پیام خراسان

آخرين مطالب

روحانی خسته شده/مجموعه‌هایی حاضرند برای ضعیف نشان دادن دولت کل نظام را بزنند گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد معتقد است که مجموعه‌هایی برای اینکه نشان دهند قوه مجریه، ناکارآمد است حاضر هستند کل نظام را بزنند که این بازی خطرناکی است.
او همچنین تاکید می‌کند که در دوره احمدی‌نژاد، مردم اعتقاد داشتند که می‌توانند تغییراتی را ایجاد کنند اما در دوره روحانی معتقدند که اگر او نتواند کاری انجام دهد، هیچ کس نمی‌تواند، بنابراین کار روحانی بسیار حساس است چراکه باید اعتماد از دست رفته مردم را دوباره احیا کند.
دکتر روح‌الله اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا دوره‌های دوم ریاست جمهوری با فراز و نشیب‌های بیشتر و بعضا نارضایتی مردم همراه است، اظهار کرد: قوه مجریه و تیمی که سر کار می‌آیند، معمولا دور اول برنامه‌هایی را مطرح کرده و اجرا می‌کنند، آنها بار دیگر موفق می‌شوند که رای مردم را به دست آورند اما در دور دوم ناموفق هستند و به این عدم موفقیت نیز دامن زده می‌شود و گسترش پیدا می‌کند.
وی با اشاره به این سوال که آیا گفتمان، اندیشه و سیاست‌گذاری اعتدال رو به افول رفته، شکست خورده و به بن‌بست رسیده است، عنوان کرد: در دوره اول گفتمان اعتدال معنی داشت. اعتدال به این معنی نیست که بین اصولگرا و اصلاح‌طلب قرار دارد بلکه به معنای این است که در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی، اقتصادی و به ویژه سیاست خارجه، شیوه‌ای مبتنی بر مصلحت، میانه‌روی و ادب دنبال می‌شود.
اسلامی افزود: اعتدال یعنی ایران به عنوان کشوری دارای اصول، پرستیژ، شخصیت و کشوری که حقوق بین‌الملل را می‌داند، سازمان‌های بین الملل را می‌شناسد و می‌تواند با قوی‌ترین بازیگران بین‌الملل مذاکره و تعامل کند، معرفی شود. آقای روحانی نیز بر این امر تاکید و بیان کرد که می‌خواهد تکنیک جدید اعتدالی، پراگماتیستی و واقع‌گرایی را نمایش دهد. تاکید خودش را نیز بیشتر بر سیاست خارجه گذاشت و مذاکراتی که آقای ظریف و تیمش انجام دادند، کاملا موفقیت‌آمیز بود و به موفقیت کامل در برجام دست پیدا کردند.
 برجام عربستان و اسرائیل را به هراس انداخت
این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه جمع کردن قدرت‌های بین‌المللی دور یک میز بسیار سخت است، تصریح کرد: ایران با توجه به توان نظامی، اقتصادی و مجموعه ویژگی‌هایی که دارد بازیگری در سطح اول بین‌الملل محسوب نمی‌شود. ایران کشوری در حال توسعه است اما تیم مذاکراتی به نحوی دقیق، اصولی و حرفه‌ای برنامه‌ریزی کردند و رویه‌ها را پیش بردند که توانستند کشورها را دور میز جمع کرده و به یک توافق خوب دست پیدا کنند. این توافق عربستان و اسرائیل را به هراس انداخت و به اندازه ای منافع ایران را شکل داد که آمریکا احساس باخت کرد و از آن خارج گردید.
این استاد دانشگاه ادامه داد: ناامیدی مردم در دور دوم احمدی‌نژاد مبتنی بر این بود که ما کشوری تهاجمی هستیم، کشورهای دیگر روی ما حساب نمی‌کنند و آینده ما تباه است، در نتیجه طبقه متوسط شهری و بسیاری از مردم ناامید شدند و بیان کردند که کشور در حل از هم پاشیدن است. به همین دلیل به خرید ارز، سکه، دلار، طلا و خانه روی آوردند و همه چیز گران شد اما زمانی که روحانی روی کار آمد، کشور آرام شد و مردم عنوان کردند که روایت جدیدی آمده و ما می‌توانیم روی آن‌ها حساب کنیم.
