلیل این مخالفت‌ها حفظ ابهت و بزرگی خراسان بود.
عده دیگری نیز با سوءاستفاده از احساسات پاک مردم قصد عوام‌فریبی داشتند و دلیل مخالفت با این تقسیم را جدایی مردم شمال و جنوب خراسان از حضرت رضا (ع) اعلام کردند درصورتی‌که تقسیم استان ارتباطی به علاقه مردم به امام رضا (ع) ندارد و علاقه به امام رضا (ع) منحصر به مردم خراسان نیست، تمامی مردم ایران شیفته ایشان هستند و همچنین در سراسر دنیا دلداده و در بسیاری از کشورها موقوفاتی دارند.
عده‌ای مردم را تحریک می‌کردند؛ چند شهر مهم خراسان به راهپیمایی و درگیری کشیده شد و چند انسان بی‌گناه دراین‌بین کشته شدند که این اتفاقات مانع اقدامات ما شد اما با روی کار آمدن مجلس ششم که ما در اکثریت بودیم، طبیعتاً احساس می‌کردیم که با این شرایط طرح این موضوع به‌مراتب راحت‌تر باشد ولی نمایندگان ادوار گذشته جو را آن‌قدر سنگین کرده بودند که هیئت رئیسه مجلس ششم نیز به‌راحتی زیر بار این طرح نمی‌رفت. چندین بار این موضوع را با اعمال فشار و نامه‌های متعدد به صحن آوردیم که به دلایل مختلف یا به تأخیر می‌افتاد و یا از دستور کار مجلس خارج می‌شد تا اینکه به حول و قوه الهی این اتفاق میمون و مبارک به وقوع پیوست؛ یعنی خواسته دیرینه خراسان شمالی و جنوبی محقق شد و بنده بسیار احساس غرور می‌کنم که به‌عنوان یک نماینده در آن سال‌ها پیگیر و مدافع این طرح بودم.
با توجه به اینکه بنده نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی بودم و ظاهراً این تقسیم تأثیری بر حوزه انتخابیه بنده نداشت اما مایل بودم که خراسان بزرگ تقسیم شود که هم مردم به خواسته دیرینه خود برسند و هم زمینه عمران و آبادانی در آنجا فراهم شود.
اگر کسی بتواند وضعیت 14 سال گذشته خراسان شمالی را رصد کرده و با اوضاع فعلی مقایسه کند، می‌بیند که تفاوت‌های فراوانی به وجود آمده و امتیازهای ارزشمندی نصیب مردم استان شده است. البته معنای این حرف این نیست که مردم به همه خواسته‌هایشان رسیده‌اند و یا دولت همه وظایف خود را نسبت به خراسان شمالی انجام داده؛ معنای این حرف این است که اگر این اتفاق نمی‌افتاد و خراسان تفکیک نمی‌شد، وضعیت از این چه هست، خیلی بدتر بود و شرایط کنونی استحصال نمی‌شد.
یکی از این ابعاد پیشرفت در زمینه‌های پزشکی بوده است؛ خراسان شمالی در بدو تأسیس تنها 19 پزشک در سطح استان داشته اما هم‌اکنون به یمن مبارکی تقسیم خراسان و ایجاد دانشگاه علوم پزشکی در استان بیش از 60 فوق تخصص داریم.
در همه ابعاد این اتفاق افتاده اما بدین معنی نیست که مشکلات حل شده است. به حول و قوه الهی و سرانگشت تدبیر باید تمامی کاستی های خراسان شمالی مرتفع ‌شود.
هفته گذشته در تهران درباره فرودگاه بجنورد نیز جلساتی داشتیم چراکه با باند 4 هزار و 800 متری و این بودجه عظیم و دستگاه‌های پیشرفته نباید تنها یک پرواز داشته باشد. اگرچه این فرودگاه مربوط به قبل از تقسیم خراسان بوده و همت مردم و کمک دولت سبب تأسیس آن شده اما نباید مغفول واقع شود.
یکی دیگر از پتانسیل‌ها و نقاط قوت خراسان شمالی رنگارنگی مذاهب و اقوام در این منطقه است؛ کجای کشور دیده‌اید که اقوام ترک، کرمانج، تات، ترکمن و فارس در کنار یکدیگر و در مسالمت طی 120 سال زندگی کرده‌ باشند؟ این نشان از رشد و توسعه فکری این مردم دارد لذا این مردم فهیم شایسته خدمات بیشتر و بهتری هستند.
در مرحله اول باید خود مردم، ثانیاً بخش خصوصی و مدیران استانی، هم استانی‌هایی که خارج از استان هستند و در مرحله چهارم اهالی استان که در خارج از کشور حضور دارند و مهم‌تر از همه اندیشمندان و نخبگان داخل استان با تشکیل کمیته‌ها و تشکل‌هایی با کمک یکدیگر و بدون توجه به مسائل سیاسی و جناحی دست‌به‌دست هم دهند تا چرخ توسعه و پیشرفت خراسان شمالی سرعت گیرد.
یادداشت شفاهی
دکتر محمدرضا خباز استاندار خراسان شمالی
دریافت تصاویر خبر

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/88433/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سارق دریچه‌های فاضلاب در معابر مشهد دستگیر شد

استاندار خراسان جنوبی:شهرداران برای خلق منابع جدید تلاش‌کنند

کرامت مردم هنگام مراجعه به دستگاه‌ها باید حفظ شود

فاز چهارم انتقال آب به خراسان جنوبی مهرماه آغاز می‌شود

همدلی مثال زدنی بین دولت و مجموعه قضایی در خراسان جنوبی

سنجش مهارت بیش از 30 هزار نفر در استان خراسان شمالی انجام شد

امسال 100 هزار مترمربع پروژه بهداشتی و درمانی در خراسان شمالی افتتاح می‌شود

انقلاب اسلامی احیاگر حقوق زن/ فعالیت 1200 قاضی زن در ایران

افتتاح نخستین سایت پرنده‌شناسی در مشهد

دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای تسهیل دریافت وام ازدواج و فرزندآوری

بهره برداری فاز یک و دو تصفیه خانه پرکندآباد در آینده نزدیک

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد/ ضرورت مرمت و بهسازی مناطق قدیمی مشهد

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

ژاوی: رئال مادرید دو بار بهترین تیم دنیا را حذف کرده و این شانسی نیست

اجرای طرح غربالگری بیماری‌های قلبی نوزادان در بیمارستان شهیدان مبینی سبزوار

کلانشهر مشهد؛ الگوی نوآوری در مدیریت شهری

پیگیری ویژه حمله مسلحانه به منازل جنگل‌بانان در مجلس

اولویت‌ پروژه‌های شهری، آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

مهار 7.5 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی

تشکیل کانون وکلا در خراسان جنوبی

«محمد جعفر عبدالهی» رییس کل دادگستری خراسان جنوبی شد

دومین مرکز انتقال خون بجنورد افتتاح می‌شود

برپایی نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی

بررسی 1800 پرونده در آزمایشگاه پزشکی قانونی خراسان شمالی

مزارع کلزا در خراسان شمالی

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

رتبه سوم خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور سراسری

بیش از 650 هزار نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی افتتاح شد

قم از امروز بارانی می‌شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

قیمت انواع روغن گیاهی در میادین تره بار

یادواره سردار شهید سیدمحمدحجازی در فریمان

کشف بیش از 5 کیلو گرم تریاک در شهرستان کاشمر

بهترین کود برای افزایش بار خیار

قهرمانی خراسان رضوی در مسابقات کوراش مردان کشور

معرفی نفرات و گروه‌های برتر جشنواره ملی آسمان هشتم در میناب