پیام خراسان
گندمی:شوراها تحت فشار اقلیتی تمامیت‌خواه قرار گرفته‌اند
دوشنبه 2 مهر 1397 - 20:24:51
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
پیام خراسان - رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شوراها تحت فشار اقلیتی تمامیت‌خواه قرار گرفته‌اند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، بتول گندمی امروز در نطق پیش از دستور سی‌وششمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، ضمن اشاره به حادثه تروریستی اهواز اظهار کرد: امیدواریم نهادهای مرتبط با قدرت و شهامت، مانند همیشه، با این دست اقدامات خرابکارانه برخورد کرده و آرامش و امنیت همیشگی کشورمان، همچنان پایدار باقی باشد.
وی عنوان کرد: اباعبدالله الحسین، شهید راه آزادی و شهید حریت است. امیدوارم مدیران شهری و نهادهای دولتی و عمومی شهر تلاش کنند این بعد ارزشمند حماسه عاشورا بیش از پیش در شهرمان جلوه گری کند و همانطور که بر مناسک عاشورایی پایبندی داریم، محتوای عزاداری‌هایمان هم غنای لازم را داشته باشد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد ضمن اشاره به بازگشایی مدارس گفت: اگر نگاه دقیق‌تری به مسئله مدرسه و تدریس داشته باشیم، سال‌هاست که در بر پاشنه یک سیاق از علم آموزی چرخیده است. درس های تئوریک همراه با فقر امکانات آموزشی، دور از فضاهای آزمایشگاهی، فارغ از میدان و بیشتر در چارچوب کلاس درس و در پایان، دور از علوم و فنون روز داریم. دانش آموز امروز ما، ریاضی، فیزیک، شیمی، ادبیات و چندین درس دیگر را می خواند اما وقتی 18 ساله شد، برای حضور در بازار کار آمادگی ندارد. زیرا چیزی نیاموخته که به درد زندگی‌اش بخورد. در مدرسه نفهمیده که چه استعدادی دارد.نظام آموزشی ما اشکال دارد و آن بی توجهی به استعداد دانش آموزان است. اشکال اما فقط در مدیران امروز و دیروز آموزش و پرورش نیست. 
گندمی با تاکید بر اینکه «راه ومسیر درست زندگی کردن تنها از دانشگاه نمی گذرد»، گفت: آموزش و پرورش کشور که باید نقشی بی دلیل را در ترویج اخلاق، توسعه انسان متعالی و گسترش عدالت اجتماعی ایفا نماید به دلیل افزایش نابرابری‌های آموزشی ناشی از سیاستگذاری‌های نادرست و چندگونگی مدارس و از سوی دیگر فقدان برنامه‌های اصیل و سازگار با موازین جوامع مدرن و انسانی و نیز تمرکز بر فعالیت‌های حاشیه‌ای و کمی نگری، در حال از دست دادن اثرگذاری مثبت خود می باشد باید برنامه‌ریزان و مسئولان قبل از انکه دیر شود با تدوین دکترین تعیم و تربیت عقلانی آموزش و پرورش را به مسیر اصلی و اثربخش خود بازگرداند.
وی عدم توجه به تامین منابع مالی دستگاه تعلیم و تربیت به ویژه آموزش و پرورش را از چالش‌های جدی دانست و ادامه داد: متاسفانه از سوی مجلس و دولت عزمی برای اصلاح و بهبود این موضوع دیده نمی‌شود.امروز ارتقا وضعیت معیشتی فرهنگیان شاغل به انتظار آنان از حذف زیر خط فقر تقلیل پیدا کرده و برای بازنشستگان فرهنگی این موضوع به یک آرزو مبدل گردیده است. برای برون رفت در مرحله نخست حاکمیت باید قبل از شعار و ندای اصلاح در پی عمل موثر باشد و در کنار اولویت بخشی به منافع ملی، حقوق معلمان را در صدر اولویت‌های خود قرار داده و به جای برخورد با فعالین صنفی جامعه فرهنگی به نظرات و مطالبه آنان همت گمارد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: آموزش و پرورش ما درگیر مسئله مهمی به‌ نام کالایی شدن آموزش است. مؤسسات و افراد زیادی در خارج از بدنه رسمی نظام آموزشی ما فعال هستند و به ارائه خدمات آموزشی می‌پردازند. برخلاف عده‌ای اشکال را در جایی غیر از نظارت کم وزارت آموزش و پرورش می‌بینم. معتقدم کیفیت ارائه محصول آموزشی توسط وزارت مربوطه باید متحول شده و در یک فضای آزاد رقابتی، کالایی بهتر از وعده‌های دروغین برخی سودجویان ارائه شود. آنجاست که می‌توان به نظام آموزشی کشور بالید و دانش آموز را تحت مدیریت واحده وزارت آموزش و پرورش تربیت کرد.