وی اضافه کرد: مردم به روحانی اعتماد کردند و اعتدال رای آورد و آن‌ها نیز امیدوار بودند. به همین دلیل ما حدود 4 سال ثبات را شاهد بودیم و تورم تک نرخی بود. نرخ‌ها تغییر چندانی نداشت و ارزش پول ملی حفظ شد اما در دوره دوم اتفاقاتی افتاده که به تمام معنا روایت اعتدال را به حاشیه و زوال کشانده است که اگر اینگونه ادامه پیدا کند، حتما شکست خواهد خورد.
ترامپ می‌خواهد نشان دهد اوباما و جان کری نالایق بودند
اسلامی بیان کرد: در دور دوم فرد متفاوتی در آمریکا رای آورد. ترامپ با تمام سیاست‌مداران گذشته متفاوت است. او ویژگی‌های منفی و مثبتی دارد. یک ویژگی منفی او این است که می‌خواهد تیم قبلی را تحقیر کند و بگوید که می‌تواند تمام کارها را انجام دهد، بنابراین رویه قبلی را به هم زد و اکنون قصد دارد که رویه جدیدی ارائه کند. ترامپ قصد دارد نشان دهد اوباما و جان کری نالایق هستند و هر چه کردند اشتباه است و من می توانم با ایرانیان به توافق برسم.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: در داخل نیز اتفاقاتی افتاد مبتنی بر اینکه آقای روحانی باید تیمش را از افراد جوان انتخاب می‌کرد اما این کار را انجام نداد. او باید به لحاظ نسلی تحولی را در طبقه سیاست‌گذاران ایران ایجاد می‌کرد، البته در قوه قضاییه، قوه مقننه و سایر نهادها نیز هیچ تحول نسلی صورت نگرفته اما مردم از قوه مجریه انتظار داشتند زیرا خودشان انتخاب کرده بودند. آن‎ها انتظار داشتند که تغییری صورت بگیرد اما این امر محقق نشد.
این استاد دانشگاه افزود: بحران‌هایی نیز از دولت قبلی به ارث رسیده بود، از جمله صندوق‌ها و موسسه های مالی که به تعداد زیادی مجوز داده بودند و دولت روحانی مجبور شد، با توجه به اعتراضات شدیدی که نسبت به بازگشت پول مردم صورت گرفت، پول چاپ کند، در نتیجه نقدینگی افزایش پیدا کرد. مسئله تحریم و ناتوانی تیم اجرایی نیز در کنار این امر قرار گرفت و بحران‌ها را تشدید کرد.
اسلامی اضافه کرد: از سوی دیگر بحران‌های بیکاری، فاصله طبقاتی، مهاجرت، حاشیه‌نشینی، کم‌آبی، خشکسالی، صندوق مالی و صندوق‌های بازنشستگی نیز به طور طبیعی به علت سیاست‌گذاری‌های بلندمدت تداوم یافته است و در این دوره روی هم جمع شده و کنش‌های اعتراضی را رقم زده‌اند.
وی با بیان اینکه ما در حال حاضر به وضعیتی رسیدیم که نابسامان و خارج از کنترل است، عنوان کرد: فعلا تغییراتی در تیم اقتصادی داده شده اما این نیز کافی نیست، مسئله این است که مردم به پول ملی کشور اعتقادی ندارند و یک نگرانی سراسری در کشور همچون دوره دوم احمدی نژاد به وجود آمده و مردم در حال خرید سکه، طلا، ارز، زمین، خانه و ماشین هستند، این امر روز به روز ارزش پول ملی را کاهش می‌دهد.
اسلامی گفت: پول، نمادین است و به مشروعیت داشتن سیاست‌گذاری‌های دولت، اعتماد مردم به یکدیگر و حکومت باز‌می‌گردد، هر چه این امر بیشتر باشد، پول ثبات خود را حفظ می‌کند. در دوره دوم احمدی‌نژاد، مردم می‌دانستند فردی می‌آید که اوضاع را بهتر می‌‎کند زیرا نقدهایی که در روزنامه‌ها نوشته می‌شد، امیدوارانه بود اما در حال حاضر آنچه نوشته می‌شود، مبتنی بر اصلاح نیست و مردم امید خود را از دست داده‌اند.
