پیام خراسان
نائب رئیس و دبیر انجمن مهندسی صنایع ایران:
کیفیت محصولات در گروی کیفیت مدیران است
شنبه 28 مهر 1397 - 11:09:48
ایسنا - علمی - خراسان رضوی
پیام خراسان - نائب رئیس و دبیر انجمن مهندسی صنایع ایران گفت: کیفیت مدیران عامل موثری در کیفیت محصولات محسوب می‌شود.
‌به گزارش ایسنا- منطقه خراسان،‌ علی‌رضا شجاعی در نهمین همایش ملی کیفیت که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به عوامل موثر در کیفیت محصولات، اظهار کرد:‌ مدیریت کیفیت با کیفیت مدیریت شکل می‌گیرد یعنی دست‌یابی به کیفیت در هر زمینه‌ای نیازمند کیفیت مدیران آن زمینه است.
وی ادامه داد:‌ اگر مدیران با کیفیتی نداشته باشیم، نمی‌توانیم از آن‌ها انتظار خروجی با کیفیتی را داشته باشیم. هر انسانی قبل از دادن مشاوره کیفیت باید کیفیت خودش را افزایش دهد.
نائب رئیس انجمن مهندسی صنایع عنوان کرد: موفقیت در هر فرد پیش زمینه‌هایی دارد؛‌ یکی از این پیش زمینه‌ها اعتماد است. اگر مشتریان به سازمانی اعتماد کنند آن‌گاه آن سازمان، ‌سازمان موفقی خواهد بود و اعتماد کردن نیز به ویژگی پیش بینی پذیر بودن به انسان‌ها وابسته است. به طور مثال اگر در مقابل یک عمل واحد عکس العمل‌های متفاوت ببینیم،‌ مسلما اعتماد کردن سخت خواهد شد.
شجاعی تاکید کرد:‌ بر اساس نظر‌سنجی که از ١٠٦ مدیر ارشد در خصوص مشکلات آن‌ها گرفته شده بود مشخص شد که ٨٥ درصد آن‌ها در تشخیص مسئله بد عمل می‌کنند و ٨٧ درصد آن‌ها موافق بودند که این تشخیص ندادن باعث هزینه‌های چشمگیری می‌شود.
وی افزود:‌ در مرحله اول تمرکز ما باید روی تشخیص مسئله باشد. اگر بعد از حل مشکلی مجددا آن مشکل مسئله ساز شد،‌ پس ما در شناخت آن مشکل موفق نبوده‌ایم.
نائب رئیس انجمن مهندسی صنایع اظهار کر‌‌د: مهندسان صنایع باید کاشف مسئله باشند؛ ‌در غیر این صورت مشکل مشخص است و برای همه بدیهی است.
شجاعی گفت: یکی از ویژگی‌هایی که به شناخت مسئله کمک می‌کند شناخت محیط است. همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند‌ « اگر محیط اطراف خود را نشناسیم احتمال خطا بسیار زیاد است. کسی که محیط اطراف خود را نشناسد همانند جنگاوری است که اسلحه به دست دارد اما نمی‌تواند جبهه دوست را از دشمن تشخیص دهد. گرچه با نیت خالص باشد اما ممکن است نیروی خودی را هدف قرار دهد».
وی بیان کرد: تعالی در صنایع شامل چهار دوره ‌کارایی، ‌کیفیت،‌ انعطاف پذیری و نوآوری است. در حال حاضر ما دوره اول و دوم را گذرانده ایم و حتی در دنیا از انعطاف پذیری هم گذشته‌ایم.
نائب رئیس انجمن مهندسی صنایع خاطر نشان کرد: 
امروزه در تمام دنیا دو کلید واژه به جملات قبلی افزوده شده،‌ نخستین واژه "‌پنهان" ‌است. در واقع نیاز‌های مشتریان امروزه امری بدیهی است اما این "‌نیاز‌های پنهان"‌ مشتریان است که باید مورد توجه قرار گیرند.
شجاعی عنوان کرد: دومین کلید واژه نیز "‌هیجان" ‌است. به عبارت دیگر نه تنها باید نیاز‌های پنهان مشتریان را برآورده کنیم،‌ بلکه باید آن‌ها را به "هیجان" بیاوریم. هم اکنون ‌این روش در تمام دنیا در حال به‌کارگیری است.
وی یادآور شد: این نیاز پنهان بعد از گذشت مدتی دیگر باعث به وجود آمدن هیجان در ما نخواهد شد؛‌ چرا که به یک موضوع کاملا عادی تبدیل شده است و اگر بعد از مدتی نادیده گرفته شود موجب نارضایتی مشتری خواهد شد.‌
‌در ادامه راحله یاری، عضو هیات رئیسه انجمن بهره‌وری ایران ‌در خصوص چالش‌های اکوسیستم‌های کسب‌و‌کار، اظهار کرد: ‌در گذشته همواره بحث تولید مطرح بوده است .در دهه‌های ١٩٦٠ بحث تولید مسئله ساز بوده است. به این صورت که هر چقد تولید بیشتر داشته باشیم موفق تر عمل خواهیم کرد.
وی ادامه داد:‌ بعد از گذشت مدتی پارامتر هزینه مشکل ساز شد. صنایع به سمتی رفتند که در کنار تولیدات زیاد،‌ به هزینه کمی برسند.در اواسط دهه ٨٠ پارامتر تولیدات خوب یا همان "‌کیفیت" ‌به پارامتر‌های قبلی افزوده شد. همچنین زمان نیز نقش مهمی در تولیدات داشت چرا که در کنار تولیدات زیاد نباید زمان زیادی را از دست می‌دادیم.
عضو هیات رئیسه انجمن بهره‌وری خاطر نشان کرد:قوانین کسب‌و‌کار چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی در حال تغییر است. یکی از مشکلات سازمان‌ها نیز همین مسئله تغییر است. چرا که معتقدند با این همه تغییر و تحول چگونه یک فرآیند را تعریف کنیم که پاسخگو همه نیاز‌ه باشد.
یاری بیان کرد:‌ مستند سازی نیز در این مسیر قطعا می‌تواند موثر باشد. چرا که ما را به سمت استاندارد‌های ثابت هدایت می‌کند اما با این همه تغییر نمی‌توان با مستندات ادامه داد؛ ‌چرا که بیشتر مسولان سازمان ها فقط در مواردی که در خطر هستند از مستندات استفاده می‌کنند.
وی اظهار کرد: ‌تغییر همواره لازم بوده است. چرا که در صنعت با دو گروه رو به رو هستیم. گروهی که رقیبان ما هستند و روز به روز پیشرفت می‌کنند و به روز می‌شوند و گروه دوم هم شرکا ما هستند. بنابراین کسی که با صنعت سر‌‌و‌کار دارد همواره باید خود را با محیط اطراف هماهنگ کند و نباید ثابت بماند.‌
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/108770/کیفیت-محصولات-در-گروی-کیفیت-مدیران-است
بستن   چاپ