گندمی در خصوص شوراها اظهار کرد: فصل هفتم قانون اساسی، به روشنی بر جایگاه شورا تاکید کرده است. یادمان نمی‌رود در سال 77 که اولین انتخابات شورای‌های اسلامی شهر و روستا برگزار شد، چه هجمه‌هایی علیه این نهاد تقنینی و نظارتی در مدیریت شهری انجام شد. اگر نبود اراده دولت اصلاحات در آن دوران و همچنین حمایت رهبر معظم انقلاب در آن مقطع از نهاد شوراها تبعاً، امروز شاهد 20 ساله شدن نهاد شورا در جمهوری اسلامی نبودیم.
شوراها تحت فشار اقلیتی تمامیت‌خواه قرار گرفته‌اند
وی با بیان اینکه «شوراها یکی از دموکراتیک‌ترین نهادهای نظام ماست»، ادامه داد: منتخبین مردم در شوراها، نزدیک‎ترین منتخبین به مردم در شهرها و روستاها هستند. افتخار نظام به شوراها به این است که از دل مردم برخاسته‌اند و چون مرجع احراز عدم صلاحیت کاندیداها مراجع قانونی است، افراد منتخب به گفتمان و رفتار مردم نزدیک‌ است و از سلایق سیاسی مختلف در این نهاد حضور دارند.اما متاسفانه امروز نظام شورایی تحت فشار و حمله اقلیتی تمامیت خواه قرار گرفته است آنان که در 29 اردیبهشت 96 پاسخ محکمی از مردم دریافت کردند، هدف این حملات ناکارآمد نشان دادن نظام شورایی است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: عده ای با محدود سازی اختیارات و وظایف قانونی تلاش دارند شوراها را ناکارآمد و بی اثر نشان دهند و عده ای دیگر با بزرگ نمایی خطاهای اقلیتی اندک که در تمام ادوار نظام شورایی بوده و خواهد بود، در جمع بزرگ بیش از 200 هزار نفره نظام شورایی تلاش دارند امید و ایمان مردم به منتخبانشان را نابود کنند.
گندمی ادامه داد: نکته جالب این است که یک جریان سیاسی خاص در کشور در زمان دولت اصلاحات و در نیمه دوم دهه 70 به صراحت و با هجمه‌های فیزیکی و رسانه‌‎ای، در برابر تشکیل نهاد شورا ایستادند. با هر بهانه‌ای در دور اول شوراها به این نهاد تاختند و انتقاد کردند، اما همان‌ها از دوره دوم شورا به طور ویژه در شهر مشهد به صورت یکدست وارد شورای شهر شده و 14سال، به صورت مستمر و بی وقفه مدیریت شهر مشهد را بر عهده داشتند. این وضعیت به طور تقریبی در تهران و سایر کلان‌شهرها نیز برقرار بوده است. حال سوال است که اگر شورا، نهاد ناکارآمدی است چرا وارد آن شدید و اگر مفید است چرا در ابتدا در برابر تآسیس آن و اکنون در برابر آن موضع مخالفت و تضیف آن را دارید؟ این تناقض چگونه حل شدنی است؟
وی خاطر نشان کرد: با وجود حملاتی که به نظام شورایی می شود، نیاز شدیدی به مدیریت یکپارچه در شهرها احساس می‌شود. مدیریت اقتصاد شهر، فرهنگ شهر، بهداشت شهر، محیط زیست و گردشگری و چندین حوزه دیگر، چندپاره است. نظارت بر مدیریت کلیه ارکان شهر، باید در اختیار شوراها باشد. در بسیاری از کشورها، شهردار، مدیر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... شهر است. در حالی که امروزه مدیریت شهری را به مدیریت حوزه خدمات شهری، و زیباسازی شهری، و ساخت و ساز تقلیل داده‌ایم. باید تلاش کنیم ظرفیت‌های مغفول مانده قانون اساسی باید احیا شده و اگر نیاز به تقنینات جدید است، اقدامات لازم صورت گیرد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «ما در شرایط پایدار و مناسبی شور را تحویل نگرفتیم»، گفت: 14 سال مدیریت شهری، در اختیار یک جناح بود. می‌توان در این دوران یک شهر را ساخت. ساختار گسترده یک نهاد عمومی را کوچکتر کرد، مخارج آن را کمتر کرد. تجلی حضور شهروندان را در مدیریت شهر، پررنگ‌تر کرد. اما واقعا چنین اتفاقی افتاده است؟، از همه افراد متخصص و چهره‌های منصف دعوت می‌کنم وضعیت شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد را درآغاز و پایان دوره اول شورا با وضعیت شهرداری و شورا در سه بعد از آن و زمان تحویل به لیست امید در سال 96 مقایسه کنند. آنها بگویند ما به لحاظ اقتصادی، عمرانی، منابع انسانی، درآمدی و غیره در حوزه شهری، چه تحویل دادیم و چه تحویل گرفتیم.