روحانی و تیمش حرفه‌ای‌ترین سیاست‌گذاران جمهوری اسلامی هستند
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در خصوص تفاوت دوره دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد با روحانی، بیان کرد: اصلی‌ترین تفاوت این است که احمدی‌نژاد و تیمش حرفه‌ای نبودند و زمانی که از قدرت کنار رفتند، بسیاری از مسائل را یاد گرفتند اما تا زمانی که در قدرت بودند، چیزی نمی‌دانستند و اشتباهات فاحشی انجام دادند. آقای روحانی و تیمش باتجربه‌تر بوده و تخصصشان بیشتر است. آن‌ها تقریبا حرفه‌ای‌ترین سیاست‌گذاران جمهوری اسلامی هستند، البته باید کم کم تغییر کنند و در همه لایه‌های حکومتی تجدید نسل صورت گیرد. بدنه پیرسالار، توانایی سیاست‌گذاری برای عصر اطلاعات را ندارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: جهت احمدی‌نژاد غلط و سوسیال بود، او قصد داشت که منابع را بین مردم تقسیم کند اما مشکلات فراوانی را به وجود آورد. جهت آقای روحانی درست است اما امکان پیاده کردن آن را ندارد.
وی تصریح کرد: از سال 57 به بعد به علت رویه‌ای که حاکم شد، بسیاری از امکانات همچون آب، گاز، برق، بنزین، گازوئیل و بسیاری از منابع در حد مجانی در اختیار مردم قرار گرفت که باید در این وضعیت تغییر ایجاد شود. بنزین در دنیا تا 12 هزار تومان خرید و فروش می‌شود اما قیمت آن در داخل هزار تومن است که این امر به خصوص با وضعیت موجود سبب قاچاق می‌شود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: لازمه‌ اصلاحات در این امر این است که دولت باید از مشروعیت برخوردار باشد و مردم نیز توانمند باشند، سیاست‌مداران در کشورهای در حال توسعه همچون ایران همیشه بین سیاست‌های توسعه‌گرای بلندمدت ریاضتی و سیاست‌های کوتاه‌مدت پوپولیستی دومین گزینه را انتخاب می‌کنند، پایین بودن قیمت بنزین، نفت، گاز، برق و آب سبب هدررفت و گسترش قاچاق می‌گردد اما دولت‌ها توان مشروعیتی جهت اصلاح آن‌ها را ندارند.
اسلامی افزود: بخش خصوصی، مردم، احزاب، گروه‌ها و صنف‌های مختلف نیز ضعیف بوده و توان مالی آن‌ها کم است. نمی‌توان قیمت‌ها را افزایش داد زیرا مردم توان پرداخت آن را ندارند. از طرف دیگر دولت نیز در شرایط حاکم بر آن، مشروعیت ندارد. دولت رویه‌های مختلفی را پیاده کرده و مردم دیگر اقدامات آن را کارآمد نمی‌دانند. ما با جامعه‌ای روبه‌رو هستیم که فهم دارد و تفسیر می‌کند.
روحانی باید اعتماد از دست رفته مردم را احیا کند
این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: در دوره احمدی‌نژاد، مردم اعتقاد داشتند که می‌توانند تغییراتی را ایجاد کنند اما در دوره روحانی بیان می‌کنند که اگر روحانی نتواند کاری انجام دهد، هیچ کس نمی‌تواند، یعنی اگر شکست بخورد، احتمالا هیچگونه تغییری امکان‌پذیر نیست، بنابراین روحانی کار حساسی را در دستور کار دارد و باید اعتماد از دست رفته مردم را دوباره احیا کند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ناامیدی مردم از عملکرد روحانی تاثیر خود را بر اعتماد آن‌ها به نظام گذاشته است، عنوان کرد: نهادها و قوای حکومتی موجود در کشور یکدیگر را محکوم می‌کنند. امروز بر نارضایتی‌هایی که در کشور وجود دارد، دامن زده می‌شود. در دوران احمدی‌نژاد نرخ دلار بالا می‌رفت اما صدا و سیما تنها در زمان کاهش قیمت گزارش می‌داد. در دولت آقای روحانی در زمان افزایش قیمت دلار گزارش داده می‌شود و لایه‌های مختلف منتظر ضعیف شدن و ناتوانی قوه مجریه هستند.
مجموعه‌هایی حاضرند برای ضعیف نشان دادن دولت کل نظام را بزنند
وی افزود: مجموعه‌هایی برای اینکه نشان دهند قوه مجریه، ناکارآمد است حاضر هستند کل نظام را بزنند. این بازی خطرناک بوده زیرا وضعیت به شدت حساس است. برنامه‌ریزی‌هایی شده که انقلاب اسلامی ایران 40 سالگی خود را نبیند و شورش‌هایی را به وجود آورند که کل امنیت و ثبات سیاسی داخل کشور را از بین ببرند.
اسلامی خاطرنشان کرد: جریان‌هایی در ایران می‌خواهند تنها به این دلیل که در انتخابات شکست خوردند، نشان دهند که قوه مجریه ناکارآمد است، همچون اتفاقاتی که در دی ماه افتاد، بنابراین این مسئله‌ای ملی بوده و تنها بحث روحانی و قوه مجریه نیست بلکه بحث کل دولت است. دولت را قوه مجریه در نظر می‌گیرند در حالی که دولت کل سیستم سیاسی بوده و مسئله، کل نظام سیاسی است.
اعتراضات دی ماه 96 قابل پیش‌بینی نبود
این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه هیچ کس وقوع اعتراضات دی ماه را پیش‌بینی نمی‌کرد، تصریح کرد: در دی ماه فضا به گونه‌ای بود که در صداوسیما و جناح مخالف آقای روحانی به این کار دامن می‌زدند و آن را تشدید می‌کردند. این اعتراضات از بیرون حمایت و تشدید شد و در داخل نیز گروه‌های مختلف و برخی نیز به جهت نشان دادن اعتراض به آن پیوستند. این امر داشت کل امنیت کشور را زیر سوال می‌برد.
این استاد دانشگاه گفت: اکنون در وضعیت فعلی، کاملا شرایط برای وقوع اعتراضات وجود دارد، اگر در دی ماه این امر قابل پیش‌بینی نبود اما اکنون قابل پیش‌بینی است و تمام زمینه‌های آن وجود دارد. زنان، جوانان، بیکاران، بازنشسته‌ها، کشاورزها، کامیون‌داران و شهرستان‌های متضرر شده از سیاست‌های آبی، امکان فعال شدن کنش‌های جمعی در جهت مشروعیت‌زدایی از کل دولت را دارا هستند.
می‌توان از شرایط به وجود آمده به نفع بازار استفاده کرد
وی با بیان اینکه اگر سیاست درستی وجود داشته باشد، می‌توان از این وضعیت بازار استفاده کرد، عنوان کرد: زمانی که دلار افزایش پیدا می‌کند، مزیت‌هایی نیز دارد و این است که امکان تولید محصولات داخلی وجود دارد. محصولات داخلی نیز گران شده و تولیدشان به صرفه است. اگر سیاست درستی پیاده کنیم، می‌توانیم از برخی از شرایطی که به وجود آمده به نفع کشور استفاده کنیم اما اگر رهایش کنیم و مردم ندانند که چه خبر است و هرکس به دنبال نفع شخصی خودش باشد، کشور ضرر می‌کند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: نبود ثبات اقتصادی در کشور سبب می‌شود که طبقه پایین دیگر نمی‌تواند امرار معاش کند و طبقه متوسط به پایین می‌رود، بنابراین به ضرر اکثر مردم است، البته همیشه اینگونه بوده که چنین شرایطی به نفع افرادی است که پول دارند اما به ضرر اکثریت مردم است.