وی افزود: حال با چنین وضعیتی، برخی منتسبین به مدیریت سابق شورا و شهرداری، در فضای رسانه‌ای ، اعتراضاتی به سبک بهانه‌جویانه به شورا و شهرداری فعلی مطرح می‌کنند. این داغ را به کجا بریم که فردی که باید خود، پاسخگوی کارنامه و عملکرد خود باشد، امروز مدعی شده است.هیچ کس متعرض چنین افرادی نمی‌شود. در دوران آنها که ما هیچ رسانه‌ای نداشتیم. فضای رسانه‌ای هم کاملا در اختیار آنها قرار داشت.
گندمی خاطر نشان کرد: در سال 92، بودجه شهرداری مشهد 9534 میلیارد تومان تصویب شده بود. حال ببینید تورم در سال‌های 92 تا 97 چگونه بوده است. باورکردنی نیست که وقتی شاخص قیمت مصرف‌کننده یعنی معیار محاسبه تورم طبق گزارش بانک مرکزی، از سال 92 تا مرداد 97 به میزان 89 درصد رشد کرده بودجه امسال شهرداری با وجود تورم 88 درصدی قیمت‌ها طی 5 سال گذشته، 18 درصد کاهش یافته است. یعنی ما با وجود گذشت 5 سال از سال 92 و گرانی‌هایی که همیشه داشته‌ایم، باید شهر را 18 درصد ارزان‌تر از سال 92 و حتی 23 درصد، ارزان‌تر از سال 95 مدیریت کنیم. اگر می‌شود با چنین بودجه‌ای شهرداری را مدیریت کرد، چرا عزیزانی که در دوره گذشته، مدیریت شهری را بر عهده داشتند حاضر نشدند با بودجه‌ای مثل بودجه امسال ما، شهر را با هزینه ای کمتر و ارزان تر اداره کنند؟ حال فکر کنید که ما باید شهر را با بودجه‌ای مدیریت کنیم که بر اساس دلار 4000 تومانی بسته شده است در حالی‌ که امروز نرخ دلار در بازار آزاد، چیزی حدود 14500 تومان مبادله است. یعنی بودجه ما اگر سه برابر شود، تازه می‌شود بودجه واقعی ما در نیمه دوم سال 97. 
وی در خصوص کارنامه یک سال گذشته مدیریت شهری مشهد یادآور شد: در سال اول شورای پنجم 448 میلیارد تومان از مطالبات معوق پیمانکاران پرداخت شده است. در 6 ماه نخست سال جاری هم مبلغ 239 میلیارد تومان از مطالبات معوق پیمانکاران پرداخت شده است. 580 میلیارد تومان از مطالبات دولتی از دولت اخذ شده است که نسبت به سال قبل 340% رشد داشته است.
گندمی ادامه داد: در 6 ماه نخست سال جاری تمرکز بر پرداخت بدهی‌های کوتاه مدت بانکی بوده است و 49% بدهی‌های کوتاه مدت بانکی پرداخت شده است. سهم درآمدهای پایدار در سال 97 نسبت به سال گذشته به میزان 6 درصد رشد داشته است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: در زمان آغاز به کار شورای پنجم تحقق روزشمار درآمد 42% بوده است که در پایان سال 96 به 76% افزایش یافت. این رقم در تاریخ 31/6/96 معادل 66% می باشد.تنها شهری که در سال گذشته موفق به انتشار اوراق مشارکت شد شهر مشهد بوده است.
گندمی با اشاره به اینکه «میزان رضایت کارکنان از خدمات رفاهی طی یک سال گذشته از 62% به 84% رسیده است»، تشریح کرد: در 35% ردیف‌های هزینه‌ای در عملکرد گذشته صرفه‌جوئی صورت پذیرفته است که معادل 7% بودجه است. این امر از طریق اصلاح فرایندها، شفافیت دربرگزاری مناقصات، استفاده از راهکارهای پیشنهادی کارکنان و شهروندان و دقت در رسیدگی به اسناد هزینه‌ای و صورت وضعیت‌ها بوده است.
وی با تاکید بر اینکه «امیدوارم با وحدت و یکپارچگی در قول و عمل، مشهد را آن طور که برازنده صاحب شهر، امام هشتم‌مان و شهروندان آن است، بسازیم»، گفت: این را باید تمام جریان‌های سیاسی شهر بپذیرند که مدیریت شهر بزرگ مشهد نیاز به نقد بی‌مهابا و بهانه‌گیری‌های حاشیه‌ساز ندارد. بلکه نقد همراه با راه حل است که ما را به سرمنزل مقصود می‌رساند.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/102866/گندمی-شوراها-تحت-فشار-اقلیتی-تمامیت‌خواه-قرار-گرفته‌اند
بستن   چاپ