روحانی و تیمش مستقیم با مردم صحبت کنند
این استاد دانشگاه در خصوص راهکارهای لازم برای برون‌رفت از وضعیت اقتصادی امروز کشور، عنوان کرد: آقای روحانی و تیمش باید با مردم گفت‌وگو کرده، اوضاع را تشریح کنند و برنامه‌های خود را به مردم نشان دهند تا مردم بدانند که آن‎ها بی‌برنامه نیستند، در حال حاضر مردم تصور می‌کنند که قوه مجریه بی‌برنامه است و اوضاع تداوم پیدا خواهد کرد، بنابراین اولین کار ضروری این است که آقای روحانی و تیمش مستقیم با مردم صحبت کنند. مردم فکر می‌کنند که اوضاع از دست خارج شده اما اینگونه نیست و هنوز می‌توان اوضاع را کنترل کرد.
وی در خصوص مطالباتی مبنی بر تغییر در کابینه، ادامه داد: تغییرات ناگهانی چندان مفید نیست. اینکه آقای روحانی تمام تیم خود را تغییر دهد و تیم جدیدی را معرفی کند، نشان می‌دهد که هیچ برنامه‌ای ندارد. ایشان می‌توانند به تدریج این کار را انجام داده و یک سری از وزرای ناکارآمد را تغییر دهند. این موضوع اقتصادی نیست و راهکار اقتصادی ندارد، بلکه سیاسی است و راهکار سیاسی دارد.
مشکلات کشور تنها با دستان روحانی حل نمی‌شود
اسلامی افزود: وضعیتی که در آن قرار گرفتیم، تنها با دستان شخص روحانی درست نمی‌شود. ما نیاز داریم که رهبری و نهادهای زیر مجموعه، نیروهای نظامی، قوه قضاییه و مقننه با هم وارد این مسئله شوند. این تنها مسئله قوه مجریه نیست بلکه مسئله تمام نظام و کل حاکمیت است. اگر قوه مجریه بخواهد کاری انجام دهد، به تنهایی نمی‌تواند، امکانات و اختیارات آن را ندارد و موفق هم نمی‌شود.
این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: اتفاقی که در ذهن مردم افتاده این است که نهادهای مختلف سیاسی در کشور هم‌راستا نیستند و سیاست‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند، اینگونه تلقی می‌شود بین آنچه سیاست‌مداران کشور بیان می‎کنند و اتفاقاتی که در وضعیت اقتصادی و بازار می‌افتد، همبستگی وجود دارد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: هر زمانی که سیاست‌مداران یک چهره عقلانی، باادب، بانزاکت، آرام، صبور، اهل مذاکره و تعامل از ایران ترسیم می‌کنند، بازار آرام می‌شود اما هر زمانی که از جنگ، درگیری، حمله و تهدید صحبت می‌کنند، وضعیت ناآرام می گردد. تمام مسئولان جمهوری اسلامی باید به این نتیجه برسند که ما در باطن، درون و پشت‌پرده باید قدرتمند باشیم. باید تا می‌توانیم توان موشکی و نیروهای نظامی را افزایش دهیم اما انگشت‌نما نباشیم. نباید این موارد را به گونه‌ای نشان داد که کشورهای همسایه و منطقه احساس ترس کنند.
وی بیان کرد: این کارها برای کشور هزینه‌ساز است و نه تنها منطقه بلکه مردم خود ما نیز می‌ترسند که به سمت جنگ برویم. ما نمی‌خواهیم بجنگیم و استراتژی ما بر جنگ نیست بلکه استراتژی ما بر دفاع است. اگر به ما حمله کردند، جواب می‌دهیم.
اسلامی گفت: ارتباط مستقیمی بین سخنرانی‌ها، مواضع، بیانیه‌ها، اعلامیه‌ها و نحوه حرف زدن مسئولان با وضعیت بازار و مشروعیت آن‌ها در ذهن مردم وجود دارد، بنابراین مسئولان باید در حرف‌های خود به این مسئله دقت کرده و از ایران هم در منطقه و هم در فضای بین‌المللی چهره عقلانی ترسیم کنند.
راه اصلاح وضعیت موجود جز اصلاح سیاست نیست
این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه راه اصلاح وضعیت موجود جز بهبود سیاست نیست، تصریح کرد: سیاست ما پراکنده بوده و هر فردی، صحبتی را بیان می‌کند. مواضع مختلف باید یکی شود و همه بفهمند که نظام یک جهت دارد و مسئولان با هم درگیر نیستند. باید در عین حال که توان نظامی و اقتصادی کشور را حفظ می‌کنیم، از ایران یک بازیگر عقلانی مثل دور اول روحانی بسازیم، در حالی که اکنون اینگونه نیست.
 نیازمند دولت الکترونیک هستیم
وی اضافه کرد: برای تغییر در این مسئله باید به سمتی حرکت کنیم که از شکل ممکلت‌داری سنتی به مملکت‌داری جدید وارد شویم. ما نیاز به دولت الکترونیک داریم. دولت باید در ارائه خدمات دولتی و مجموعه کارهای خود الکترونیکی شود که این امر نیاز به جذب نیروی انسانی توانمند دارد. باید پارتی‌بازی کنار گذاشته شود و استخدام‌ها با برگزاری آزمون صورت گیرد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: این یک اصل طبیعی، بدیهی و قانونی است که تمام نهادهایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند، برای جذب نیرو، آزمون استخدامی استاندارد بگیرند. اینکه نخبگان علوم انسانی ده دانشگاه اول ایران جذب نهادهای دولتی نمی‌شوند، قطعا جایی از کار مشکل دارد.
اسلامی خاطرنشان کرد: مملکت‌داری دیگر به این شیوه ممکن نیست، تکنیک‌ها باید عوض شده و وارد دوره جدیدی شویم تا با استانداردهای بین‌المللی بتوانیم مشکلات را حل کنیم.
روحانی را خسته کرده‌اند
این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که چرا اینگونه احساس می‌شود که روحانی چرخش داشته و ادبیاتش نسبت به قبل تغییر کرده است، گفت: روحانی را خسته کرده‌اند. فشارها چه به صورت بین‌المللی و چه در داخل، به قدری است که روحانی تصمیم گرفته مثل آن‌ها صحبت کند و لحنش را تغییر دهد.
این استاد دانشگاه گفت: ما به دنیا ساده نگاه می‌کنیم و می‌گوییم که کشورهای دیگر وفای به عهد ندارد، در نهایت روسیه ما را می‌فروشد و آن‌ها حتما باید جوانمرد باشند، این‌ها ادبیات روابط بین‌الملل و علوم سیاسی نیست زیرا محیط بین‌الملل همچون محیط داخلی نیست. محیط داخل هر کشور نظم و قانون دارد اما در محیط بین‌الملل هنوز چنین وضعیتی وجود ندارد. درست است که سازمان ملل، قوانین بین‌الملل و دیوان‌هایی برای شکایت وجود دارد اما رعایت نمی‌شوند زیرا ضمانت اجرا ندارند. ما در محیط بین‌الملل حکمرانی جهانی نداریم.
وی افزود: ما مجموعه‌ای از کشورها را داریم که به آن‌ها دولت-‌ملت می‌گویند که این دولت-‌ملت‌ها به دنبال منافع ملی خود هستند و هر لحظه نیز اقدامی انجام می‌دهند. آن‌ها هر اقدامی را که فکر کنند منافعشان را تامین می‌کند انجام خواهند داد، به این رویکرد واقع‌گرایی می‌گویند که در سیاست خارجه اغلب کشورها وجود دارد اما در سیاست خارجه ما وجود ندارد. در روابط بین‌الملل، یک کشور تا زمانی به ما امتیاز می‌دهد که منافعش تامین شود. اگر منافعش تامین نشود به کشور دیگری امتیاز می‌دهد.
اسلامی گفت: ما باید ظاهر آراسته به قانون، آرام، متواضع و اهل مذاکره و گفت‌وگو داشته باشیم اما در باطن باید به شدت زیرک و مکار بوده و از هر ابزاری برای رسیدن به منافع خود استفاده کنیم. این چیزی است که در سیاست خارجه ما وجود ندارد. اگر اینگونه نگاه کنیم، زمانی که ترامپ از مذاکره صحبت می‌کند، از این فرصت استفاده کرده و اعلام می‌کنیم در صورت بازگشت به برجام بازیگری قابل مذاکره هستید.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مذاکره به معنای قدرتمند بودن و توان گفت‌وگو کردن است، عنوان کرد: ما می‌توانیم مذاکره کنیم و ممکن است به همه اهداف نرسیم اما مهم نیست. خارج شدن آمریکا از برجام به این معنی است که آن طرف امتیازاتی کمتری نسبت به ما به دست آورد، به همین دلیل از برجام خارج شد. اگر آمریکا در برجام باقی می‌ماند یعنی هم ما بردیم و هم آن‌ها برنده شدند اما زمانی که آن‌ها خارج شدند یعنی تنها ما بردیم و آن‌ها باختند.
تمام کشورهای دنیا شیطان‌های بزرگ و کوچک هستند
این استاد دانشگاه اضافه کرد: در خصوص مذاکره با آمریکا نظر مخالف زیادی وجود دارد اما زمانی که ظریف و تیم سیاست خارجه ایران توانایی مذاکره را دارند، بهتر است برای آمریکا پیش شرط بازگشت به برجام را قرار داد. مذاکره چیزی از ایران کم نمی‌کند و ظریف توانایی پیروز شدن درمذاکره را دارد. اگر مذاکره انجام شود بار دیگر شرکت‌ها و سرمایه‌های خارجی بازمی‌گردند اما وقتی مذاکره صورت نگیرد باید با دسته‌های چندم مذاکره کرد. مذاکره به معنای تسلیم نیست بلکه به معنای گفت‌وگو است.
وی با اشاره به اینکه نه تنها آمریکا شیطان بزرگ است بلکه تمام کشورهای دنیا شیطان های کوچک و بزرگ هستند، تصریح کرد: در روابط بین‌الملل کشورها به دنبال سود خود هستند، بنابراین تجلی‌ای از شیطان دارند. محیط بین‌الملل محیطی اخلاقی و دوستانه نیست بلکه محیطی سرشار از خیانت، دروغ، تقلب، مکر و حیله است. باید بتوانیم منافع ملی خود را در آن شرایط حفظ کنیم.
اسلامی بیان کرد: آرمان انقلاب مبارزه با آمریکا نبود بلکه آرمان انقلاب مبارزه با ظلم بود زیرا آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند و اسرائیل نیز کشور ظالمی است به همین دلیل انقلابیون ایران و ایرانی‌ها با او مشکل دارند. جزو اصل قانون اساسی ما ضدیت با آمریکا نیست بلکه ضدیت با ظلم است و تمام کشورهای دنیا با ظلم مشکل دارند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان کرد: به این علت که اسرائیل کودک‌کش، غاصب و ظالم و آمریکا متجاوز، جنگ‌طلب و جنایت‌کار است. ایران با این دو کشور مشکل دارد. اگر بتوان به گونه‌ای مذاکره کرد که نه با جنگ بلکه با چینش نیروها مقداری از شرارت آن‌ها کاسته شود، برد حاصل شده است. تمام کشورها شرور هستند زیرا تعهد و الزام حقوقی برای امور خیر در روابط بین‌الملل ضعیف است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: به دنیای روابط بین‌الملل و سیاست خارجه نباید ساده نگاه کرد. اگرساده نگاه کنیم، شکست می‌خوریم. مذاکره و گفت‌وگو به ذات بد نیست. با دشمن هم می‌توان گفت‌وگو کرد اما باید مواضع بیان شوند و بدانند که قصد دارند چگونه با آمریکا مذاکره کرده و چه بگویند. به محض اینکه ایران در گفت‌وگو با آمریکا رابطه برقرار کند، کشورهای عربی،روسیه و چین عقب‌نشینی می‌کنند و متوجه می‌شوند که ایران وارد سطح بالاتری در گفت‌وگو شده است.
در حال حاضر امکان مذاکره با آمریکا وجود ندارد
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در حال حاضر امکان مذاکره با آمریکا وجود ندارد، عنوان کرد: این امر بدین دلیل است که نظرات مختلف داده می‌شود. اکنون دو سال است که مردم را بمباران فکری کردند که مذاکره بد است. ترامپ یک تاجر است و از تکنیک‌های تجاری استفاده می‌کند، این امر در کره شمالی نیز دیده شد. این ترفندی است که در روابط بین‌الملل دو کشور تا می‌توانند یکدیگر را تهدید می‌کنند اما در نهایت یکی کنار می‌کشد.
وی افزود: آنچه در مورد ایران وجود دارد و به ترامپ نیز گفته شده این است که ایران به راحتی کنار نمی‌رود. ایران کره شمالی نیست، توان نظامی بالایی دارد، قدرت استراتژیک ایران زیاد است، فرهنگ غنی و دارایی‌های بسیاری دارد. حتی اگر در حال حاضر دولت نباشد و تمام سیاست‌ها تعطیل شود، مردم تا مدت زیادی می‌توانند زندگی کنند. ایران کشوری نیست که به راحتی بتوان تسلیمش کرد، ترامپ نیز این قضیه را می‌داند.
اسلامی بیان کرد: ترامپ به این دلیل که دشمن اوباما و جان کری است، می‌خواهد آن‌ها را تحقیر کند و بگوید که شما نمی‌توانید مذاکره کنید و آنچه که به آن دست پیدا کردید، غلط است. دعوا بیشتر داخلی بوده و ترامپ می‌خواهد نشان دهد که توانمند بوده و می‌تواند مذاکره کند، البته ایران اصلا مذاکره نخواهند کرد و این مذاکره هیچگاه صورت نخواهد گرفت. حداقل تا دوره اولی که ترامپ روی کار است.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: تمام سیاست‌مداران ایران انتظار دارند که ترامپ دور دوم رای نیاورد و کنار رود، این امر ممکن است که اتفاق بیفتد زیرا رای او شکننده است، البته نظرسنجی‌ها مدام نشان می‌دهند که طرفداران ترامپ بیشتر می‌شوند و سیاست‌های او موفق بوده اما دشمنان زیادی نیز دارد. گروه‌های فکری و مرجع و نخبگان آمریکا دشمن او هستند و معتقدند پرستیژ ترامپ در حد آمریکا نیست.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/90379/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر

«وعده صادق» عملیات مشروع و به موقع رزمندگان در برابر اسراییل

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

وعده صادق، شکست دنیای استکبار

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور

همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان تربت جام برگزار شد

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

رژیم صهیونیستی بداند اگر دست از پا خطا کند این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

پلمب 3 سالن زیبایی در مشهد (31 فروردین 1403)

وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت

بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم

اعزام گروههای ارزیاب از جمعیت هلال احمر به محل زلزله در روداب سبزوار

برگزاری پویش قرانی نوگل من در جغتای

هشدار آب‌وفاضلاب خراسان شمالی درخصوص استفاده غیرشرب از آب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است